Bijvoeren veel te magere, oude hond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: Bijvoeren veel te magere, oude hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 18:39

Dat wordt afgeraden nsaid met hartprobleem. 1 of 2 daagjes mag wel, maar niet altijd.
Blaasontsteking heeft ze niet, heb ik getest.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:49

Ik zie hier veel dingen genoemd worden die ik met mijn ougie geprobeerd heb. Mijn 14 jarige chihuahua is al d'r hele leven soort van mager, smal slank. De eerste jaren van alles geprobeerd maar niks hielp. Of omdat ze d'r neus ervoor ophaalde of het zette gewoon niet aan. In Januari heb ik haar laten screenen omdat ze 1 rotte kies had die er eigenlijk uit moest. Hartecho en bloed laten onderzoeken voor de narcose en gelukkig is de kies er nu uit. Dikker worden gebeurt niet maar ik denk nu; ze is er 14 mee geworden dus het is geen kwaal opzicht.

Als die van jou zo plotseling afvalt zou ik toch bang zijn dat ze pijn heeft. Heeft ze medicatie voor het hart? Misschien moeten die iets opgehoogd worden?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:54

Tinka schreef:
Dat wordt afgeraden nsaid met hartprobleem. 1 of 2 daagjes mag wel, maar niet altijd.

Ik herhaal mijn vraag: Cushing getest? Veel drinken en veel plassen zijn eigenlijk één van de eerste Cushing symptomen. Alsook plots vermageren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:56

Lekker stukjes vette worst tussendoor geven. Leverworst bijv.
Meerdere keren per dag voer aan bieden..
Niet laten staan als ze het niet op eet.
Lekker vers nieuw neer zetten. En tartaar is mager zoals eerder vermeld. Dat is wel goed als ze licht verteerbaar voer moeten hebben.

Verder zou ik niet nog weer veel laten onderzoeken om stressvolle bezoekjes aan een DA te besparen. Het beestje is op het eind van zn leven. Dit hoort er bij. Lekker verwennen en warm houden

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:58

Hoe is de hond verder ? Veel drinken en plassen dus, pijn aan hoektanden. Maar verder, loopt ie nog regelmatig rond of slaapt ie al veel enz.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 19:24

Ze heeft verder geen symptomen van Cushing, dus nee dat is het niet. De differentiaal diangnose voor veel drinken en plassen is erg lang. Ik ga haar niet helemaal binnenste buiten laten keren, het beestje is stokoud.
Ze krijgt hartmedicatie, die heb ik pas nog opgehoogd. Dit was na een foto van de thorax omdat ze benauwd was.
Ze slaap uiteraard veel, verder rent ze nog regelmatig in de rondte. Ze heeft ook slechte dagen hoor. Ik loop regelmatig een klein rondje, verder scharrelt ze over het terrein.

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:09

Ik heb een 14 jarige, slank van nature, maar nu is het wel zo'n ingevalle oudje.
Hij heeft pancreatitis gehad 2 jaar terug (en ook aan de hartmedicatie) dus hij moet juist vet arm eten. Daarbovenop is het ook altijd een moeilijke eter geweest, maar als ie een slechte dag heeft is het echt een gedoe om te zorgen dat ie eet.

Wat wij geven is 2/3e speciaal vet arm blikvoer en 1/3e lukullus of wolf of wildernis blikvoer. Anders eet hij het gewoon echt niet. Brokken hebben we bijna volledig opgegeven.
Als het even kan geven we ook wel eens gekookte kip en soms wat rijst erbij. Maar als vet geen probleem is kan je denk ik eender welk vlees koken. Dat kookwater vinden ze meestal ook lekker.

En dit is echt heel stom, maar wat gek genoeg bij die van ons ook werkt als hij niet wilt eten is letterlijk met de bak rond zwieren en weg 'rennen' zodat ie erachteraan gaat jagen en het een spelletje wordt. Ik zweer het, hij kan dan echt van neus weg kerend naar enthousiast schrokken gaan :')

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:43

Ik weet niet of het verkrijgbaar is in Frankrijk, maar hier krijgt mijn mini oudje gestoomd vlees van Renske. Dit is goede kwaliteit, zacht voor de (missende) tandjes en het gaat er altijd in.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 04:03

Pijn kan ook zorgen voor niet goed willen eten. Ik begrijp dat ze geen NSAID mag… maar dat ze rond rent zegt niks over de hoeveelheid pijn die een hond heeft.. ze zijn zo hard voor zichzelf

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 04:38

Ik zou haar toch laten checken op pijn. Een slechte hoektand geeft zeker wel pijn met eten, tijdens happen en stoten tegen de rand of bodem en massa van eten (vlees heeft ook weerstand). De tong van een hond komt er ook regelmatig tegen aan. Daarnaast geven slechte tanden en kiezen vaak 24/7 chronische pijn. Wortelproblemen zie je pas met een dentale röntgen en die type pijn laten honden nauwelijks zien (behalve afwijkend gedrag zoals steeds minder eten, wat stapje voor stapje er in sluipt ipv accuut ). Maar ook rugpijn en artrosepijn kan de eetlust bederven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 05:03

Pijn maakt slechter eten. Pijn kost bergen energie dus geeft afvallen. Gezien goede bloeduitslagen zou ik het in pijn zoeken. NSAID tja...ze is een hondje van alle dag. Comfort gaat boven lengte toch? Geef het een paar dagen. Knapt ze op weet je dat het pijn is. Zoek een juiste en minimale dosis en geniet van de laatste periode samen.

