Natvoer kat, goed voor de poes slecht voor baas...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:09

Zonnetje81 schreef:
Ik beveel mijn klanten nooit natvoer aan, ook om deze reden, ze gaan enorm jengelen en schooien.

Ik vraag me dan af wat jouw beroep is? Misschien tijd voor een bijscholing op het gebied van kattenvoer ;) . Als het het juiste voer is voor de kat, qua samenstelling, calorieën, hoeveelheid en er een ritme is dan jengelen de meeste katten niet.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 03-02-25 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:10

Bellatrix schreef:
Even een vraag tussendoor, moet je natvoer koud geven? Het staat bij mij altijd gewoon in het keukenkastje. Ze eten het prima.

De meeste katten vinden het juist op kamertemperatuur lekker, want dan ruikt het ook sterker. Maar als je een blik of zakje hebt dat open is, moet je het ivm houdbaar vaak wel koel bewaren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Natvoer kat, goed voor de poes slecht voor baas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:11

Ja, dat snap ik. Maar ik verdeel 1 zakje over 2 katten dus er blijft niets over.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:29

Bellatrix schreef:
Even een vraag tussendoor, moet je natvoer koud geven? Het staat bij mij altijd gewoon in het keukenkastje. Ze eten het prima.

Beter is om het op kamertemperatuur te geven! Dat is volgensmij beter voor de maag :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 13:33

Misschien moeten we concluderen dat sommige katten prima aan het natvoer kunnen zonder hun bediening horendol te maken en sommige helemaal niet..

En naast mijn kat goed voeren wil ik ook graag levenskwaliteit voor mezelf overhouden, en dat betekent geen luid jammerend/ schreeuwend gestalk gedurende een groot deel vd dag.

Mijn natvoer was trouwens echt goed, had me er goed in verdiept ook :)

En poezel komt buiten waar ze ook nog bijsnackt. Sowieso in de vorm van muisjes maar vermoedelijk zelfs slettebakt bij buurtgenoten aangezien madam aanzienlijk dikker is dan je zou verwachten op basis van haar afgewogen brokjes...

Om even terug on-topic te komen. Allen dank voor de input!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:55

EvaC schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik beveel mijn klanten nooit natvoer aan, ook om deze reden, ze gaan enorm jengelen en schooien.

Om welke reden(en) nog meer niet dan?

De dierenarts gaf hier aan dat brokjes voor de tanden wel beter waren

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:06

Kidde schreef:
EvaC schreef:

Om welke reden(en) nog meer niet dan?

Aah ja, dat kan ik me wel voorstellen. Mijn kat krijgt verder overdag ook gewoon brokjes en met z'n jaarlijkse APK en enting wordt er ook altijd naar z'n gebit gekeken.

Maar ik kan me voorstellen dat als ze alleen maar zacht voer krijgen dit niet bijdraagt aan de gezondheid van het gebit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:16

Heb je al eens vers vlees overwogen?
Hier krijgen ze sochtends vlees en savonds brok. (Zowel de honden als katten) en behalve gemiep rond etenstijd hoor ik ze nooit. Of ik moet een blikje smeerworst of ham open maken. :')

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:30

Hier ben ik er vanaf het begin heel strikt in dat ze alleen natvoer krijgt als ze niet zeurt. Als er een miauw uit komt loop ik direct weg en ga ik een paar minuten iets anders doen, net zo vaak tot ik in alle rust het eten klaar kan zetten. Heel af en toe komt er weer een miauwtje uit, dan moeten we weer even opvoeden, maar verder zeurt ze nooit om eten. Verder ook een hele vaste routine, brokjes 3x per dag uit de automaat, natvoer altijd na het avondeten en nadat ik de eettafel met een doekje heb afgenomen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:44

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:52

troi schreef:
Goed natvoer had ik trouwens. Van die lekker prijzige van de dierenwinkel :o

Madam kreeg het rond 17uur. Maar 'voor de zekerheid' zeurde ze nog steeds de hele freaking dag erom.

Ik kon het eens vergeten, of ineens besluiten het ook sochtends te voeren, of middernacht, dan is het maar goed dat ik weet dat ze ervoor klaar staat om het ook dan op te eten! Heel dienstbaar! Natuurlijk 8)7

Dank de tips! Maar echt iets waar ik nog niet aan dacht zie ik hier niet.

Voeratomaat had ik naar gekeken maar ik twijfel ook wat aan het frisblijven ervan en als het vlot na het vullen gevoerd wordt dan snapt ze nog steeds dat ik ermee te maken heb en blijft ze zeuren vrees ik.

Voorlopig moet ze nog maar brokjes eten denk ik

je hebt voerautomaten waar je koelpacks in kan doen. zo blijft het vers en fris.
Mijn zus had die voor haar kat. die had diabetes en dan is natvoer beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:51

Bij koud gehouden natvoer doe ik altijd wat heet water erbij, en dan even prakken en roeren zodat ze lekker jus hebben. Krijgen ze meteen wat extra water binnen *\o/*

Hier altijd gewoon van kitten af aan een bak goede kwaliteit harde brokjes neergezet waar ze uit kunnen pakken wat ze willen en die ik bijvul als ik zie dat hij bijna leeg is. Nooit te dikke katten want ze weten gewoon dat er geen schaarste is.

