Twee gecastreerde bokjes gaat (heel)goed samen. Het nadeel van een geitje is dat ze tiels worden dat ze dan aardig kunnen lopen mekkeren en dat plobleem heb je niet met bokjes. Ik gebruik een grote cementkuip met een warmte lamp er boven .Een keukentrapje er over heen zetten en daar de warmtelamp aan hangen. Als bodem bedekking zaagsel met stro. Voor in huis oude handdoeken voor een paar nachtjes is wel tedoen.
rowindie
Geplaatst: 03-03-25 16:25
Er staan zat geitjes op marktplaats, voor mijn gevoel lopen geiten fleslammeren niet zo hard. Mooiste zou wel zijn om 1 te nemen die een beetje rond dezelfde leeftijd zit. Scheelt je weer een hoop gedoe als ze minder melk krijgen
Ah dat is goed om te horen, dan denk ik dat ik voor 2 jongetjes ga. De boer waar dit lam vandaan komt verwacht binnen 2 weken nog enkele nesten. Is afwachten of daar ook fleslammetjes bij zitten natuurlijk. En ik heb nog een leuk aanbod via dit topic maar dat is een heel eind uit de buurt dus ik twijfel een beetje wat nou wijs is.
Als iemand nog leuke ideeën heeft voor een naam? Het is een bruin dwergje. Volgens mij heeft ie een klein wit vlekje op zijn voorhoofd.
Hij mag nog 1 dag langer bij mama blijven, dus woensdag ga ik hem ophalen.
Ik heb zelf veel lammetjes zo groot gebracht. Weleens in huis omdat ik het gezellig vond, maar die verhuisden in no time naar de bijkeuken omdat ik niet kon slapen, haha. En later onder de carport.
Ik heb nooit snachts flesjes gegeven. Van kleins af aan is 2-3x per dag echt voldoende.
Streef hoeveelheid is 10% van het lichaamsgewicht per voeding dus een lammetje van 3 kg neemt max. 300 ml melk. 2-3x per dag. En ze willen altijd meer, natuurlijk. Na een week of twee knabbelen ze al volop aan brokjes, hooi en net wat.
Dat hoeft pas vanaf 6 maanden meende ik? Een ubn heb ik al. Oormerken niet.
Oehlala
Geplaatst: 03-03-25 17:45
Muronia schreef:
Dat hoeft pas vanaf 6 maanden meende ik? Een ubn heb ik al. Oormerken niet.
Nee hij moet merken in zodra die bij de moeder weg is of of over de openbare weg wordt verplaatst.
Muronia
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-25 18:28
Ah ja nou ik neem aan dat de geitenboer daar verstand van heeft en daarvoor zorgt. Het is hier nog geen km vandaan dus ik maak me niet heel druk. Ik wist dat trouwens niet.
De bench staat, wat een joekel trouwens. Zie je er zo niet aan af maar hij is 1.20 lang en flink hoog ook.
De uitzet staat ook klaar
Ik ga zometeen de lamp alvast ophangen. Op zich wel handig op die plek want er zit al een haakje in het plafond. Ik heb op diezelfde plek ook de kittens gehad namelijk.
Morgen even bij de action kijken of ik een kussen/kleed kan vinden die er mooi in past en dan doe ik daar de puppy-train pads overheen en vervolgens handdoeken er omheen. Die kan ik makkelijk er afhalen en wassen. Of het een goed idee is merk ik snel genoeg, maar stro in huis trekt me echt niet. Ik stofzuig me nu al rot met alles wat vanuit de stallen in huis gewandeld wordt
Lammetje moet bij de huidige eigenaar geregistreerd worden als 'zoon van' en oormerkjes krijgen. Daarna officieel overschrijven van zijn ubn naar het jouwe.
Dat kan niet later met terugwerkende kracht en ik heb onlangs the hard way geleerd dat daar een boete van 6000 euro per dier op staat (in Spanje althans).
Ik heb een ubn voor paarden en voor geiten. Ik had die vorig jaar al genomen omdat ik van plan was om geitjes te nemen. Dus wat dat betreft heb ik mn huiswerk op orde
rowindie
Geplaatst: 03-03-25 19:57
Oormerken in doen bij zo’n jong dier is vragen om problemen. Hier ook 1 gehad die ze met een paar dagen al in had waardoor je ze niet goed kon schieten. Resultaat is dus dat ze te laag zitten en dit is erg oncomfortabel voor ze. Gewoon vragen of tie oormerken mee kan geven zodat je m wel kan registreren op je eigen ubn en dan met een paar weken erin schieten. Niet alle boeren doen dit namelijk even netjes en dan zit je met een geit die geen oormerken heeft
Britta31
Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend. Zoveel nuttige tips, waarvoor mijn dank. Je gaat een hele verantwoordelijkheid aan over een levend wezentje en dat wil je zo goed mogelijk doen.
rowindie
Geplaatst: 03-03-25 21:37
Het is vooral heel leuk om te doen! Zoals sommige hier zeggen dat je er spijt van gaat krijgen… Dat hoeft absoluut niet zo te zijn. T kan echt je maatje worden