Kat met artrose, pijn? Wanneer is het genoeg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ASF

Re: Kat met artrose, pijn? Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:13

Vorig jaar mijn kat van 17 laten gaan. Achteraf had ik hem eerder los moeten laten.. maar dat is achteraf makkelijk te zien en zag ik vooral doordat ik laatst een foto van hem zocht en toen ineens op de foto's zag hoe slecht hij geworden was in de laatste 3 maanden.

Het blijft hoe dan ook beroerd. Probeer je eigen hart te volgen, dat klopt!

Heel veel sterkte.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:31

Ik zou persoonlijk wel kiezen voor röntgenfoto's. Dan weet je waar je aan toe bent. Maar heel eerlijk, als het zo snel groeit dan weet ik het antwoord wel.
En dan hoef je ook geen Solensia meer te geven want kanker gaat heel snel.. Sorry. :(:) (paraveterinair en persoonlijk ervaring met botkanker dus ik zeg dit niet zomaar).

Ik zou voor pijnbestrijding kiezen. Mijn hond kreeg metacam maar toen bleek dat het botkanker was kreeg ik direct Tramadol mee omdat het zo pijnlijk is en mijn hond zich dus enorm groot heeft gehouden (en katten zijn helemaal meesters in pijn verdrukken). Paar dagen later knalde hij ook door de maximale dosering tramadol heen. Hij had botkanker in één knie.

Maar als je zo erg twijfelt over wat juist is dat je er een topic voor aanmaakt dan weet je denk ik zelf ook diep van binnen dat het wel echt bijna tijd is.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 20:43

Nyaleti schreef:
Ik zou persoonlijk wel kiezen voor röntgenfoto's. Dan weet je waar je aan toe bent. Maar heel eerlijk, als het zo snel groeit dan weet ik het antwoord wel.
En dan hoef je ook geen Solensia meer te geven want kanker gaat heel snel.. Sorry. :(:) (paraveterinair en persoonlijk ervaring met botkanker dus ik zeg dit niet zomaar).

Ik zou voor pijnbestrijding kiezen. Mijn hond kreeg metacam maar toen bleek dat het botkanker was kreeg ik direct Tramadol mee omdat het zo pijnlijk is en mijn hond zich dus enorm groot heeft gehouden (en katten zijn helemaal meesters in pijn verdrukken). Paar dagen later knalde hij ook door de maximale dosering tramadol heen. Hij had botkanker in één knie.

Maar als je zo erg twijfelt over wat juist is dat je er een topic voor aanmaakt dan weet je denk ik zelf ook diep van binnen dat het wel echt bijna tijd is.

Dankjewel;) het groeit inderdaad snel nu links die groeit. Mijn hoofd zegt ook dat het bijna klaar is. Had alleen het idee dat deze dierenarts het anders aanhoort dan ons vaste.
Zie je vaak zulke gezwellen en kan ik dan een beetje aanhouden dat ons vaste da zegt als het botkanker is is het vaak binnen 70 dagen wel gebeurd zo snel groeit dat dus neem nog even de tijd om je emoties en afscheid te nemen nu het nog kan.

Over de fotos lang getwijfeld maar nu besloten het niet te doen. Kat zelf is absoluut niet blij met in de mand en ik denk als ik ons eigen da aan de lijn heb en zeg dat het klaar is hij akkoord gaat, hij kent de kat.
Mijn grootste wens is ook thuis inslapen omdat ze het reizen echt verschrikkelijk vind

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:51

Botkanker is afschuwelijk pijnlijk. Ga alstublieft af op wat jou kat jou last zien. De dierenarts ziet een moment opname. Ooit de dierenarts eens gevraagd of ze nu werkelijk denkt dat ik mijn maatje na ruim 10 jaar wil laten inslapen omdat ik hem beu ben??? Natuurlijk niet!!! Voor mij was die keuze er omdat ik hem een lijdensweg wou besparen. De dierenarts vond echter dat ik nog 1 week met berg extra medicatie door moest gaan en daarna was inslapen wel op zijn plaats. Want hij was absoluut dodelijk ziek dat erkende ze en beterschap was onmogelijk. Ik ben op mijn strepen blijven staan en nog altijd blij mee. Betreffende dierenarts nooit meer bezocht overigens. Geld verdienen over de rug van dieren doet ze niet bij mij

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:53

Mijn ouders hebben recent hun kat (en ook een beetje mijn kat) in moeten laten slapen en het was heel snel gedaan.
Hij was zieker dan we dachten een dag daarvoor kwam hij nog om zijn stukje kipfilet en tipje boter en voor een lekkere borstelbeurt.

Katten geven niet snel aan dat het voor hun genoeg is. Als jij als eigenaar vind dat hij of zij geen kwaliteit van leven meer heeft dan ben je er als eigenaar op tijd bij.

Heel veel sterkte met je beslissing.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 20:54

dierenfan schreef:
Botkanker is afschuwelijk pijnlijk. Ga alstublieft af op wat jou kat jou last zien. De dierenarts ziet een moment opname. Ooit de dierenarts eens gevraagd of ze nu werkelijk denkt dat ik mijn maatje na ruim 10 jaar wil laten inslapen omdat ik hem beu ben??? Natuurlijk niet!!! Voor mij was die keuze er omdat ik hem een lijdensweg wou besparen. De dierenarts vond echter dat ik nog 1 week met berg extra medicatie door moest gaan en daarna was inslapen wel op zijn plaats. Want hij was absoluut dodelijk ziek dat erkende ze en beterschap was onmogelijk. Ik ben op mijn strepen blijven staan en nog altijd blij mee. Betreffende dierenarts nooit meer bezocht overigens. Geld verdienen over de rug van dieren doet ze niet bij mij

Dit is dus ook zeker wat ik ga doen en waarmee mijn man helpt want die gaat dan bellen. Voor nu racet poeslief door de kamer of ze 3 is en speelt met de andere kat dus wacht nog even af of ze een opleving heeft of toch goed gedijt op de metacam

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:55

Wat fijn te lezen!!

