Help! Onze kat mauwt veel, vooral 's nachts – tips en ervaringen gezoc

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:22

Mijn katten breken de tent af als ze tijdelijk niet in de woonkamer of slaapkamer kunnen :+
Dus wat dat betreft zou ik toch aan zoiets denken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:34

callippo schreef:
Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel. }>

Het enige juiste antwoord :+

Esplen

Re: Help! Onze kat mauwt veel, vooral 's nachts – tips en ervaringen gezoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:06

Je zou feliway spray kunnen proberen in het stopcontact. Mocht het mauwen door stress komen kan dat helpen.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:58

Misschien kan je 2/3 nachten proberen hoe het gaat als de deur naar de slaapkamer open is. Als het mauwen dan minder wordt dan weet je waar het vandaan komt. Dan kan je keuzes maken (misschien van het voor jouw allergie heel erg mee of als het met jouw allergie ‘s nachts echt niet kan dan een ander huis zoeken bijvoorbeeld).

Feliway zou ik ook zeker proberen. Die kan je in het stopcontact doen. Werken heel fijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:32

Niet in een kamer kunnen waar ze normaal wel in kunnen geeft katten stress. Het kan heel goed zijn dat ze daarom miauwen.
Bij mij zijn er ook dingen gesneuveld in het begin maar dat gaat vanzelf over, de katten weten waar ze moeten lopen en zelf weet je waar je geen breekbare dingen neer moet zetten.

Net als in de slaapkamer. In het begin is het gedoe en lopen ze overal maar als je ze stelselmatig blijft negeren en bij druk gedrag gewoon het bed afduwt met je been dan stopt het uiteindelijk

Ook raden ze aan om voor dat je gaat slapen eerst met de kat te spelen tot ze moe zijn en dan eten te geven. Katten gaan daarna namelijk instinctief rusten

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:46

rien10 schreef:
Als medisch uitgesloten is: Een hond die steeds blaft wordt opgevoed. Waarom doen mensen dat niet bij een kat?

Ik ben echt heel benieuwd hoe jij dat dan zou aanpakken

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:47

Ik heb 2 halve MC zusjes, en Arya kan ook echt hard gaan miauwen. 9/10x heeft ze dan een (katten-speelgoed)rietje gevonden, en probeert ze mij naar de badkamer te lokken op daar op de badmat met dat rietje te spelen :')

Ze miauwt ook als ik in het washok of onze slaapkamer ben. Daar mogen ze niet komen. Ze staat dan aan de deur te miauwen tot ik terug ben :') De hele nacht doorgaan doet ze nooit, we reageren niet op het miauwen aan de slaapkamerdeur en dat heeft ze ondertussen wel geleerd.

Ze worden 4 jaar in maart, we hebben hen sinds ze 6 maanden oud zijn.

Ik ben ook benieuwd naar het "opvoeden" van de kat haha. Sommige dingen kan je ze nog wel leren (als ze daar zelf zin in hebben) maar verder is 't vrij hopeloos hoor haha :') 't Is een beetje een loterij, gewoon blij zijn als je een kat hebt die geen glazen van tafel mept en in de gordijnen kruipt :')

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:04

Waar katten sowieso wel van leren is laten zien dat het miauwen geen zin heeft. Maar ik weet uit ervaring dat sommigen dan toch door gaan.

Mijn oudere kat mauwde vroeger nog wel vaak als hij me niet kon vinden, maar nu hij ouder is doet hij dat niet meer.
Mijn jongere kat is veel vocaler en heeft vaak van die blije mauwtjes als hij een speeltje vindt, of als hij de andere kat tegenkomt in huis. Dat is niet iets dat je afleert en is ook niet erg.

Mijn ouders kat mauwt vaak uit frustratie. Zij is al wat ouder en weet soms niet helemaal meer wat ze wil. Ik denk zelf ook dat er mogelijk wel wat mis met haar is of dat ze ergens last van heeft. Ook als mijn ouders even een paar dagen weg zijn en ik oppas dan zoekt ze hun en mauwt ze, maar dat vind ik normaal gedrag en stopt na een tijdje ook wel.

