Mijt bij muizen. Dierenarts durft het niet aan, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 23:36

MarlindeRooz schreef:
De Huisdiervoordeelshop en de tuinland hebben het normaliter beiden wel geloof ik?

Maar bellen kan nooit kwaad!

Schurftmijt heb ik ook gehad hier. Ik zou voor de zekerheid wel even alles schoonmaken na elke keer behandelen.

Ik heb ze net in een helemaal schoon hok gedaan en behandel morgen. Hopelijk is dat voldoende. Na 1 week herhalen en weer schoonmaken.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 18-06-25 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 23:37

Wintu schreef:
Ik gebruik voor kleine knaagdieren, Beaphar anti parasiet en dan een drup per dier en niet de hele pipet. Kan je gewoon kopen bij de dierenwinkel.

Ontsmet je dan ook alles? Dit wordt nog wel een ding als ik het grote hok wil ontsmetten.. Heel veel houten huisjes etc

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 07:07

Ik gebruikte een aantal jaar terug ook een middel met ivermectine van Beaphar voor mijn muizen. Ik deed de spray voor grotere knaagdieren in een bakje en haalde er met een wattenstaafje een druppeltje per muis uit. Zo'n pipetje voor kleine dieren vanaf 20 gram lijkt mij beter, maar moet je misschien ook nog over 2 muizen verdelen? 20 gram halen ze vaak maar net.

Wat ik bij mijn muizen deed en bij mijn cavia's nog steeds doe is behandelen, tussen 24 en 36 uur erna het hok en de inhoud desinfecteren met chloor, en dat na een week herhalen. De houten huisjes dompel ik in een bak chloor, 20 minuten in laten weken en dan weer goed uitspoelen. Gelukkig is van muizen alles klein, dan ben je zo klaar.

Het hok met de baby's zou ik ook vanaf blijven, dan kun je ze het beter over een tijdje nog twee keer herhalen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:35

Marloez schreef:
Wintu schreef:
Ik gebruik voor kleine knaagdieren, Beaphar anti parasiet en dan een drup per dier en niet de hele pipet. Kan je gewoon kopen bij de dierenwinkel.

Ontsmet je dan ook alles? Dit wordt nog wel een ding als ik het grote hok wil ontsmetten.. Heel veel houten huisjes etc

In principe niet, wel alle bedding verversen. Houten hokjes sprayen met finecto.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 08:41

Bedankt voor de reacties!

Poeh, dat spul van Beaphar is werkelijk overal uitverkocht en volgens verschillende verkooppunten ook niet meer leverbaar.. Alleen nog een paar beschikbaar in de Pet's place van Steenwijk, Lelystad en Almelo. Ze zijn nog niet open dus ik ga straks bellen of ze het willen versturen... Jammer, ik was graag vandaag gestart met de behandeling nu ik ze net in een schoon hok heb gezet. De mijt heeft ook al aardig toegeslagen bij de zwakste twee. Ze zijn er redelijk slecht aan toe.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Mijt bij muizen. Dierenarts durft het niet aan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:35

Ah gut... Zo zielig he als ze zo verzwakt zijn.

Weet je wat voor mijten het zijn? Als het bloedmijt is dan zou ik alles schoonmaken, die verstoppen zich overdag in het hok in naden en kieren. Bij gewone mijt is dat geloof ik minder een issue

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:36

Je kan ook beaphar zelf effe bellen ( zitten in Raalte) das ook niet ver van Zwolle

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 09:58

Ik heb inmiddels stad en land afgebeld, blijkbaar is het al een jaar niet leverbaar... Ik probeer nog wat exoten winkels maar die zijn pas vanaf 10 uur open. Ja, ik zal Beaphar zelf ook nog proberen te bellen .

Ik weet vrijwel zeker dat het om schurftmijt gaat gezien de rode stipjes op de oren en staart.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:16

Neem eens contact op de Stichting Rattenpootjes (Facebook) zij vangen allerlei zieke en gewonde ratten op. Ik weet dat een rat geen muis is (heb beide gehad), maar ze hebben wel heel veel ervaring met alle mogelijke problemen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:25

Marloez schreef:
Ik heb inmiddels stad en land afgebeld, blijkbaar is het al een jaar niet leverbaar... Ik probeer nog wat exoten winkels maar die zijn pas vanaf 10 uur open. Ja, ik zal Beaphar zelf ook nog proberen te bellen .

Ik weet vrijwel zeker dat het om schurftmijt gaat gezien de rode stipjes op de oren en staart.

Mocht het niet lukken, diatomeëenaarde is geen gif, dit kun je zelfs opeten. Het heeft vooral een verstikkend en uitdrogen effect op insecten. Dus zolang het bij zoogdieren niet in ogen en neus komt is het veilig te gebruiken.

