Uitvalgedrag hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 22:50

Een bange draak ja ;)
Het komt echt uit angst.
Ze is wel erg op mij gericht, gevoelig voor (voer)beloning en slim.

Ik heb verschillende adviezen gekregen van trainers. Vandaar mijn vraag wat voor jullie hond nou echt werkt. Ik begrijp dat elke hond anders is en daarom ook niet 1 methode werkt voor elke hond. Ik was vooral nieuwsgierig hoe jullie het aanpakken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 23:09

journee schreef:
Ik zou eerst zorgen dat je hond jou als leider gaat zien. De focus van de hond moet als eerst bij jou als baas liggen. Ook bij het wandelen aan de lijn is het de bedoeling dat jij jouw hond leidt. Als dit al een probleem is zou ik hier als eerste aan gaan werken.

Het leiden van een hond is in feite te vergelijken met het leiden van een paard. Die laat je toch ook niet van links naar rechts over de straat zwieren, meters voor je uitlopen of zelf het tempo bepalen?

Jij bent de leider en bepaald de plaats waar de hond loopt. Jij bepaalt de richting waarin de hond loopt. Jij bepaalt het tempo waarin de hond loopt en wanneer de hond stil moet staan. Dit alles kun je zelf ook met de hond oefenen. Dit lukt ook pas als de hond zijn focus op jouw heeft en vertouwen heeft in jou leiderschap. Pas dan kun je invloed uitoefenen op het gedrag van je hond om uitvalgedrag te voorkomen.

Een hond is geen robot en alles wordt al voor ze beslist.
Vreselijk.

Wij hebben veel aan de eerder genoemde B.A.T. training gehad.
Zeker bij angst heel prettig.

Sterkte met je hond TS!

boedjang

Re: Uitvalgedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 23:21

BaT vind ik ook prettig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 00:08

Majabeestje schreef:
Een bange draak ja ;)
Het komt echt uit angst.
Ze is wel erg op mij gericht, gevoelig voor (voer)beloning en slim.

Ik heb verschillende adviezen gekregen van trainers. Vandaar mijn vraag wat voor jullie hond nou echt werkt. Ik begrijp dat elke hond anders is en daarom ook niet 1 methode werkt voor elke hond. Ik was vooral nieuwsgierig hoe jullie het aanpakken.

Persoonlijk heb ik een 'agressieve' hond overgenomen die dus naar alles en iedereen uitviel en nadat hij een kind had gebeten moest hij weg en is hij bij mij terecht gekomen.

Het grommen, uitvallen en bijten was bij hem ook te wijten aan angst en onzekerheid. Door hem zelf heel rustig en zelfverzekerd te benaderen, slecht gedrag te negeren en hem te belonen voor goed gedrag is het een heel ander dier geworden.

Trainen is natuurlijk ook wat anders dan uitlaten aan de lange lijn, wat iemand eerder als vergelijking trok.
Trainen doe je best voor korte periodes van zo'n 10 minuten en het liefste 2 of 3 keer per dag. Een hond is geen robot en ik zou ook niet verwachten dat een hond zich zo gedraagt.

Maar vrijwel alle honden genieten juist van 1 op 1 tijd met de baas en vinden het juist leuk om 'opdrachten' uit te voeren. Of dat nu oefeningen aan de lijn zijn, zitten en blijven, het nemen van een hindernisbaan of een bal spel maakt niet uit, zolang je consequent blijft in wat je van de hond verwacht.

In mijn ervaring bouwt je hond hierdoor ook vertrouwen op, in zichzelf en in jouw als baas. En als je dat voor elkaar hebt kun je samen doorgroeien en zal een hond ook met plezier gehoorzamen als je hem roept om te komen, vraagt om te blijven zitten of zijn bal af te geven. Maar zoals ik als zei is elke situatie anders, maar dit heeft bij mij goed gewerkt. Dat een ander het op een andere manier wenst te proberen is natuurlijk aan jezelf.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 05:25

Journee je gaat het nu zelf veranderen. Eerst had je het totaal niet over verschil tussen trainen en wandelen en nu hierboven wel. Natuurlijk train en trainde ik ook. Hoewel nooit op volgen hier maar allerlei voor mij wel zinnige dingen. Links, rechts, wacht en door zijn hier veel belangrijker voor ons. Niet trekken ook maar volgen niet. Ik heb een paar locaties waar hij los kan of kan speuren of zwemmen en eens een bal gooien. Heb ook speciaal 25 meter lijn direct aan stevig tuig zonder haken enz zodat aangelijnd zwemmend de bal halen mogelijk is en dan haal ik bij terug naar de kant zwemmen de drijvende lijn al binnen. Niet de illusie dat ik een uitvallende hond van 45 kg aan 25 meter lijn hou maar het materiaal doet dat sowieso. We hebben ook allerlei gekke oefeningen uit doggy danve ter ontspanning. Trainen is hier ook volledig op basis van samenwerking en niet op basis van leider en volger. Qua mijn honden ben ik allergisch voor die termen. Zo agressief mijn oudste zo enorm gemakkelijk is de jongste en zo makkelijk waren de voorgangers. Het ligt echt niet aan de opvoeding maar ook absoluut aan het karakter(aanleg). Mijn paarden die leidt ik idd maar dat zijn dan ook vluchtdieren, totaal niet te vergelijken. Overigens leidt ik die ook in samenwerking en op vertrouwen. In voor hun spannende situaties komen wij zo het verste. Laat die eeuwenoude dril methode en geniet samen!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:19

