Kat met jeuk - einde zoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Kat met jeuk - einde zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:07

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 15:10

Jolliegirl schreef:
Jolliegirl @ [BB] Kat likt zich kaal... Help..

Hier begonnen wij mee....
Geen oplossing te vinden .

Inmiddels krijgt hij al jaren Atopica en is het hiermee onder controle...

Het zijn bij ons echt precies dezelfde plekken. Al is het rond de ogen niet zo erg, maar wel die kleine plekjes zoals de laatste foto in jouw OP

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:15

Atopica...
Of een injectie Moderin om alles even te laten genezen

Overleg met je dierenarts.

Onze kat krijg 0,2ml atopica per dag..

Ja het kost 1600 euro op jaarbasis maar ik heb een gelukkige kat terug

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:25

Soepblik schreef:
xPabloBokt schreef:
Mijn kat heeft ook jeukklachten. Ik heb een screening laten doen op allergieën en ze heeft een omgevingsallergie, waarschijnlijk overgevoelig voor (huisstof)mijt.

Ik zou bij je dierenarts vragen naar een allergietest.

Hier hebben we naar gevraagd, echter zei de dierenarts dat deze test enkel zei dat hij aangeeft dat ze allergisch is voor "iets" maar niet specifiek voor wat, en dat dat dus niet zo'n zin had. Maar in jouw geval wel? Want dan is het toch het proberen waard.

Het initiële panel niet, maar je kan daarna een specifiek panel laten opvragen waaruit het meer specifiek wordt.

Wij hebben er zelf uit afgeleid dat het waarschijnlijk overgevoeligheid is voor een type mijt, omdat ze nooit buiten komt en het daardoor logischerwijs geen zaden etc kunnen zijn.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:34

Mijn kat had dit afgelopen winter nadat ze een keer thuis kwam met wondje boven haar oog. Ze bleef dit maar open krabben. Dacht eerst nog gewoon jeuk van korstje heb zelf ook wel is. Dus kraagje gekocht en honing zalf en het genas mooi. Tot ze aan de andere kant begon zich open te krabben en in haar nek een hotspot likte. En toen de oude wond weer open krabbelde. Naar dieren arts prik gehad tegen de jeuk. En enige wat ik veranderd had waren haar brokjes.

Dus terug op oude merk voer en zalfje voor de wondjes. En mevrouw is weer jeuk vrij tot nu toe. Dierenarts zei toen ook je kan wel dure allergie test doen maar bij katten is deze minder betrouwbaar dan bij honden. Maar waarschijnlijk was het voer de oorzaak. Maar kunnen ook mijten zijn in mijn geval niet, want die had ze al keer in het verleden en sindsdien krijg stronghold vlooien pipetjes.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:09

Mijt kan ook huisstofmijt zijn, helaas. Hoeven niet altijd vachtmijten te zijn. In een enkel zeldzaam geval reageren ze ook overgevoelig op voermijt (mijt die je onvermijdelijk krijgt in je voerton als je droog voert).

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:01

Zou kunnen dat het niks met voeding te maken heeft. Dat denk ik omdat de jeuk komt en gaat bij mijn kater en daarom vermoede ik dat het geen voedselallergie was. Ronin doet het al jaren goed op druppels pollen van puur.
De jeuk kan bij hem ook in de winter op komen zetten.
Misschien is het het proberen waard

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:01

Dit gaat natuurlijk over een kat, maar ik heb in het verleden een hond met allergieën gehad en nu (helaas) weer. Door de ervaringen met de vorige besloten om dit keer niet eindeloos met de dierenarts door te modderen, maar zelf een doorverwijzing te vragen naar een dermatoloog.

Daar zijn we vorige week geweest en met één consult zitten we meteen op het goede spoor, terwijl we hiervoor in een half jaar tijd toch alweer 8 keer bij de dierenarts waren geweest zonder langdurig resultaat.

Dus mijn tip zou zijn: blijf niet hangen bij de dierenarts, maar vraag een doorverwijzing naar de dermatoloog en schrijf in de tussentijd zo veel mogelijk op wat je mee kunt brengen naar de afspraak, zoals informatie over de voeding, schoonmaak- en wasmiddelen die je gebruikt en alle andere dingen die relevant kunnen zijn.

Succes en sterkte, jeuk is verschrikkelijk!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 13:33

We hebben vanochtend overlegd met de dierenarts en gaan inderdaad aan de slag met een dermatoloog. Vannacht zat ze weer, ondanks de medicijnen, uitgebreid te krabben, te wassen, te bijten, en het is gewoon echt niet meer uit te houden. Op het voer reageert ze ook vrijwel niet, dus we verdenken inderdaad toch de omgeving.

Ook heeft ze dit pas in ons "nieuwe" huis gekregen, na driekwart jaar daar wonen. We wonen hier nu ongeveer 2,5 jaar en we zijn erheen verhuisd toen ze anderhalf was.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:40

Toch zou ik stress niet uitsluiten. Het kan zijn dat ze een kat ruikt waar ze stress van krijgt. Onze kat is met 1,5 jaar ineens rondjes beginnen te lopen, ook vanuit stress. Waarschijnlijk ook doordat hij een andere kat ruikt.
Het kan een kat van buiten zijn of zelfs elders in het appartementencomplex. Wat je kunt proberen als test, is om eens een rustgevend middel te geven, in overleg met je dierenarts. Dan kun je wellicht snel verschil zien.

Overigens had mijn vriendin ook een kat die zich kaal likte en dat kwam ook van stress.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:24

Afgelopen vrijdag zei de dermatoloog tegen ons m.b.t. tot ons hondje dat stress wel een grote trigger kan zijn, maar geen oorzaak van jeuk. Het kan het dus zeker verergeren, maar de oorzaak is volgens onze dermatoloog iets anders.

Overigens moeten wij juist de rustgevende medicatie afbouwen, omdat daar hulp/smaakstoffen in zitten die een eliminatiedieet (waar wij mee bezig zijn) kunnen verstoren.

Dus ik zou eigenlijk echt de afspraak met de dermatoloog afwachten en in de tussentijd niet zelf verder prutsen, juist alles hetzelfde houden en per dag noteren hoe het gaat en of er bijzonderheden zijn.

Wij houden nu de zogenaamde jeukscore bij:

Afbeelding