Ik de slaapkamer laten zou ik niet aan beginnen, want het terugdraaien is vaak nog moeilijker. Maar misschien helpt het? Ik heb eens gelezen dat katten veel korter slapen als mensen en dat ze dan gaan denken dat het mens misschien dood is omdat je al uren in je slaapkamer ligt :') geen idee of het waar is

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:15

Onze Bengaal is ook een nachtelijke roeper geweest. Wat bij ons werkt: slaapkamerdeur open, even aaien en dan met eten/denkwerk in de woonkamer met luik dicht.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:20

Familielid heeft dove kat... Was ze een dagje uit, kwam ze terug, was er ingebroken door de politie, want een buur dacht dat die arme miauwende kat honger had...
Dus dat miauwende katten een probleem vormen, eh ja, daar kan ik me wat bij voorstellen. Hoe je het ze afleert... bij die kat werkte negeren duidelijk niet. :+

Feliway zou wellicht te proberen zijn.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 10:21

Hahaha dat laatste Gitana... Wel weer een geruststellende gedachte dat ze zich dan zoveel zorgen om ons maakt :))

Onze 2 katten mogen vanaf kitten af aan alleen op de gang, overloop en zolder. Als wij erbij zijn, dan is ook de woonkamer open. En als wij thuis aan het werk zijn ook de werkkamer(s). Het is helaas niet zo dat wij wat breekbare spullen zoals een vaas opzij kunnen zetten en ze dan niets meer slopen. Ze knagen ook aan kranen, gordijnen en krabbelen gerust aan de banken en stoelen. Als we er zijn, kunnen we ze corrigeren. Als we er niet zijn, nouja, dat kan je zelf invullen. Dat wordt een duur grapje :=

Een ander verhaal is dan onze slaapkamer natuurlijk. Daar zijn we wel. Ook daar mogen ze eigenlijk vanaf het begin al niet in. De ene kat vind het prima. De ander mauwt er dus op los. Vannacht heeft ze weer uren staan mauwen. Ze komt zelfs door noice cancelling oordopjes heen :+

Het zou kunnen dat de deur open ons probleem oplost. Maar ik ben daar ivm allergie echt wel een beetje tegen, dus wil het graag eerst nog op andere manieren proberen. Eenmaal in de slaapkamer, wordt het lastiger om nog terug te draaien denk ik.

Dat spelen doen we gedurende de dag al veel, maar ik ga zeker proberen om het vlak voor het slapen te doen en daarna wat eten te geven. Dat is een goede tip! En de feliway. Waar is dat dan handig om in het stopcontact te doen? Op zolder waar ze in principe zitten of bij onze slaapkamerdeur waar ze zo mauwt?

Daarbij ben ik dus ook erg benieuwd waarom ze dit gedrag ook overdag vertoont. Dan zijn wij namelijk gewoon bereikbaar, maar loopt ze eerst naar boven om daar keihard te mauwen. Daarom denk ik dat het niet enkel missen van ons is, maar wellicht toch ook wat anders. Maar wat?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:22

rien10 schreef:
Als medisch uitgesloten is: Een hond die steeds blaft wordt opgevoed. Waarom doen mensen dat niet bij een kat?

Omdat een kat een volledig andere diersoort is dan een hond...
Je kan een kat wat opvoeden maar niet zoals je bij een hond doet.
Wat stel jij dan voor om de kat het af te leren?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:28

Wij hadden een dove kat die dit ook deed. Iedere nacht. Om gek van te worden.van alles geprobeert.
Moe maken. Spelen.voer net voor het slapen etc etc.
Uiteindelijk een gedragsdeskundige laten mee kijken en die kwam met een aparte oplossing.
Als de kat miauwt die je hem in een reisbox.
Hij had namelijk het idee dat het de grote ruimte was die benauwde bij de kat.
Ik stond er niet achter, maar we waren zo wanhopig. Dus toch maar gedaan.
En het was de oplossing.!
Vier x in de reisbox en het was over!
Waarom geen idee. Maar zodra de kat de box in ging stopte het mauwen en na vier dagen mauwde hij snachts geheel niet meer.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:35

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:35

Het krabben aan de meubels is practisch altijd opgelost met het plaatsen van een goede krabpaal op een goede plek. Een goede krabpaal is groot genoeg dat ze zich kunnen rekken om te krabben en staat stabiel en wiebelt niet. Een goede plek is een plek in een looproute van de kat of voor een raam, mensen zijn vaak geneigd de krabpaal in een hoekje te zetten maar daar wilt de kat niet zitten.

Het knagen aan de kraan heb ik nog nooit gehoord maar valt misschien op te lossen met konijnen oren om aan te knagen.

Wij hebben bijvoorbeeld drie krabpalen in huis, een op elke verdieping waaronder de slaapkamer. En in de woonkamer een grote van petrebels, niet helemaal hoe ik mijn woonkamer er uit zou willen hebben zien maar de katten wonen er 24/7 en ze vinden hem geweldig

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:48

Ik lees met belangstelling mee. ‘s Nachts zo miauwen is wel bloedirritant !

Ik heb er ook eentje die erg vocaal is, een cornish rex. Sowieso weet ze perfect wanneer het etenstijd is (vast stramien: wij eten, paarden worden op stal gezet en dan krijgen de viervoeters eten) en dan is ze oorverdovend luid. Gelukkig houdt dit op met haar etensbakje onder haar neus.

