Hondentraining: R+ vs gebalanceede methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 09:09

dioni schreef:
TS, er is wat mij betreft een verschil tussen opvoeden en obedience.

Goed punt, daar ben ik me idd van bewust! We hebben nu diverse basiscursussen afgerond. Obedience lijkt me een leuke en uitdagende sport om dat verder uit te bouwen. Ik zie hoeveel plezier onze hond heeft in het leren van nieuwe dingen en hoe goed het voor haar is om tussen de oortjes bezig te zijn.

Onze school bied ook workshops aan waarbij je diverse sporten kunt uittesten om te zien of je hond het leuk vind. Detectie lijkt me bvb ook heel gaaf om te doen.

dioni schreef:
Maar als een hond uitvalt/ een ongeleid projectiel is of ander gevaarlijk gedrag vertoont moet je soms echt wel corrigeren. Negeren houdt een keer op.

Klopt, dat vind ik ook een manko aan de R+. Als mijn hond een stuk chocola wil grijpen, bijna in een stuk glas stapt of er gebeurd iets anders waardoor ze NU onmiddelijk moet stoppen en luisteren ontkom je soms niet aan een fysieke ingreep. Of een onaardige brul.

liedje89 schreef:
Terwijl ik vanuit het paardrijden echt wel gewend ben dat wijken voor druk of een tikje bij een misdraging of negeren van een hulp echt wel gewoon heel normaal zijn en zo veel mensen nog zeggen dat je van voedselbeloningen vervelende paarden krijgt ed.

Misschien omdat een R- beloning bij een paard echt heel goed werkt maar bij een hond niet zo? Ik heb het nog niet veel uit kunnen testen maar het zijn wel heel verschillende dieren met een andere instelling voor wat betreft fight/flight en motivatie. Ik kan me voorstellen dat beloningen of straf ook net wat anders aan komen of ervaren worden.
Duhelo schreef:
ik ben er een tiental jaar geleden eens met de wolfhondenclub op workshop geweest. Hij heeft de mijne en een andere hond vast gehad. De andere hond is compleet doorgedraaid en hebben ze jaren nodig gehad om terug goed te krijgen. De mijne heeft sowieso een heel sterk karakter en die vond het allemaal wel een joke, die trok er zich geen bal van aan. Ik was de eerste dus bij de mijne heeft die niet zo doorgegaan. De andere reu was een heel gevoelig all over de place dier, die heeft er toch wel een knauw van meegekregen.

Wat erg om te lezen! Is je hond wel weer helemaal okee nu?
Apart dat er dan toch nog zoveel mensen weg lopen met deze meneer, zouden die dan geluk hebben dat t bij hun hond goed ging? Of houd deze man geen rekening met de hond als individu en wil hij ze allemaal in zijn model proppen? Dat gevoel kreeg ik bij Cesar Milan altijd wel (dat is ook een balanced trainer volgens mij?)

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:02

pol013 schreef:
Nou vermoed ik zomaar dat zo ongeveer niemand exclusief R+ gebruikt. Niet bij hond of paard althans. Want iedere aanraking of suggestie tot aanraking is in feite al iets anders. Dus dat het in feite al inhoud dat je VOORAL R+ inzet in je training. En dat lijkt me een fijn uitgangspunt.

Ik heb lang niet alles gelezen, maar dit haal ik er even tussenuit. Ik ga zo ook bijna aan het werk, dus ik reageer even snel :D
Want het klopt inderdaad dat niemand exclusief R+ kan “gebruiken”. Sterker nog, het dier bepaalt uiteindelijk of ie iets als R+, R-, P+ of P- ervaart. Eigenlijk kunnen we dat niet bepalen, wel beïnvloeden omdat we goed inschatten of iets op een bepaalde manier wordt ervaren.
Daarnaast werken de kwadranten samen.
Positieve bekrachtiging (R+) = iets toevoegen wat als fijn/leuk wordt ervaren
Positief straffen (P+) = iets toevoegen wat als naar wordt ervaren
Negatieve bekrachtiging (R-) = iets weghalen wat als naar wordt ervaren
Negatief straffen (P-) = iets weghalen wat als fijn wordt ervaren

