Oude kater plast alles onder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:54

Klinkt als een gedragsprobleem.
Of iets met territorium? Ik had een buurt kat die ook over alles heen plaste gelukkig zijn ze verhuisd. Ramp!!!!

Als je probeert hem tijdelijk weer meer te voeren? Als het dan weer stopt weet je dat hij het niet eens is met het dieet :)
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 09-04-25 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:54

Je zegt in de OP dat je kleine kinderen hebt. Hoe oud zijn die? Kan het er mee te maken hebben dat hij stress van de kinderen krijgt, wat eerst niet zo was omdat ze toen nog baby waren?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 09:58

Unwritten, Hij sproeit inderdaad, maar heb het idee dat hij er ook gewoon bij begint te plassen.
Afgelopen dagen lagen er namelijk wat plasjes op de grond ipv tegen oppervlaktes aan.

De geur, die is niet te harden, heel fijn ook in een serre waar de hele dag de zon op staat %)

Freya6 hij deed dit ook (jaren geleden) toen hij niet op dieet was, maar we gaan wel even grondig kijken naar het dieet en het aanpassen. Even in goed overleg met partner en evt toch ook de DA.

Wij hebben twee dochters van 5 en 2, ze zijn heel lief tegen de katten, en deze kat vind de kinderen zelf ook prima. Ze mogen heb aaien, hij komt naar ze toe. De andere twee poezen vinden het niks en trekken zich wat sneller terug in hun eigen kamer (ze hebben een groot deel waar de kinderen niet bij kunnen komen, hier staan ook de bakken en krabpalen etc.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:01

Ik heb ook gehoord/gelezen dat harde brokjes beter zouden zijn voor het gebit. Zelf denk ik dat natvoer inderdaad te zacht is: er zitten geen huid/botjes/veertjes in die de tanden van een kat schuren. Maar een kat vind ik wel een zachtvleeseter. De natuurlijke prooi van een kat geeft mee wanneer je erin knijpt. Muizen en vogeltjes enzo zijn voor het grootste deel zacht. Vanuit die redenatie is zacht én hard samen voor mij logisch. Mijn katten krijgen 2x per dag natvoer. Harde brokjes hebben ze de hele dag staan, daar pakken ze af en toe een paar van.
Voordeel van zacht voer is dat je er makkelijk iets doorheen kunt mengen. Zoals een poedertje voor de spijsvertering of druppeltjes omega-olie. Of wat je maar wil dat je kat binnen krijgt.

Artrose in de poten, rug en/of nek zou ik inderdaad niet uitsluiten. Katten zijn meesters in pijn verbergen. Subtiele signalen van artrose zijn bij voorbeeld meer liggen/rusten, minder rennen, minder bewegen überhaupt. En daarnaast bewegingen vermijden die pijn doen, zoals over de rand van een kattenbak stappen, zigzag van een trap af ipv recht, dat soort veranderingetjes die niet heel erg opvallen tot je ze naast elkaar gaat leggen. Als er in huis verder niks veranderd is qua andere dieren, verhuizing, andere gebeurtenissen buiten die hij kan waarnemen dan lijkt mij een fysiek ongemak meer voor de hand liggen dan dat het veranderde gedrag door een omgevingsfactor komt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:06

Wat doet ie als je hem weer op de oude dosering voer zet?
Zou dat gewoon proberen. Dan maar korter leven maar wel happy.

Kattenpies is een lastig probleem. Stinkt enorm en je krijgt het bijna niet meer weg..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:18

Als je kat steeds op dezelfde plaatsen buiten de bak plast zou je daar ook nog van die trainingsdoekjes voor puppies kunnen neerleggen. Dan ruimt het in elk geval wat makkelijker op totdat de oorzaak van het probleem gevonden is.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:19

Heb je al weleens gewoon een week metacam geprobeerd? Symptoombestrijden, maar hier loste dat het probleem op.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 10:21

_merel_ schreef:
Heb je al weleens gewoon een week metacam geprobeerd? Symptoombestrijden, maar hier loste dat het probleem op.

Ja langer dan een week zelfs.

Koper het zijn juist nooit dezelfde plekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:41

Excuus, ik zie dat je dat inderdaad al gezegd had.

