Kittens eten geen nat of droogvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onpaardJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:31

Whiskas kitten blikjes gingen er hier ook altijd goed in.

Ze zien er ern stuk beter uit. Komt wel goed. Gewoon geduld hebben.

cissy

Re: Kittens eten geen nat of droogvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 00:32

Kittenmouse van Royal Canin gaat er meestal wel in, beetje warm water erdoor zodat de geur sterker wordt.
Gewelde kittenbrokjes in lauwe kittenmelk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 00:37

Waarom koop je geen complete kittenmelkpoeder?

Dan kun je met de weken rustig steeds wat meer mengen met mousse. Begin met 1 theelepel kittenmousse op een heel schaaltje kittenmelk.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 07:16

cissy schreef:
Kittenmouse van Royal Canin gaat er meestal wel in, beetje warm water erdoor zodat de geur sterker wordt.
Gewelde kittenbrokjes in lauwe kittenmelk.

Yep, de RC kitten mousse hebben ze en wordt geweigerd, met het mengen van mousse en melk ook daar zijn zij niet happig op. De melk alleen gaat prima en wordt graag gedronken.
Geweekte brokjes laten ze ook staan, wel of niet gemengd met de melk.
Het komt nogal precies met deze 2 heren. Gister een kuipje Sheba mee genomen, dit werd door 1 kitten wel gegeten echter kreeg hij de minifilets zelf niet weg. Dus door een blender gehaald en geblend tot pap. Promt werd ook dit geweigerd. Het is werkelijk een hele zoektocht naar iets wat zij wel opnemen.
Ook verschillende bakjes, schaaltjes e.d geprobeerd, ook dat geeft geen succes.

Ik heb genoeg ervaring met kleine en erg jonge kittens, deze spannen toch echt de kroon hoor

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 07:35

Ik heb er eentje gehad die met geen mogelijkheid over wou naar vast voedsel (dronk wel bij moeder). Al die mousse en dingetjes die jullie hier voorstellen had ik ook geprobeerd en alles was bah-vies..

Voor mijn eigenwijsje was de oplossing bambix. Lauw kittenmelk met een heel klein beetje bambix mengen en opeens was haar interesse gewekt. Uiteindelijk kon ik dat steeds iets dikker maken. Toen ben ik begonnen met een paar korreltjes Carnis kittenbrokjes er door mengen en die at ze mee (royal canin vond ze ook vies). Zo langzaam over gewend. Anderhalf jaar later is ze nog steeds een hele moeilijke eter, maar de carnis kittenbrokjes gaan er heel goed in en daar doet ze het goed op. Dus mijn tip is bambix. Katten iets willen opdwingen wat ze vies vinden is meestal geen succes en levert meer frustraties en een smeerbende op.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:42

Je mag bij mij wel blikje almo daily mousse komen halen om uit te proberen. Heb genoeg staan.

Heb ook nog blikken carny kitten staan.

Zou niet alleen bij kitten voer kijken, maar gewoon een voer wat ze zouden willen eten.

Ik heb kittens gehad die pas na 10 weken of later natvoer of brokken wilde eten. Maar in de tussentijd wel bij mama minder te drinken kregen. Heb zelfs 1 nestje gehad die vonden brokken helemaal niks.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 13:46

Afbeelding
Dat is lief aangeboden Marcella. Inmiddels proberen de beide jongens brokjes uit. Het is nog wat aarzelend, maar het begin is er gelukkig *\o/*
Natvoer laten ze nog wel staan, ik denk dat de mousse in hun bekje blijft plakken wat mss een vervelend iets is voor ze. En de grotere stukjes met saus is hun te grof. Zij weten hier geen raad mee. Maar goed, ze eten nu in ieder geval wat kittenbrokjes en ik neem aan dat de rest tzt vanzelf goed komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:58

Wat fijn dat ze de brokjes eten *\o/*

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 14:06

Koper schreef:
Wat fijn dat ze de brokjes eten *\o/*

Zeker blij mee, dat zij nu wat eten. Ze zullen op een gegeven moment toch wat meer bouwstoffen binnen moeten krijgen dan alleen kittenmelk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:15

Kitten brokken heb ik eventueel van purizon kan je ook een zakje van krijgen.

