Brevecto inenting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:02

Gaabje schreef:
Brainless schreef:

Bijsluiter:
"Bravecto is geschikt voor drachtige en zogende honden. Ook bij Collies en andere rassen met een MDR1 defect kan Bravecto veilig gebruikt worden. Bravecto mag niet gebruikt worden bij pups jonger dan 8 weken of honden lichter dan 2 kg."
Bravecto is dus veilig te gebruiken.

Hmm ik heb altijd begrepen dat juist bravecto qua werkzame stof gevaarlijk is bij honden met mdr-1 mutatie. Maar misschien is de werkzame stof gewijzigd.

Ik ga het met mijn mdr1 hond ook gewoon echt écht niet uitproberen.

Als het fout gaat kost het hem zijn leven.
Ik ga geen onnodig risico nemen zeg maar.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 12:42

Leo schreef:
Zelf adviseer ik om nooit intern werkende middelen te gebruiken tegen vlooien en teken (niet oraal en niet geïnjecteerd). In het hoogseizoen spot-on middelen gebruiken, eventueel in roulatie als je hond tegen meerdere middelen kan. En buiten het seizoen alleen indien nodig.

Je beschrijft exact mijn gevoel hier over. De Stronghold vind ik goed werken. Maar wat kan je dan erbij gebruiken tegen teken?
Laatst bijgewerkt door onpaard op 20-05-25 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:49

Maar die pipetten gaan daarna ook gewoon het hele lichaam door, al dan niet via de bloedbaan.
Het is niet omdat het op de huid gezet wordt, dat het niet door het lichaam opgenomen wordt.

Bravecto bestaat ook in pipetvorm, wordt ook gewoon opgenomen.

Hier geef ik ook bravecto al sinds het op de markt is aan de hond en katten.
Meestal 1x per jaar, vlak voor de zomer.
Indien nodig in het voorjaar een nexgard od.
Is afdoende om het seizoen zonder teken door te komen. Vlooien heb ik nooit.

Wel heb ik nooit de combipreparaten bravecto/ontworming gegeven. Ik geef ontworming apart van ontvlooiing.

En die injectie ga ik ook niet geven. Een jaar duurt te lang en is ook niet nodig. Hier alleen in de zomer tekenspul nodig.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:54

Klopt, de pipetten komen ook in het lijf. Ook niet wenselijk dus om maandelijks gedurende het hele jaar te doen, zeker niet als het niet strikt noodzakelijk is. Het verschil is dat bij een reactie, het middel weggewassen kan worden en de schade dus beperkt kan worden. Ook komt niet het gehele middel in het lijf, in tegenstelling tot oraal of injectie.

Middelen kunnen verder niet 1 op 1 vergeleken worden, iedere werkzame stof werkt op eigen wijze in en heeft eigen voor en nadelen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:57

onpaard schreef:
Leo schreef:
Zelf adviseer ik om nooit intern werkende middelen te gebruiken tegen vlooien en teken (niet oraal en niet geïnjecteerd). In het hoogseizoen spot-on middelen gebruiken, eventueel in roulatie als je hond tegen meerdere middelen kan. En buiten het seizoen alleen indien nodig.

Je beschrijft exact mijn gevoel hier over. De Stronghold vind im goed werken. Maar wat kan je dan erbij gebruiken tegen teken?

Stronghold PLUS is ook voor teken.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 13:23

Zonnetje81 schreef:
Stronghold PLUS is ook voor teken.

Maar bestaat die voor honden? Ik heb ze voor de kat maar volgens de dierenarts is deze er niet voor honden

