Wel of niet fokken met poes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:06

fierefluiter schreef:
Misschien niet wat je wil horen, maar htk katten zijn ook lief en mooi. Ik snap nooit zo goed dat er nieuwe katten op de wereld moeten komen omdat die een leuk kleurtje/vachtje/kopje/whatever hebben terwijl er zoveel kittens per jaar worden gevonden die een huisje nodig hebben. Als je het leuk vindt om voor kittens te zorgen kan je ook nog vrijwilligerswerk in een asiel doen.

Maar dit is in dit verhaal totaal niet relevant.

Ikzelf weet ook dat HTK katten lief en leuk zijn, ik had ook een stalkatje en er komt er straks weer eentje.
Maar ik ben ook erg fan van raskatten. Ik vind die dan ook iets makkelijker als huiskat die niet buitenkomt te houden. Heb dus zelf al jaren heilige birmanen en britse kortharen en ik zou niets anders meer willen. Als er ooit nog een nieuw kitten komt dan heb ik er ook geen probleem mee om een goede fokker te zoeken en een behoorlijke som neer te leggen om een goede gezonde kat te krijgen.
Een raskat heeft niks te maken met een leuk kleurtje, maar een raskat definieert zich enerzijds inderdaad door uiterlijk, maar ook heel erg door karakter. En dat kan je met een HTK kat niet voorspellen, puur omdat die een mix zijn van alles, is het echt heel individu afhankelijk welk karakter ze gaan hebben.

Dat staat hélemaal los van het feit dat er genoeg HTK katten zijn.

Dat is net hetzelfde als tegen iemand zeggen die een Duitse herder zoekt, van hé, waarom een Duitse herder? Chichuahua's zijn ook leuk en er zijn er heel veel van, neem zo eentje!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:09

Yom schreef:
Voor een MC in Nederland zit je tussen de €1200 en €1400

Buitenland heel wisselend tussen de €900 en €1800

ah kijk, dat is idd behoorlijk omhoog geschoten!

LuciLusitano

Re: Wel of niet fokken met poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 09:13

Precies Duhelo!

Mensen kunnen hier ook de vader bezichtigen, die het ook echt heel goed doet op shows (zo als ik met hem kwam aanlopen dat mensen een opmerking maken van “we kunnen wel inpakken”, totaal niet relevant want je komt er imo voor de punt en niet de bekers.)

Ik heb ook mensen afgewezen die kwamen voor een kleur of geslacht (ik verkoop niet kittens voor de fok vanwege restricties op de kater), ik wil mensen die “open minded” komen voor een kitten waarmee ze een klik hebben.
Maar ook mensen die de kat meenamen naar Frankrijk en daar de kat los lieten lopen. Afgewezen en die mensen zijn echt heel erg boos vertrokken.

Ook allemaal dingen om rekening mee te houden! Mensen kunnen echt heel erg boos worden als ze hun zin niet krijgen. Denken dat ze, als ze langskomen, sowieso al een kitten mogen. Terwijl ik duidelijk aangeef dat we van daar verder zien. Dat er een wederzijdse klik moet zijn en dat ik, zelfs als ik een kitten kom brengen, nog om kan draaien mét kitten als blijkt dat het in mijn optiek niet de juiste woonomstandigheden zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:03

Ik kan niet snappen dat je het overweegt gezien de huidige problematiek. Nee dat is niet jouw schuld, maar nog meer katten op de wereld zetten, zou ik echt niet over mijn hart krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:29

Ts heeft inmiddels meerdere keren gevraagd om geen discussie te voeren over het wel of niet fokken ivm de hoeveelheid katten op de wereld. Dit is in dit verhaal niet relevant.

Wat wél relevant is of kan zijn is dat TS wel of niet moet fokken met deze kat specifiek, gezien de raskenmerken die al dan niet voldoende zijn, en eventueel tips hoe ze die kenmerken kan verbeteren, en een discussie of deze kat idd verbetering brengt aan het ras of niet. Niet dat ze niet moet fokken omdat er al zoveel katten zijn...