Nat voer krijgen ze zo af en toe eens. Een bepaald moment van de dag daar begin ik niet aan omdat je dan helemaal gestoord wordt van de zeurstengels waar je je nek over breekt :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:03

Esther_ schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik vraag me dan af wat jouw beroep is? Misschien tijd voor een bijscholing op het gebied van kattenvoer ;) . Als het het juiste voer is voor de kat, qua samenstelling, calorieën, hoeveelheid en er een ritme is dan jengelen de meeste katten niet.

Als je katten op vaste tijdstippen natvoer geeft hebben ze een ingebouwde klok en als je dan in de keuken gaat rommelen zou ik geen jengelzak naast me willen hebben.

Je moet ook veel natvoer voeren als je dat als enige voer geeft. Veel mensen zijn niet bereid om het geld uit te geven voor goed voer en dan krijgen ze weer diarree etc.

Ik ben voorstander van brokjes geven en ze niet teveel te beperken en een vast ritme aan te leren.

Maar iedereen heeft zo zijn mening en dat mag. Daar doet mijn beroep er helemaal niet toe. Ik zeg ook nergens dat ik een beroep of expertise heb op het gebied van diervoeding. Ik spreek uit mijn ervaring en mijn mening.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:29

Serieus een top tip om vlees voeren te koppelen aan een bepaald wekker geluid. Die kun je zelf instellen dus helemaal ideaal. Ik denk zomaar dat dit voor veel katten de ideale oplossing is en gezien we in huidige tijden de telefoon bijna altijd binnen bereik hebben is het makkelijk in te stellen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:34

Ik geef om deze redenen geen natvoer, anders schop ik hem nog een keer uit het raam :+

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:01

Die van mij heeft onbeperkt brokjes en krijgt 1x per dag natvoer.. niet op een vaste tijd.
ze zeurt hierdoor niet, behalve als ik haar speciale voerbakje voor natvoer pak. ze mauwt dan een beetje en rent vervolgens als een idioot naar der voer plek en blijft daar netjes wachten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:17

Dat van een geluidje/alarm is een goed idee.

Bij ons is dat, onbewust, de tune van VI geworden :') .
Heel leuk als een ander programma die eens op een ander tijdstip laat horen :x .

Hier zitten eet momenten niet perce aan tijd vast, maar een routine.
's Ochtends eerst paardjes voeren, daarna de katten (en hond) hun brokjes.
's Avonds dus in de reclame van VI, hond een laatste plasje en katten hun natvoer en brokjes voor de nacht.

En na het eten, dan likken de poesjes de borden af in de vaatwasser O:) .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 12:55

Grappig dat sommige katten 'vaste tijd' snappen, die upgrade heeft de mijne helaas niet meegekregen _O-

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:01

Onze hond, kat en konijnen krijgen 3x dgs te eten. In de ochtend struikel je over alles, onder luid gemiauw. Verder krijgen ze rond 17u, als ik iets later ben wordt je wel geschaduwd haha en rond 22u weer.
Met het kopje thee ritueel savonds hetzelfde. Dan staan ze in de keuken voor hun koekje.
De rest van de dag wordt er eigenlijk niet gezeurd. Poezel heeft standaard brokjes staan in zo'n toren.
Hier dus op redelijk vaste tijden hun eten, op dat moment is het dus miauw, zeuren en voor je voeten lopen. Maar verder nooit gezeur gelukkig :D

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:07

Kidde schreef:

Deze info is achterhaald. Katten kauwen vrijwel niet op brokjes, daar is hun gebit ook niet op gemaakt. Dus kauwen doet weinig voor een schoon gebit.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:57

troi schreef:
Grappig dat sommige katten 'vaste tijd' snappen, die upgrade heeft de mijne helaas niet meegekregen _O-

Hier idem dito :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:04

Als iemand mij af zou raden om natvoer te geven aan een kat, zet ik nooit meer in voet in die winkel :+ sorry is dit 2011? Je hoeft ook helemaal niet meteen alleen maar natvoer te geven. Dat tikt inderdaad enorm door. Al geef je een half blikje, beter iets dan niets.

Natvoer is zo belangrijk. Maar kan me ook goed voorstellen dat je gek wordt van het gezeur.
Hier ook een bodemloze put maar die zeurt vooral 'savonds voor ik naar bed ga want dan krijgt hij z'n grootste portie brok van de dag. Als ik dan op sta, rent hij naar z'n bak ook al is die 2uur te vroeg :+

Ik geef het ook niet op vaste tijden maar dan nog weten ze dondersgoed wanneer het ongeveer lunchtijd is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:23

Esther_ schreef:
Kidde schreef:

Deze info is achterhaald. Katten kauwen vrijwel niet op brokjes, daar is hun gebit ook niet op gemaakt. Dus kauwen doet weinig voor een schoon gebit.

Eet zelf brokjes/koekjes of vlees en voel het verschil aan je tanden. Vlees is voor het gebit absoluut beter