Help! Kat sproeit op het aanrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 13:08

insun schreef:
Onze katten mochten alleen naar buiten als wij thuis waren. Tijdens vakantie was dat uiteraard veel vaker dan normaal. Na onze vakantie plaste/sproeide 1 van de katten altijd tegen de deurstijl of op de deurmat op het moment dat hij ons hoorde thuiskomen. Dat was echt protest plassen. Op die manier wilde hij ons laten weten dat hij te weinig buiten mocht.

Misschien is er ook zoiets bij jullie? Krijgt hij te weinig aandacht doordat jullie minder thuis zijn of doordat er andere prioriteiten zijn?

Ik heb het idee dat hij vaker sproeit als hij vindt dat hij te weinig eten krijgt. := Al liggen er altijd brokjes in zijn bakje en daar wijs ik hem steeds op. Maar meneer wil natuurlijk liever natvoer. :+

tamary

Re: Help! Kat sproeit op het aanrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:19

Brokjes worden snel oud als ze in een bakje liggen. Kleinere beetjes geven? En dus zeg theelepel/koffielepel schepje brok geven als hij zeurt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:19

_Mar3 schreef:
insun schreef:
Onze katten mochten alleen naar buiten als wij thuis waren. Tijdens vakantie was dat uiteraard veel vaker dan normaal. Na onze vakantie plaste/sproeide 1 van de katten altijd tegen de deurstijl of op de deurmat op het moment dat hij ons hoorde thuiskomen. Dat was echt protest plassen. Op die manier wilde hij ons laten weten dat hij te weinig buiten mocht.

Misschien is er ook zoiets bij jullie? Krijgt hij te weinig aandacht doordat jullie minder thuis zijn of doordat er andere prioriteiten zijn?

Ik heb het idee dat hij vaker sproeit als hij vindt dat hij te weinig eten krijgt. := Al liggen er altijd brokjes in zijn bakje en daar wijs ik hem steeds op. Maar meneer wil natuurlijk liever natvoer. :+

Waarom doet hij het dan ook als je niet thuis bent?

Ik zou echt even z’n plas inleveren bij de DA.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:52

En stoppen met azijn schoonmaken zoals ik al schreef. Dat nodigt juist uit om daar te blijven plassen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 15:41

MarlindeRooz schreef:
_Mar3 schreef:

Waarom doet hij het dan ook als je niet thuis bent?

Ik zou echt even z’n plas inleveren bij de DA.

Hij doet het als we niet in de keuken zijn, maar meestal zijn we wel dichtbij, in de woonkamer. s 'Nachts als we niet beneden zijn doet hij het juist niet, hoewel hij dan altijd in de keuken slaapt (of buiten is).

Dat van die azijn ga ik onthouden!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 15:44

Zoolgangster schreef:
Wat schoonmaakmiddel betreft: gebruik je chloor of een product waar het in zit om het aanrecht schoon te maken? Chloor is een kattenmagneet...

Chloor gebruiken we niet voor zover ik het weet. Wel Cif. Of is dat ook niet handig?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:44

Goof schreef:
_Mar3 schreef:
Ook vanwege het recente onderzoek verwacht ik niet dat het iets medisch is. Ook omdat hij niet mauwt oid als hij plast, hij likt zichzelf niet overdreven schoon, er is geen bloed in zijn urine te vinden. Maar ik houd het wel in mijn achterhoofd, bedankt voor de tips.

Dit is ook helemaal niet standaard. Een kat, zeker een kater, kan absoluut last hebben zonder de dikgedrukte symptomen.
Ik zou allereerst gewoon, zoals al gezegd, een urineonderzoek laten doen.
Waarom zou je juist dat achterwege laten?

Exact dit.
Mijn kat had ook geen zichtbare klachten maar wel 10 blaasstenen.

Afbeelding

Ook in zijn bloed was niks bijzonders te zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:15

_Mar3 schreef:
Zoolgangster schreef:
Wat schoonmaakmiddel betreft: gebruik je chloor of een product waar het in zit om het aanrecht schoon te maken? Chloor is een kattenmagneet...

Chloor gebruiken we niet voor zover ik het weet. Wel Cif. Of is dat ook niet handig?