R+ en P- werken samen in een training waarbij je iets toevoegt (voerbeloning bijv.) wat als fijn wordt ervaren bij een gedraging die je wilt. Alle andere gedragingen negeer je, dus krijgt het dier geen voerbeloning, je haalt dat als ware weg. Je kunt dus nooit alleen R+ “gebruiken”, tegelijkertijd “gebruik” je, misschien onbewust, ook P-.
Zelfde geldt voor P+ en R-, hier wordt het voorbeeld van pressure & release vaak bij gebruikt; spreekt voor zich.

In mijn ogen is er niks mis met de leerkwadranten zelf, het is letterlijk hoe een dier dingen leert. Hoe wij omgaan met deze kwadranten is een heel ander verhaal en we zouden het absoluut niet moeten misbruiken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:14

Mars schreef:
Klopt, dat vind ik ook een manko aan de R+. Als mijn hond een stuk chocola wil grijpen, bijna in een stuk glas stapt of er gebeurd iets anders waardoor ze NU onmiddelijk moet stoppen en luisteren ontkom je soms niet aan een fysieke ingreep. Of een onaardige brul.

Dat kun je dus trainen... enerzijds door je 'kom' zo leuk te maken dat de hond weet dat het de moeite is, zelfs al staat hij met z'n neus in de lekkernijen. Anderzijds door te beginnen bij hele kleine verleidingen op grote afstand, waar je leert dat iets wat interessant / aantrekkelijk of gevaarlijk is begint met de orientatie op jou.

Dat is dus niet in het moment, maar al onderdeel van je training ver voor die situaties.

Mars

Re: Hondentraining: R+ vs gebalanceede methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 10:37

Dat doen we ook Shadow, maar het blijft een dier en ik blijf maar een mens. Ik kan niet alles 100% voorspellen, voor zijn, inschatten. En mijn hond is haar eigen ik met soms een kroket in haar oren.
Dan is er nog de factor buitenwereld waar soms dingen gebeuren die je niet aan ziet komen.
Gelukkig kan het in heel veel situaties wel, ga ik bepaalde dingen bewust uit de weg etc. En heb ik ook heel veel profijt van de trainingen die we gedaan hebben. Die enkele keer dat ik eens uit nood moet ingrijpen probeer ik daar voor mezelf ook van te leren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:23

Mars schreef:
dioni schreef:
TS, er is wat mij betreft een verschil tussen opvoeden en obedience.

Duhelo schreef:
ik ben er een tiental jaar geleden eens met de wolfhondenclub op workshop geweest. Hij heeft de mijne en een andere hond vast gehad. De andere hond is compleet doorgedraaid en hebben ze jaren nodig gehad om terug goed te krijgen. De mijne heeft sowieso een heel sterk karakter en die vond het allemaal wel een joke, die trok er zich geen bal van aan. Ik was de eerste dus bij de mijne heeft die niet zo doorgegaan. De andere reu was een heel gevoelig all over de place dier, die heeft er toch wel een knauw van meegekregen.

Wat erg om te lezen! Is je hond wel weer helemaal okee nu?
Apart dat er dan toch nog zoveel mensen weg lopen met deze meneer, zouden die dan geluk hebben dat t bij hun hond goed ging? Of houd deze man geen rekening met de hond als individu en wil hij ze allemaal in zijn model proppen? Dat gevoel kreeg ik bij Cesar Milan altijd wel (dat is ook een balanced trainer volgens mij?)

