Welk kattenras is niet tot weinig verharend ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek73

Re: Welk kattenras is niet tot weinig verharend ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:18

En is een Britse langhaar niet iets? Die zijn volgens mij ook wat rustiger.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:21

Ik zou gaan voor een htk kat uit het asiel waarvan je het karakter goed kan inschatten mét een robotstofzuiger. Die loopt dagelijks zijn rondje zonder dat je er om hoeft te denken, dan blijft alleen over om bank en andere slaapplekken te zuigen. Low maintenance en vrijwel karakter-fit garantie!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:42

Abessijn , kort haar, geen ondervacht, fijn mensgericht karakter en speels.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:47

zimbabwe schreef:
Abessijn , kort haar, geen ondervacht, fijn mensgericht karakter en speels.

Een abessijn is inderdaad heel leuk, alleen verre van rustig. En ook erg aanwezig.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:16

Blauwe Rus. Rustig, zachtaardig en heel erg gericht op zijn of haar favoriete mens. Qua verharen vind ik het veel minder dan een htk. Borstelen doe ik eigenlijk alleen tijdens de rui. Persoonlijk vind ik dat elk kattenras wel het nodige aan haar verliest, tenzij je voor een sphinx gaat. Maar die moet je weer regelmatig in bad doen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:21

Mijn asiel-Brit (korthaar) verliest altijd mega veel haar ;)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:28

Wij hebben Maine coons en ik merk dat de vacht echt verschilt per kat. We hebben twee oudjes die snel klitten hebben. Ze verharen niet gek veel, maar klitten dus wel snel. Die komen ook regelmatig bij de kapper.

Dan hebben we er eentje die amper verhaart en ook weinig klitten heeft. En nummer vier heeft een prachtige vacht, maar overal waar ze gelegen heeft ligt haar. Daar word ik soms echt gek van.

Dan hebben we ooit nog twee hkt katten gehad en de ene verhaarde constant en de ander alleen in juni, daar kon je de klok op gelijk zetten.

Mijn ervaring is dus dat het niet echt rasgebonden is, maar soms ook diergebonden. Daarom vind ik het asiel echt geen gek advies.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:52

Maincoons van mijn vriendin verharen erg.
En de Ragdoll van mijn zusje ook.

Mijn Siamezen vallen mee qua haar. Maar zijn erg aanwezig en vocaal.

HTK kat toch naar kijken.
Of een pers met een langere neus.
Geen idee of een blauwe Rus veel verhaart en wat het karakter is.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:53

Hier ook een blauwe Rus. Één keer per jaar heeft ze een periode dat ze verhaart, maar verder merk ik er echt bijna niks van.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:55

Katyatje schreef:
Hier ook een blauwe Rus. Één keer per jaar heeft ze een periode dat ze verhaart, maar verder merk ik er echt bijna niks van.

En met op schoot en aaien ook geen kleine losse prikhaartjes?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:06

Een Sphynx verhaart niet, maar zag dat die afvallen.
Ik heb 2 heilige birmanen en die verharen veel meer dan mijn Maine Coon met heerlijk gladde niet klittende vacht.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:13

Mijn maine coon verhaart ook erg, er liggen veel plukken door het huis en ik moet daardoor veel stofzuigen. Hij gaat ook naar de trimsalon. Daarnaast is hij enorm aanhankelijk.

Mijn htk kat haart dan weer amper. Heeft natuurlijk ook wel rui periodes, maar daar heb ik niet zo'n last van.

Ik zou voor een leuke htk kat gaan waarvan het karakter al een beetje bekend is, zoals een herplaatser of een uit het asiel. Je hoeft dan niks aan de vachtverzorging te doen ( tenzij ze dit niet zelf bij kunnen houden natuurlijk).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:48

Ik moet zeggen dat ik van mijn htk kat ook weinig haar vind. 1x per week haar vaste plekje zuigen en verder mijn standaard dagelijkse zuigrondje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:47

laura1987 schreef:
Ik heb 2 heilige birmanen en die verharen veel meer dan mijn Maine Coon met heerlijk gladde niet klittende vacht.

Buiten het feit dat ze niet meer 'mogen' zijn sphynxen echt niet onderhoudsvrij. Je hebt dan geen haar, maar wel huidvet, oorsmeer en die fijne bruine kloddertjes uit de klieren bij de nagels. Bij andere katten verdwijnt dat in het haar. Bij sphynxen in je huis :') daarom moet je ze ook soms wassen.

Oosterse rassen verharen ook weinig, maar zijn zeker niet rustig :')
Zou dan eerder denken aan een Russisch blauw oid.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:19

c_alsemgeest schreef:
laura1987 schreef:

Buiten het feit dat ze niet meer 'mogen' zijn sphynxen echt niet onderhoudsvrij. Je hebt dan geen haar, maar wel huidvet, oorsmeer en die fijne bruine kloddertjes uit de klieren bij de nagels. Bij andere katten verdwijnt dat in het haar. Bij sphynxen in je huis :') daarom moet je ze ook soms wassen.

Oosterse rassen verharen ook weinig, maar zijn zeker niet rustig :')
Zou dan eerder denken aan een Russisch blauw oid.

Wist niet dat ze niet meer mogen joh.
Klinkt niet echt aantrekkelijk ook...

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:44

marleen_88 schreef:
PaulSimonFan schreef:
Wij hebben 2 Bengalen. Prachtige raskat. Maar kort haar. Geen onderhoud aan nodig. Ze houden zelf hun vacht bij.