De azijn die je gebruikt is zeker niet handig in ieder geval. En veel nornale schoonmaakmiddelen halen de geur niet weg voor de kat, alleen voor jezelf.
Je zult echt een product moeten gebruiken die de eiwitten(geloof ik) afbreekt. Dus echt speciaal tegen (katten) urine.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:27

_Mar3 schreef:
insun schreef:

Ik had een poes die dat ook deed. Of als ze niet genoeg aandacht kreeg.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 17:44

Ik ben toch even langs de DA gegaan. Hij blijkt inderdaad een ontsteking te hebben, maar geen bacteriële ontsteking. Wat het wel precies is, is nog onduidelijk, mogelijk is het stress. We gaan hem nu eerst 10 dagen op een ontstekingsremmer zetten die ook pijnstillend werkt, kijken wat het effect daarvan is en aan de hand daarvan kijken wat er evt. verder moet gebeuren qua behandeling.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:04

_Mar3 schreef:
Zoolgangster schreef:

Als het gewone Cif is, is dat ok, maar er bestaat ook Cif met bleek, en daar zit chloor in.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:21

Hier hebben wij een kat die ons ook wanhopig dreef. Hij sproeide en deed kleine plasjes overal. Soms sprong hij op schoot en deed een van de 2 direct op/tegen mij ook of hij sprong op bed in de ochtend en deed een van de 2. Verder sproeide hij ook heel erg in de kattenbak, de bank, bureau enz enz.
We hadden al 2x urine naar de dierenarts gebracht maar kwam gewoon schoon terug. Uiteindelijk was het gewoon echt niet meer mogelijk want we konden gewoon niet meer normaal leven en hij begon ook te sproeien tegen gasten (nooit tegen mijn vriend overigens). Daarnaast was er niks aan hem te merken. Hij at normaal, speelde en deed alles wat een gezonde kat doet.
Op een moment waren we het echt helemaal zat we hebben hem, na weer een schoon urine onderzoek, naar de dierenarts gebracht voor onderzoeken en toen bleek hij op de rontgenfoto een grote blaas steen te hebben. Hij is direct geopereerd om die weg te halen. De steen was zo groot als een 2 euro muntstuk. Sinds die steen weg is hebben wij onze kat weer terug. Hij sproeit niet meer, plast nergens meer behalve in de kattenbak enz.

Ik voel mij nu achteraf dus wel heel schuldig want hij heeft goed 1 jaar met enorme pijn en ongemakken geleeft en het ons proberen duidelijk te maken met het plassen en sproeien.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:08

XxLiEsJuHhxX schreef:
Hier hebben wij een kat die ons ook wanhopig dreef. Hij sproeide en deed kleine plasjes overal. Soms sprong hij op schoot en deed een van de 2 direct op/tegen mij ook of hij sprong op bed in de ochtend en deed een van de 2. Verder sproeide hij ook heel erg in de kattenbak, de bank, bureau enz enz.
We hadden al 2x urine naar de dierenarts gebracht maar kwam gewoon schoon terug. Uiteindelijk was het gewoon echt niet meer mogelijk want we konden gewoon niet meer normaal leven en hij begon ook te sproeien tegen gasten (nooit tegen mijn vriend overigens). Daarnaast was er niks aan hem te merken. Hij at normaal, speelde en deed alles wat een gezonde kat doet.
Op een moment waren we het echt helemaal zat we hebben hem, na weer een schoon urine onderzoek, naar de dierenarts gebracht voor onderzoeken en toen bleek hij op de rontgenfoto een grote blaas steen te hebben. Hij is direct geopereerd om die weg te halen. De steen was zo groot als een 2 euro muntstuk. Sinds die steen weg is hebben wij onze kat weer terug. Hij sproeit niet meer, plast nergens meer behalve in de kattenbak enz.

Ik voel mij nu achteraf dus wel heel schuldig want hij heeft goed 1 jaar met enorme pijn en ongemakken geleeft en het ons proberen duidelijk te maken met het plassen en sproeien.

Je hoeft je totaal niet schuldig te voelen! Maar wat een interessant, verhelderend verhaal. Heel goed om ook deze kant een keer te horen. Dus ook als de urine schoon is, betekent het niet dat er geen ongemakken zijn wat betreft de urinewegen. Dankjewel! Fijn om te horen dat het goed gaat met je kat!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:13

Het was inderdaad echt een eyeopener ja. Voor mij is het nu wel echt duidelijk dat een kat die "ineens" niet meer zindelijk is gewoon medisch een probleem heeft (tenzij er in/rond het huis dingen veranderd zijn natuurlijk want dat kan ook wel echt een rede zijn). We stonden op het punt om onze kat een buitenkat te laten worden omdat het in huis niet meer ging. Gelukkig is dat helemaal goed gekomen. We zijn nu ik denk ondertussen ruim 6 maanden verder en hij is weer de grootste knuffelkat die je kan hebben, dus ik ben wel heel erg blij dat hij er nog gewoon is <3

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:50

Bakjes met kattenvoer op het aanrecht zetten. Ze plassen niet waar ze eten. Als de gewoonte eruit is, kun je de bakjes weer weghalen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:05

Schoonmaken met biotex werkt echt een stuk beter.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:13

XxLiEsJuHhxX schreef:
Het was inderdaad echt een eyeopener ja.

