Pareltjes schreef:Zorg dat de hond op jou geconcentreerd is. Door onder appèl te zetten en een soort van taak te geven. Dat kan zijn een bal of stok dragen. Dan slijt het gedrag.
Ik zou zeker niet met snoep aan de gang gaan.
Ik juist wel. Mijn oude hond was echt te bang en daardoor agressief. Die had thuis al weinig behoefte aan bal of stok, laat staan als er andere hond in zicht was. Dan was ze echt te bang en dan kon je op je kop gaan staan, maar was ze echt niet meer geconcentreerd op jou. Logisch ook. Dus je moet eerst weten waar het gedrag vandaan komt.
Wij hebben juist een combinatie gemaakt van afstand nemen tot ze niet meer uitviel en daar wachten tot ze ontspande en dat belonen, soms door bijna masserend te aaien en soms door snoep of voer op de grond te gooien zodat ze ging snuffelen, wat ontspannend werkt. Ja, dat betekende een tijdlang honden echt ontwijken en niet passeren. Maar daar was echt geen appèl op te zetten in zo'n geval. Bereikbaar was ze dan absoluut niet.
Ook absoluut niet corrigeren als ze zo uit angst reageren, want helaas heeft een trainer dat wel gedaan bij ons want die vond dat hond gewoon onder appèl moest staan en moest luisteren. En verplicht met bal oid moest lopen en zonder voer. Wat gewoon niet werkte bij haar. Gedrag werd er veel erger van, de associatie met andere honden werd nog negatiever en ze ging in fight modus en kon zoch dan ook echr naar degene omdraaien die haar vast had als ze het gevoel had geen kant op te kunnen. Een angstige hond leert niks. Pas toen ze minder angstig werd, eerst door ruime afstand, konden we gaan belonen. En voor haar was dat voer. En niet eerst laten zitten en kijken, dat was al 10 stappen re ver voor haar. Gewoon het stuk kunnen kijken naar hond zonder uitvallen was al goed genoeg om te belonen. Voordeel was dat ze na verloop van tijd zelf naar mij toe kwam als ze een hond spotte en ik dus kon belonen voor het contact zoeken. En weer later ook wat kon gaan vragen qua zitten oid.
Het was niet leuk, het heeft een tijd geduurd en met gedragstherapeut ook flink wat geld gekost. Andere tijden uitlaten om niet continu honden tegen te komen,bepaalde plekken gewoon ontwijken want dat was voor haar niet geschikt (leuk wandelen in het bos op mooie dag was voor haar niet leuk dus deden we niet meer, we gingen wel in de regen of ergens anders heen) en realiseren dat zij niet geschikt was boor bepaalde situaties. Maar uiteindelijk was het uitvallen er bijna volledig uit, de enige keren dat ze het nog deed was als er een hond los op haar afgestormd kwam ergens waar zij geen kant op kon. En alsnog was dat niet eens half zo heftig als in het begin op 100 meter al.
Opvang of gewoon maar in groepen met andere honden laten komen telkens werkte hier echt niet. Bekende honden viel ze niet naar uit, maar groepen bleven extreem stressvol voor haar. Thuis kon ze prima overweg met onze andere honden en honden van vrienden, zolang we de introductie goed deden. Maar vreemde honden buiten bleven eng. Maar er zit ook nog stukje in van rassen. Niet elk ras heeft de karaktereigenschappen dat het normaal is dat ze het goed doen in groepen of dat ze het leuk vinden. Het ene ras is juist extreem sociaal gefokt, de ander juist meer afstandelijk naar soortgenoten en daar rekening mee houden is vaak ook slim. Die van mij kwam uit het asiel waar ze in een groep zat, daar viel ze niet naar uit, want bekend. Ook de trainingsgroep, van de correctie trainer, was in het begin enorm uitvallen tot ze de honden herkende. Alleen daar kwamen te vaak vreemde honden langs en door het corrigeren werd ze steeds erger en wilde ze zelfs niet eens meer simpele gehoorzaamheidsoefeningen doen die ze heel goed kende.
Los laten lopen hebben wij niet meer gedaan waar er andere honden waren. Zij stormde dan ook op andere af om ze een soort te overbluffen, maar vond het alsnog hartstikke spannend, je merkte daarna dat de angst weer meer terugkwam. Dus mocht zij op andere plekken los waar er geen of amper andere honden kwamen en moest ze aan de lijn als er wel een hond liep. Voelde zij zich ook beter bij en ze kwam ons opzoeken als ze een ander zag.
Ik vond, even in het algemeen, een gedragstherapeut vaak geschikter voor zulke gevallen als een trainer. Die gaan kijken waarom de hond het doet en hoe je ervoor kan zorgen dat het niet meer nodig is voor de hond om uit te vallen. Terwijl de meeste trainers gaan focussen op het luisteren en niet op hoe de hond zich voelt. Dus gewoon onder appèl zetten en bijna een trucje aanleren aan de hond. Het kan soms werken bij bepaalde honden, maar bij echt heftige gevallen vaak djs niet. Alleen wel belangrijk om een therapeut te vinden met een methode die past. Ik zou dus bij angstagressie nooit een therapeut inhuren die met het hele dominantie theorie verhaal werkt en met flink corrigeren. Naast dat de theorie achterhaalt is, is mijn ervaring dat het dus ook extreem kan verslechteren (niet alleen bij mijn hond, ik heb later nog heel wat honden meegemaakt met uitval gedrag en meegekeken en geholpen het beter te krijgen)