Zelf heb ik een jonge zebravinken (zijn amper 10 gram, dus net als muizen ook klein) eens moeten behandelen. Die was na 1 beurt van het probleem af. Wel heb ik de nestkast en omgeving toen ook na het schoonmaken met diatomeëenaarde ingepoederd om herbesmetting te voorkomen. Zelf geen ervaring bij muizen, maar dit zou je dus misschien nog wel kunnen proberen.

Verder wordt bij vogels met mijt aan de poten ook wel aangeraden om deze regelmatig met zonnebloemolie in te smeren. Hele vette olie of zalf sluit de huid namelijk af en mijten kunnen daar blijkbaar ook niet goed tegen, dan gaan ze ook dood. Dit zou voor misschien ook nog een poging waard zijn wat nu zou kunnen helpen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:28

Ik zou contact opnemen met een andere dierenarts en dan om stronghold voor pups en kittens vragen. 1 druppel per muis, elke 10-14 dagen moet in principe geen probleem zijn en goed helpen. Alle spullen nachtje in de vriezer, dan gaan de mijten ook dood.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:38

Ik zou zelf een sterkere pakken en dan gaan omrekenen. Je kan het verdunnen met water.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 10:56

MarlindeRooz schreef:
Ik zou zelf een sterkere pakken en dan gaan omrekenen. Je kan het verdunnen met water.

Dit heb ik inderdaad overlegd met een knaagdier expert en die zegt dat dit niet te doen is omdat je dan echt met 0.000001 cijfertjes aan het werkt bent.

Maar.... goed nieuws!! *\o/* Ik heb 2 doosjes kunnen bemachtigen van Beaphar Anti parasiet 10. Er lagen nog 2 doosjes bij de Pet's Place in Lemmer. Een beetje over de datum maar ik denk dat dit geen kwaad kan. Ik heb familie in Lemmer en mijn schoonzus wil het vandaag nog naar me opsturen. :D Dan is het er hopelijk morgen.

Ik heb ook contact gehad met de fabrikant van Beaphar. De machine die dit middel maakt ligt helaas al een tijdje uit de running. Het product komt terug maar dat kan nog een tijdje duren.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 10:57

Tinka schreef:
Ik zou contact opnemen met een andere dierenarts en dan om stronghold voor pups en kittens vragen. 1 druppel per muis, elke 10-14 dagen moet in principe geen probleem zijn en goed helpen. Alle spullen nachtje in de vriezer, dan gaan de mijten ook dood.

Dit heb ik als eerste optie met de dierenarts overlegd maar durven ze toch niet aan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:05

Marloez schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dit heb ik inderdaad overlegd met een knaagdier expert en die zegt dat dit niet te doen is omdat je dan echt met 0.000001 cijfertjes aan het werkt bent.

Maar.... goed nieuws!! *\o/* Ik heb 2 doosjes kunnen bemachtigen van Beaphar Anti parasiet 10. Er lagen nog 2 doosjes bij de Pet's Place in Lemmer. Een beetje over de datum maar ik denk dat dit geen kwaad kan. Ik heb familie in Lemmer en mijn schoonzus wil het vandaag nog naar me opsturen. :D Dan is het er hopelijk morgen.

Ik heb ook contact gehad met de fabrikant van Beaphar. De machine die dit middel maakt ligt helaas al een tijdje uit de running. Het product komt terug maar dat kan nog een tijdje duren.

Jeeej fijn! :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:09

Marloez schreef:
Tinka schreef:

Dit heb ik als eerste optie met de dierenarts overlegd maar durven ze toch niet aan.

Ik doe dit ook, stronghold puppies en kitten en dan 1 druppel per muis, is er nog nooit een van doodgegaan. Je kan ook bij een andere DA stronghold kopen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 11:11

Amandavd schreef:
Ik doe dit ook, stronghold puppies en kitten en dan 1 druppel per muis, is er nog nooit een van doodgegaan. Je kan ook bij een andere DA stronghold kopen.

Fijn om te weten dat je dit ook gewoon veilig kunt gebruiken. Gebruik je het ook bij zogende muizen?