Dat negeren niet helpt, weet ik heel erg zeker! Normaal blijft alles ‘s nachts beneden maar poes was toch een keertje naar boven kunnen glippen en toen heeft ze non-stop ! 3h ! voor de slaapkamerdeur kabaal liggen maken. Eerst door te klagen, dan door luid te miauwen, dan werd het krijsen en uiteindelijk krijsen en slaan met haar poten op de deur. Dus nee, negeren helpt niet.

Maar wanneer ze ‘s nachts beneden blijft, is ze gelukkig doorgaans stil .

Soms miauwt ze ook erg luid door de dag en geen idee waarom. Wanneer ik dan ga kijken, lijkt er mij niks aan de hand.

Is het mss een idee om jouw kat ipv meer vrijheid te geven, te beperken in ruimte ‘s nachts?
Waarom ik dit zeg? Ik had een hondje (inmiddels overleden) en die blafte ‘s nachts. Wanneer ik dan beneden kwam, had hij de ganse beneden onder gepist. Echt een spoor door heel het huis. Na weken was ik het zó zat om midden in de nacht mijn benedenverdieping te dweilen, dat ik hem in een ruime bench heb gestoken. Het idee was: dan kan hij nog proper liggen maar heb ik enkel een deel van de bench proper te maken. En, toen was het opgelost, hij heeft nooit meer geblaft en nooit meer binnen gedaan.

Ik hoop dat je een oplossing vindt!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 10:51

Amber_Anne dat klopt ook wel, maar deels. Wij hebben al steeds meer krabmateriaal neergezet en opgehangen. In de woonkamer, gang, overloop en zolder een krabplank aan de muur. Maar in de woonkamer daarnaast ook zo'n grote krabton voor het raam. Achter de eetbank 2 grote stevige krabpalen en 1 naast de kast, achter de zitbank. Daarnaast vinden ze matten fijn, dus er liggen nu ook op veel plaatsen matten om aan te krabbelen. Maar wat ze praktisch doen is gewoon het eerste wat ze tegenkomen gebruiken. Dus ze gebruiken de krabton wel, maar de bank die er een halve meter vanaf staat ook nog steeds. Die antikrabdingen die je op je bank kan bevestigen, knaagden ze er ook af. Ik zal eens kijken naar konijnenoren. Dat is dus ook voor katten te gebruiken? Ik ken het alleen voor honden. We hebben wel kattengras, dat vinden ze ook geweldig.

Magicmist en Lukasje, jullie geven eigenlijk ongeveer hetzelfde aan. Graplig, want daaraan had ik anders nooit gedacht. Het leek me juist fijn dat ze lekker de ruimte hebben. De zolder is erg groot en bijna 6 meter hoog. Overdag gaat dat prima als wij er niet zijn (keer een camera geplaatst om te kijken of ze dan ook mauwt). Helaas is het 1 grote, open ruimte. Maar dan moeten we kijken of we 1 van onze werkkamers op een dusdanige manier kunnen inrichten dat ze daar niets kunnen slopen. Dat wordt dan wel een uitdaging :') maar als dat de oplossing is...

Stofzuiger kan ik ook proberen, maar wil liever de oorzaak van het gedrag aanpakken. Ik weet ook niet of onze kat daar nu heel erg van onder de indruk is. Ze is er zo een die het huis rond gaat óp de robotstofzuiger :+
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 25-01-25 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:55

Om even terug te komen op de kraan … Mijn katten drinken het liefst van de kraan. Ook wanneer ze niet loopt, gaan ze soms eraan likken en dan zie ik ze er ook soms in bijten. Kan het zoiets zijn? Ik heb inox, dus ik zie geen bijtsporen.

JornaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:32

Het kan misschien een te hoge bloeddruk zijn. Al komt dat vaker bij oudere katten voor, maar testen kan zeker geen kwaad.
Mijn kat miauwde ook veel (en hard) 's nachts en sinds hij medicatie krijgt tegen de hoge bloeddruk is dit een heel stuk minder geworden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:37

Wat een vervelend probleem!
Na alles te hebben gelezen wil ik nog toevoegen: misschien een verwarmde slaapplek proberen voor die kat?
Uit mijn observaties van mijn kat denk ik te kunnen opmaken dat het katten vooral om je warmte gaat. Dat alles om warmte gaat. Dat ze daarom op schoot willen, de warmste slaapplek.
Dus wellicht brengt een verwarmde slaapplek haar tot de gewenste rust snachts!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:41

snuffie123 schreef:
Het is verder een echte kieskeurige dame. Zo wilde ze niet op onze eerste kattenbak met houtkorrels, dus hebben we nu twee grote open bakken met fijn kattengrit, die ik direct na gebruik schoonmaak – anders doet ze haar behoefte op de mat. Ze drinkt liever uit een glas dan uit een gewoon bakje, al is haar drinkfontein ook favoriet. En krabben? Dat deed ze eerst aan de meubels, maar dat hebben we gelukkig grotendeels opgelost door overal krabmateriaal neer te zetten.

