Uitbreekveilig kattenluik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Uitbreekveilig kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 07:20

Als de hond inmiddels afgeleerd heeft om door het luik te gaan dan zou ik hem toch wisselen voor een luik met alleen buitensensor.
Andere oplossingen zijn er waarschijnlijk niet.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 09:41

Mungbean schreef:
Als de hond inmiddels afgeleerd heeft om door het luik te gaan dan zou ik hem toch wisselen voor een luik met alleen buitensensor.

De hond is niet meer hier dus dat is het probleem niet maar een luik met alleen chip aan de andere kant is geen oplossing , dan hengelt ze alsnog het deurtje naar binnen want die staat dan altijd vrij tenzij je m handmatig sluit en dat is nou net wat ik niet kan.

Dit is de enige die ook af sluit naar buiten toe, en dat is wat ze omzeilt.

Thami schreef:
Of een tweede bandje dat je dan opgeladen thuis hebt liggen zodat je ze alleen even hoeft te wisselen als ze thuis is?
Ik neem aan dat je die niet elke dag hoeft op te laden?

Dat kan dus niet tenzij ik een extra gps tracker koop met abonnement, en das ook niet zo goedkoop. De trackers voor katten gaan 1 hooguit 1,5 dag mee als je kat veel buiten je wifi dekking zit. Ze zijn klein en licht maar dat betekend dus ook korte batterij. Ik laad dus eigenlijk normaal dagelijks maar ze heeft wel een airtag erbij vanwege dit grapje

Keldeo schreef:
Ik las dat je een AirTag aan haar hebt hangen? Is die niet voldoende om haar te volgen voor je? Of wil je graag alle bewegingen over de dag kunnen volgen?

Ze heeft naast de tracker idd een airtag hangen, het lastige van een airtag is echter dat deze alleen te vinden is als je binnen bereik bent van die tag met een apple iphone of ipad. Zo ben ik dus 2 dagen lang de hele wijk doorgereden om haar te zoeken met mn iPhone om dr uiteindelijk te vinden op t dak van de schuur van de buren (wat net buiten bereik is)

Ik heb dr dus ook al 2 keer uit de seniorenflat moeten plukken omdat ze ontzettend gek is op mensen en gewoon achter ze aan naar binnen wandelt maar er vervolgens niet meer uit kan. Ze gaat regelmatig bij mensen naar binnen om knuffels te halen maar andere buurvrouw was al paar keer vet hard geschrokken omdat ze in de berging bezig was en zich omdraaide en coco ineens stilletjes op een paar dozen zat om aaitjes te halen. Kortom, ze loopt bij alles en iedereen zo naar binnen op zoek naar slachtoffers om te knuffelen maar ik zie dr ook zo een auto in springen. Er zit een virtueel hek om de wijk op de tracker zodat als ze daarbuiten komt ik daar alarmberichtjes van krijg. Hij geeft ook een berichtje als ze in en uit huis komt en dat mis ik nu. Ik vind t prima dat ze met dit weer lekker buiten wil zijn en dr ding wil doen, met liefde want ze wordt daar erg gelukkig van maar ik wil haar wel kunnen vinden indien nodig en los daarvan ook kunnen binnenhouden als ze naar de dierenarts moet etc.

Ik zou een kat liever helemaal binnen houden of met een afgezette tuin werken maar dat is met haar geen doen omdat ze doodongelukkig wordt. Ik neem t risico dat ze aangereden wordt alleen echt puur om die reden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:08

Ts ik had wat creatiefs en goedkoop bedacht maar daar reageer je niet op.

Met latten rondom de ingang “dikker” maken zodat grote kans haar pootje en nageltjes niet meer de greep kunnen maken om het luikje naar binnen te hengelen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:15

Hannanas schreef:
Ts ik had wat creatiefs en goedkoop bedacht maar daar reageer je niet op.

Met latten rondom de ingang “dikker” maken zodat grote kans haar pootje en nageltjes niet meer de greep kunnen maken om het luikje naar binnen te hengelen.

Op zich geen slecht idee.
Je maakt een soort lijstje of omlijsting om het luikje.
Dan is het wel lastiger een nageltje er tussen te krijgen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:34

Ik heb ook een luikje op chip (geen Sureflap of hoe dat dure merk ook heet) en zie niet hoe je er een latje oid bij kan maken. Dat past niet.