Mousse prak ik altijd en maak er een goed papje van met water dit kan ook met melk. Mijn kittens vonden het met lauw water altijd lekkerder dan met melk.

Het is gewoon even zoeken naar wat ze lekker vinden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:25

Wij hebben ongeveer 10 jaar kittenopvang gedaan voor het plaatselijke asiel. Soms hadden we ook van die eigenwijsjes er tussen zitten die geen en dan echt GEEN natvoer wilde eten. Dat deden we dan een beetje papperig maken en dan met een beetje dwang steeds een beetje in de bekjes proppen. Na een paar keer gingen ze vaak wel zelf eten, als ze aan de smaak gewend waren. Ook in het begin deden we natvoer mengen met de kittenmelk, steeds een beetje meer natvoer erbij. Uiteindelijk aten ze het echt wel. En dan voor de lekker een beetje gekookte vis erbij. Nee ze werden hier echt niet verwend, ze leerden alleen alles eten. :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:50

De grotere stukjes met saus zou je kleiner kunnen snijden/prakken?

Fijn dat ze wat voorzichtig beginnen te eten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:42

Wat fijn dat ze beginnen te eten.
Sommige katten vinden natvoer niks.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:54

Fijn dat ze beginnen met eten...

Hier eet zij sowieso geen natvoer (als het niet hard is, wil ze het niet, stickjes niet, zachtere snoepjes niet...) en hij eet een paar hapjes, maar wil het wel elke dag.... Ow en wel alleen jumbo merk, anders laat ie het staan... (zo niet mijn idee hoe ik het wilde doen, maar ze bepalen het zelf ;)) Alleen jammer dat het soms een beetje een zoektocht is...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:28

Waar was de moeder kat op het moment dat je bij de kittens was, TS? Misschien op jacht om de kittens te kunnen voeren? Of even verstopt, omdat er mensen aankwamen? Hoe lang heb je gewacht tot je besloot om de kittens mee te nemen?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 12:59

Liannetje86 schreef:
Fijn dat ze beginnen met eten...

Hier eet zij sowieso geen natvoer (als het niet hard is, wil ze het niet, stickjes niet, zachtere snoepjes niet...) en hij eet een paar hapjes, maar wil het wel elke dag.... Ow en wel alleen jumbo merk, anders laat ie het staan... (zo niet mijn idee hoe ik het wilde doen, maar ze bepalen het zelf ;)) Alleen jammer dat het soms een beetje een zoektocht is...

Een zoektocht is het absoluut. Ze eten nu beide wat droog en wat natvoer al is het weinig. Maar goed, iets is in ieder geval beter dan niets. Qua natvoer heb ik nu, geloof ik tenminste, een smaak en merk wat zij mee pakken. Vanmorgen een andere smaak neer gezet en daar bedankten beide heren vriendelijk voor. Ik heb het vermoeden dat zij nogal op de structuur vh natvoer afknappen. Voor nu 1 smaak welke later, als zij éénmaal goed eten, eventueel uitgebreid gaat worden. Net wat zij willen en aangeven.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:06

ik weet niet hoever je van Duitsland woont, maar daar hebben ze babyvoedig van Hipp. Daar zou je kip of rundvlees van kunnen proberen

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:15

Hipp babyvoeding. Ik heb ook wel eens kittens die pas met 8 weken beginnen met voeding

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 13:21

Shenavallie schreef:
Waar was de moeder kat op het moment dat je bij de kittens was, TS? Misschien op jacht om de kittens te kunnen voeren? Of even verstopt, omdat er mensen aankwamen? Hoe lang heb je gewacht tot je besloot om de kittens mee te nemen?