dierenfan schreef:
Journee je gaat het nu zelf veranderen. Eerst had je het totaal niet over verschil tussen trainen en wandelen en nu hierboven wel. Natuurlijk train en trainde ik ook. Hoewel nooit op volgen hier maar allerlei voor mij wel zinnige dingen. Links, rechts, wacht en door zijn hier veel belangrijker voor ons. Niet trekken ook maar volgen niet. Ik heb een paar locaties waar hij los kan of kan speuren of zwemmen en eens een bal gooien. Heb ook speciaal 25 meter lijn direct aan stevig tuig zonder haken enz zodat aangelijnd zwemmend de bal halen mogelijk is en dan haal ik bij terug naar de kant zwemmen de drijvende lijn al binnen. Niet de illusie dat ik een uitvallende hond van 45 kg aan 25 meter lijn hou maar het materiaal doet dat sowieso. We hebben ook allerlei gekke oefeningen uit doggy danve ter ontspanning. Trainen is hier ook volledig op basis van samenwerking en niet op basis van leider en volger. Qua mijn honden ben ik allergisch voor die termen. Zo agressief mijn oudste zo enorm gemakkelijk is de jongste en zo makkelijk waren de voorgangers. Het ligt echt niet aan de opvoeding maar ook absoluut aan het karakter(aanleg). Mijn paarden die leidt ik idd maar dat zijn dan ook vluchtdieren, totaal niet te vergelijken. Overigens leidt ik die ook in samenwerking en op vertrouwen. In voor hun spannende situaties komen wij zo het verste. Laat die eeuwenoude dril methode en geniet samen!

Ik verander helemaal niets, maar jij deed een aanname omdat ik blijkbaar niet heel duidelijk heb uitgelegd dat er een verschil is tussen uitlaten (los lopen of aan de lange lijn) en training (los lopen onder appèl en aan een korte lijn). Voor mij zelf was het namelijk wel duidelijk dat als ik het heb over ergens aan werken, dit niet hetzelfde is als uitlaten. En ik ging ervan uit dat elke hondenbezitter hier zelf ook het verschil wel tussen begrijpt. :)

En natuurlijk moet je genieten met de hond. Maar dat kan alleen in een situatie die ontspannen en veilig is voor de hond en zijn omgeving. Als een hond uitvalt is dit niet het geval en dus is het zaak om de situatie te veranderen zodat dingen niet verder uit de hand lopen.

Een dier lesgeven en opvoeden heeft niets te maken met 'drillen'. Opvoeden is een verplichting als eigenaar die je behoort na te komen in het belang van en voor het welzijn van je dieren. Als meer mensen hun taak serieuzer zouden nemen, zouden er veel minder dieren met 'gedragsproblemen' zijn. Want vaak betreft dit dieren waarbij in hun jeugd vrijwel alleen de hoogst nodig aandacht is gegeven en het stukje 'opvoeding' volledig is vergeten. En dat is iets waar zo'n dier dan vaak zijn hele leven regelmatig mee geconfronteerd wordt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:43

Mijn hond is reactief. Mijn hond vind andere honden over het algemeen heel leuk maar heeft ook een paar negatieve ervaringen. Ze is dus zowel reactief door over enthousiasme/frustratie als door angst/onzekerheid. Maar er zit wel vooruitgang in. ik gebruik vooral de methode afstand houden, zien dat mijn hond de 'trigger' heeft gezien en dan belonen, soms ook door inderdaad te strooien met snoepjes.
Ik heb ook een online cursus gedaan 'passeren kan je leren' van Lisse van de Groep dat heeft mij wel geholpen. Het ging zowel over oefeningen die je kan doen zodat je hond meer aandacht voor je heeft als hoe je het een beetje kan managen.
Een deel van de oplossing is denk ik ook wel een beetje accepteren dat jou hond niet geschikt is voor elke situatie. Ik loop bevoordeeld bewust hard in het bos zodat ik niemand tegen kom, als ik dat hier door de wijk zou doen levert dat te veel frustratie op omdat ik uitvallen wel kan voorkomen maar ik dan wel om de 10 meter even stil moet staan om haar af te lijden van de triggers.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:32

Pareltjes schreef:
Zorg dat de hond op jou geconcentreerd is. Door onder appèl te zetten en een soort van taak te geven. Dat kan zijn een bal of stok dragen. Dan slijt het gedrag.

Ik zou zeker niet met snoep aan de gang gaan.