Ik heb die van PetSafe, regelmatig in de aanbieding voor €50. Die krijgen ze niet los, tenminste zien dat echt niet voor me.
Welke tracker heb je? Want elke dag leeg incl wifi bereik is wel heel snel. Ik heb die van Tractive en als je die hebt, is een nieuwe aanschaffen met betere batterij misschien geen slecht idee. (Refurbed.nl heeft ze vaak goedkoop).

Mijn kat kent het geluidje, als ik die af speel komt hij naar huis :+ misschien kun je zoiets proberen aan te leren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:21

VillaNeusjes schreef:
Mungbean schreef:

De hond is niet meer hier dus dat is het probleem niet maar een luik met alleen chip aan de andere kant is geen oplossing , dan hengelt ze alsnog het deurtje naar binnen want die staat dan altijd vrij tenzij je m handmatig sluit en dat is nou net wat ik niet kan.

Dat klopt niet wat je zegt.
Bij mijn luik met enkel sensor aan de buitenkant is in „binnenblijfstand“ ook het pinnetje aan de binnenkant omhoog zolang ze niet gescant worden. Dus dat gaat niet open met hengelen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 21:30

Mungbean schreef:

Mungbean schreef:
Dat klopt niet wat je zegt.
Bij mijn luik met enkel sensor aan de buitenkant is in „binnenblijfstand“ ook het pinnetje aan de binnenkant omhoog zolang ze niet gescant worden. Dus dat gaat niet open met hengelen.

Welk luik heb jij? Want ik weet dat een flink aantal luiken de chip aan de andere kant gewoon oppikken maar het spinnetje gewoon naar beneden gaat denkend dat de kat aan de voorkant zit. Meeste luiken kunnen dat verschil niet oppikken. Maar ik check 't graag. Het enige voordeel van het luik wat ik nu heb is dat je per chip nummer kan instellen of ze wel of niet naar buiten mogen en je dus per chip nummer verschillende instellingen kunt gebruiken.

Nyaleti schreef:
Ik heb die van PetSafe, regelmatig in de aanbieding voor €50. Die krijgen ze niet los, tenminste zien dat echt niet voor me.
Welke tracker heb je? Want elke dag leeg incl wifi bereik is wel heel snel. Ik heb die van Tractive en als je die hebt, is een nieuwe aanschaffen met betere batterij misschien geen slecht idee. (Refurbed.nl heeft ze vaak goedkoop).

Mijn kat kent het geluidje, als ik die af speel komt hij naar huis :+ misschien kun je zoiets proberen aan te leren.

Die jij hebt van petsafe heeft een draaiknop voor de toegangsrichting en een chipsensor die 't luik dicht houd voor alle katten behalve de kat die jij toegang verleent met haar chip. De doorgang regel jij met de ronde knop onder. En dat is net als met een normaal kattenluik een palletje aan 1 van de kanten van het Luik omhoog draaien (alleen in of uit,) alle pailletjes naar beneden en dus open, of beide kanten omhoog wat betekend dicht.

Als jouw kat in de buurt van die sensor komt schiet ie open, maar als de draai knop op alleen naar binnen niet naar buiten staat dan houd hij het deurtje alleen tegen richting naar buiten. Coco zet haar nagel in de rubber verbinding tussen luik en wand, (ik heb 't paar van de eerste keren gezien maar ben nu dus te laat elke keer), en trekt dan dus de deur naar haar toe wat niet tegen gehouden wordt...

Wat de tracker betreft
ze heeft de cat mini van tractive, net geen jaar oud. Ik heb ook voor de hond een tractive tracker en ben er niet onbekend mee. Maar zoals jij zegt : als ze in de WiFi zit dan is hij niet snel leeg. Maar nu mevrouw dus niet meer thuis komt en buiten de WiFi zit loopt ie aardig leeg. Ondanks de bezuinigingsmodis. En dat is niet zo vreemd want dat is bekend nadeel van tractive. Hoe actiever je kat de hort op is, hoe sneller hij leeg zal lopen. Als ze in de winter grotendeels binnen door brengt gaat de batterij een heel stuk langer mee.

