Soda badje bij ontstoken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 20:13

Die opblaas kragen werken helaas niet bij windhonden, zelfs met de enorme toeter die ze van de dierenarts kreeg kan ze nog net aan het pootje komen als ze haar poot strekt.

Zonder iets gaat niet goed helaas. Ze is vreselijk eigenwijs := Zo heeft ze eerder ook het plekje open gebeten.. dan let je even een minuutje niet op.. :roll:

Dierenfan, fijn te lezen dat wondjes bij jouw hond altijd goed genezen met schoentje aan.

Ik heb zelf een stuk of 8 sokjes liggen, dus ik doe ook elke keer een schone aan, en de gebruikte weer met kokend water wassen.
Harde schoentjes durf ik dan weer niet te gebruiken omdat de teen nog erg dik en gevoelig is.

Super fijn trouwens om zo veel verschillende ervaringen te lezen!

Saranghea

Re: Soda badje bij ontstoken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:48

Onder sokjes kan zoiets gaan broeien dankzij vochtige haartjes ondanks dat die bij een windhond niet zo lang zijn. En ondanks het drogen erna blijft het foch altijd wag vochtig.
Kraag om en een leuke wandeling maken zodat ze niet zo over de kraag hoeft te denken? Werkt hier vaak erg goed om de eerste momenten de kraag erop te zetten en dan gewoon te gaan bewegen zodat ze focus niet op de kraag hebben maar op de activiteit

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:54

Fijn dat het goed ging en het niet leek te prikken ts! Mijn ervaring met soda is ook fijn en áls het prikt, duurt dat ook maar 2 seconden. Geen ervaring bij dieren trouwens maar als ik zelf een wondje heb met troep erin, trekt dit het er vaak wel goed uit.

Ik denk dat je zulk advies van de dierenarts ook maar gewoon op moet volgen. Een dierenarts is niet zomaar een dierenarts en die weet (meestal :D) wat ‘ie moet doen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 22:01

Saranghea schreef:
Onder sokjes kan zoiets gaan broeien dankzij vochtige haartjes ondanks dat die bij een windhond niet zo lang zijn. En ondanks het drogen erna blijft het foch altijd wag vochtig.
Kraag om en een leuke wandeling maken zodat ze niet zo over de kraag hoeft te denken? Werkt hier vaak erg goed om de eerste momenten de kraag erop te zetten en dan gewoon te gaan bewegen zodat ze focus niet op de kraag hebben maar op de activiteit

Mijn idee was eigenlijk om eerst te wandelen, en na de wandeling schoon spoelen en naar binnen zodat er niet weer vuil van de straat in komt.
Tijdens het wandelen gaat het wel goed met de kap inderdaad, maar binnen raakt ze in paniek omdat ze overal achter blijft hangen en durft ze niet te gaan liggen.
En het lastige is dat ze zelfs met kap nog aan haar poot kan likken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:13

Een splinter eruit weken met soda werkt ook als een tierelier dus ja vuil uit de wond halen is met soda een hele fijne oplossing. Dat hoeft niet dagelijks hoor. Zodra het wondje dicht is niet meer doen, maar dan zorgen dat je hond het niet weer openbijt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 08:29

Vannacht is een ontsteking doorgebroken, geen idee of het door de soda kwam, maar er kwam een hoop prut uit :Y)
Dus ik heb vanochtend nog een sodabadje gedaan, daarna goed schoongespoeld met schoon water, en toen met de föhn gedroogd om broeien te voorkomen onder het sokje.
Dus hopelijk geneest het nu snel.

Als het nu snel beter wordt dan stop ik wat eerder met de soda badjes en spoel ik het gewoon schoon met water.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:17

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 21:19

Dat ziet er ook fijn uit om in huis te hebben :j

Een kleine update:
De teen lijkt inmiddels wat minder pijnlijk, stinkt ook minder, maar het blijft wel dik en vooral nat.
De eerste dag heb ik ‘s morgens en ‘s avonds met soda geweekt, gisteren en vandaag heb ik ‘s morgens geweekt met soda, en ‘s avonds alleen gespoeld met lauwwarm water. En sinds gisteravond ben ik na het spoelen en drogen ook wat betadine druppels erop gaan doen om te zien of dat verschil maakt.

Gisteren:
Afbeelding

Vandaag tijdens het spoelen:
Afbeelding

En mijn oplossing om het teentje toch aan de lucht te laten genezen zonder dat ze eraan zit:
Afbeelding
:Y)

Toch wordt de huid na het schoonmaken dus heel snel weer nat en slijmerig.

Dinsdag hebben we een nieuwe afspraak bij de DA.
Ik denk dat ik toch wat eerder stop met het weken, alleen ga spoelen vanaf morgen, in de hoop dat de huid wat droogt..
of zou de soda juist nog nodig zijn omdat het nog dik en nat is?

Ze heeft er verder gelukkig weinig last van, ik mag er wat makkelijker aan komen nu, en ze wil tijdens het wandelen nog gewoon rennen en spelen zonder mank te lopen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-05-25 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:22

;(

Heb je dettol?
Week om het eens te proberen ook in een oplossingen daarvan. Kijken of je daarmee wel verschil ziet.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:24

DETTOL IS GIFTIG!!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:35

Ik smeer er dan groene leem op. Dat droogt ook . Even voor een wandeling zodat ze er niet direct aan likken en het droog is als je weer thuis bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 21:48

Dettol en groene leem heb ik niet in huis helaas, maar ik zou morgen natuurlijk wel naar de winkel kunnen gaan.
Ik heb er nu een paar keer betadine op gedruppeld omdat dat ook uitdroogt en desinfecterend werkt, dat voelde toch wat beter dan helemaal niks erop na het spoelen, dus hopelijk gaat dat wat helpen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:51

nafkedemi schreef:
DETTOL IS GIFTIG!!

