Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BeFunny schreef:Het gaat erom dat wij mensen ze niet kunnen bieden wat ze werkelijk nodig hebben.
Ik heb bijv chihuahuas die lopen in huis en de grote tuin vrij rond en daarnaast gaan ze heerlijk mee naar buiten en spelen met andere honden.
Wat zee paardjes nodig hebben weet ik niet wel dat ze niet in een aquarium thuis horen.
Net als dat een haai dat niet hoort of een dolfijn. En net als dat een wolf niet opgehokt hoort te zitten.
Of die parkiet
BeFunny schreef:Mazida schreef:Dat je ze mag houden, betekent niet dat het voor de zeepaardjes ook goed is. Ik heb ze een keer gezien in AquaZoo in Leerdam. Ik vond het moeilijk om deze mooie beestjes in een soort grote ronde bak te zien. Doe je ze daar een plezier mee? Tegenwoordig kijken we ook anders naar het opsluiten van dolfijnen en orka's voor ons vermaak.
Maar wat maakt dat anders dan bijvoorbeeld de parkiet? Als je ziet hoe dieprtriest die in te kleine kooitjes worden gehouden echt om te janken. En dan heb ik het nog niet over een hamster in een minibakje, wel helemaal roze gepimpt natuurlijk want dochter houd van roze. Maar ook om te janken.
Of de goudvis in de ronde kleine kom dieptriest.
Waarom is het houden van zeepaardjes in een groot aquarium zieliger dan bovenstaande?
Ik vind het allemaal erg en mensen die dat willen daar heb ik altijd mijn vraagtekens bij
dierenfan schreef:BeFunny schreef:Het gaat erom dat wij mensen ze niet kunnen bieden wat ze werkelijk nodig hebben.
Ik heb bijv chihuahuas die lopen in huis en de grote tuin vrij rond en daarnaast gaan ze heerlijk mee naar buiten en spelen met andere honden.
Wat zee paardjes nodig hebben weet ik niet wel dat ze niet in een aquarium thuis horen.
Net als dat een haai dat niet hoort of een dolfijn. En net als dat een wolf niet opgehokt hoort te zitten.
Of die parkiet
Waarom de wolf niet en een directe aanverwant, de hond, wel?
Ik heb een aquarium, al jaren. Soms geniet ik enorm van deze hobby en soms minder. Zo heb ik gisteren vissen (Keizertetra's) herplaatst waarvan ik vond dat mijn 80 cm lengte aquarium toch te klein was. Ik heb er een grote school vuurtetra's in. Die zijn 2 a 3 cm per stuk. Ik zie die echt actief door de bak gaan enz. Voor hun wordt gezegd dat veel kleiner aquarium oke is maar ik vind het prima zo. Ik vermoed dat ze niet een opgehokt idee hebben omdat ze echt lekker kunnen zwemmen.
BeFunny schreef:dierenfan schreef:
Waarom de wolf niet en een directe aanverwant, de hond, wel?
Ik heb een aquarium, al jaren. Soms geniet ik enorm van deze hobby en soms minder. Zo heb ik gisteren vissen (Keizertetra's) herplaatst waarvan ik vond dat mijn 80 cm lengte aquarium toch te klein was. Ik heb er een grote school vuurtetra's in. Die zijn 2 a 3 cm per stuk. Ik zie die echt actief door de bak gaan enz. Voor hun wordt gezegd dat veel kleiner aquarium oke is maar ik vind het prima zo. Ik vermoed dat ze niet een opgehokt idee hebben omdat ze echt lekker kunnen zwemmen.
Honden horen ook niet opgehokt
Maar ik benoem de wolf en de haai omdat mensen dat extreme nou eenmaal leuk lijken te vinden.
Een chihuahua is in niks aanverwant met de wolf maar hebben de ruimte en alles wat ze maar wensen wij kunnen honden dat bieden (katten wordt al lastiger tegenwoordig binnenkatten vind ik zielig) heb er zelf 1 gehad die door verkeer niet naar buiten kon en het ook niet gewend was dat wil ik nooit meer want ze zijn minder vrij)
Dieren die je alles kunt bieden wat ze nodig hebben die kun je dus prima houden. Dieren bij wie je dat niet kunt moeten we niet aan beginnen dat is mijn mening.
_San87_ schreef:In het geval van zeepaardjes kan het wel. Het is alleen enorm moeilijk en gaat gepaard met veel sterfte, hoge kosten en vooral heel erg veel inzet/kennis/kunde.
Dus of je als beginnende aquariumhouder aan zeepaardjes moet beginnen? Nee, absoluut niet. En al helemaal niet wanneer een aquariumwinkel ze wel aan je wil verkopen en goede begeleiding biedt. Een goede zaak zal een beginner namelijk géén zeepaarden verkopen.
ikke schreef:_San87_ schreef:In het geval van zeepaardjes kan het wel. Het is alleen enorm moeilijk en gaat gepaard met veel sterfte, hoge kosten en vooral heel erg veel inzet/kennis/kunde.
Dus of je als beginnende aquariumhouder aan zeepaardjes moet beginnen? Nee, absoluut niet. En al helemaal niet wanneer een aquariumwinkel ze wel aan je wil verkopen en goede begeleiding biedt. Een goede zaak zal een beginner namelijk géén zeepaarden verkopen.
Technologisch gezien is het eigenlijk niet zo moeilijk maar om het in een perspectief te plaatsen: de installatie die in Ouwehand het zwembad van de ijsberen goed houdt is bijna net zo groot als het zwembad zelf.
Tel daarbij op dat de eisen een fractie zijn want het hoeft alleen maar zout te zijn en dat gehalte mag best wat variëren. Zuurstofgehaltes e.d. zijn allemaal niet van belang; ze hoeven niks met dat water behalve zwemmen.
Dat moet in een aquarium allemaal wel. Kwaliteitsmonitoring, voerautomaten, automatische watersuppletie, filters, pompen, watervoorraad, grondstoffen (zout en voeding), kortom, ik schat in dat 10k eerst komt als je niet 24/7 voor die bak wil zitten om te controleren dat het allemaal wel goed gaat.
Banjer schreef:Ik ben beginnend zoutwaterhouder... ik heb wel een aantal jaren ervaring met zoetwateraquariums, maar daar ben ik ook alweer een paar jaar tussenuit
Fijn, dat jullie zo ongeveer hetzelfde advies geven allemaal... ik ga me het komende jaar eerst eens concentreren op een 'gewoon' zoutwateraquarium, en langzaam aan werken naar een aquarium met zeepaardjesDank jullie wel!
Germie: duiken doe ik niet.. ik ben bang voor water(open/natuurlijk water... water in een (zwem)bad, of douche, vind ik wel heel fijn
)
StalNollie schreef:Geloof niet zo dat je vader ze alleen gebruikte om dat te testen ze zijn gemiddeld per stuk 150€ er zijn gewoon strips waar je dit mee kan testeneen veel goedkopere oplossing.