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:33

Ja true, spul wat op de huid aangebracht word, word natuurlijk ook opgenomen door het lichaam. Als je dit maandelijks doet, een heel hondenleven lang… Meh, ook niet echt best imo. Voor in ons geval puur voor de ergste maanden met teken; Dat (in ons geval dan een seresto band die op de huid zit) is puntje bij paaltje voor mij dan wel de minst erge van de kwaden, vergelijkend met iets wat oraal gegeten word of ingespoten word mbv injectie en wat dan ook organen en immuunsysteem erger belast (eigenlijk wat Leo ook al aangeeft). En voor ons is de afweging dan zo dat Seresto ondanks dat het nog steeds niet top is, dan wel een nog steeds betere keus blijft tov oraal/injectie wat chemische middelen betreft (zeker omdat voor ons specifiek zoals gezegd ook andere dingen mee spelen waardoor ik zo min mogelijk oraal wil toedienen mbt ‘troep’). Ik moet jammer genoeg een niet-chemisch spul wat echt werkt nog tegenkomen voor onze hond. Tot dan durf ik gewoon weinig risico’s te nemen met teken, zeker aangezien teken ziektes echt steeds meer de kop opsteken en aangezien we ze ook gewoon nog hebben ondanks Seresto. Nu kijk ik wel altijd ook een beetje waar we gaan. Het is vaak enorm plaats afhankelijk hoe hoog de besmetting druk is ^Ik heb er vanochtend nog een van haar kop geplukt, welke nog aan’t lopen was. Brr. Maar als ik bv hier op de heide loop, vind ik eigenlijk nooit wat. Gaan we naar de Eifel, is het ondanks chemisch spul gewoon nog 1 groot feest, etc. Ik probeer het altijd wel zolang mogelijk uit te stellen wanneer ik start ermee.

Maar maandelijks pipetjes e.d. ben ik ook niet kapot van. Nu moet een seresto band natuurlijk constant om zitten dus dat is ook niet echt geweldig perse maar als je idd met natuurlijke middelen niet verder komt, zul je toch ergens iets moeten kiezen wil je ze wat meer beschermen. In ons geval kijk ik dan puur naar teken omdat we voor vlooien de rest van het jaar gewoon nooit preventief wat doen.

Ontwormen doen wij overigens ook absoluut niet preventief dus ook daar gaat, net als met vlooien, alleen wat voor gegeven worden wanneer dit echt niet anders kan (vakanties buitenland zoals Frankrijk in ons geval of als er daadwerkelijk een besmetting is wat ik mbt wormen nog nooit heb gehad met mijn huidige hond alsook onze vorige hond niet).

Bij veel dierenarts praktijken kun je een teek ook laten onderzoeken tegenwoordig, maar afhankelijk van hoe veel honden je hebt, hoe vaak er een teek gevonden word etc… dan blijf je bezig. Maar bij bv twijfel is het wel een mooie optie om toch te hebben mocht je er gebruik van willen maken bij je dierenarts ^waardoor je snel AB zou kunnen inzetten bv.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:40

Hier ontworm ik de honden wanneer de katten aan de beurt zijn.
En bij de katten is het zichtbaar wanneer ze ontworming nodig hebben.
2 à 3x per jaar, soms zelfs een 4de keer.
Zou bijna elke maand kunnen, gezien de hoeveelheid muizen die ze verorberen.
En de honden gaan mee omdat die een voorliefde hebben gevonden muizen op te eten en anders wel rustig katten/kippen/schapen/paardenstront snoepen :r .

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:47

Ja, in bepaalde situaties en manier van leven kijk je daar anders naar. Onze kat komt niet uit onze tuin en vangt geen muizen want we hebben maar een kleine tuin ook verder en ze is daar altijd onder toezicht ook ^heeft er ooit 2 gevangen die per ongeluk in huis zijn gekomen met een openstaande deur haha maar die hebben we meteen weggedaan. En onze hond idem, die eet zoiets in principe ook niet. Ontlasting van oa andere honden, paarden etc ook niet. Met enige uitzondering dan alleen af en toe een schapen keutel als de herder ergens gelopen heeft met de schapen, maar dan is een NEE gelukkig voldoende om het te kappen mocht ik het zelf niet vooraf gezien hebben op tijd. Dus dat scheelt wel al in die zin, het is geen structureel iets bij ons.

Enige wanneer wij het geven is na terugkomst van een vakantie in (zuid) frankrijk en dan krijgt ze 2x met een maand ertussen. Voor de rest doen wij altijd structureel ontlasting onderzoek en houden we haar verder in de gaten of er klachten zijn behorend tot een infectie aangezien een ontlasting onderzoek natuurlijk ook maar een moment opname is (deze doen we elke 3-4 maanden). Maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gezien bij zowel de huidige hond als de vorige (gelukkig) en ben daarin dan wel blij dat ik dus een hoop tabletten nooit heb hoeven geven eigenlijk. Maar het ligt er soms ook idd net aan wat ze binnen krijgen ook ja, waar ze rondlopen etc dus begrijpelijk dat mensen daarin ook andere keuzes dan maken voor hun dieren.