Nou inderdaad, dat woord zocht ik. Wat fijn <3

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:46

XxLiEsJuHhxX schreef:

Bij de mijne met 10 stenen was de urine ook schoon.
Hij sproeide overigens ook niet.

Ik merkte af en toe (wel zelden) dat hij een enkele blaas deed als hij de bak af kwam.
Eerste keer dacht ik vreemd…

2de x dacht ik huh? Hoorde ik het dus toch goed.
Toen urine weggebracht en bloed laten checken.
Niks te zien.

Röntgen bracht het uit eindelijk aan het licht.
DA zei dat die stenen er misschien wel jaren zitten.
Dus ander voer en kijken of het verbeterde.

Een anderhalf jaar geen blaas gehoord.
Toen waren we op vakantie en ging het mis.
Hij kon niet plassen.
Voor de operatie was de blaas weer leeg dus was de opstopping toch weer opgelost.

Na mijn vakantie heb ik hem wel laten opereren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:20

Hier twee sproeiende en plasjes leggende poezen gehad in de afgelopen 2 jr.
De eerste bleek oxalaat blaasstenen te hebben en is geopereerd. Alle katten toen op dieetvoer gezet want praktischer met meerdere katten.
3/4 jaar later de tweede poes, tig onderzoeken en circa 800,- later bleek ze een bacteriële infectie te hebben wat zeldzaam is bij katten.

Inmiddels zijn alle sproei en plasjes problemen verdwenen.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:28

Schoonmaken werkt het beste door eerst met sopje groene zeep en daarna inspuiten met 70% alcohol en/of urineverwijderaar tegen de geur moleculen. Geleerd van onze kattengedragsdeskundige. Wij hebben momenteel ook gigantische problemen met onze kater is nu sinds paar maanden niet meer zindelijk en kunnen maar niet vinden waar het aan ligt.. wordt er hopeloos van ;(

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:56

Ik heb het ook gehad! Kat plaste af en toe al eens in huis en was al eens eerder door een dierenarts onderzocht. Kuurtje, metacammetje..wat niet echt hielp. Maar toen ze op het aanrecht plaste, zag ik dat echt als een noodkreet. Weer naar dierenarts en bleek flink bloed in urine en gruis. Weer een kuurtje en levenslang Royal Canin S/O brokjes. Nu is het over!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 00:12

Kat zit nu drie dagen op medicatie. Geen een keer meer op het aanrecht geplast sindsdien. Heel erg bedankt voor alle adviezen en ervaringsverhalen. :)

Hopelijk is de uitslag bij de DA over 7 dagen ook goed en hoeft hij niet structureel over op ander voer oid.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 00:37

J30d schreef:
Schoonmaken werkt het beste door eerst met sopje groene zeep en daarna inspuiten met 70% alcohol en/of urineverwijderaar tegen de geur moleculen. Geleerd van onze kattengedragsdeskundige. Wij hebben momenteel ook gigantische problemen met onze kater is nu sinds paar maanden niet meer zindelijk en kunnen maar niet vinden waar het aan ligt.. wordt er hopeloos van ;(

Ik heb juist geleerd: urine opdeppen, zo min mogelijk wrijven. Dan urine verwijderaar er op (UF2000) en dat goed laten intrekken. Dan pas schoon maken / kleedje wassen whatever. Ga je eerst wrijven en poetsen dan zitten die urine eiwitten overal en breken ze minder goed af omdat het al gemengd is met Schoonmaakmiddel.

Heb je al iets van Feliway, bach rescue, puur Nervo, Zylkene geprobeerd?

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:52

Ik heb juist geleerd: urine opdeppen, zo min mogelijk wrijven. Dan urine verwijderaar er op (UF2000) en dat goed laten intrekken. Dan pas schoon maken / kleedje wassen whatever. Ga je eerst wrijven en poetsen dan zitten die urine eiwitten overal en breken ze minder goed af omdat het al gemengd is met Schoonmaakmiddel.

Heb je al iets van Feliway, bach rescue, puur Nervo, Zylkene geprobeerd?[/quote]

Ja maak op die manier al schoon , geleerd van de gedragsdeskundige. Ja alles al geprobeerd… heb momenteel ook een topic opgestart. Daar staat wat we nu allemaal geprobeerd hebben..

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:23

_Mar3 schreef:
Kat zit nu drie dagen op medicatie. Geen een keer meer op het aanrecht geplast sindsdien. Heel erg bedankt voor alle adviezen en ervaringsverhalen. :)

Hopelijk is de uitslag bij de DA over 7 dagen ook goed en hoeft hij niet structureel over op ander voer oid.

Fijn dat je achter de oorzaak bent, ze vertonen dit gedrag vaak niet
zomaar :)

Hou je ons op de hoogte m.b.t. de uitslag :) ?