Dit heeft niets met 'kieskeurig' te maken maar met gewoon echt normaal kattengedrag. Lastig voor mensen die gewend zijn dat hun kat zich wel aanpast, maar gelukkig iets dat zeker wel bekend is onder kattenkenners tegenwoordig. Je hebt zelfs nog een bak te weinig, dus die zou ik er zeker bij zetten (en inderdaad met prettig grit en open bakken - kijk ook nog eens naar de grootte van de bakken, die zijn vaak te klein - ).

Hoe vaak en lang speel je met ze? Die van jou heeft vermoedelijk veel meer speeltijd nodig, in elk geval elke avond echt 15 minuten.

Huiskamer hufterproef maken zou een goede stap kunnen zijn, dan kun je ze daar houden in de nacht. Voor de katten een niet al te grote ruimte en voor jullie ook een buffer mbt geluid (ook als ze spelen).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:43

Ik zou wel even langs de dierenarts gaan om ongemak uit te sluiten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:30

Je hebt ook katten die gewoon graag in de buurt van hun baasje willen zijn.
En katten die niet snappen waarom ze
op bepaalde momenten wel in ruimten mofen zijn en dan snachts niet.

En pure nieuwsgierigheid: als jij allergisch bent - waarom dan überhaupt katten ?

Ik heb hier 4 Siberen - binnenkatten met een kleine katproef achtertuin.
Buitenlucht is op moment alleen max n uurtje in de ochtend (wegens het weer und moeten de deur openlaten) maar geen die zeurt.
Rest van het huis vol toegangelijk.
Tuurlijk is er toen ze jong waren vaker iets gesneuveld - dus aan ons baasjes om of ermee te dealen of er wat aan te doen (bvb eindelijk een boekenkast goed vastzetten, haha)
Verder was het avonds echt n half uur de bende uitpoweren en spelen.
En gaan wij slapen, gaan 2 mee naar bed en 2 zoeken een plekje of in de woonkamer/keuken of naaikamer.
Er wordt echt letterlijk gesnurkt tot dat ons wekker afgaat.

Alle katjes (htk's en siberen) hiervoor hetzelfde... wij gingen naar bed en rest eveneens.
Hangt denk ik ook beetje aan het eigen levenstijl en routine.

Mijn staldumpertjes komen bvb van een heel drukke, luide familie, vaak tots snachts...overdag zijn ze weg.

Die routine hebben die 2 echt overgenomen... als ik ochtends naar stal ga, gaan ze eten, ff spelen en knuffelen met mij en tegen die tijd dat ik klaar ben, liggen ze lang en breed te snurken in hun holletjes en mandjes.
Als ik dan in de namiddag weer naar stal kom - liggen ze nog steeds.
Maar nachts is party - kan ik goed op mijn wildcamera zien.
Dus die hebben een geheel andere routine.
En raarerwijs - die 2 zijn ook ultra vocaal, vooral als ze geknuffeld willen worden, haha

Van die 4 thuis is alleen een een prater.

En dat katten soms rare wezens zijn :
Mijn stalkatten knuffeln je zowat dood, liggen graat op schot ,laten zich in armen dragen, enz, enz

En thuis ? Tja... wel knuffels maar bij lange na geen schootkatten, haha

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:45

Wij hebben ook 2 katten, en mijn vriend is ook lichtjes allergisch :)

Net zoals bij TS is dit overdag geen probleem.
De kunst bestaat eruit dat hij ze niet mag aaien, TENZIJ hij meteen zijn handen gaat wassen. Hij mag zijn zulke ongewassen handen zijn gezicht niet aanraken, dat gaat irriteren anders. Hij valt heus niet dood ofzo hoor haha, zelfs geen gezwollen ogen - wel rode, geïrriteerde ogen, en een geïrriteerde keel.
Dus net zoals bij TS hebben we (helaas, lol) ook de regel: ze mogen niet in de slaapkamer. Ze mogen niet in ons bed liggen rollebollen, want daar gaat mijn vriend gegarandeerd last van krijgen.

En net zoals bij TS :') kan onze Arya daar tegen in protest gaan. We negeren haar meestal gewoon, ze heeft ondertussen wel geleerd dat dat miauwen aan die deur geen zin heeft. Àls mijn vriend daar eens geen geduld voor heeft, mept hij op de deur. Arya schrikt daar dan zo van dan ze het opgeeft - maar Arya is nogal snel onder de indruk, ik denk dat onze kat er niet veel om zou geven :') Gelukkig is zij minder vocaal haha.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:50

Zou d’r gewoon ‘s nachts naar buiten doen… ;)