Op het moment dat wij aankwamen spurte moederpoes weg, op jacht was zij niet, ze schuilde voor de hevige regenval op dat moment en zat in een gat van een gemetseld muurtje. Wachten tot zij terug komt, hoe sneu het ook is, was mij o.a te link. De plek waar de kittens waren is het een drukte van jewelste met shovels, heftrucks, vrachtwagen en ander groot verkeer. Soms heb je keuze uit twee slechte momenten, je neemt op dat moment de best passende. Zo nu dus ook.
De kittens waren beide doorweekt vd regen, koud, smerig en doodsbang. Wachten tot moeder van plan is terug te komen was op dat moment geen optie, het weer speelt niet mee, je weet evenmin wanneer de moeder van plan is terug te komen. Beide kittens zaten op een grijpbare plek en om te voorkomen dat zij alsnog het terrein oprennen was mijn keuze niet zo moeilijk. Daarbij was het onder werktijd, dus zeeën van tijd heb je ook niet.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 13:30

caro29 schreef:
Hipp babyvoeding. Ik heb ook wel eens kittens die pas met 8 weken beginnen met voeding

8 weken pas? Dat is best nog wel lang, naar wat ik gewend ben dan . Het is voor mij niet de eerste keer met vrij jonge kittens. Mijn andere twee broers zijn ook van een wilde kat. Zij aten vrij makkelijk en vlot. Zij waren ook wat minder kieskeurig dan de twee nieuwkomers.
In het verleden ook met jonge kittens te maken gehad en ook dat ging eigenlijk redelijk makkelijk. Deze twee vormen wat meer een uitdaging :D
Het begin is er in ieder geval, dus voor nu hou ik ze op het voer wat zij al hebben. Ik wil voorkomen dat hun spijsvertering straks door alle verschillende dingen overstuur raakt.
De Hipp hou ik wel in het achterhoofd voor het geval dat.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:36

Kan je niet een vangkooi bij dierenambulance regelen en proberen de moeder te vangen?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 13:48

wemkelover schreef:
Kan je niet een vangkooi bij dierenambulance regelen en proberen de moeder te vangen?

Er lopen tig zwerf en of dump katten bij ons op het, toch wel behoorlijk groot, terrein. Het gaat dus niet om 1 kat. Instanties zijn op de hoogte en verder ligt de bal nu bij hun.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:57

Hmm ook wel sneu. Ik had toch moederpoes meegenomen. Dan had je het problemen van voeren waarschijnlijk ook niet. Maar das nu wat te laat.. het is je eigen terrein?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 14:03

Kabayo schreef:
Hmm ook wel sneu. Ik had toch moederpoes meegenomen. Dan had je het problemen van voeren waarschijnlijk ook niet. Maar das nu wat te laat.. het is je eigen terrein?

Sneu? Ja, dat vind ik ook. Echter is de moeder een wilde/zwerf kat. Dat neem je niet "zo maar even" mee, laat staan vangen. Daar zijn instanties voor die dit prima kunnen en de benodigdheden hebben.
Het is niet mijn terrein, het is het bedrijf waar ik werk.

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:20

Je zegt nu dat de moederpoes een zwerver is en eerder gaf je de indruk dat de kittens gedumpt zijn...? Ik begrijp best dat de locatie van de kittens gevaarlijk kan zijn, maar moederpoes heeft nu waarschijnlijk erg veel pijn aan melkstuwing wat kan leiden tot ontstekingen...
Een plan om moeders te vangen, samen met de kittens, had in overleg met een opvang c.q. stichting eigenlijk gemaakt moeten worden. Een vangkooi speciaal voor moeders en de kittens veilig opgesloten in een andere kooi als lokker voor moeders. De moederpoes is in beeld en geen één stichting zou hetgeen adviseren hoe het nu heeft plaatsgevonden.
Ik bedoel dit niet slecht, omdat je met de beste bedoelingen hiertoe bent over gegaan. Maar onze menselijke beste bedoelingen zijn niet altijd in het belang van zowel de kittens als de moederpoes...
Ik zou toch echt met spoed (nogmaals) in overleg gaan met een geschikte stichting om moederpoes te vangen. Die zal nu na een week mogelijk flink ziek zijn, mocht ze melkklier ontstekingen hebben ontwikkeld bijv.