Ik juist wel. Mijn oude hond was echt te bang en daardoor agressief. Die had thuis al weinig behoefte aan bal of stok, laat staan als er andere hond in zicht was. Dan was ze echt te bang en dan kon je op je kop gaan staan, maar was ze echt niet meer geconcentreerd op jou. Logisch ook. Dus je moet eerst weten waar het gedrag vandaan komt.
Wij hebben juist een combinatie gemaakt van afstand nemen tot ze niet meer uitviel en daar wachten tot ze ontspande en dat belonen, soms door bijna masserend te aaien en soms door snoep of voer op de grond te gooien zodat ze ging snuffelen, wat ontspannend werkt. Ja, dat betekende een tijdlang honden echt ontwijken en niet passeren. Maar daar was echt geen appèl op te zetten in zo'n geval. Bereikbaar was ze dan absoluut niet.

Ook absoluut niet corrigeren als ze zo uit angst reageren, want helaas heeft een trainer dat wel gedaan bij ons want die vond dat hond gewoon onder appèl moest staan en moest luisteren. En verplicht met bal oid moest lopen en zonder voer. Wat gewoon niet werkte bij haar. Gedrag werd er veel erger van, de associatie met andere honden werd nog negatiever en ze ging in fight modus en kon zoch dan ook echr naar degene omdraaien die haar vast had als ze het gevoel had geen kant op te kunnen. Een angstige hond leert niks. Pas toen ze minder angstig werd, eerst door ruime afstand, konden we gaan belonen. En voor haar was dat voer. En niet eerst laten zitten en kijken, dat was al 10 stappen re ver voor haar. Gewoon het stuk kunnen kijken naar hond zonder uitvallen was al goed genoeg om te belonen. Voordeel was dat ze na verloop van tijd zelf naar mij toe kwam als ze een hond spotte en ik dus kon belonen voor het contact zoeken. En weer later ook wat kon gaan vragen qua zitten oid.

Het was niet leuk, het heeft een tijd geduurd en met gedragstherapeut ook flink wat geld gekost. Andere tijden uitlaten om niet continu honden tegen te komen,bepaalde plekken gewoon ontwijken want dat was voor haar niet geschikt (leuk wandelen in het bos op mooie dag was voor haar niet leuk dus deden we niet meer, we gingen wel in de regen of ergens anders heen) en realiseren dat zij niet geschikt was boor bepaalde situaties. Maar uiteindelijk was het uitvallen er bijna volledig uit, de enige keren dat ze het nog deed was als er een hond los op haar afgestormd kwam ergens waar zij geen kant op kon. En alsnog was dat niet eens half zo heftig als in het begin op 100 meter al.

Opvang of gewoon maar in groepen met andere honden laten komen telkens werkte hier echt niet. Bekende honden viel ze niet naar uit, maar groepen bleven extreem stressvol voor haar. Thuis kon ze prima overweg met onze andere honden en honden van vrienden, zolang we de introductie goed deden. Maar vreemde honden buiten bleven eng. Maar er zit ook nog stukje in van rassen. Niet elk ras heeft de karaktereigenschappen dat het normaal is dat ze het goed doen in groepen of dat ze het leuk vinden. Het ene ras is juist extreem sociaal gefokt, de ander juist meer afstandelijk naar soortgenoten en daar rekening mee houden is vaak ook slim. Die van mij kwam uit het asiel waar ze in een groep zat, daar viel ze niet naar uit, want bekend. Ook de trainingsgroep, van de correctie trainer, was in het begin enorm uitvallen tot ze de honden herkende. Alleen daar kwamen te vaak vreemde honden langs en door het corrigeren werd ze steeds erger en wilde ze zelfs niet eens meer simpele gehoorzaamheidsoefeningen doen die ze heel goed kende.

Los laten lopen hebben wij niet meer gedaan waar er andere honden waren. Zij stormde dan ook op andere af om ze een soort te overbluffen, maar vond het alsnog hartstikke spannend, je merkte daarna dat de angst weer meer terugkwam. Dus mocht zij op andere plekken los waar er geen of amper andere honden kwamen en moest ze aan de lijn als er wel een hond liep. Voelde zij zich ook beter bij en ze kwam ons opzoeken als ze een ander zag.

Ik vond, even in het algemeen, een gedragstherapeut vaak geschikter voor zulke gevallen als een trainer. Die gaan kijken waarom de hond het doet en hoe je ervoor kan zorgen dat het niet meer nodig is voor de hond om uit te vallen. Terwijl de meeste trainers gaan focussen op het luisteren en niet op hoe de hond zich voelt. Dus gewoon onder appèl zetten en bijna een trucje aanleren aan de hond. Het kan soms werken bij bepaalde honden, maar bij echt heftige gevallen vaak djs niet. Alleen wel belangrijk om een therapeut te vinden met een methode die past. Ik zou dus bij angstagressie nooit een therapeut inhuren die met het hele dominantie theorie verhaal werkt en met flink corrigeren. Naast dat de theorie achterhaalt is, is mijn ervaring dat het dus ook extreem kan verslechteren (niet alleen bij mijn hond, ik heb later nog heel wat honden meegemaakt met uitval gedrag en meegekeken en geholpen het beter te krijgen)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:08