Lukasje

Re: Brevecto inenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:57

Het is gewoon kiezen tussen cholera en de pest. Eigenlijk wil je je hond niet belasten met wat dan ook: pipet, band, pil , … maar nog minder wil je een nare tekenziekte oplopen.

Ik vond de seresto een oplossing , maar dit jaar werkt die niet voldoende. Binnenkort gaan we naar Zweden waar de tekendruk hoog is dus dan toch maar een credelio pil gegeven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:05

Ik vraag me af in hoeverre pipetten minder systemisch komen. Ik heb nooit pillen gegeven, alleen pipetten in de ergste zomer maanden. Maar ik rook wel degelijk na een pipet tijdelijk een andere/chemische ademlucht tijdens hijgen. Niemand dezelfde ervaring?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:35

Niet direct (ik gebruik 1 hooguit 2 pipetten per jaar). Maar zeer zeker dat ze ook in het systeem terecht komen. :j Troep is gewoon troep.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:27

Ik vroeg me ook altijd af of het dan tijdelijk een vieze smaak in de bek gaf. Meer mensen die het wel/niet herkennen die chemische hijglucht na pipet?

Yes. Maar tekenbeetziekten zijn ook poedersuiker. Schipperen tussen kwaden en daar de middenmoot in kiezen was altijd mijn motto.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:31

N kennis van mij heeft wel de bravectoinenting gegeven is wel met dikkere naald en de hond vond t ook even vervelend, ik zelf geef mijn honden seresto banden ik zou nooit een injectie geven die een jaar werkzaam is het is en blijft gif en halsband kan af als je merkt dat het negatief effect geeft zo'n spuit kan je niet meer ongedaan maken.

Ieder zn ding ik zou het niet doen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:33

Lukasje schreef:
Het is gewoon kiezen tussen cholera en de pest. Eigenlijk wil je je hond niet belasten met wat dan ook: pipet, band, pil , … maar nog minder wil je een nare tekenziekte oplopen.

Ik vond de seresto een oplossing , maar dit jaar werkt die niet voldoende. Binnenkort gaan we naar Zweden waar de tekendruk hoog is dus dan toch maar een credelio pil gegeven.

Seresto is overgenomen door een ander k lees idd dat minder werk gelukkig hier nog geen last van gehad

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:54

De injectie van bravecto is er nog niet zo lang.
Ik hoorde het onlangs ook pas voor het eerst bij onze dierenarts.

Hier krijgen de honden een bravecto pil als ik de 1e teek zie.
Meestal heb ik voldoende aan 1 tablet per jaar. Soms moet ik een 2e geven.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:20

Ik vroeg mij af welke van die teken en vlooien middelen ook muggen e.d. tegenhouden ?

Mijn hondje heeft zo’n pro front pil ( kleinere zusje van de braveco) gehad tegen teken en vlooien, maar is recent toch gestoken door mug of daas ? Ik overweeg met iets extra te beschermen, maar durf niet zo goed ivm toch al chemische belasting van die eerdere pil.

Bij. Citroenolie is werend voor muggen, maar toch ook weer licht giftig voor honden.
Wat is wijsheid..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:37

Neem eens een kijkje in de facebookgroep van bravecto.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:48

Vooral niet.

Bravecto is al meer dan 10 jaar op de markt. Als al die wilde verhalen bewezen gelinkt konden worden aan bravecto etc, was het al lang van de markt gehaald.

Ik zeg niet dat er nooit bijwerkingen zijn (digestieve problemen is gekend bvb), maar het is niet 1 op 1 gelinkt aan nierinsufficiëntie, epilepsie etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:40

Mijn DA heeft het niet over een injectie gehad, me wel nog verzekerd om een week te wachten met het geven van de pil.
Bravecto en ontworming mag nooit tegelijk gegeven worden, beide ook niet tegelijk met entingen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:52

Hier ook in het vakgebied, absoluut voorstander van de Bravecto tablet indien dit een passend middel is, maar de enting sla ik over. Ik heb de brochures gezien, het klinkt ideaal, maar ik ben van mening dat het teveel in één keer is.

Bravecto tablet/pipet mag je na 3 maanden herhalen, maar dat betekend niet dat na 3 maanden alles wegvalt. Genoeg dieren die er langer mee kunnen, zoals je in dit topic ook al wel leest. Ik zou voor veilig kiezen en die proberen. De enting is nog zó nieuw op de markt, buiten hun eigen onderzoek- en productieproces is het nog helemaal niet duidelijk wat het doet op de lange termijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:06

Thioro schreef:
Vooral niet.