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:39

Als ik eerlijk ben, brengt deze poes an sich geen verbetering. Het is dus aan de kater of die verbetering kan brengen

Mijn persoonlijke mening is dat de kat meer dit moet zijn;

Afbeelding

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:47

Momenteel brengt geen enkele extra kat verbetering, ik vind het vrij ziek om te zeggen dat je voor de 'liefhebbers' het doet en vervolgens bijdraagt aan een enorm droevig probleem.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:49

poes schreef:
Momenteel brengt geen enkele extra kat verbetering, ik vind het vrij ziek om te zeggen dat je voor de 'liefhebbers' het doet en vervolgens bijdraagt aan een enorm droevig probleem.

Waarom een droevig probleem?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:49

Daar kun je over blijven doorgaan maar volgens mij is er al meerdere keren gezegd dat het hier niet over gaat

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:52

Omdat er heel veel katten ziek en/of ondervoed op straat zwerven. Maar ook veel katten die ooit een huis hadden en bang zijn.
De opvangplaatsen zitten altijd overvol, de kosten zijn hoog. Daar is TS niet schuldig aan, maar ik zou zelf op dit moment niet nog meer katten willen maken.
Ik kan alleen maar aanraden om mee te vrijwilligen bij zwerfkatinitiatieven, je valt achterover van hoe erg het is.

Yom: zo zie jij het inderdaad. Ik zie dit anders.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:58

Dat het heel erg gesteld is met de katten, dat weet ik. En ik deel dezelfde mening als jou. Al moet ik er bij zeggen dat raskatten echt wel vaak beter terecht komen hoor. Ik heb er nog maar 1 gezien in het asiel bij ons (ik ben opvanggezin voor kittens voor een dierenasiel). Maar het probleem is niet begonnen of word niet in stand gehouden door de raskatfokker of echte liefhebber..

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:04

Maar raskatten dragen nagenoeg niks aan de hoeveelheid katten in asiels toe. Op ikzoekbaas zijn ze op 1 hand te tellen en vaak ook zo weg. Daarnaast worden raskatten vaak na aankoop gecastreerd en binnen gehouden. Terwijl een groot aantal htk katten ongecastreerd op straat lopen. IMO ligt het probleem dus niet zozeer bij het fokken van raskatten. Ik denk dat TS prima een nestje kan fokken als ze de juiste testen doet en goed voorbereid is.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:05

Yom schreef:
Als ik eerlijk ben, brengt deze poes an sich geen verbetering. Het is dus aan de kater of die verbetering kan brengen

Mijn persoonlijke mening is dat de kat meer dit moet zijn;

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik wilde het niet zeggen maar vond de poes ook niet echt een top main coon
:o sorry -O-

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:12

KikiCelinevs schreef:
Maar raskatten dragen nagenoeg niks aan de hoeveelheid katten in asiels toe. Op ikzoekbaas zijn ze op 1 hand te tellen en vaak ook zo weg. Daarnaast worden raskatten vaak na aankoop gecastreerd en binnen gehouden. Terwijl een groot aantal htk katten ongecastreerd op straat lopen. IMO ligt het probleem dus niet zozeer bij het fokken van raskatten. Ik denk dat TS prima een nestje kan fokken als ze de juiste testen doet en goed voorbereid is.

Hier ben ik het volledig mee eens. Mijn HTK die binnenzitten lijken op een raskat, maar komen van een wilde mamapoes moet ik zeggen. 1 er van begint interesse te tonen om naar buiten te gaan, dus ik vermoed dat ik wel ga investeren in een kattenren.

Mensen die HTK hebben moeten gewoon hun verantwoordelijkheid eens opnemen en niet denken dat het "maar" gratis katten zijn. Chippen en laten helpen zijn gewoon het minimum. Er zou al veel minder leed zijn..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:24

Moderatoropmerking:
zouden jullie de discussie over HTK katten buiten dit topic willen voortzetten?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:51

Rennie89 schreef:
@Yom, ik mag met haar fokken als ik haar de bijdrage betaal voor het fokrecht (heb ik hierboven ook vermeld) , dit zal ik dus ook eerst doen voor ik er mee zou fokken. Fokster is van Hongarije en communicatie gaat stroef door taalbarrière maar dit is allemaal besproken toen ik haar ophaalde. Daarbij komt ze uit goede showlijnen (fokster showt ook met de katten).