Ik heb ook een onzekere hond die dankzij andere honden "die alleen maar willen spelen" nu ook uitvalt naar andere honden. Redirecten werkt bij haar het beste, meestal doe ik dit ook met snoepjes (echter niet op de grond maar in mijn hand). Stok werkt ook goed, maar dat betekent dan de hele weg met stokken gooien waar ik ook niet zo fan van ben, vandaar dat ik doorgaans kies voor snoepjes.
Werkt overigens niet altijd zo goed, maar als ik genoeg afstand kan houden (meestal loop ik een stuk van het pad af) doorgaans wel.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:37

Neonlight schreef:
Ik heb ook een onzekere hond die dankzij andere honden "die alleen maar willen spelen" nu ook uitvalt naar andere honden. Redirecten werkt bij haar het beste, meestal doe ik dit ook met snoepjes (echter niet op de grond maar in mijn hand). Stok werkt ook goed, maar dat betekent dan de hele weg met stokken gooien waar ik ook niet zo fan van ben, vandaar dat ik doorgaans kies voor snoepjes.
Werkt overigens niet altijd zo goed, maar als ik genoeg afstand kan houden (meestal loop ik een stuk van het pad af) doorgaans wel.

Irritant he ik kreeg dan te horen, wat fijn dat jouw hond de mijne corrigeert. Ik vind dat niet fijn want ze moest steeds heftiger corrigeren. Nu moet ik het ook gewoon ontwijken.
Sommige mensen met honden....

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:08

Ik heb meerdere trainers geprobeerd maar veel geleerd van de online cursus 'passeren kun je leren' van hondengedragscoach lisse. Maar het meeste heb ik gehad aan een consult van een van de trainers van Arvid van Putten. Je gaat aan de slag zonder correcties of afleiden. De hond gaat uiteindelijk zelf een beter keuze maken. Dit heeft ons enorm geholpen en wij lopen veel meer ontspannen buiten. Over is het niet maar in 90% van het passeren gaat het nu goed.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 22:58

MyWishMax schreef:
Pareltjes schreef:
Zorg dat de hond op jou geconcentreerd is. Door onder appèl te zetten en een soort van taak te geven. Dat kan zijn een bal of stok dragen. Dan slijt het gedrag.

Ik zou zeker niet met snoep aan de gang gaan.

Ik juist wel. Mijn oude hond was echt te bang en daardoor agressief. Die had thuis al weinig behoefte aan bal of stok, laat staan als er andere hond in zicht was. Dan was ze echt te bang en dan kon je op je kop gaan staan, maar was ze echt niet meer geconcentreerd op jou. Logisch ook. Dus je moet eerst weten waar het gedrag vandaan komt.
Wij hebben juist een combinatie gemaakt van afstand nemen tot ze niet meer uitviel en daar wachten tot ze ontspande en dat belonen, soms door bijna masserend te aaien en soms door snoep of voer op de grond te gooien zodat ze ging snuffelen, wat ontspannend werkt. Ja, dat betekende een tijdlang honden echt ontwijken en niet passeren. Maar daar was echt geen appèl op te zetten in zo'n geval. Bereikbaar was ze dan absoluut niet.

Ook absoluut niet corrigeren als ze zo uit angst reageren, want helaas heeft een trainer dat wel gedaan bij ons want die vond dat hond gewoon onder appèl moest staan en moest luisteren. En verplicht met bal oid moest lopen en zonder voer. Wat gewoon niet werkte bij haar. Gedrag werd er veel erger van, de associatie met andere honden werd nog negatiever en ze ging in fight modus en kon zoch dan ook echr naar degene omdraaien die haar vast had als ze het gevoel had geen kant op te kunnen. Een angstige hond leert niks. Pas toen ze minder angstig werd, eerst door ruime afstand, konden we gaan belonen. En voor haar was dat voer. En niet eerst laten zitten en kijken, dat was al 10 stappen re ver voor haar. Gewoon het stuk kunnen kijken naar hond zonder uitvallen was al goed genoeg om te belonen. Voordeel was dat ze na verloop van tijd zelf naar mij toe kwam als ze een hond spotte en ik dus kon belonen voor het contact zoeken. En weer later ook wat kon gaan vragen qua zitten oid.

Het was niet leuk, het heeft een tijd geduurd en met gedragstherapeut ook flink wat geld gekost. Andere tijden uitlaten om niet continu honden tegen te komen,bepaalde plekken gewoon ontwijken want dat was voor haar niet geschikt (leuk wandelen in het bos op mooie dag was voor haar niet leuk dus deden we niet meer, we gingen wel in de regen of ergens anders heen) en realiseren dat zij niet geschikt was boor bepaalde situaties. Maar uiteindelijk was het uitvallen er bijna volledig uit, de enige keren dat ze het nog deed was als er een hond los op haar afgestormd kwam ergens waar zij geen kant op kon. En alsnog was dat niet eens half zo heftig als in het begin op 100 meter al.