Ze kreeg dus elke avond om 21.00 natvoer en een cupje melk om te leren dat 't dan etenstijd is en ze even naar binnen komt. Dat ging goed tot het lekkere weer kwam dit jaar... En vind ze aandacht en buitenspelen blijkbaar leuker.

Maar ik bedacht door een deur ranger dat ik eens moet kijken of ik dat op 't luik kan vixen. Een soort veertje van boven/voorhet Luik naar het Luik toe dan kan ze wel hengelen maar kost 't meer kracht of kla0t ie te snel dicht als ze d'r poot weg haalt.

Ik heb geen idee of ik dit duidelijk uitleg. Maar soort van deur ranger op z'n zij dus geeft iig weerstand, ik ben er alleen nog niet over uit waarmee precies.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 22:23

As we speak komt Madame precies binnen gewandeld toen ik de woonkamer in kwam. Dus deur dicht, blokje aan lader, eten gegeven. Toen wilde ze eruit en kon niet want de tussendeur is dicht en nu is ze heel boos en zit ze met de rug naar me toe heel hard te zwiepen met dr staart of ik wel goed bij m'n hoofd ben. Hoe durf je!

20 min verder zit ie op 88% dus straks mag ze de hort weer op

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:44

Kan je dat luik zo instellen dat als kat binnen komt luik geheel dicht gaat? Dus ook niet meer van buiten naar binnen kan zonder handeling van jouw? Dan zou hengelen ook niet meer werken, want luik is van beide kanten dicht.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 23:12

Ik heb ook de tractive mini, zonder wifi bereik want dat werkte hier slecht. Maar die gaat wel langer mee dan een dag (al laadt ik ze elke avond op als ze toch binnen zijn).
Heb je hem eens gereset? Als die aan staat, knopje lang ingedrukt houden tot je een lange pieptoon hoort.
Ik had die van mij 2e hands en met een slechtere batterij, resetten heeft het toen gefixt.

Probeer het eens met het geluidje aan. Werkt hier echt super goed. Eerst als ze eten krijgt of jij het pakt geluid aan, dan eens in de gaten houden als ze bijna thuis is en dus bijna eten krijgt het geluidje aan.

Welk luikje heb je er in zitten? Kan morgen eens die van mij bestuderen maar aan een kant zit niet en kan me niet voor stellen dat ze daar nagels tussen krijgt (als ik het nu goed in m'n hoofd voor me zie)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:25

Ik heb ook gewoon een petsafe (smart flap).
Die reageert niet op de chip binnen. Dat kan ook niet want de sensor is buiten het klepje als een soort afdakje en is niet gevoelig genoeg om door het plastic heen te lezen.
Het maakt niet uit hoe dramatisch dicht ze bij het luikje komen, het palletje binnen blijft omhoog.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:57

tamary schreef:
Kan je dat luik zo instellen dat als kat binnen komt luik geheel dicht gaat? Dus ook niet meer van buiten naar binnen kan zonder handeling van jouw? Dan zou hengelen ook niet meer werken, want luik is van beide kanten dicht.

Dit heb ik al 3 x gevraagd.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 23:51

tamary schreef:

daantjuhhh schreef:
Dit heb ik al 3 x gevraagd.

En ik heb dit ook al beantwoord maar nogmaals:

Alleen handmatig en dat is het probleem want ik zit niet de hele dag naast dat luik en op dit moment komt ze rond 4 a 5 uur sochtends een keer binnen gewandeld als ik slaap... En dan moet ook nog eens de mazzel hebben om dan precies op dat moment in de woonkamer te zitten en er heen te kunnen lopen voor ze hem weer peert.
Helaas lig ik ook overdag regelmatig op bed door mijn aandoening en ben ik niet 1 2 3 bij de voordeur. Als ik van bed overeind moet, mijn rolstoel in moet, die aan moet zetten en vervolgens 't huis door moet naar de voordeur dan ben ik een half uur verder, en is ze 'm al weer gepeerd.
De enige manier dat dit wel zou kunnen is een luik met app, maar die zijn zo'n 250 euro en dat geld heb ik gewoonweg niet dus dat is geen optie.

Nyaleti schreef:
Ik heb ook de tractive mini, zonder wifi bereik want dat werkte hier slecht. Maar die gaat wel langer mee dan een dag (al laadt ik ze elke avond op als ze toch binnen zijn).
Heb je hem eens gereset? Als die aan staat, knopje lang ingedrukt houden tot je een lange pieptoon hoort.
Ik had die van mij 2e hands en met een slechtere batterij, resetten heeft het toen gefixt.