De kater die ik potentieel op het oog heb is zoals ik al eerder benoemde van een cattery die normaliter dus nooit buitendekkingen doet, ik ken haar omdat ik een jaar geleden ben langs geweest voor een kitten. Ik kan uiteraard pas daar terecht na alle testen etc maar wij zouden eerst nog überhaupt moeten kijken of ze een goede match zijn qua stamboom.

Qua verbeterpunten is het nog lastig te zeggen omdat ze momenteel echt nog een slungel is qua bouw omdat ze nog veel moet groeien, nog erg slank, wel mooi lang lichaam en lange staart, hoge poten. Kin zou iets zwaarder mogen aan de voorzijde maar verder is ze naar mijn mening (en van andere liefhebbers) eigenlijk helemaal top. Het is geen zwaar extreem Europees type maar zit er mooi tussenin. Qua karakter hetzelfde verhaal, nog erg jong, speels, druk en nieuwsgierig, typisch nog kitten gedrag.

Voor het beeld, haar zijprofiel ;

[ Afbeelding ]

Voor de andere die zeggen dat er genoeg katten zijn of iets in die strekking, daar is dit topic niet voor. Áls ik zou fokken, doe ik dat met de bedoeling het ras te verbeteren met alle noodzakelijke testen, iets wat niet gebeurd met de htk katten.

Betekent niet dat ze minder zijn, absoluut niet, maar als je liefhebber bent van een ras dan ga je voor dát ras en dan wel bij een cattery die alles doet om de gezondheid te kunnen garanderen voor zover mogelijk. Vind dat zo’n eindeloze en vooral zinloze discussie, zeker omdat het hier om stamboom fokken gaat waar strenge eisen aan zitten.

Ik snap die hele logica van cattery's en niet mogen fokken met hun katten niet zo. Ja, ik snap het wel maar het is gewoon raar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:07

Yom schreef:
Voor een MC in Nederland zit je tussen de €1200 en €1400

Buitenland heel wisselend tussen de €900 en €1800

Holy crap, wat een hoge prijzen.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:52

Verschiet er nog best van voor MainCoons.
Als ik nu zie voor Vlaanderen, het fokkerijbesluit, gaat in elk geval de prijs niet drukken.
Dus zie de prijzen nog omhoog gaan, omdat er mss zelfs fokkers gaan stoppen, waardoor er schaarste komt en de prijs omhoog gaat.

Over het wel of niet deze poes gebruiken voor de fok, kan ik me niet uitspreken. Zou eerst eens een show met haar meedoen, weet je hoe ze bevalt en wat je krijgt van opmerkingen, weet je ook direct wat voor een kater te zoeken.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:57

en dat is dan voor niet-fok, prijzen voor een kat met fokrechten liggen nog zo'n 1000 hoger

dekgeld zal rond de 500-800 zijn, een bult aan testen kan ook nog oplopen tot een 400-500 euro
Kittens 13-16 weken laten opgroeien kost een kapitaal (eten, kattenbakvulling, enten, chippen enz)

Dus ja weet je zeker dat je een nestje wil als je weet dat je al gauw 2000 euro verder bent

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:01

Yom schreef:
en dat is dan voor niet-fok, prijzen voor een kat met fokrechten liggen nog zo'n 1000 hoger

dekgeld zal rond de 500-800 zijn, een bult aan testen kan ook nog oplopen tot een 400-500 euro
Kittens 13-16 weken laten opgroeien kost een kapitaal (eten, kattenbakvulling, enten, chippen enz)

Dus ja weet je zeker dat je een nestje wil als je weet dat je al gauw 2000 euro verder bent