Opvang of gewoon maar in groepen met andere honden laten komen telkens werkte hier echt niet. Bekende honden viel ze niet naar uit, maar groepen bleven extreem stressvol voor haar. Thuis kon ze prima overweg met onze andere honden en honden van vrienden, zolang we de introductie goed deden. Maar vreemde honden buiten bleven eng. Maar er zit ook nog stukje in van rassen. Niet elk ras heeft de karaktereigenschappen dat het normaal is dat ze het goed doen in groepen of dat ze het leuk vinden. Het ene ras is juist extreem sociaal gefokt, de ander juist meer afstandelijk naar soortgenoten en daar rekening mee houden is vaak ook slim. Die van mij kwam uit het asiel waar ze in een groep zat, daar viel ze niet naar uit, want bekend. Ook de trainingsgroep, van de correctie trainer, was in het begin enorm uitvallen tot ze de honden herkende. Alleen daar kwamen te vaak vreemde honden langs en door het corrigeren werd ze steeds erger en wilde ze zelfs niet eens meer simpele gehoorzaamheidsoefeningen doen die ze heel goed kende.

Los laten lopen hebben wij niet meer gedaan waar er andere honden waren. Zij stormde dan ook op andere af om ze een soort te overbluffen, maar vond het alsnog hartstikke spannend, je merkte daarna dat de angst weer meer terugkwam. Dus mocht zij op andere plekken los waar er geen of amper andere honden kwamen en moest ze aan de lijn als er wel een hond liep. Voelde zij zich ook beter bij en ze kwam ons opzoeken als ze een ander zag.

Ik vond, even in het algemeen, een gedragstherapeut vaak geschikter voor zulke gevallen als een trainer. Die gaan kijken waarom de hond het doet en hoe je ervoor kan zorgen dat het niet meer nodig is voor de hond om uit te vallen. Terwijl de meeste trainers gaan focussen op het luisteren en niet op hoe de hond zich voelt. Dus gewoon onder appèl zetten en bijna een trucje aanleren aan de hond. Het kan soms werken bij bepaalde honden, maar bij echt heftige gevallen vaak djs niet. Alleen wel belangrijk om een therapeut te vinden met een methode die past. Ik zou dus bij angstagressie nooit een therapeut inhuren die met het hele dominantie theorie verhaal werkt en met flink corrigeren. Naast dat de theorie achterhaalt is, is mijn ervaring dat het dus ook extreem kan verslechteren (niet alleen bij mijn hond, ik heb later nog heel wat honden meegemaakt met uitval gedrag en meegekeken en geholpen het beter te krijgen)

Ik huur zowieso nooit een therapeut in. Niet bij honden, niet bij paarden. Een theoretische opleiding die zeker bij paarden te wensen overlaat. Heb ze huilend van de dam zien gaan bij jonge hengsten. En dat na 4 jaar scholing. Dus daar heb ik persoonlijk niet zo veel mee.

Wat me wel opvalt is dat er veel wordt nagedacht over de problemen, maar vaak minder over de oplossingen. ( heb het niet over jou,voor de duidelijkheid ). De onzekerheid van de baas, de twijfel etc projecteer je op het dier. Doe gewoon, loopt door, twijfel niet en je dier volgt. Sta niet overal bij stil en het proberen te over analyseren. Jij wilt wat van je hond, normaal sociaal gedrag. Dat heet opvoeden, trainen, what ever. Maar ben duidelijk. Tegenwoordig vinden mensen duidelijkheid al gauw dominant. Het een heeft niets met het ander te maken. Ga en doe met vallen en opstaan. Loop door, negeer andermans onopgevoede ellende, focus je op je eigen dier en wat jij van het verwacht. Geef dat duidelijk aan en zet door. En hond hoeft maar een paar commando’s te kennen: zit, lig, blijf, ga, wacht en volg. En klaar is kees. Daarmee krijg je iedere hond netjes gehoorzaam en dus minder angstig, agressief etc..

Niet teveel tutten, snoep en koek. Maar duidelijkheid maakt rustige en ontspannen dieren. Het steeds verwachten van een beloning geeft ook spanning. Een aai, een vriendelijk woord en aandacht zijn geweldige beloningen en altijd voor handen en snel gegeven. Pas aan het eind ( wandeling, een borstelbeurt bezoek aan DA ) mag een beloning altijd. Maar geef ook je grenzen aan, dat wat je onacceptabel gedrag vindt. Dit gedrag is goed maar dat andere niet. Duidelijkheid.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 05:08

Pareltjes je schrijft dat er teveel wordt nagedacht over de problemen maar minder vaak over de oplossingen. Dat kloot niet. Jou oplossing is anders dan vele andere oplossingen maar het zijn allemaal oplossingen. Op het moment dat TS dit bericht aan maakt lijkt mij dat jou oplossing niet (meer) haalbaar is. De problemen zijn daarvoor al te groot. Jou oplossing kan ik nu prima inzetten maar had zo de training niet hoeven starten want dat was heel veel bruggen te ver geweest voor mijn hond. Immers had hij dat vroeger aan gekunt dan waren de grotere problemen nooit ontstaan. Hij is mijn 6de hond, niet mijn eerste. Wel mijn eerste met dit gedrag. Ik zal vast en zeker net als bij de eerdere honden ook fouten gemaakt hebben maar ik weet prima hoe te lopen met (een roedel) honden. Hij kon er zelf echter niet mee dealen en had dus meer ondersteuning nodig

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:20

Ik ging niet specifiek in op de hond van TS.