De mijne gelukkig wel. Ik moet zeggen, ik was toen ook nog onervaren, werkte dan ook nog vooral volgens de dominantie-theorie (toen was het net de Cesar Milan hype, ik had van thuisuit altijd gemakkelijkere rassen gehad (berner sennen, cavalier king charles spaniel. Die laatste was mijn hondje, altijd willend om te werken, altijd happy, een stemverheffing was voor haar meer dan genoeg, dus met die ging dat automatisch "goed" zeg maar.)
Dan voor werk op een mechelaarfokkerij gewerkt, mechelaars gedijen vaker wel goed op de "hardere/duidelijkere" manier omdat die net meer grenzen willen etc.
En toen kwam mijn wolfje, nou, daarvan werd mijn ego wel een aantal keer heel hard gekrenkt hoor. :+
Tijde van die workshop was ze ook pas anderhalf ofzoiets, dus ik zat nog volop in de "ik word de baas" - mentaliteit.

GELUKKIG voor haar en mij is deze zo sterk en hard van karakter, dat ze zich niet uit het lood liet slaan en gewoon overal keihard tegenin bleef gaan tot ik mij aangepast heb.

Buitenshuis zat ze dan ook vaak eerder in de stress en in de flight-modus, dus als ik het me goed herinner was ze in die workshop eerder onzeker en had ze neiging om te vluchten. Hij is bij haar dan ook niet met correcties ingekomen.

De andere hond was een reu die in die situatie zich eerder beroepte op geweld om te kunnen ontsnappen, wat door die man heel verkeerd gelezen werd (net zoals ik zie in dat filmpje met die zwarte jonge herder, die hond is ook eerder onzeker) en hard werd aangepakt. Ik weet niet meer de complete details maar die was wel aardig van het paadje af nadien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:53

nick_en_ik schreef:
pol013 schreef:
Nou vermoed ik zomaar dat zo ongeveer niemand exclusief R+ gebruikt. Niet bij hond of paard althans. Want iedere aanraking of suggestie tot aanraking is in feite al iets anders. Dus dat het in feite al inhoud dat je VOORAL R+ inzet in je training. En dat lijkt me een fijn uitgangspunt.

Ik heb lang niet alles gelezen, maar dit haal ik er even tussenuit. Ik ga zo ook bijna aan het werk, dus ik reageer even snel :D
Want het klopt inderdaad dat niemand exclusief R+ kan “gebruiken”. Sterker nog, het dier bepaalt uiteindelijk of ie iets als R+, R-, P+ of P- ervaart. Eigenlijk kunnen we dat niet bepalen, wel beïnvloeden omdat we goed inschatten of iets op een bepaalde manier wordt ervaren.
Daarnaast werken de kwadranten samen.
Positieve bekrachtiging (R+) = iets toevoegen wat als fijn/leuk wordt ervaren
Positief straffen (P+) = iets toevoegen wat als naar wordt ervaren
Negatieve bekrachtiging (R-) = iets weghalen wat als naar wordt ervaren
Negatief straffen (P-) = iets weghalen wat als fijn wordt ervaren

R+ en P- werken samen in een training waarbij je iets toevoegt (voerbeloning bijv.) wat als fijn wordt ervaren bij een gedraging die je wilt. Alle andere gedragingen negeer je, dus krijgt het dier geen voerbeloning, je haalt dat als ware weg. Je kunt dus nooit alleen R+ “gebruiken”, tegelijkertijd “gebruik” je, misschien onbewust, ook P-.
Zelfde geldt voor P+ en R-, hier wordt het voorbeeld van pressure & release vaak bij gebruikt; spreekt voor zich.

In mijn ogen is er niks mis met de leerkwadranten zelf, het is letterlijk hoe een dier dingen leert. Hoe wij omgaan met deze kwadranten is een heel ander verhaal en we zouden het absoluut niet moeten misbruiken.

Precies.
Dus als je dan een onderzoek leest dat R+ de beste leermethode is en vervolgens concludeert dat je dat exclusief moet/ kunt gebruiken mis je echt oprecht iets in je omgang.

