Een te hoog eiwitgehalte is zeker niet de veroorzaker van nierziekten. Een kat heeft in basis een hoog eiwitgehalte nodig, hoger dan bijvoorbeeld een hond en hoger dan je -eigenlijk- in brokken zult vinden. Nierproblemen kunnen verschillende oorzaken als basis hebben. Vaak begint die oorzaak elders in het lijf. Een andere hoofdveroorzaker is het gebrek aan vocht. Katten zijn van nature slechte drinkers omdat ze hun vocht hoofdzakelijk uit de voeding halen. Vers vlees bevat gemiddeld 75% vocht, brok meestal <10%. Dat krijgen ze vanuit natuurlijk gedrag niet bijgedronken. Vocht is noodzakelijk voor de nieren om goed te werken, bij te weinig vocht, staan de nieren onder druk. Het klopt dat je in de laatste stadia van nierfalen het eiwitgehalte wilt beperken om de nieren te ontlasten, maar te veel eiwitten zijn nooit de veroorzaker. Teveel koolhydraten zijn wél veroorzaker van gezondheidsproblemen, zeker bij katten.
TS: heel goed dat je graanvrij wilt voeren! Katten hebben niets aan granen. Brokken hebben echter wel koolhydraten nodig vanwege het zetmeel dat als bindmiddel dient, zoals anderen al mooi uitlegden. Katten kunnen weinig met koolhydraten maar er zijn wel functionele koolhydraten die kunnen bijdragen aan een betere darmgezondheid, vooral door de vezels. Zoete aardappel is één van de soorten koolhydraten die in lage hoeveelheden functioneel kunnen zijn. Net als pompoen. Peulvruchten kunnen maar liefst minimaal omdat ze vaak worden ingezet als plantaardig eiwit (een kattenvoeding moet een zo hoog mogelijk dierlijk eiwit hebben en plantaardig eiwit haalt het totale eiwitgehalte in de analyse kunstmatig omhoog. Aardappel, tapioca enz zijn al minder functioneel.
Samenvattend zou ik kijken naar een voeding die hoog is in dierlijk eiwit (30-40% of hoger), gemiddeld in vet en laag in koolhydraten liefst minder dan 10% en dan functioneel). Aanvullend zou ik 1 of 2 porties natvoer per dag geven voor het vocht en zodat je het totale gehalte koolhydraten per dag ook weer terugdringt.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-25 13:30
Iedereen bedankt voor voer-suggesties, verdere informatie en de heldere uitleg van alles. Ik weet dat brokken iets van zetmeel nodig hebben om aan elkaar te plakken. Ik ga alle ideeën rustig nalezen en uitpluizen en dan eens kijken waar ik kleine poes blij mee kan maken. Ze krijgt sowieso 2x per dag een beetje natvoer ( ze is maar klein) en brokjes staan altijd klaar.
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Geplaatst: 23-06-25 14:06
Martina67 schreef:
Komt nog een vraag bij me op...graanvrij? De prooudieren van kat (en hondachtigen) zijn vaak wel graan-fruit en graseters.
Jazeker, maar omdat het spijsverteringsstelsel van een carnivoor dat eigenlijk niet kan verteren eten carnivoren de maag- en darminhoud van hun prooidieren ook op. Hierdoor krijgen ze de voedingsstoffen uit plantaardige producten wel binnen maar zijn ze al gedeeltelijk verteerd.