In Nederland is er nog voer te verkrijgen voor mensen die met hun hond trektochten doen. Je hoeft maar zeer weinig te geven voor volledige maaltijd. Echter dat zit vol vetten en komt vast flink aan op de maag. Lijkt mij op die leeftijd eigenlijk niet passend. Greenheart brok heeft brokken voor de werkende sledehonden. Zoiets kun je natuurlijk ook kopen en het dan houden bij een paar brokjes per dag. Echter afvallen zal een oorzaak hebben en die weg nemen is natuurlijk de enigste oplossing. Lust ze anders puppymelk?

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 07:55

Wij kregen bij onze vorige hond het advies veel eiwitten te voeren. Toen hij ouder werd, begon de spiermassa af te nemen. Dus hij kreeg zo'n 6/7 eieren per week.
Op goed gewicht was hij 32 kilo dus wel een maatje groter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:24

Trieneke schreef:
Wij kregen bij onze vorige hond het advies veel eiwitten te voeren. Toen hij ouder werd, begon de spiermassa af te nemen. Dus hij kreeg zo'n 6/7 eieren per week.
Op goed gewicht was hij 32 kilo dus wel een maatje groter.

In eieren zit behoorlijk weinig eiwit.
Mijn man moet ivm fitness 220 gram eiwit per dag eiten, dat is gelijk aan 18 eieren :+
Er zitten per hoeveelheid meer eiwitten in kip, of dingen zoals bv cottage cheese (die laatste is ook een mooie toevoeging voor honden! )

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 08:30

Ik geef haar wel eens pijnstillers, dat maakt geen verschil kwa eetlust. Ook niet met lopen. Met librela liep ze ook hetzelfde.
Ze eet ook gewoon harde brokken en ook een hard kluifje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:36

Tinka schreef:

Begrijp ik goed, dat je hondje nu geen adequate pijnstilling krijgt vanwege het hartje?
Je zult dit dan niet willen lezen:
Het feit dat mijn hond een hartprobleem bovenop de pijnlijke artrose en andere kwaaltjes kreeg, en vanwege dat hartprobleem geen pijnstillers meer mocht, deed mij besluiten dat het genoeg was...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:38

Gekookte volkorenrijst bijvoeren, dat zet bij honden goed aan en makkelijker te verteren dan eiwitten.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken kunnen honden wel wat met koolhydraten en zetten ze ook goed aan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:42

Esther schreef:
Gekookte volkorenrijst bijvoeren, dat zet bij honden goed aan en makkelijker te verteren dan eiwitten.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken kunnen honden wel wat met koolhydraten en zetten ze ook goed aan.

Dat is inderdaad een goede tip, ze lusten dat vaak wel, hier noemden we die rijst "hondenrijst". Eventueel aan te maken met zelfgemaakte kippenbouillon.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:56

Zoolgangster schreef:
Tinka schreef:

Begrijp ik goed, dat je hondje nu geen adequate pijnstilling krijgt vanwege het hartje?
Het feit dat mijn hond een hartprobleem bovenop de pijnlijke artrose en andere kwaaltjes kreeg, en vanwege dat hartprobleem geen pijnstillers meer mocht, deed mij besluiten dat het genoeg was...

Groot gelijk hoor!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:04

Iemand vraagt om tips om haar oude hond wat aan te laten komen. Laat haar zelf uit proberen wat nog helpt, en laat haar zelf de afweging maken wanneer het genoeg is.
Ze houdt duidelijk veel van haar hondje en zal echt wel haar best doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:13

Vindt ze vis lekker?

Mijn met vlagen slecht etende hond vindt het fantastisch lekker als ik over zijn brokken een beetje tonijn uit blik doe, met wat van de olie er ook bij.

(Dus geen tonijn uit blik in water, maar met zonnebloemolie of olijfolie)

Dat is in Frankrijk volgens mij prima verkrijgbaar.

Helpt mogelijk om het voedsel voor haar iets smakelijker te maken, en een klein beetje (theelepel??, hondje is super klein natuurlijk, de mijne krijgt meer) per maaltijd over de brokken geeft toch wel echt extra calorie inname.

Kip uit blik (ken ik alleen uit water) helpt voor smaak en geur ook super, iets minder voor extra calorie inname.