Maar als we het daar over hebben heb ik daar wel een persoonlijke mening over. En ook dat is niet tutten, geen snoep maar een taak die past bij het dier. Op het moment dat de hond fixeert ben je al te laat met ingrijpen. Het dier mag niet in de fase van fixeren komen en een bal laten dragen of iets dergelijks kan daar heel goed aan bijdragen. Maar ook duidelijk maken dat je dit gedrag niet wenst.

Hier een super fixeerder geërfd en dat was in het begin echt niet grappig. Maar met duidelijk maken wat gewenst en ongewenst gedrag was ( heeft ruim 1 jaar geduurd ) nu goed onder controle. Het is een bange hond, en hapte naar alles uit lijfbehoud. Maar ik ben daar niet soft ingestapt. Niet acceptabel is niet acceptabel of de hond bang is of niet. Door tijdens het uitlaten haar een taak te geven en haar steeds te laten zitten en wachten bij fixatie ( steeds wat langer ) en op mij te laten focussen met daarna simpel te belonen met een aai en goedzo braaf is het gewoon opgelost. De weg van de lange adem consequent en eerlijk zijn. Niet steeds veranderen van aanpak. Eetbare beloningen werkte zowieso niet. Eenmaal in fixatie-modus doet snoep er helemaal niet meer toe boeit haar dan niets.

Het hoofd moet worden leeg gemaakt voor er ruimte is nieuw gedrag aan te leren. Dus het dier moet eerst in een “ rust modes “ worden gebracht. Ik doe dat door te laten zitten en ieder vorm van beginnende fixatie te corrigeren. Dmv van een reprimande, een porretje een beweging met de riem, om het eender wat. Snoep geven geeft op dit soort momenten geeft geen rust maar opwinding. Rustig zitten, wachten, de blik op mij gericht. En een baas die niets zegt, gewoon wacht. Stilte en rust, geen opwinding er is niets aan de hand……dat wrijft af op het dier. We gaan pas verder lopen als ze in de ontspanning is. Ja ik heb wel eens 3 kwartier gestaan en gestaan en gestaan….. :D :D
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 22-03-25 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:37

Pareltjes die 1900 methode is achterhaald hoor. Inmiddels 2025 en weten we beter en meer. Uiteindelijk leiden meerdere wegen naar Rome maar jou methode ben ik absoluut geen fan van. Nestgenoot van mijn vorige hond is zo opgegroeid. Met 2 jaar leeftijd eens onderling gekeken hoe ver de honden stonden. De mijne was op alle vlakken verder en kon ik fluisterend de aanwijzingen geven in principe. Hun hadden voornamelijk de riem nodig voor correcties en dat stem volume erbij was echt absurd.
Voor mij is een riem een verbinding tussen hond en baas die soms verplicht is en soms ook nodig. Echter meerniet wat mij betreft. Ook met mijn huidige agressieve hond probeer ik vanuit mijn kant zo min mogelijk met de riem te doen. Uiteraard wel bij mij houden maar de rest gaat gewoon op stem of gebaren zonder gedril en we komen overal.
Zitten is absoluut geen fijne houding voor zeer veel honden. Veel laten zitten in opgroei fase kan zelfs over belasting geven. Hier daarom zelden gebruik van zit commando en leer ik vanuit de sta positie. Er wordt geen weg over gestoken zonder commando maar ze staan gewoon te wachten op het commando. Laten zitten dan geef jij al weer druk en lading aan een bepaald moment.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:40

Laten staan is ook goed zolang er maar rust is. Welke methode uit 1900 jij bedoeld geen flauw idee zo oud ben ik niet. :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:09

Niet alles gelezen maar hoe reageer je zelf op een soortgelijke situatie?
Ben je onzeker? Bouw je spanning op als je een andere hond aan ziet komen? Begin je elke wandeling al gespannen omdat je misschien een andere hond tegenkomt?

Zelfs onbewust kan je eigen spanning en/of onzekerheid je hond een trigger geven in bepaalde situaties.

Het is dan dus niet "schuld" van de hond maar ligt het probleem bij de eigenaar.

Waar ik uiteraard niet beweer dat het vaak/altijd zo is of dat het in deze situatie het geval is. (Voordat ik daar weer commentaar op krijg :+ )

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:53

Pareltjes schreef:
Laten staan is ook goed zolang er maar rust is. Welke methode uit 1900 jij bedoeld geen flauw idee zo oud ben ik niet. :+

Als ik jouw stukje lees, dan begrijp ik daar uit dat jij als hoofdzaak mee wil geven dat alle acties, gevoelens en emoties van de mens, direct invloed hebben op een dier. Dat je dus rust moet creëren, te beginnen bij jezelf en dat je die rust moet gaan overbrengen op je dier en dat daar ook een hele grote dosis geduld bij komt kijken. Iets waar ik ook volledig achter sta.