Voor katten. Niet voor honden

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Chloorx ... n%20vissen

Citaat:
De stof is niet giftig voor mensen en de meeste zoogdieren, maar wel voor katten en vissen. Katten hebben een verminderd vermogen om chloorxylenol en soortgelijke fenolen te ontgiften, aangezien ze onvoldoende in staat zijn om glucuronide aan te maken.[2] Honden en mensen zijn wél in staat chloorxylenol te conjugeren, waardoor bij hen een snelle en volledige eliminatie plaatsvindt.[2] Vogels zijn vrijwel ongevoelig voor chloorxylenol

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 00:07

Soda badjes e.d. zijn inmiddels achterhaald bij wondgenezing.
Dettol wordt eveneens afgeraden.

Zie Google.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 04:14

Boras schreef:
Soda badjes e.d. zijn inmiddels achterhaald bij wondgenezing.
Dettol wordt eveneens afgeraden.

Zie Google.

Toch blij dat die achterhaalde methode hier nog top werkt. Ben misschien wel van de oude stempel ;)

TS heb je een apotheek in de buurt? Ik zou om mesitran zalf (is honingzalf) gaan. Dat geneest het vanaf binnenuit dus ziet er een paar dagen minder fris uit als je het erop smeert maar zo sluit het wel mooi en viezigheid trekt het eruit. Misschien ook achterhaald inmiddels want gebruik het al meer dan 15 jaar maar hier werkt het prima en is het standaard in huis

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 05:11

Bedankt allemaal!

Ik heb vannacht wat liggen googlen (ik slaap er gewoon slecht van := ) en ik kwam vooral veel goede reacties tegen over de groene leem. Eentje van een dame waarvan de hond ook een nagelriemontsteking had, en zij had succes met soda badjes en groene leem terwijl de dierenarts het al over amputatie had.
Dus ik denk dat ik dat eens wil uitproberen.
Zou dat ook nog te weinig doen, dan ga ik de dettol proberen :j

Honingzalf heb ik in huis inderdaad. Daar heb ik de eerste dagen mee gesmeerd, nog voordat mijn hond de ontsteking had open gebeten. Maar omdat de ontsteking zo vochtig blijft denk ik dat de klei nu beter werkt en het vocht beter eruit kan trekken.
Straks even naar de Welkoop, die hebben em op voorraad :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 07:48

Vanochtend was de teen weer wat bloederiger en een beetje pijnlijk. Misschien ook omdat we net een stukje hadden gewandeld en ze vrij druk was.

Afbeelding

Afbeelding

Ik las dat nagelriemontstekingen erg hardnekkig kunnen zijn, bij de een zie je na een week verbetering, bij de anders is het pas na een paar maanden weg. Hopelijk wordt het snel beter.
Het blijft er zo naar uitzien -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:57

Jakkie wat een zielig teentje..... ik zou ook zeggen honingzalf en nano-zilver (colloïdaal zilver spray) schijnt ook goed te kunnen helpen. Maar leem daar zijn ook veel mensen enthousiast over natuurlijk. Het is balen dat een teentje zo'n rotplek is waar ze natuurlijk veel mee in de viezigheid lopen.

Af en toe meenemen het zeewater is nog een optie...? Als je naar de boot gaat..?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:16

Mesitran werkt van binnenuit. Als andere honingzalven dat ook doen dan logisch dat het buitenom nat blijft de eerste tijd omdat het van onder af aan geneesd en dat zie je de eerste dagen niet. Soms kun je ook te snel willen misschien? Al blijft het een vreselijk nate verwonding!! Geef dan maar oester wonden

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:26

Ik deed ook wel eens honingzalf en groene leem mengen en dat erop smeren..
Mijn ervaring is dat dierenartsen groene leem afraden omdat het de wond zou dichten, maar groene leem ademt en trekt de ontsteking eruit.
(en bij paarden zorgt het er ook nog voor dat er geen vliegen in kunnen).. dus ik heb het altijd over alle wonden gesmeerd en het heeft de genezing goed geholpen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:50

Dat ziet er heftig uit. Nare wond.
Ik zou over gaan op de professionele humane wondverzorging. In dit geval inpakken met zilver nitraat verband. Dat bestaat ook in lint-afmeting van 3 bij 30 cm of 2 bij 45. Bij aanraking met wondvocht wordt dat wat meer gel en plakt niet. De zilverionen zorgen voor antibacterieel. Daar omheen inpakken met vetwrap.

https://www.startwondverzorging.nl/CONT ... ververband

https://mediq.nl/producten/3m-tegaderm- ... t%20worden.

Leem is niet antibacterieel gemaakt, ik zou dan gaan kijken naar humane gel/zalf producten zoals l-mesitran.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 09:08

Ik zie een paar keer Mesitran voorbij komen, maar ik heb de honingzalf van Vetramil in huis. Zou die even goed zijn?
Dan ga ik de honingzalf nog eens proberen. Gemengd met groene leem klinkt ook goed.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 09:17

Honingzalf is echt wondermiddel als het gaat om wondjes. Mesitran is echt heel goed, maar vetramil deed het ook prima op onze hond. Hij vond het alleen lekker en wilde er dus extra graag aan likken.. Hou dat even in de gaten..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 09:46

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:16

Wat bedoelen jullie met Mesitran werkt van binnenuit? Ik neem aan dat je het erop smeert en niet voert.

Als de wond zo week blijft zou ik stoppen met het spoelen en badjes, Mesitran heb ik al veel goede resultasten mee gezien en lijkt me zeker de overweging waard.