En dan denken mensen dat je er rijk van wordt. :')

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:25

nou ik hoor toch links en rechts opvallend veel verhalen dat het niet goed gaat met kittens en ze overlijden. Zit je daar met 2-3000 euro onkosten en 2 kittens

dus ja fokken ook alleen als je portemonee groot genoeg is ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:50

janderegelaa schreef:
Rennie89 schreef:
@Yom, ik mag met haar fokken als ik haar de bijdrage betaal voor het fokrecht (heb ik hierboven ook vermeld) , dit zal ik dus ook eerst doen voor ik er mee zou fokken. Fokster is van Hongarije en communicatie gaat stroef door taalbarrière maar dit is allemaal besproken toen ik haar ophaalde. Daarbij komt ze uit goede showlijnen (fokster showt ook met de katten).

De kater die ik potentieel op het oog heb is zoals ik al eerder benoemde van een cattery die normaliter dus nooit buitendekkingen doet, ik ken haar omdat ik een jaar geleden ben langs geweest voor een kitten. Ik kan uiteraard pas daar terecht na alle testen etc maar wij zouden eerst nog überhaupt moeten kijken of ze een goede match zijn qua stamboom.

Qua verbeterpunten is het nog lastig te zeggen omdat ze momenteel echt nog een slungel is qua bouw omdat ze nog veel moet groeien, nog erg slank, wel mooi lang lichaam en lange staart, hoge poten. Kin zou iets zwaarder mogen aan de voorzijde maar verder is ze naar mijn mening (en van andere liefhebbers) eigenlijk helemaal top. Het is geen zwaar extreem Europees type maar zit er mooi tussenin. Qua karakter hetzelfde verhaal, nog erg jong, speels, druk en nieuwsgierig, typisch nog kitten gedrag.

Voor het beeld, haar zijprofiel ;

[ Afbeelding ]

Voor de andere die zeggen dat er genoeg katten zijn of iets in die strekking, daar is dit topic niet voor. Áls ik zou fokken, doe ik dat met de bedoeling het ras te verbeteren met alle noodzakelijke testen, iets wat niet gebeurd met de htk katten.

Betekent niet dat ze minder zijn, absoluut niet, maar als je liefhebber bent van een ras dan ga je voor dát ras en dan wel bij een cattery die alles doet om de gezondheid te kunnen garanderen voor zover mogelijk. Vind dat zo’n eindeloze en vooral zinloze discussie, zeker omdat het hier om stamboom fokken gaat waar strenge eisen aan zitten.

Ik snap die hele logica van cattery's en niet mogen fokken met hun katten niet zo. Ja, ik snap het wel maar het is gewoon raar.

ze "zeggen" dat het om te voorkomen is dat een bepaalde lijn te veel aanwezig is in de populatie waardoor je na verloop van tijd teveel inteelt zou kunnen krijgen. Wellicht is dat deels waar, maar ik gok dat het ook wel is zodat mensen die wel willen fokken inderdaad die 500-1000 euro extra neerleggen.

In Vlaanderen wordt het een ramp. Ik heb mijn cattery niet meer actief, dus ik moet VOOR ik een kitten aanschaf al beslissen of ik ooit nog een nestje wil of niet en dus de cattery aangaan, anders kan ik officeel geen ongeholpen kitten meer aanschaffen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:10

Marcella schreef:
Yom schreef:

En dan denken mensen dat je er rijk van wordt. :')

Rijk zeker niet, maar bij een redelijk groot nest kun je er echt wel flink wat aan over houden.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:17

@cayenne dan moet je echt al meer dan 4 kittens hebben moet er niks gebeuren. Geen keizersnede en geen medicatie of wat dan ook. En als zoals ik fokt met niet zo’n grote poezen. Is die kans veel kleiner. 5 kittens is veel bij ons. Gemiddeld 3-4 kittens dus weinig marge. En nee daar gaat het me niet om maar even ter verduidelijking.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:23

Heb gemiddeld 4 kittens dus. En laatste keer hoop dierenarts kosten wegens virus.