Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:46

Floortje_NL schreef:
MarjanB schreef:
Ratten zijn enorm lastig te vangen. Ze zijn slim, laten bijvoorbeeld eerst hun jongen voer testen en weten snel of iets “veilig” is of niet.

Hoop dat anderen tips hebben maar zou zelf zorgen dat ze er gewoon niet meer in kunnen. Dus alles met rat proof gaas dicht maken (ook onderlangs)

En anders professional inschakelen (gif of afschieten)

Alles dicht maken gaat helaas niet. Door ons werk kunnen we niet 's ochtends de dames los laten en eind van de dag weer ophokken. Ook geen stroom aanwezig voor bijvoorbeeld een automatisch luik ;(

Nachthok + ren ratdicht maken. En dat begint met een vloer van 2 lagen tegels (ik had 40x60 en 50x50 met 30x30 er op) of stelconplaten of betonvloertje gieten. Dan zijkanten van volieregaas, dak ook onder de golfplaten (want ren wil je droog hebben ook ivm hygiene).
Het kan zeker, maar je zal vermoed ik de boel flink moeten verbouwen t.o.v. wat er nu staat. Paar dagen vrij nemen en kippen even ergens opsluiten daarvoor.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:53

Ratten zijn lastig te bestrijden. En zitten niet alleen in buitengebied.

Omwille van ratten heb ik mijn laatste konijn weg gegeven. Stenen in het hok, gaas over het zand, volièredraad tegen de onderkant van de ren (15cm hoog maar de hele ren was kippengaas) en alsnog ratten in de konijnenren die het voer stelen. Die beesten wringen zich gewoon door kippengaas heen blijkbaar.

Mijn jonge hond heeft er 3 kunnen vangen. Maar dat is niet voldoende.
Toen konijn weg was kwamen ze alnsog op ons gras, lekker naar wormen zoeken blijkbaar, onze buren hadden ze ook op hun gras zitten en zij hadden geen knaagdieren of kippen.

We hebben klemmen gezet met pindakaas en er al 7 gevangen zo. Nu al enkele dagen geen rat meer gezien en ook geen meer gevangen.
Onze compostbak hebben we ook leeggehaald en afgebroken. Daar bleken ze zich in te nesten.

Paintlinger

Re: Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:57

Vriendin van mij werkt met terriers en fretten om ze te vangen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:00

Wij krijgen de ratten niet gevangen. Ze zijn te slim. Onze buurman schiet ze met z’n buks, maar aangezien hij per ongeluk zn kip geraakt heeft, vind ik dat hier wat spannend.

Tot nu toe is onze kat de beste remedie tegen ratten. De kat heet trouwens Ratje :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:31

Neem een boerenfox. :D
Mijn hond vangt muizen en ratten op de pensionstal waar mijn paard staat. :))

Afbeelding

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 23:59

DuoPenotti schreef:
Hebben alle jack russels hier nog nooit last van gehad.

De herders ook niet.

Hier zitten soms zwarte ratten.

Betreft vallen.
Kijk op je wild camera wat hun loopspoor is ergens aan de zijkant.
Daar klemmen plaatsen met pasta of pindakaas.

Ik ga de gok met bruine ratten niet nemen met mn hond. Mijn vriendin en fokster heeft een roedel en dan is het tocht anders.

Rondom het hok 6 tunnel ingangen dus ze lopen overal :+

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 00:01

Knolselder schreef:
Een hoge emmer met graan in, loopplankje langs buiten. ze springen erin en kunnen er niet meer uit.

Hier was de rattenplaag zo gortig dat ze zelf kippen opaten

Meeste ratten zijn hier te slim voor en daarnaast springen ze met gemak 80cm omhoog.

Tegen de muizen werkt zo'n systeem bij ons wel goed :j

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 00:03

Pareltjes schreef:
Ooit een lezing van profs gehad

Bruine ratten vang je met chocopasta en zonnebloempitten.
Het kan een aantal weken duren omdat ze vreemde voorwerpen vermijden.
Klemmen goed vastmaken ( aan paaltje ofzo ) anders gaan ze met klem en al aan de haal.
En geduld hebben. Verwacht niet dat je de eerste 2 of 3 weken iets vangt. De ratten moeten wennen aan dat de klemmen er staan voordat ze eruit gaan eten. Dus op dezelfde plek laten staan en alleen aas vervangen.
Hoe meer je verandert op hun stek hoe minder snel je ze vangt.