Probeer het eens met het geluidje aan. Werkt hier echt super goed. Eerst als ze eten krijgt of jij het pakt geluid aan, dan eens in de gaten houden als ze bijna thuis is en dus bijna eten krijgt het geluidje aan.

Welk luikje heb je er in zitten? Kan morgen eens die van mij bestuderen maar aan een kant zit niet en kan me niet voor stellen dat ze daar nagels tussen krijgt (als ik het nu goed in m'n hoofd voor me zie)

Ik ben niet de enige bij wie die tracker het gemiddeld een dag vol houd. Of anderhalf op z'n best als ze de hele dag en nacht buiten zit. En 2 dagen kan ik vergeten. Als ik niet tussendoor kan opladen. Het ligt niet aan de trCtive, ik heb erover contact gehad met tractive zelf, voor de zekerheid hadden ze al nieuwe gestuurd. Het heeft niet alleen met de dekking van WiFi te maken, want dan gebruikt ie geen contact via gps. Maar ook met waar je kat zit en of ze daar wel gps goed te bereiken is. Als je tussen veel bomen, struiken hoge gebouwen zit dan moet hij vaker signaal zoeken en dat trekt de batterij enorm. Dat is waarom ze soms sneller leeg zijn.

Wat dat nagel/luik betreft, ik merkte een paar keer dat ze buiten was terwijl ik zeker wist dat ze binnen zat met de modus naarbinnen maar niet naar buiten en toen kreeg ik een life demonstratie hoe ze dat flikte.
Ik dacht dat 't niet kon maar toch echt wel ik heb 't alleen niet op video want m'n indoor camera ziet die plek niet, ik zal die eens op 't luik richten om te kijken of ie 't wil oppakken als ik d'r keer wel binnen heb.

Ik heb een SureFlap Microchip DualScan Kattenluik

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:02

Ik zou dan denk ik ook kijken of je iets kan bedenken waardoor ze het nageltje er niet tussen kan krijgen.

Een tochtstripje wellicht? Alhoewel ze dat er dan vast eerst af peutert :=

Maar afhankelijk van hoe ze het precies doet zou een frame om het luikje heen ook kunnen werken.
Als het pootje onder een bepaalde hoek moet om dat nageltje goed te positioneren, kan je misschien iets er omheen maken dat het pootje die hoek niet meer kan maken.

Of madam met iets heul lekkers aanleren om binnen te komen. Luikje dicht. Halsbandje opladen terwijl poes buikje vult en een aansluitend dutje / kroelpartij / spelen of iets dat ze fijnn vindt en als bandje weer opgeladen om zit luikje weer open.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:39

Mungbean schreef:
Ik heb ook gewoon een petsafe (smart flap).
Die reageert niet op de chip binnen. Dat kan ook niet want de sensor is buiten het klepje als een soort afdakje en is niet gevoelig genoeg om door het plastic heen te lezen.
Het maakt niet uit hoe dramatisch dicht ze bij het luikje komen, het palletje binnen blijft omhoog.

Zelfde ervaring hier. Alleen aan de buitenkant een chipreader en die ontgrendelt echt niet als de kat binnen is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 00:16

Nageltjes kort houden? Dan kan ze het luikje ws niet meer opentrekken.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 12:44

paars schreef:
Nageltjes kort houden? Dan kan ze het luikje ws niet meer opentrekken.

Die zijn dus al geknipt anders zit ze in m'n kleding vast.

pmarena schreef:
Ik zou dan denk ik ook kijken of je iets kan bedenken waardoor ze het nageltje er niet tussen kan krijgen.

Een tochtstripje wellicht? Alhoewel ze dat er dan vast eerst af peutert :=

Maar afhankelijk van hoe ze het precies doet zou een frame om het luikje heen ook kunnen werken.
Als het pootje onder een bepaalde hoek moet om dat nageltje goed te positioneren, kan je misschien iets er omheen maken dat het pootje die hoek niet meer kan maken.