Tegenwoordig moet alles vaak snel, snel en is rust en geduld vaak ver te zoeken. Iemand die 'met de tijd mee gaat' zou dat misschien achterhaald kunnen vinden?

Naar mijn idee proberen veel mensen vooral het wiel steeds opnieuw uit te vinden. :D Nieuwe inzichten zijn prima, maar zonder rust en een overdosis geduld gaat geen enkele methode werken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:59

Rust en geduld zeker. Bij elke hond.

Maar mijn hond was absoluut niet toe aan een taak, corrigeren zorgde voor nog meer angst en dus sneller en heftiger uitvallen en commando's uitvoeren was niet mogelijk. Hoe goed ze die thuis of op trainingsveld of zelfs met uitlaten zonder andere honden ook deed. Er was namelijk geen rust dan, hond was doodsbang en in fight or flight. Dan werden er ook geen snoepjes gegeven, pas als er meer afstand genomen was en ze niet in die stand stond. En dan vooral om ze te laten snuffelen, daar kwam geen opwinding oid bij kijken. Aaien zorgde voor meer opwinding bij haar. Bal en stok oid waren thuis al amper interessant genoeg, buiten al helemaal niet dus die hele taak had geen nut. Mijn andere hond die ik vanaf pup had is gek op zijn bal en die kreeg hem dus wel altijd. Sterker nog, die krijgt hem juist boj de da om vast te houden. Maar diezelfde bal of stok kam ook juist opwinding en dus spanning geven, ook bij andere honden. Net als voer. Bij al die vormen moet je rekening houden met de omgeving.

Er zijn zo vreselijk veel verschillen in hoe ernstig het gedrag is en waar het vandaan komt. En hoe heftig het is. Als het al zo heftig is dat de hond op honderd meter afstand niet meer bereikbaar is heb je niks aan gewoon doorlopen. Fixeren is ook weer anders als vol gas uitvallen.

De uitvallende hond is hier heel anders behandeld als de rest, omdat zij dat nodig had. De rest had geen last van de extreme angst en kon ik gewoon een keer zeggen dat blaffen niet mocht, fixeren niet mocht en dat dit of dat wel mocht. Geen probleem en dat zijn allemaal hele fijne honden geworden. De uitvaller moest toch eerst haar associaties met andere honden verandert worden en vertrouwen in ons krijgen en ook weer bereikbaar. Door correcties en gewoon telkens opnieuw in de situatie laten komenndie zij doodeng vond werd het gedrag steeds erger.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:04

Bovenstaande discussie niet gelezen maar ts je noemt dat het komt vanuit onzekerheid en angst.
Ik had ook een angsthaas en kreeg de tip (van Monique Bladder volgens mij, Bat methode) om aan het zelfvertrouwen van je hond te werken, simpelweg door commando's die ze al kent veel te herhalen en enorm te belonen. Of om eenvoudige trucjes te leren. Je prijst haar de wereld in als ze een pootje geeft, dat doet ze toch goed.

Daarbij is ontprikkelen ook key. Merk je dat ze op een dag waar al dingen anders zijn gegaan dan normaal, reactiever is? Of met het laatste rondje feller dan met het eerste rondje? Emmertje loopt vol, dat emmertje moet ook weer leeg.
Laten snuffelen in een snuffelmat, flink laten kauwen op kophuid of een Likken op een likmat vol lekkers. Dat zorgt ervoor dat het emmertje weer een beetje leger raakt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:55

Nyaleti, mee eens . Overprikkeling is voor hond niet fijn.
Lil ligt graag buiten bij ons, maar als dat inhoud dat ze op de wacht ligt, mag ze binnen liggen, want daar is ze sowieso ontspannen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:03

journee schreef:
Ik zou eerst zorgen dat je hond jou als leider gaat zien. De focus van de hond moet als eerst bij jou als baas liggen. Ook bij het wandelen aan de lijn is het de bedoeling dat jij jouw hond leidt. Als dit al een probleem is zou ik hier als eerste aan gaan werken.

Het leiden van een hond is in feite te vergelijken met het leiden van een paard. Die laat je toch ook niet van links naar rechts over de straat zwieren, meters voor je uitlopen of zelf het tempo bepalen?

Jij bent de leider en bepaald de plaats waar de hond loopt. Jij bepaalt de richting waarin de hond loopt. Jij bepaalt het tempo waarin de hond loopt en wanneer de hond stil moet staan. Dit alles kun je zelf ook met de hond oefenen. Dit lukt ook pas als de hond zijn focus op jouw heeft en vertouwen heeft in jou leiderschap. Pas dan kun je invloed uitoefenen op het gedrag van je hond om uitvalgedrag te voorkomen.