Voor mij kun je uit de wetenschap alleen concluderen dat opschuiven richting zo veel mogelijk r+ het meest effectief is als je een dier iets wil leren.
Maar je kunt niet zomaar de andere 3 kwaranten buiten knikkeren en dan hopen op succes in alle situaties.

Overigens heb ik ooit dik 10 jaar geleden een roofvogel trainer gesproken die daar interessante inzichten in had. Zei kunnen niets met P+ en R-. En dan met een dier die nog meer verschilt van ons dan een hond of een paard. Dat maakt een trainen best interessant. Ze werken dan veel met P- (voer onthouden, maar hoe ver kun je daar in gaan) en dan dus R+, de beloning als ze doen wat je vraagt.
Sta je daar lekker te koekeloeren naar je vogel als die wegvliegt en even een ander idee heeft van de doelstelling van die dag.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:07

Ik vind het zelf heel inspirerend om naar trainers van andere diersoorten te kijken, vaak blijkt er dan een heleboel meer mogelijk dan wij vanuit ons cultureel bepaalde oogpunt denken.

Overigens gaat de "volledig of zoveel mogelijk r+"-stroming niet zozeer om de snelste of beste resultaten, en dat je daarom r+ zou gebruiken. Dat is veel meer gestoeld op ethiek, waarom je aversieve technieken zou gebruiken bij een dier terwijl iets voor je hobby is.

Ik ben zelf nogal fan van connection training, ik vind hun op paardengebied echt ontzettend goede clickertrainers. Zij hebben het leerkwadrant (r+, r-, p+, p-) min of meer losgelaten en focussen in plaats daarvan op de stress-signalen/ontspanning van het paard. Dat vind ik zelf wel een fijne benadering. Want als je met voer niet goed traint, kan je kneitergestreste paarden krijgen, en als je met wijken voor druk heel secuur traint, kan je ook een hele mooie ontspannen connectie krijgen. Overigens ben ik dus groot voorstander van de goed uitgevoerde voerbeloningen, gericht op rust/ontspanning. Wat mij betreft kan daar echt niks tegenop :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:59

Mars schreef:
dioni schreef:
Maar als een hond uitvalt/ een ongeleid projectiel is of ander gevaarlijk gedrag vertoont moet je soms echt wel corrigeren. Negeren houdt een keer op.

Alleen is dit geen training maar management ;) En dat zijn ook twee verschillende dingen naar mijn mening. Trainen doe je om zo min mogelijk te hoeven managen, maar het blijven dieren dus je zal altijd wel een keer in een situatie komen waar je gewoon letterlijk moet ingrijpen. Daar gaat een hond niet kapot van.

Dingen aanleren gaat het beste met R+. Maar in je hele omgang gebruik je gegarandeerd altijd alle kwadranten. Al is het idd alleen maar omdat uiteindelijk het dier zelf bepaald hoe het iets ervaart.

Even geen tijd om uitgebreid te lezen en te reageren maar deze wilde ik er even uitpakken :D

Fijne discussie wel trouwens! :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:37

VogeltjeM schreef:
Ik ben zelf nogal fan van connection training, ik vind hun op paardengebied echt ontzettend goede clickertrainers. Zij hebben het leerkwadrant (r+, r-, p+, p-) min of meer losgelaten en focussen in plaats daarvan op de stress-signalen/ontspanning van het paard.

Ik denk dat ik je kan volgen hoor. Maar wat iemand hier onder schrijft: je kúnt die kwadraten helemaal niet 'los' laten.
Maar ik denk dat dat ook is wat je bedoelt. Dat het helemaal geen zin heeft om omgang met een dier en training zo 'strak' te bekijken.
Je kunt niet elementen uit het leerkwadrant halen en de rest 'niet gebruiken' of negeren. Al zou je het willen.

Maar dat is ook precies mijn probleem met mensen die zoiets heel zwart wit proberen te bekijken en in extremen denken.