Wij hebben ook een Bengaal, ik neem aan dat die van jou ook gezellig vocaal zijn en mega zoomies hebben? Lijkt mij in deze situatie niet helemaal gepast. :')

Nee in tegendeel. Ik heb 1 schootkat. Ligt de hele dag op of bij me.

De ander heeft enkele zoomies. Maar ligt de rest vd dag voor pampus.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:58

FleurSandro schreef:
Waarom een raskat en niet gewoon een Europees korthaar? Die hebben geen vachtonderhoud. Ze verharen wel maar dan moet je maar even stofzuigen.

Maar eeuhm sorry maar haar vraag is toch niet.. “bij welk ras moet ik toch stofzuigen?”

Ze vraagt naar een ras die niet zo erg verhaard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 00:49

Als het om verharen gaat, zou ik kijken naar een korthaar die zich laat stofzuigen eigenlijk. Vang je dat haar meteen aan de bron weg. Asiel is je beste optie qua kat die past, dan zie je veel meer van het karakter dan van een speels kitten wat eigenlijk alles leuk vindt maar ook eigenlijk als gezond dier flink actief is. En rasbeschrijving is geen garantie voor hoe het individu is dat bij jouw terecht komt.

Qua zorg : platsnuiten en zichzelf wassen gaat slecht samen, en als de vacht te lang is is goed wassen ook problematisch. Hier dus mocht er een kat komen een korthaar tot max halflanghaar (en die liever niet ivm klitten, borstelen verplicht en meestal juist bij de katten die dat niet leuk vinden want klitten).
Is de zoektocht dus naar een kat die weinig vachtverzorging en extra huishouden vraagt, dan is mijn antwoord 1 korthaar en 2 stofzuig de kat (en die moet daar dus op zijn minst tolerant voor zijn). Extra werk heb je er onvermijdelijk aan, of dat opweegt tegen het plezier van een huisdier is combinatie afhankelijk.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 02:04

Hannanas schreef:
Katyatje schreef:

En met op schoot en aaien ook geen kleine losse prikhaartjes?

Als er haar is dan is het zo af te vegen. Prikken doet het niet :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 08:38

Hier een Maine Coon die echt een super lieve druif is, perfect voor een senior. Is gezellig, is er graag bij. Is rustig. Dat was als kitten al een soort verstandig oud baasje :j Maar die vacht klit al als je er naar kijkt :=

De Noor heeft ook een mooie lange vacht maar daar zijn de haren recht en glad en die hoef je eigenlijk nooit te kammen. Maar dat is dan weer een terrorist := Ook echt een schatje hoor!! Als hij slaapt :=

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:27

Onze Noor is juist rustig, aanhankelijk en een prima vacht.

Kortom: het is zo verschillend dat er weinig nuttigs over gezegd kan worden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:36

troi schreef:
Ik moet zeggen dat ik van mijn htk kat ook weinig haar vind. 1x per week haar vaste plekje zuigen en verder mijn standaard dagelijkse zuigrondje.

Zelfde hier. Een zwarte htk kat, laat op zijn vaste slaapplekken wel wat haar achter maar verder valt t erg mee. Ik draag veel donkere kleding dus dan valt eventueel los haar ook minder op.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:56

Mijn Noor is nu 16,5 jaar en begint nu wat rustiger te worden :') .
Maar er is een reden waarom ik hem een Bosduivel noem :+ .
Terrorist lees ik hierboven. Ja, die term heb ik ook wel eens gebruikt }> .

Hij heeft wel nog steeds een makkelijke klitvrije vacht. Maar weinig verharen zou ik het niet noemen.

Er zitten (grote) verschillen tussen de individuen van een ras. Maar gemiddeld is een Noor een actief, nieuwsgierig en ondernemend ras.

Mijn HTK die eruit ziet als een kruising tussen een Blauwe Rus en een British Blue lijkt niet zoveel te verharen. Maar als de zon op de vloer staat zie je hele wolken van dat zachte fijne haar. En ze krijgt enorme haarballen van die wollige ondervacht die vervolgens weer uitgekotst worden (de Noor kotst nauwelijks).

Het advies van asiel + robotstofzuiger ga ik in mee. De robotstofzuiger is echt een geniale uitvinding (die van mij dweilt ook :# ).

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:57

https://www.kittentekoop.nl/herplaatsing/ad/brits-korthaar,67/brits-korthaar-schoonheid-op-zoek-naar-een-nieuw-rustig-forever-home,11565#dj-classifieds

Misschien is deze kat iets voor haar? Ik denk dat ze al snel op een herplaatser van een fokker uitkomt. Als ze een kat wil die aanhankelijk is maar ook alleen gehouden mag worden.

Wat betreft het haarverlies zal je dit toch op enige mate moeten accepteren. Je gaf zelf al aan dat ze sommige rassen niet wil. Ik zie sommige mensen een heilige birmaan aanraden maar ik spreek uit ervaring dat deze veel haar verliezen. Net zoals de ragdoll overigens. Ik denk dat je met een korthaar hier minder last van zal ondervinden.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:59

Gewoon een leuke wat oudere kat uit het asiel, en dan van het bespaarde bedrag een robotstofzuiger aanschaffen :j Asielen zitten vol met oudere katten die niemand wil, ze weten het karakter van deze katten en kunnen je dus perfect matchen. En een kortharige HTK verhaart echt niet zo erg, zeker niet zo erg als de birmanen en maine coons die hier worden aangeraden :')