Het jaar 1980 belde, ze willen hun opvatting terug. :roll:

Dit is echt enorm ouderwets. Inmiddels is bewezen dat deze kijk (dominantie, leiderschap, dat soort termen) vooral je hond onderdrukt en dat er weinig samenwerking overblijft. En uiteindelijk willen we allemaal een hond omdat het leuk is, niet omdat we een militair regime willen voeren.

De BAT methode van Monique Bladder is echt perfect voor dit soort dingen. Ze heeft ook goede boeken die je anders naar je hond laat kijken, waardoor je dit soort gedrag beter begrijpt, want dat lost vaak al de helft van de problemen op.
Afstand houden, triggers vermijden en aangelijnd houden is in ieder geval goed om mee te beginnen. Daar los je nog niks mee op, maar je zorgt wel dat het gedrag niet erger wordt en dat jouw hond geen anderen traumatiseerd. (Want ook al 'doet hij niks', het is niet sociaal en een al angstige of reactieve hond kun je flink verpesten met dit gedrag).
Succes!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:09

Wat bij mij erg goed hielp was een muilkorf om tijdens het wandelen. Dat gaf mijzelf rust en de hond ook.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:17

De BAT methode is door grisha Stewart ontwikkeld overigens, maar Monique bladder zet het idd ook in. Het is immers een algemene methode wat gewoon grootschalig inzetbaar is. Grisha specifiek heeft er ook een fijn boek over geschreven (wat ook vertaald is naar Nederlands voor de niet Engels lezers) wat echt een aanrader is voor elke eigenaar vind ik om in huis te hebben. Het gaat echt heel fijn in op het leren lezen van je hond, en je hond leren helpen op een tempo en manier wat bij de hond past, waarbij je op een positieve en bekrachtigende manier bezig bent (en indirect leert je hond hiermee ook goed vertrouwen op jou wat het hele proces zal helpen). Er word idd veel gefocust op werken met je hond op een moment dat ze nog niet over die prikkel grens heen zijn qua over prikkeling dus je leert hiermee van afstand werken in eerste instantie en kunt dan met de tijd steeds stapjes vooruit blijven maken waarbij je met een basis opbouwen (en meer vertrouwen creëren ook tussen jou en je hond) succes situaties kunt doorstaan. Voor jezelf als eigenaar leer je er vooral heel veel van, wat in zo’n traject erg belangrijk is.

Verder qua coaches om fysiek te benaderen vind ik Arvid van Putten idd een goede maar je zou ook zeker eens naar Lisse (van de groep) en Monique (Bladder) kunnen kijken. Zij bieden online ook veel aan waar je direct mee aan de slag kunt en zijn ook altijd goed beschikbaar qua begeleiding wanneer je met hen een traject volgt.

Maar hier op bokt zul je er niet mee uit gaan komen TS - zoveel meningen en ervaringen en het is lastig vanaf afstand zo wat te zeggen over jullie specifieke situatie want zeker met gedrag wat uit onzekerheid/angst afkomstig is, moet je echt wel even goed kijken en dan is handvaten en informatie krijgen van professionals met veel ervaring wie met jou meekijken wel prettig. Ik zou toch echt alsnog een professional raadplegen zoals een van bovengenoemde namen en aanvullend evt zelf al inlezen in bv boeken zoals die van Grisha Stewart (BAT methode 2.0) - of die van Monique Bladder (help je hond bij angst & kijk eens naar je hond)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-03-25 18:25, in het totaal 2 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:22

Borisje schreef:
journee schreef:

Het jaar 1980 belde, ze willen hun opvatting terug. :roll:

Dit is echt enorm ouderwets. Inmiddels is bewezen dat deze kijk (dominantie, leiderschap, dat soort termen) vooral je hond onderdrukt en dat er weinig samenwerking overblijft. En uiteindelijk willen we allemaal een hond omdat het leuk is, niet omdat we een militair regime willen voeren.

De BAT methode van Monique Bladder is echt perfect voor dit soort dingen. Ze heeft ook goede boeken die je anders naar je hond laat kijken, waardoor je dit soort gedrag beter begrijpt, want dat lost vaak al de helft van de problemen op.
Afstand houden, triggers vermijden en aangelijnd houden is in ieder geval goed om mee te beginnen. Daar los je nog niks mee op, maar je zorgt wel dat het gedrag niet erger wordt en dat jouw hond geen anderen traumatiseerd. (Want ook al 'doet hij niks', het is niet sociaal en een al angstige of reactieve hond kun je flink verpesten met dit gedrag).
Succes!

In 2025 moet de hond zowel zichzelf als zijn baas leiden. Als er sneeuw ligt hoeven de meeste baasjes alleen de ski's nog maar onder te binden. :+

Zonder gekheid, leiderschap krijg je van je hond door vertrouwen, en vertrouwen krijg je door veel samen te werken en goed gedrag te belonen. Dit kan heel simpel met de een oefening zoals op een bepaalde snelheid naast je lopen. Dit is iets heel anders dan dominant willen zijn en de hond bijvoorbeeld bestraffen als hij iets fout doet. Maar blijkbaar kennen veel honden bezitters het verschil tussen leiderschap en dominantie niet meer en dat is eigenlijk heel treurig.