Daarbij zijn er binnen en kwadrant nog zo veel nuanceringen.
Er is heel veel P te krijgen die helemaal geen punishment is. Mijn paard vind druk geven en desnoods opvoeren (van niet-fysieke druk tot een been of spoorhulp die ik geef) echt geen punishment. De hond vind het gevoel van een halsband die beweegt echt geen straf tot je behoorlijk flink tekeer gaat.
Dan heb je nog verschillen per dier en per situatie.

Ik vraag me ook oprecht af: zijn er niet dagen dat je zelf óók geen zin zou hebben in het 'raden maar' R+ spelletje? Stel dat mijn partner mij na een vermoeiende dag een fles champagne voor zou houden en alleen zou wijzen ergens naar. En ik een heel arsenaal aan opties zou moeten doorlopen met geen enkele P: 'niet niet dat', 'nee niet daar' aanwijzing en mij maar heel positief aan liet tobben met alleen complimentje of snoepjes als tussentijdse beloning. Dan zou ik hem echt WURGEN.
Soms wil je zélf ook gewoon duidelijkheid en de korte route: zég gewoon wat je wilt!
En soms is een spannende speurtocht met veel blijdschap echt het allerleukste wat er op dat moment is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 16:24

En hoe kijken jullie aan tegen bijvoorbeeld de methode van deze school:
https://www.youtube.com/watch?v=vxDZkhN8FiE

Op hun facebook staan veel meer filmpjes, maar hun werkwijze is om elke hond een sliplijntje vlak achter de oren om te knopen. Kun je dan nog tijdig druk verminderen? En leert de hond daadwerkelijk of blijft hij ‘kalm’ omdat hij weet dat hem met een klein rukje de adem wordt afgesneden?

Ik vind de tekstjes die in hun filmpjes verschijnen ‘hij loopt nu ontspannen en vol vertrouwen’ helemaal niet passend. De honden ogen juist gelaten en bijna passief of lees ik de lichaamstaal dan verkeerd?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:51

In de ideale wereld is R+ top! Maar in een wereld vol onverwachte gebeurtenissen waarop je niet alles kan trainen daar is soms meer nodig.

Als ik m’n foster hondje zonder druk had behandeld dan had ze nu nog onder de tafel gelegen. En had ze niet alle leuke dingen kunnen doen die ze nu doet. Want eten overtuigt haar er ook niet altijd van om eronder vandaan te komen. :=

Soms moet je druk zetten of je hond dwingen om iets te doen waar ze uiteindelijk beter van worden. Net als dat ik gewoon “nee” zeg als ze op m’n meubels probeert te springen. Ik kan niet overal de hele tijd naast staan. Haar afleiden en gewenst gedrag belonen had geen goed effect. Want dan moest ik het 20x toelaten eerst. En ik hoef geen krassen op m’n tv door haar gedrag. Oh en eten van tafel jatten is ook “nee”. Ik moet toch normaal zelf kunnen eten. :=

Resultaat: hondje die binnen 24uur doorhad dat eten van tafel niet mag en op de tv krassen mag ook niet. Daardoor mag ze vrij rondlopen ipv in de bench.

Heeeeel zielig, een hond die duidelijkheid krijgt. :))

Kijk alleen maar naar een halsband / tuig. Dat is ook niet R+ want daar komt druk op. En op veel plekken is het nodig en/of verplicht.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:30

Ik heb me niet helemaal in de methodes verdiept die je nu aanhaalt, maar toch ook wel een visie hierop.

Als ik namelijk kijk naar hoe paarden en honden onderling communiceren, gaat dit echt niet altijd volledig vredelievend. Ik doe zelf alles wel graag zo lief mogelijk, daar haal ik zelf veel meer plezier uit en mijn dieren denk ik ook, maar ik zou mezelf ook geen tegenstander noemen van een keer een (fysieke) correctie.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:38

pol013 schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik ben zelf nogal fan van connection training, ik vind hun op paardengebied echt ontzettend goede clickertrainers. Zij hebben het leerkwadrant (r+, r-, p+, p-) min of meer losgelaten en focussen in plaats daarvan op de stress-signalen/ontspanning van het paard.