Bravecto is al meer dan 10 jaar op de markt. Als al die wilde verhalen bewezen gelinkt konden worden aan bravecto etc, was het al lang van de markt gehaald.

Ik zeg niet dat er nooit bijwerkingen zijn (digestieve problemen is gekend bvb), maar het is niet 1 op 1 gelinkt aan nierinsufficiëntie, epilepsie etc.

Klopt, het is nooit 1 op 1 te linken aan ziektes die het dier jaren later krijgt, simpelweg omdat er onvoldoende ervaring of bewijzen van zijn. Dat soort zaken moet wetenschappelijk onderbouwd zijn anders wordt het niet geaccepteerd. Maar het zal je hond maar zijn die epilepsie krijgt ervan...

In hondenvoer zat vroeger volop conserveringsmiddelen als Bha (E320), bht (E321) , propylgallaat (E310) en ethoxyquin (E324) en men beweerde dat het geen kwaad kon in de hoeveelheden die in de brok zaten. Maar gek genoeg hebben de huidige generatie hondenvoeders nauwelijks nog die conserveringsmiddelen omdat honden die die brokken met conserveringsmiddelen te eten kregen 'onverklaarbaar' allerlei ziektes, kanker, darmklachten, en weet ik wat nog meer aan ellende kregen.
Samen met een portie vlooienspullen is het nauwelijks te bewijzen dat het van 1 produkt komt.
De huidige generaties hondenbrokken hebben veel minder of andere (natuurlijke) conserveringsmiddelen, en zijn vaak ook kort(er) houdbaar.

Van nieuwere generaties antivlo- en teekmiddelen zijn er nog lang niet altijd voldoende cijfers over hoeveel honden ernstige, lichte, voorbijgaande of permanente klachten van de bijwerkingen krijgen. Dat volgt altijd op termijn pas.

Ik ben uiterst voorzichtig met gespoten of pillen anti-vlo. Pipetten eerst testen, want het gaat lang niet altijd goed.
Onze kat kon bijvoorbeeld niet tegen Dronspot; werkzame stof emodepside en praziquantel. Hij werd er helemaal wankel en naar van. Praziquantel heeft hij eerder probleemloos gehad; hij krijgt géén emodepside meer want daar kan hij niet tegen.

Bravecto heeft fluralaner als werkzame stof. Het merkje zegt niets; altijd kijken wat de werkzame stof is, en die googlen op bijwerkingen en ervaringen. En dan zegt het nog niet of jouw hond de werkzame stof goed verdraagt. Dat is uitttesten.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 21-05-25 18:17, in het totaal 4 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:14

marleen_usar schreef:
Neem eens een kijkje in de facebookgroep van bravecto.

Ik lees even in de openbare groep; staat erg nuttige info tussen. Ook over aan elkaar verwante stoffen of over verpakkingen die van naam veranderen, maar waarvan de inhoud identiek is.

Wat ik hierboven ook schreef; lees wat de werkzame stof is...

Citaat:
"Stronghold Plus" Spot-On kat. Bevatten de giftige stoffen "selamectine & sarolaner" . Sarolaner is aanverwante gifstof "fluralaner Bravecto" !!
"Bravecto Spot-On" kat bevat de gifstof "fluralaner"
"Bravecto Plus Spot-On" kat bevatten de gifstoffen "fluralaner & moxidectin"

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:22

Hannanas schreef:
Ik vroeg me ook altijd af of het dan tijdelijk een vieze smaak in de bek gaf. Meer mensen die het wel/niet herkennen die chemische hijglucht na pipet?

Yes. Maar tekenbeetziekten zijn ook poedersuiker. Schipperen tussen kwaden en daar de middenmoot in kiezen was altijd mijn motto.

Helemaal mee eens :j schipperen en de minst belastende opties afwegen is wat je het beste kunt doen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:52

Neonlight schreef:
Mijn DA heeft het niet over een injectie gehad, me wel nog verzekerd om een week te wachten met het geven van de pil.
Bravecto en ontworming mag nooit tegelijk gegeven worden, beide ook niet tegelijk met entingen.

Volgens mij is bij mjjn kennis de gewone entingen en de beavecto prik gewoon tegelijk gegeven bij een zeer goed aangeschreven dierenarts