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 22:56

Genieten❤️
Afbeelding
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:19

Als ze met pilletjes beter is kun je ipv metacam ook overgaan op de onsior.

Hopelijk blijft ze nog een tijdje happy :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:10

Ik denk dat het slim is om regelmatig foto's en/of filmpjes te maken. Zodat je bij verslechtering het verschil beter kunt zien, en ook laten zien. Want je dierenarts maakt haar natuurlijk niet dagelijks mee.

Fijn dat ze is opgeknapt. Geniet ervan!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:29

Jildau schreef:
Te vroeg kan naar mijn mening niet, te laat wel.. Jij kent je dier het beste en ik denk dat je zelf heel goed weet wanneer het genoeg is geweest. Ga af op je eigen gevoel.

En onwijs veel sterkte gewenst.

Hier ben ik het helemaal mee eens. De beslissing is zo lastig want hij is zo definitief.
Nadeel vind ik dat dieren bij de dierenarts zich heel anders laten zien dan hoe ze thuis zijn. Daar zijn ze in hun vertrouwde omgeving en op de praktijk hebben ze al een reis achter de rug in een mand waar ze niet altijd in zitten, vreemde geuren en geluiden dus de stress voert daar vaak de overhand.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:32

Fijn dat het beter lijkt te gaan :)

Je zegt dat je het inslapen graag aan huis wilt laten doen (snap ik, veeel fijner voor jou en voor de kat). Maar veel praktijken doen dit niet meer of vragen een bak geld. Check dit dus even van te voren bij je dierenarts! Dat kan ook gewoon via een mailtje. Het is gek om al zo'n mailtje te versturen maar stel ze doen het niet, heb je tijd om na te denken wat je dan zou willen. Onbekende dierenarts of toch naar de kliniek?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:41

Nyaleti schreef:
Fijn dat het beter lijkt te gaan :)

Je zegt dat je het inslapen graag aan huis wilt laten doen (snap ik, veeel fijner voor jou en voor de kat). Maar veel praktijken doen dit niet meer of vragen een bak geld. Check dit dus even van te voren bij je dierenarts! Dat kan ook gewoon via een mailtje. Het is gek om al zo'n mailtje te versturen maar stel ze doen het niet, heb je tijd om na te denken wat je dan zou willen. Onbekende dierenarts of toch naar de kliniek?

De kat van mijn ouders konden we absoluut niet naar de dierenarts brengen. Hij is daarom wel bij mijn ouders thuis ingeslapen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:00

Ik denk dat het inderdaad per kat verschilt. Een gestresste, grommende kat inslapen is wel wat anders dan eentje die in een hoekje zit en alle dierenartsbezoeken over zich heen laat komen (die twee uitersten heb ik allebei in huis, en voor beide heb ik dus een ander scenario in mijn hoofd als het zover is).

En per praktijk. Als je bij een praktijk bent die een paar dorpen verderop zit is het al een ander verhaal dan als je er in 3 minuten naartoe rijdt. Voor de praktijk bedoel ik dan, om naar je huis te komen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:04

Bij een totaal andere situatie kreeg ik van mijn dierenarts de tip een dagboekje bij te houden.
Noteren wanneer je een goed moment ziet en noteren als je een slecht moment ziet. Dan kan je achteraf kijken wanneer de slechte momenten overheersen, weet je dat het tijd is. Denk dat dat voor jou nu ook een optie kan zijn als je dat meer houvast bied?
Heel veel sterkte!

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 11:55

Zojuist belde de dierenarts van dinsdag weer nadat ze overleg had gehad met de dierenarts die haar twee weken terug heeft gezien.

Voor nu lijkt ze het goed te doen op de metacam. Als dit veranderd mag ze de solensia eerder.
We houden contact en heb gezegd als het klaar is is het klaar en ze gaf nu aan na overleg dat ze dat begreep.
Ze hoeft niet meer in dat akelige mandje want mijn wens om thuis in te slapen kan gehonoreerd worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:01

Fijn dat dit kan, scheelt een hoop stress en voor jullie ook fijner als het thuis kan, maar voor nu is het nog niet aan de orde, hoop dat ze nog eventjes mag genieten van het mooie weer en de knuffels van jullie!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:39

jetwii schreef:
Zojuist belde de dierenarts van dinsdag weer nadat ze overleg had gehad met de dierenarts die haar twee weken terug heeft gezien.

Voor nu lijkt ze het goed te doen op de metacam. Als dit veranderd mag ze de solensia eerder.
We houden contact en heb gezegd als het klaar is is het klaar en ze gaf nu aan na overleg dat ze dat begreep.
Ze hoeft niet meer in dat akelige mandje want mijn wens om thuis in te slapen kan gehonoreerd worden.

Wat fijn! Natuurlijk is het geen fijn vooruitzicht dat de dag ooit gaat komen. Maar dat 't thuis kan is dan het beste voor je kat, en ook een zorg minder voor jou.

Hopelijk blijft 't goed gaan op de metacam. Fijn dat de dierenartsen zo met je meedenken :)