Voor nu houd ik het bij de Beaphar. Het zijn twee kleine magere en zwakke muizen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:27

Tinka schreef:

Nachtje vriezer is niet voldoende voor mijten!
Minstens 48u, liefst zelfs 72u en minstens -20 graden en dán pas zijn mijten dood.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:40

Ik heb toentertijd bij de ratten echt niet alles gewassen. Het was voldoende om de dieren zelf te behandelen. Een schurftmijt zelf kan maar drie dagen zonder gastheer overleven bij normale kamertemperaturen. Dus het hok een paar dagen anders inrichten werkt ook al.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:37

Ja ik ben eigenlijk best opgelucht dat het schurftmijt lijkt te zijn. Ze overleven ook op huidkorstjes etc in het hok dus ik verwissel de huisjes met schone huisjes en de andere stop ik 4 dagen in de vriezer (-18 ). De kokos huisjes kunnen ze niet zonder en heb ik niet dubbel dus die kook ik uit (kunnen ze tegen). De bodembedekking vervang ik zoveel mogelijk. Ik hoop dat ze niet te gespannen raken van de behandeling en schoonmaak/huisjeswissel. Aan het baby nest plus huisje doe ik niks. Gelukkig wordt het nestmateriaal steeds naar buiten geduwd, dan kan ik het weghalen en leg ik schone tissues voor het nest die dan meteen weer naar binnen geharkt worden door alle muizen die ijverig voor de baby's zorgen. Ik mag met dat Beaphar middel de moeder gewoon behandelen, de babys zullen het dan heel mild via de melk ook binnen krijgen wat juist gunstig is.

Gisteren lag deze schattige baby even buitenboord <3

Afbeelding

Ik haal maandag een terrarium op om moedermuis uiteindelijk in te doen want babymannetjes zijn al in staat om met 3 weken andere volwassen damesmuizen te dekken...

Omdat ik straks met 3 losse groepen zit en ze uiteindelijk ook weer bij elkaar moeten (op de mannen uiteraard na) ga ik een terrarium op maat laten maken met goede ventilatie. Het is prettig als ze in een neutrale ruimte komen als ze weer samen gevoegd worden. Mijn dochter wil ook graag 2 babymuizen houden dus dan hebben we sowieso een groter hok nodig.

En nu maar hopen dat ik van alle extra babymuizen (vooral de mannen) op tijd af kom :+

Ik ben er maar druk mee _O- :$ :')

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

Ik wil alleen even zeggen dat ik het zo mooi vindt dat je deze muisjes een fijn leven geeft. Echt super.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:32

Wesseltje schreef:
Ik wil alleen even zeggen dat ik het zo mooi vindt dat je deze muisjes een fijn leven geeft. Echt super.

Dankjewel :) Ik hoop dat ze er allemaal bovenop komen en nog lang mogen genieten van hun nieuwe leventje.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:36

Marloez schreef:
Ja ik ben eigenlijk best opgelucht dat het schurftmijt lijkt te zijn. Ze overleven ook op huidkorstjes etc in het hok dus ik verwissel de huisjes met schone huisjes en de andere stop ik 4 dagen in de vriezer (-18 ). De kokos huisjes kunnen ze niet zonder en heb ik niet dubbel dus die kook ik uit (kunnen ze tegen). De bodembedekking vervang ik zoveel mogelijk. Ik hoop dat ze niet te gespannen raken van de behandeling en schoonmaak/huisjeswissel. Aan het baby nest plus huisje doe ik niks. Gelukkig wordt het nestmateriaal steeds naar buiten geduwd, dan kan ik het weghalen en leg ik schone tissues voor het nest die dan meteen weer naar binnen geharkt worden door alle muizen die ijverig voor de baby's zorgen. Ik mag met dat Beaphar middel de moeder gewoon behandelen, de babys zullen het dan heel mild via de melk ook binnen krijgen wat juist gunstig is.

Gisteren lag deze schattige baby even buitenboord <3

[ Afbeelding ]

Ik haal maandag een terrarium op om moedermuis uiteindelijk in te doen want babymannetjes zijn al in staat om met 3 weken andere volwassen damesmuizen te dekken...

Omdat ik straks met 3 losse groepen zit en ze uiteindelijk ook weer bij elkaar moeten (op de mannen uiteraard na) ga ik een terrarium op maat laten maken met goede ventilatie. Het is prettig als ze in een neutrale ruimte komen als ze weer samen gevoegd worden. Mijn dochter wil ook graag 2 babymuizen houden dus dan hebben we sowieso een groter hok nodig.

En nu maar hopen dat ik van alle extra babymuizen (vooral de mannen) op tijd af kom :+

Ik ben er maar druk mee _O- :$ :')

Wat is dit mooi om te lezen!!! <3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Nou inderdaad, zo kan het ook. Je bent echt heel goed bezig ts, jullie muizen hebben geluk :)
Hopelijk zijn ze snel van de mijten af!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Woon je dichtbij mij TS? (Luttelgeest) Ik heb hier wel dat spul van Beaphar staan ergens.