Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:41

Ik heb voor een klein bedrag (100 euro) een hondje overgenomen via verhuisdieren. Maar ze moest wel vlot een tandheelkundige ingreep ondergaan. Dus die kosten kwamen er bij.
Ze is het waard hoor ! :j

anjali

Re: Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:14

Als mensen een verdienmodel willen gaan maken van rescue-honden en ze heel duur worden, dan krijg je dat mensen toch naar de al of niet illegale fokkers gaan om daar een hondje van gekozen ras te kopen. Waarbij je misschien meer kans hebt op gezondheidsproblemen dan bij de meestal sterke rescuehonden, maar mogelijk weer minder kans op gedragsproblemen? Het is momenteel (al langere tijd trouwens) wel een handel geworden ten koste van zowel honden als nieuwe eigenaren.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:16

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:30

Mocht je nog een betrouwbare stichting zoeken. Stichting arpa Nederland.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ken vrijwilligers die zich ervoor inzetten en die zijn er heel erg over te spreken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:35

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:36

Ik heb mijn honden (Weimaraner en teckel) met stamboom voor respectievelijk 450 en 200 euro 'gekocht'. Bij de Weim kreeg ik alles erbij, manden, kussens, voer, halsbanden en riemen e.d.. Bij de teckel alleen een halsband.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:48

Ik heb een Shih Tzu en een Middenslag Keeshond, beiden geen stamboom.
Voor de Shih Tzu heb ik €150,- betaald, dat was voor de bemiddeling, opvang in zijn gastgezin en nazorg.
Er zat een bench, wat kleden, paar verschillende verpakkingen brokken (die hij niet at :+), speelgoed, vaccinatieboekje, zo'n lampekap (denk omgehad na de castratie ofzo), een halsband en een flexlijn bij.
De Kees kreeg ik gratis (was mijn voormalige oppashond) en daar zat alleen een halsband en vaccinatieboekje bij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:01

Op de verhuisdieren site mag je maximaal 200 of 250 euro vragen. Vond ik zeer redelijk.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:03

Voor herplaats honden uit Nederland heb ik nooit betaald, die worden over het algemeen aangeboden en daar ga ik niet voor betalen, puppies bij fokkers wel de puppieprijs, en nu voor de buitenlanders ook, maar ik snap wel dat dit honden zijn uit shelters waar echt vreselijk veel honden zitten, bv Takis op Kreta heeft er 600, waar Dushi in de doding zat, zaten ook over de 500 honden , en de shelter waar ze heen is gegaan om klaar gemaakt te worden voor de reis naar Duitsland ,heeft ook 600 honden, die mensen vragen in feite alleen de gemaakte kosten , ik kan daar werkelijk geen "handel" in zien..

Dat buitenlandse honden wat duurder worden is ook omdat de kosten stijgen, ook voor rescuers en shelters. Maar goed, ik denk ook dat als je een buitenlandse hond neemt, dat je dat accepteerd, en áls er al iets aan winst zou zijn, dat je weet dat dat naar de andere honden gaat, of evt nieuwe honden die ze kunnen helpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:08

kimmie261 schreef:
Prep costs DUSHI 8624:

Ik dacht even dat getal 8624 de kosten waren voor Dushi en schrok me te pletter _O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:15

Herplaatser die naar mijn zin is zou ik 350 tm 500 euro voor over hebben. In 2008 een pup uit Nederlands asiel gehaald voor 350 euro. Daarna een bewust gefokte kruising voor 550 euro en als laatste een pup via marktplaats met hartafwijking maar al 4 maanden en dus meerdere entingen gehad voor 200 euro. Mijn volwassen herplaatsers waren allen tussen gratis en 150 euro destijds.
Zou ik tzt weer voor een bewust gefokte kruising gaan ben ik bereid tot rond de 1.000 te betalen. Maar indien een droom combinatie zou ik zo meer geven. Echter voor herplaatsers is de max echt wel 500 euro.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:16

Cayenne schreef:
kimmie261 schreef:
Prep costs DUSHI 8624:

Ik dacht even dat getal 8624 de kosten waren voor Dushi en schrok me te pletter _O-

haha, nee dat was haar ID nummer :D :D :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:35

Wij hebben 10 jaar geleden 375 euro betaald voor een rescue hond. Zo’n stichting heeft ook kosten en ze doen goed werk vind ik. Meningen verschillen daarin natuurlijk. Ik vind dat een prima bedrag. Wel checken of je bij een goede stichting zit.