Ik denk dat ik je kan volgen hoor. Maar wat iemand hier onder schrijft: je kúnt die kwadraten helemaal niet 'los' laten.
Maar ik denk dat dat ook is wat je bedoelt. Dat het helemaal geen zin heeft om omgang met een dier en training zo 'strak' te bekijken.
Je kunt niet elementen uit het leerkwadrant halen en de rest 'niet gebruiken' of negeren. Al zou je het willen.

Maar dat is ook precies mijn probleem met mensen die zoiets heel zwart wit proberen te bekijken en in extremen denken.

Daarbij zijn er binnen en kwadrant nog zo veel nuanceringen.
Er is heel veel P te krijgen die helemaal geen punishment is. Mijn paard vind druk geven en desnoods opvoeren (van niet-fysieke druk tot een been of spoorhulp die ik geef) echt geen punishment. De hond vind het gevoel van een halsband die beweegt echt geen straf tot je behoorlijk flink tekeer gaat.
Dan heb je nog verschillen per dier en per situatie.

Ik vraag me ook oprecht af: zijn er niet dagen dat je zelf óók geen zin zou hebben in het 'raden maar' R+ spelletje? Stel dat mijn partner mij na een vermoeiende dag een fles champagne voor zou houden en alleen zou wijzen ergens naar. En ik een heel arsenaal aan opties zou moeten doorlopen met geen enkele P: 'niet niet dat', 'nee niet daar' aanwijzing en mij maar heel positief aan liet tobben met alleen complimentje of snoepjes als tussentijdse beloning. Dan zou ik hem echt WURGEN.
Soms wil je zélf ook gewoon duidelijkheid en de korte route: zég gewoon wat je wilt!
En soms is een spannende speurtocht met veel blijdschap echt het allerleukste wat er op dat moment is.

Ik bedoel inderdaad dat je niet één aspect uit het kwadrant kan isoleren, omdat je er, als je héél sec gaat kijken, altijd 2 of meer tegelijk hebt. En dat het daarom zinniger lijkt om naar je paard te kijken: hoe ervaart die de training?

Met het gevaar om offtopic te gaan: hoe weet je dat jouw paard een escalerende beenhulp (desnoods t/m spoorgebruik) niet ervaart als p+? In ieder geval ervaart hij het als aversief, dat is de aard van de hulp, anders zou het niet werken.

Over dat laatste stukje met de wijn (quoten op mijn telefoon is een beetje lastig :') ) denk ik ook dat we het anders zien. Ik vind mezelf juist duidelijker als ik voerbeloningen gebruik. Ik laat goed weten wat ik wil (gerust met tactiele cues) en click als het "goed" is. Geen raadspelletjes. Het verschil met meer reguliere training is denk ik dat ik niet of zo min mogelijk mijn druk probeer te escaleren tijdens de training, en gewoon mijn tactiele cue rustig aanhoud en erop vertrouw dat mijn paard het goede antwoord zoekt (en dat doet hij ook). Ik probeer zo min mogelijk te motiveren met druk (aversieven) en zoveel mogelijk met iets fijns. Als hij afhaakt, zegt mij dat iets over dat het bijv mentaal of fysiek wat teveel voor hem is, dat ik duidelijker moet zijn, etc. Mijn paard weet ook (overigens net als de hond :)) ) dat er soms een serie gedragingen gevraagd wordt, voordat de click komt. Dit is in ieder geval hoe ik r+ inzet met dressuur (op de grond of in het zadel).

Het gaat wat offtopic, maar met de hond sta ik er eigenlijk hetzelfde in. Ik heb het dan echt over de training hè, als mijn paard me omver zou beuken oid zet ik wel degelijk aversieven in.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:15

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:53

Artikel opent bij mij niet.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:21