Anders kun je wellicht nog kiezen om af en toe stukjes verse vette vis te geven. Als extraatje of bij het eten (zalm, bijvoorkeur de delen tegen de huid aan, makreel, etc.)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:31

Ik zou het in eerste instantie niet in voer zoeken maar in pijn..van pijn kunnen ze flink afvallen. Je zegt dat hij geen pijnstiller mag ivm hartproblemen maar in zo'n geval is het gewoon kiezen tussen 2 kwaden en zou ik persoonlijk he tdier pijnvrij willen hebben. Dan gaat het maar ten koste van zn hart en dan leeft hij maar korter. Artrose en slijtage en slechte hoektanden kunnen flink pijn geven. Je zegt dat hij geen pijn heeft bij eten omdat hij zn hoektanden niet gebruikt. Dan nog kan hij flink pijn hebben en misschien wel wortel ontstekingen enz.
Mijn hond met hartproblemen staat al meer dan een half jaar op nsaid. Tot nog toe gaat dat prima. Is toen ook weer in gewicht aangekomen.
kat die af viel krijgt nutri plus gel. Is o.a. om na ziekte en bij bijv ouderdom en afvallen te geven. Werkt super. Bij haar kreeg ik er echt geen ander voer in om aan te komen dus dit was de oplossing. Je kan ook nog omega olie of visolie proberen.

En misschien andere dierenarts zoeken want deze klinkt niet echt heel professioneel.

Net als bij mensen kunnen tandproblemen voor flinke andere gezondheidsproblemen zorgen. Bijv hartproblemen kunnen veroorzaakt worden door ontstekingen in de bek.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:58

Tieme schreef:
Ik zou het in eerste instantie niet in voer zoeken maar in pijn..van pijn kunnen ze flink afvallen. Je zegt dat hij geen pijnstiller mag ivm hartproblemen maar in zo'n geval is het gewoon kiezen tussen 2 kwaden en zou ik persoonlijk he tdier pijnvrij willen hebben. Dan gaat het maar ten koste van zn hart en dan leeft hij maar korter. Artrose en slijtage en slechte hoektanden kunnen flink pijn geven. Je zegt dat hij geen pijn heeft bij eten omdat hij zn hoektanden niet gebruikt. Dan nog kan hij flink pijn hebben en misschien wel wortel ontstekingen enz.
Mijn hond met hartproblemen staat al meer dan een half jaar op nsaid. Tot nog toe gaat dat prima. Is toen ook weer in gewicht aangekomen.
kat die af viel krijgt nutri plus gel. Is o.a. om na ziekte en bij bijv ouderdom en afvallen te geven. Werkt super. Bij haar kreeg ik er echt geen ander voer in om aan te komen dus dit was de oplossing. Je kan ook nog omega olie of visolie proberen.

En misschien andere dierenarts zoeken want deze klinkt niet echt heel professioneel.

Net als bij mensen kunnen tandproblemen voor flinke andere gezondheidsproblemen zorgen. Bijv hartproblemen kunnen veroorzaakt worden door ontstekingen in de bek.

TS is zelf dierenarts, heb ik begrepen.
Maar ik ben het met je eens, van pijn kan een hond ook afvallen.
En een andere dierenarts om raad vragen, lijkt me een goed plan, die ziet wat TS door haar emotionele band met haar hond niet ziet.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:59

Och wat lastig is dat he. Onze oude chowchow was ook heel mager geworden toen we terug kwamen van vakantie. Wilde ook amper nog eten.

Voor mij was het toen inderdaad het uitgangspunt dat hij wat at, ipv heel erg verantwoord. Ik heb echt vanalles voorgehouden, blikvoer, vers vlees worsten,gestoomde worst, brokken. Soms nam hij een hapje.

Knakworst lustte hij wel. Uiteindelijk gelukt om hem weer iets aan te laten komen. Met name met gehakt gemengd met havermout. Dat gehakt (ongekruid) deels gebakken als hij het rauw niet at. Daar doorheen bottenbouillon van Durks dogsnacks (online). En Multivitamine poeder voor honden.

Ook kip gebakken. Dat at hij ook.
Uiteindelijk at hij weer vers vlees.

Semi moisted brokken van Ydolo en Wolf of wilderness at hij ook een tijdje.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:00

Zoolgangster schreef:
Tinka schreef:

Ik ben het hier eigenlijk wel helemaal mee eens..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:49

Hier een hondje van bijna 17. Het zelfde verhaal, ze eet haar dieetvoer niet bepaald graag meer en werd magertjes.

Ze word nu 2 keer per dag met de hand gevoerd, dat scheelt al echt voor haar. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat die ontstoken hoektanden van je hondje misschien wel pijn geven bij het oppakken van voer uit de eetbak.

Verder kan ik je aanraden om Recovery voer te geven dit kan van royal canin of van hills. Die van ons vind de royal canin beduidend lekkerder. Ook dit word niet altijd graag gegeten dus wij gooien er dan lekkere dingen over zoals een beetje hachee, chilli, stukje kalfsrolletje.
Ons hondje begint weer mooi op gewicht te komen door de 10 gram die ze bovenop haar eigen eten krijgt.

Zoals vele al zeggen, laat ze op deze leeftijd maar lekker eten waar ze zin in hebben.