Onze stamboom hond kostte 12 jaar geleden 950 euro.

Ook wel honden voor niks gekregen maar dat waren oudjes

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:53

Als je kiest voor een rescue of herplaatst hond uit buitenland of Nederland, doe je dat meestal uit een bepaald principe. Ik zou er zelf geen moeite mee hebben om voor zo'n hond hetzelfde te betalen als een gemiddelde rashond, dus tot € 2000,-. Het geld wordt immers ook gebruikt om weer meer dieren te redden, evt lokaal.

Vroeger hebben wij een paar honden "gekregen" omdat de eigenaren door gezondheids- en of financiële omstandigheden niet meer voor ze konden zorgen. Ik denk dat nog steeds veel gebeurt, omdat veel baasjes toch graag echt een goed huisje willen voor hun dier en dan is geld niet zo belangrijk.

Zelf heb ik 2 straathonden uit het buitenland: de Spaanse heb ik 9 jaar geleden voor € 275,- geadopteerd en de Griekse heb ik een half jaar geleden voor € 475,- geadopteerd. In beide gevallen waren ze door hun leeftijd (onder de 6 maanden) nog niet gesteriliseerd, dus deze kosten kwamen er voor mij nog bij. De bijdrage is in dat geval voor de stichting, die zorgt voor de initiële en basisverzorging vanaf het moment dat een hond van straat wordt gehaald. Maar ook het transport is onderdeel van het kostenplaatje.

Ik zou met een goede stichting in gesprek gaan en je goed oriënteren op een hond wat qua levensstijl bij je past. Mijn honden zijn supergezond, zowel fysiek als mentaal. Hele lieve honden, die geen gedragsproblemen hebben en uitstekend met andere honden omgaan.

Ook vind ik de buitenlandse kruisingen echt zoveel mooier dan de bekende rashonden, maar dat is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:59

Als jij 2000 euro wil gaan betalen voor een rescue hond uit het buitenland, dan wordt dat toch een verdienmodel voor sommigen! De goede echte dierenvrienden niet te na gesproken. Maar dan gaan er ineens een hoop aangeboden worden hoor.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:04

Er worden voor 1000den honden nieuwe huizen gezocht, en aangeboden, en misschien rare vraag, als die mensen nu meer dieren kunnen helpen als ze meer op een hond konden verdienen, is dat dan zo erg?

Als je ziet hoe de dieren in Roemenië erbij zitten, hoe de mensen vechten om de shelters te verbeteren, is het dan heel erg als ze meer geld zouden ophalen door adopties?

Overigens heb ik 3 Paten honden, honden waarvoor je een bepaald bedrag overmaakt, zodat de kosten gedekt zijn voor zo'n hond, elke hulp is zo hard nodig :j

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:42

@Kimmie, dat vind ik wel een mooi initiatief. Heb je daar iets van een link van, waar ik meer info kan vinden?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:43

Er zijn zeer veel orga's , die zeggen wij het eens vriendelijk, erg onserieus zijn.
Daar tegenover staan "de goede"
Qua prijs voor de hond kun je jammer genoeg niet de goede van de slechte onderscheiden.
Vriendin van mij is na het overleiden van haar hond 2 keer aan "foute" gekomen.
Eerste : voorcontrole per WhatsApp... toen is zij in Nederland gaan kijken en heeft hondje mee genomen.
Gigantisch lief en ontroerend verhaal was haar verteld , zij heeft niet opgelet dat hondje (formaat Yorkshire) als enige een tuigje droeg... ohja, en medisch 100% in orde...
Hond mee, tuigje thuis uit en direct gebeten.
Tuigje aandoen was onmogelijk zonder tanden.
2e dag krijg hij een epileptische aanval...
En dan sta je dan... want de organisatie gaf niet thuis...
Pas met advocaat en Da kwam daadwerkelijk alles eruit. Hond doodziek en het was bekend.
Kosten voor adoptie 350

Hondje nr 2, 8jaar ,teef, hele leven in t asiel, andre orga, ander land.
Zou n beetje "verlegen" zijn.
Hier ook geen echte voor controle alleen telefoongesprek.