Chips dat had ik eerder moeten weten. De val en klemmen staan al langer maar denk niet lang en consequent genoeg. Als ik nu weer 3 weken moet wachten dan hebben we alweer teveel gezinsuitbreiding gehad |o

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 00:08

Roquen schreef:
De carbid tip heb ik eens van een ongediertebestrijder gekregen. Je dood ze niet, maar jaagt ze weg want ze houden niet van die geur...

We willen ze niet verjagen maar verwijderen. Buitenaf zijn minder alternatieve woonruimtes beschikbaar dus zullen ze snel terugkeren.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 00:12

tamary schreef:
Nachthok + ren ratdicht maken. En dat begint met een vloer van 2 lagen tegels (ik had 40x60 en 50x50 met 30x30 er op) of stelconplaten of betonvloertje gieten. Dan zijkanten van volieregaas, dak ook onder de golfplaten (want ren wil je droog hebben ook ivm hygiene).
Het kan zeker, maar je zal vermoed ik de boel flink moeten verbouwen t.o.v. wat er nu staat. Paar dagen vrij nemen en kippen even ergens opsluiten daarvoor.

Onze kippen lopen in een boomgaard van 300m2 en hebben een groot vrijstaand hok van 1.50 x 1.50. Ga ze niet in een ren stoppen om de ratten vrij rond te laten lopen :(:)
Laatst bijgewerkt door Floortje_NL op 13-03-25 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 00:16

Renske_W schreef:
Neem een boerenfox. :D
Mijn hond vangt muizen en ratten op de pensionstal waar mijn paard staat. :))

Pfff 1 jammerende en piepende teckel die vindt dat het tijd is voor zn ongedierte ronde werkt voldoende op m'n zenuwen :+

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 00:16

Floortje_NL schreef:
Knolselder schreef:
Een hoge emmer met graan in, loopplankje langs buiten. ze springen erin en kunnen er niet meer uit.

Hier was de rattenplaag zo gortig dat ze zelf kippen opaten

Meeste ratten zijn hier te slim voor en daarnaast springen ze met gemak 80cm omhoog.

Tegen de muizen werkt zo'n systeem bij ons wel goed :j

Ik heb al meermaals een hoop ratten gevonden in een voederton die ik niet afgesloten had. Ze waren er dus ingesprongen voor de restjes. Ik had dat niet in de gaten en tegen dat ik het zag, leefde er nog maar 1. Degene die al zijn vriendjes had opgegeten.

Toen ging ik toch wel even bijna over mijn nek.

Natuurlijk zijn ratten slim en helpen vallen en gif meestal maar tijdelijk tot ze het doorhebben. Niet voor niets dat wordt aangeraden van gif af te wisselen omdat ze het anders niet meer aannemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 00:21

VSW --> BB

Wat betreft klemmen, zorg dat je eigen geur er niet aan komt. Dus zetten met plastic handschoenen. Hier zijn we altijd succesvol geweest met klemmen in de stal, en gewoon vanaf dag 1 dat we ze deden zetten.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 01:04

Sowieso de klemmen de eerste week niet gespannen neerzetten. Zodra ze doorhebben dat het een veilige weg is de klemmen pas op scherp zetten. Wanneer ze direct met en klappende klem te maken krijgen zullen ze niet meer via die route terug komen. En zal je op nieuw de looproute moeten gaan bepalen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 01:15

@neonlight en coquette; bedankt voor de tips!

Ik heb nu salie sticks met eucalyptus besteld om ze uit te roken. Mocht dat niet werken dan ga ik weer klemmen zetten. Eerst uitkoken, en ongespannen plaatsen met chocopasta.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 04:34

Ik zou de gok toch ook niet wagen hoor met je hondje...

Allemaal leuk en aardig diegene die aanraden Jack Russell of boerenfoxen of andere hond in te zetten maar je zal maar net een rat treffen die eerder gif genomen heeft of die de rattenziekte bij zich draagt....
Mag je hond nog ingeënt zijn, er bestaan 100den versies van rattenziekte en de enting beschermt slechts tegen 4...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:08

Little_Gift schreef:
Ik zou de gok toch ook niet wagen hoor met je hondje...

Allemaal leuk en aardig diegene die aanraden Jack Russell of boerenfoxen of andere hond in te zetten maar je zal maar net een rat treffen die eerder gif genomen heeft of die de rattenziekte bij zich draagt....
Mag je hond nog ingeënt zijn, er bestaan 100den versies van rattenziekte en de enting beschermt slechts tegen 4...

Er zijn hele terrierteams (ook in NLD) die niks anders doen dan dit. Ze vreten ze ratten niet op, ze maken ze alleen dood. Honden zoals een JR doen dit van nature al graag en goed, pakken, bijten, schudden, dood en laten los. Weinig risico.