Deed mijn kater trouwens ook. Eerst koos hij een ikea-tas die naast de balkondeur lag (bij de ruimte met kattenbakken om de hoek). Maar hij koos ook plekken in de buurt van de kattenbak. Net alsof hij de minst ongeschikte plek probeerde te zoeken.

Nyaleti

Re: Oude kater plast alles onder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:00

Kwa bakken zit je dan wel goed ja.

Het klinkt alsof hij sproeit als het echt tegen objecten aan is en het énorm stinkt. Voordeel: niet medisch (behalve stress) Nadeel: nog moeilijker te behandelen :=
Ik zou proberen stress aan te pakken.
Inderdaad met bijvoorbeeld Bach rescue druppels of Puur Nervo (beide mogen ook over het voer).

Kwa natvoer of vlees: een dierenarts raadt vers vlees altijd af :') als ze dat niet goed eten zou ik gewoon natvoer proberen. Misschien kun je Almo nature of Applaws blikjes proberen, dat is echt de structuur van tonijn zegmaar zonder toegevoegde dingen, gewoon het pure product. Weer iets anders dan mousse of pate dus misschien lusten ze dat wel.

Welke brokjes geef je nu?
Als hij 9 kilo weegt dan is hij echt wel heftig te dik en zou ik dus het afvallen wel blijven doorzetten. Maar misschien met (deels) een dieet brok. Die vullen beter.
Ik hou niet van het merk Hills maar de weight management lijn geeft wel resultaat, veel beter dan een light variant van andere merken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:31

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:25

Hier goede ervaring met hills metabolic urinary stress, daarmee pak je overgewicht, stress en blaasklachten aan. Het verzadigd goed. Mijn kater is nu in bijna 2 maand tijd ruim een halve kg afgevallen.
Het is bewezen dat katoen met overgewicht meer stress hebben, door andere katten weggepest worden, neem daarbij z'n leeftijd met gewichtsklachten, dan snap je dat stress waarschijnlijk hier het probleem is.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:39

Ik hoop dat het ooit uit de wereld gaat dat katten brokjes moeten eten voor hun gebit.
Katten hebben namelijk geen kauwgebit, maar een schaargebit. Omdat ze van nature een prooi vangen en deze uit elkaar trekken/scheuren.

En omdat er niet gekauwd wordt, of in ieder geval heel weinig, worden de tanden hier ook niet schoon van. Alle voeding zorgt voor tandplak en op den duur voor een slecht gebit. Het enige wat hiervoor helpt is preventief het gebit reinigen en poetsen.

Afbeelding

Dus als je kat natvoer eet, lekker natvoer laten eten. Vers vlees kan ook, alleen is dit vaak niet compleet qua voedingstoffen.

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:04

Mijn kat plaste ook in huis, waarschijnlijk omdat er veel stress in huis was ivm een nare scheiding. Ze had 2 plekken waar ze dat deed, bij haar voerbak en in de keuken (heel fijn als je een houten vloer hebt :( ). De mat die op de vloer lag heb ik weg gedaan. En waar de voerbak stond heb ik nu haar kattenbak gezet. Sinds dien gaat het goed (afkloppen). In augustus wordt ze 17 en merk nu echt dat ze oud begin te worden, soms denk ik ook dat ze begint te dementeren. Ik hoop toch dat ik ze nog lang gezond kan houden, wil haar nog echt niet missen.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:33

Geen tips over het plassen, maar wel over het voer: versvlees aanlengen met water en evt aanzuren met (natuurlijke!) vitamine C. Ik voer carnibest (en af en toe een kuiken voor de lekker en de leuk) en leng een bakje carnibest gerust met een half tot heel glas water aan tot een 'vleessoepje' en daar dan een vitamine C ampul overheen. Dat eten ze goed hier, en daardoor krijgen ze veel meer vocht binnen. Ze drinken vaak uit gewoonte en niet omdat ze dorst hebben (voelen katten blijkbaar minder goed?) dus er wordt ook nog uit de kraan/waterbak/regenton gedronken. Bij mijn zwangere poes met blaasgruis heeft dat ontzettend geholpen!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:47

Beestje is 17 jaar. Ik zou hem lekker terug zetten op zijn oude voer. Kilo meer of minder zou ik me niet meer druk om maken op deze leeftijd. Hopelijk houdt het plassen dan ook op. Hij zit nu niet lekker in zijn vel, en dat moet je 'm niet meer aan willen doen.