Of madam met iets heul lekkers aanleren om binnen te komen. Luikje dicht. Halsbandje opladen terwijl poes buikje vult en een aansluitend dutje / kroelpartij / spelen of iets dat ze fijnn vindt en als bandje weer opgeladen om zit luikje weer open.

Een frame erom gaat niet, dan kan 't luik niet meer open, het is echt een heel klein randje

En vanaf dat ze kwam krijgt ze savonds om 21.00 als de hond ook eten krijgt natvoer en een cupje melk met precies deze gedachte plus 1 op 1 tijd om lekker te knuffelen en kroelen. Dat heeft gewerkt tot deze lente toen ze bedacht dat buiten zijn veel leuker is dan daarvoor naar binnen te komen. Ik zal m'n camera eens po tificaal op dat luik gericht zetten om te kijken of hij 't wil oppikken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:55

Ik ken het luikje, wij hebben hem ook gehad :j

Maar dat je zeg maar een tunnel / toeter om het hele luikje heen zet. Zodat het pootje er niet meer goed op de juiste manier bij kan.
Maar dat is natuurlijk afhankelijk van in welke houding ze dat nageltje er precies achter kan krijgen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:33

Ja precies, een toeter/tunnel er aan de binnenkant op zetten, waardoor ze er niet meer onder kan komen.

Zoiets zegmaar, maar dan gewoon aansluitend op het luik
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:12

Iets van een plaatje op de flap maken zodat ze geen randje meer heeft om achter te haken?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 15:58

pmarena schreef:
Ik ken het luikje, wij hebben hem ook gehad :j

Maar dat je zeg maar een tunnel / toeter om het hele luikje heen zet. Zodat het pootje er niet meer goed op de juiste manier bij kan.
Maar dat is natuurlijk afhankelijk van in welke houding ze dat nageltje er precies achter kan krijgen.

Ze gaat gewoon binnen in de gecreëerde tunnel staan hengelen, als ze er doorheen kan met dr hele lichaam hoeft ze enkel haar poot uit te steken en er een nagel achter te haken om vervolgens d'r neus onder 't opgewipte luik 't duwen en dan gaat hij gewoon omhoog als ze haar hoofd op tilt.
Ze is best slim als ze iets wil. Ze weet ook deksel van de voer container af te krijgen als ik niet snel genoeg het voer bij vul etc. Als de koelkast niet zo zwaar was zou ze die open proberen te krijgen. Hopelijk jinx ik dat nu niet :')

prugelpiet schreef:
Iets van een plaatje op de flap maken zodat ze geen randje meer heeft om achter te haken?

Dat gaat niet, je hebt een minimaal stukje ruimte nodig om het Luik ongehinderd te kunnen laten werken dat is maar een mm ofzo maar dat is dus genoeg voor deze kat.

Ik waardeer alle suggesties echt enorm. Ik ben aan 't practiseren om een deurdranger idee voor elkaar te krijgen waardoor ze hopelijk niet de tijd heeft of er genoeg druk op staat zodat ze na het hengelen d'r neus niet onder 't luik krijgt om hem verder open te duwen. Vraag is vooral hoe ik een stukje metaal zo gebogen krijg of ergens van af kan slopen er voor....

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:50

Zou de kat dan wel nog naar binnen kunnen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:15

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 20:17

JorineV schreef:
Zou de kat dan wel nog naar binnen kunnen?

Als 't goed is wel. Het enige wat het doet is wat tegendruk geven waardoor ze hopelijk de tijd niet heeft de nagel te verwisselen voor haar neus/hoofd. Alleen moet het dan niet te strak staan natuurlijk maar ik ben uberhaubt nog aan 't bedenken hoe het voor elkaar te krijgen

paars schreef:
Deze misschien gaan proberen?
https://www.nagelkapjes.nl/

Nee. Gewoon nee. Katten hebben nagels voor een reden en zeker de kat die buiten komt heeft die hard genoeg nodig en dit soort middelen staat imo op dezelfde plek als 't ontklauwen van de kat. Dat gaat ten koste van de welzijn van de kat. Daar mag je natuurlijk anders over denken dan ik maar ik weiger zulke middelen bij voorbaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:32

Misschien een elastiekje spannen op 1 of andere manier, waar het luikje tegenaan komt...?

Dat poes het wel verder kan duwen als ze binnen wil. Maar niet genoeg kracht / snelheid heeft voor het open pulken?