Gastgezin had een heel roedel achteraf op platte land . Hond erg bang, maar ok.
Thuis begon drama. De arme hond was echt doods en doodsbang voor het "alledaagse" leven. Zo erg dat ze buj inbekend geluid van zich af poepte en plaste.

En ook hier orga gaf niet thuis.
Zij moest dan maar een GD inschakelen.
Heeft ze uiteraard gedaan.
Met wat speurwerk hebben wij de oorspronkelijke shelter gevonden. Hele lieve mensen en die stuurden ons filmpjes... een compleet andere hond, vrolijk, relaxt, enz...
Die waren toen ook zelfs verrast dat juist deze hond mee naar NL zou...

Mijn vriendin heeft het dan opgegeven en een nieuw thuis gezocht - in overleg met de stichting...
Hond is nu weer achteraf, veel land omheen en een roedel...
Wat wel nog errug opvallend was : nieuwe baasje moest ook nog eens hetzelfde bedrag (380) voor hond nee tellen plus veiligheidstuig wat mijn vriendin al betaald had.
( zij heeft trouwens niets terug gekregen)
Dus dat 2 voorbeelden van echt slechte stichtingen

Er zijn uiteraard ook goede!!! Hier in dorp 2 Russische honden, daar waren en zijn de stichtingen wel erg betrokken.

En ik zelf ? Heb nu (rashond) herplaatser nr 3.
Voor nr 1 heb ik wel 250 betaald.
Nr 2 was op eens overbodig in gezin, die was gratis
En nr 3 heb ik 2 jaar geleden van een fokker gehaald , 11 maanden en ook gratis.

Dus het blijft zoeken.
Maar zeker is eens : veel contact vooraf - net als bij een asiel. En 1000 vragen stellen

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:12

Zeker zijn er veel verschillende soorten stichtingen, hier zou ik absoluut onderzoek naar doen.

Mijn ervaring is dat naast een uitgebreide vragenlijst, kennismaking en huisbezoek door de stichting ook nog nazorg plaatsvindt. Dus ook in de jaren na adoptie werd er geregeld contact opgenomen om te vragen hoe het ging en of ik wat filmpjes/foto's kon toesturen. Ook werd er gevraagd of ik de hond al had laten steriliseren en er een cursus mee heb gedaan. Ik heb voor dezelfde stichting ook als vrijwilliger huisbezoeken afgelegd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:22

Chawi schreef:
@Kimmie, dat vind ik wel een mooi initiatief. Heb je daar iets van een link van, waar ik meer info kan vinden?

Voor paten te worden? Er zijn heel veel shelters die vragen om paten voor de honden, ik stuur je anders wel een pb als je een organisatie zoekt, ik weet niet bij welke organisatie je thuis voelt of wil helpen... Ip betaal je een ( klein) bedrag voor een hond die je zelf uitkiest, tot deze een huis vind, kan wel zo zijn dat dat maanden duurt...

Je kan bv ook voor een hond uit de doding paten worden, zodat deze uit de doding gehaald kan worden, alleen moet je wel tegen de foto's kunnen waar je geconfronteerd wordt hoe deze honden erbij zitten..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 16:44

Doubtless schreef:
Zoek je een volwassen hond of een pup?

Ik zoek een volwassen kleinere hond.

Ik ga donderdag kijken bij eentje die bij een gastgezin zit.
Een chinees hondje. Ziet er relaxed uit op de foto.

Ik ben benieuwd. Als ik hem leuk vind en het lijkt te passen dan zal ik de stichting controleren voordat ik met ze in zee ga. Het is zo wie zo niet de bedoeling dat ik hem gelijk meeneem. Iemand van de stichting brengt hem dat later.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:31

Wij hebben voor onze hond 385 euro betaald. Maar toen was ze wel meteen gechipt, gesteriliseerd en medisch in orde bevonden. Ze was 10 maanden oud toen we haar uit het asiel haalden

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:49

Ik vind het echt nette prijzen als ik het zo lees :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:45

Vanuit een asiel of opvang, of het nou NL is of van uit het buitenland zou ik wel kosten willen betalen. Zo kunnen die instanties ook blijven bestaan en nog meer dieren opvangen en herplaatsen. Voor een particulier op MP wil ik hooguit een symbolisch bedrag geven, maar ik kies er eerder voor dat de "verkoper" komt kijken wat ik het dier te bieden heb, en dan een beslissing neemt over eventuele kosten.