Het is overigens wel een zeer effectieve manier, op YouTube zijn er veel filmpjes van te vinden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:20

Die ratten zijn geen op dat kippenvoer. Ik zou een klodder pindakaas op de val plakken en daar het kippenvoer induwen.

Bij ons was combi goedkoopste pindakaas van Vomar icm de muesli van het veulen het meest effectief. D daarmee vang ik ze zelfs in het open veld.

De klemmen wel ergens vastmaken. Ik heb er wel muizen of jonge ratten in gehad en de grote ratten probeerden dan het kadaver met klem en al mee te nemen naar hun holen --> klem weer kwijt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:21

Even geen concrete tip. Gelukkig heb je die al genoeg gehad.

Maar wel een positief bericht: wij hebben ook ratten gehad en de populatie ook weer gewoon netjes onder controle kunnen krijgen. Ik zal niet beweren dat er helemaal geen ratten meer zitten, zoals je zelf ook al heel terecht aangeeft. Er zal er vast nog wel eens één langs wandelen. Maar ik zie geen ratten meer en geen uitwerpselen.

Vallen werkten hier redelijk in die zin dat er met enige regelmaat een (jongere) rat in zat. Wel regelmatig leeghalen anders ben je de ratten ook weer aan het voeren...... :x blegh
Hier lusten ze de pindakaas wel graag.

Het voer steeds beter opruimen werkt ook heel goed. We hebben zo'n trapbak voor de kippen en dat helpt zeker.
Bij ons was het probleem echter een oud paard met slecht gebit die op muesli stond. Met graankorrels in de mest als gevolg. Sinds we een ratten jager hebben laten komen en dat paard op (geweekte) brokken hebben gezet, heb ik geen rat meer gezien.

Dus kijk ook zeker even of je nog andere bronnen van voedsel hebt ergens.

Wij hebben deze vallen: https://www.bestrijdingsproducten.nl/pr ... U0EALw_wcB

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:29

Afbeelding

Rottweilers werken ook prima

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:42

Hier in een bepaald buiten gebied liepen eerder ook best ve ratten. Je zag ze ook gewoon dagelijks over de weg wandelen.
Met de vele boeren heb je nu eenmaal meer ratten. Zeker nu veel gif niet meer mag.

Met de vallen vang je wel wat, maar niet afdoende gezien de hoeveelheid en hoe slim ze zijn.

Hier is een jager voerplekken gaan maken en later in het donker gaan schieten in combi met een warmte camera/kijker.
Op 1 plek had hij er al 60! binnen 2 uur.

Kijk allemaal weg krijgen is een illusie maar is ferm terug gedrongen de populatie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:49

Melkveehouders zijn verplicht een pro te laten komen om plaagdieren te bestrijden.
Doen ze dat niet of ze kunnen het niet aantonen middels logboeken, dan wordt de melk niet meer opgehaald.
De overlast komt waarschijnlijk niet bij boeren vandaan, maar bij particulieren en hobby dier houders omdat men geen rattenkruid meer kan kopen bij de winkels. Dat mag alleen nog maar aan pro’s verkocht worden.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:00

Ben ooit eens een tip tegen gekomen. Het helpt niet nu direct van de ratten af te komen, maar je kan wel zorgen dat ze van het kippenvoer afblijven.

Flink veel chilipepers door het voer mengen.
Kippen hebben geen receptor voor pittig. Die hebben daar dus geen last van. Ratten wel.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:12

muzzy17 schreef:
Ben ooit eens een tip tegen gekomen. Het helpt niet nu direct van de ratten af te komen, maar je kan wel zorgen dat ze van het kippenvoer afblijven.

Flink veel chilipepers door het voer mengen.
Kippen hebben geen receptor voor pittig. Die hebben daar dus geen last van. Ratten wel.

Nou, weer wat geleerd.

En dan jalapeno-hete eieren leggen :') Daar is vast een markt voor :)*

De ratten zullen dan overschakelen op een andere voedselbron en dan riskeer je misschien kippen kwijt te spelen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:21

tienus63 schreef:
Melkveehouders zijn verplicht een pro te laten komen om plaagdieren te bestrijden.
Doen ze dat niet of ze kunnen het niet aantonen middels logboeken, dan wordt de melk niet meer opgehaald.
De overlast komt waarschijnlijk niet bij boeren vandaan, maar bij particulieren en hobby dier houders omdat men geen rattenkruid meer kan kopen bij de winkels. Dat mag alleen nog maar aan pro’s verkocht worden.

wij zitten in slootrijke omgeving (en de eerste melkveehouder zit een km verder) en middenin de fruitteelt. Die beesten tieren welig en hebben een leven als god in Frankrijk.