Vergeten een screenshot te maken. Maar dit was mijn telling:
3 x koolmees 3 x pimpelmees 1 x roodborst 2 x boomklever 2 x merel 12 x heggenmus 4 x huismus 2 x houtduif 1 x grote bonte specht 6 x ringmus 2 x stadsduif 3 x vink 2 x ekster
Helaas heeft de appelvink en de goudvink zich vandaag niet laten zien. Heb alleen bij huis geteld, meer achterin de tuin zitten ook winterkoninkjes en komt de ijsvogel ook nog wel eens langs.
Dat is meer dan ik hoor. Hier hangen mijn vetbolletjes gewoon te verpieteren. Heb al zeker een maand geen vogel meer gezien.
mooney
Geplaatst: 26-01-25 14:42
Niet ontevreden, blij dat de specht even langs kwam. In de wei nog wat andere soorten maar die heb ik braaf niet geteld. Alleen onze mussenkolonie hield zich gedeist om 5 minuten na de telling aan te komen
Gini
Geplaatst: 26-01-25 14:44
Suzanne F. schreef:
Happy16 schreef:
Wij hebben maarliefst 2 koolmeesjes geteld
Dat is meer dan ik hoor. Hier hangen mijn vetbolletjes gewoon te verpieteren. Heb al zeker een maand geen vogel meer gezien.
Erg he. Ik vind het zielig hoe weinig vogeltjes er hier nog zijn.
Zolala
Geplaatst: 26-01-25 15:28
Vanmorgen van ca. 9 tot 9:30 geteld, maar het was erg rustig..
Helaas het Roodborstje en het koppel Turkse torteltjes niet gezien. Ben ook meer Kauwtjes gewend, maar die zaten een paar bomen verderop. Het hielp ook al niet dat iemand brood op het grasveld beneden had gegooid Daar natuurlijk een drukte van belang met kraaien, kauwtjes en meeuwen!
Jammer. Maar voor de mens die teleurgesteld zijn in de tellingen. Je lage telling en locatie heeft ook een doel hè? Zo krijgen ze juist een goed beeld. Daarvoor is die telling er.
Ik snap dat iedereen een zo lang mogelijk lijstje wil. Wij wonen buitenaf en ik moet zeggen dat het aanbod aan diversiteit niet verschrikkelijk groot is.
Straks gaan we verhuizen en hebben we zelf van de 5500 m2 iets van 2600 m2 bos. Ik wil dan nog meer gaan richten op de vogels en ook een insectentuin maken.
Ondanks dat we maar 2 km verderop gaan wonen, hoop ik dat dat bosje een verschil in diversiteit gaat maken. Ik wil straks wel een bijdrage leveren aan het behoud van de insect en vogel (dus ook insecten etende vogels). En kijken of ik iets kan doen voor de egel in dat bos.
Ik weet het, het is een druppel op een gloeiende plaat. Maar elke bijdrage helpt. Ook al is het alleen om mijn dochters dit bij te brengen.
Ik woon in een bosrijke omgeving, huizen zijn gebouwd in een bosgebied en dat merk je inderdaad aan de diversiteit. Hoewel het flink verschoven is qua soort vogels. 10 jaar geleden waren het voornamelijk mezen en hadden we naast koolmezen en pimpelmezen ook staartmezen, kuifmezen en zwarte mezen, maar die zien we nu niet meer. Toen zagen we geen mussen, nu stikt het van de mussen. Ook zaten er 10 jaar geleden gigantisch veel groenlingen en hadden we ook een koppel boomkruipers, maar ook die zitten er niet meer, tenminste, niet bij ons. Maar we hebben er wel de mussen dus voor terug gekregen, en een ijsvogel (wat minder voor de vijvervissen ).
Elfie
Geplaatst: 27-01-25 18:27
Inderdaad, zoals Anoniem al aangeeft zijn ook nultellingen of heel lage aantallen heel interessant voor het onderzoek. Hier in België blijkt uit de eerste resultaten helaas alweer een afname van het aantal vogels. Ik ben ook wel een beetje teleurgesteld dat ik er niet zoveel geteld heb, maar anderzijds motiveert dat ook weer om te proberen de tuin en omgeving nog natuurlijker in te richten en verdere aanplantingen en wilde hoekjes te creeëren.
Voor de lezers onder ons, ik ben momenteel een heel interessant boek aan het lezen over het Shifting baseline syndroom, Natuuramnesie van Marc Argeloo. Het gaat vooral over de afname (en het uitsterven) van (vogel)soorten en biodiversiteit en hoe weinig (of niet) bewust we ons daarvan zijn. We vinden de huidige situatie (of de situatie van toen we opgroeiden als kind) normaal terwijl wat er nu nog is van natuur slechts een armzalige afspiegeling is van de rijkdom die er 50, 100, 200 en meer jaar geleden was. En de hoofdoorzaak is uiteraard wij mensen. Het boek stemt me best wel verdrietig met al die verdwenen prachtige dieren en vogels maar ik vind het toch belangrijk om daar bewust van te zijn. Het leest heel vlot weg en is toegankelijk geschreven.
Ik blijf ieder jaar netjes mijn telling doorgeven hoor. Maar vind het gewoon jammer dat het ieder jaar minder en minder wordt, met dit jaar wel echt een dieptepunt met mijn 3 houtduiven en eksters