Op vakantie met hond - verboden rassen/kruisingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:06

Ik zou het risico inderdaad niet nemen.
Snap ook niet waarom je ivm verlatingsangst voor een dergelijk ras zou kiezen, er zijn zoveel honden die je prima langere tijd alleen kunt laten?
En ik vermoed dat een ander type hond beter geschikt is voor wandelingen in de bergen enz, ik kom ze hier in Oostenrijk niet tegen althans.

Macs

Re: Op vakantie met hond - verboden rassen/kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 23:48

Nu wordt het wel een beetje uit de toon getrokken.

Advies over of een rastype bij ons past was niet mijn vraag dus daar ga ik ook niet op in.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:59

Ik zou het risico niet nemen, even een voorbeeldje, deze hond werd in het VK bestempeld als pitbull kruising:

Afbeelding

Daar is echt nooit een pitbull bij in de buurt geweest, kruising bordercollie x boerenfox en echt heel duidelijk géén pitbull, maar bij enige twijfel worden ze niet toegelaten, zeker niet zonder stamboompapieren. In het VK heb je dan nog het ‘geluk’ dat je aan de grens sowieso gecontroleerd wordt en je niet echt het risico loopt dat je hond in het land zelf in beslag genomen wordt, in andere landen is dat anders.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 00:16

Daar word ik wel echt enorm verdrietig van.... ;(

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 00:32

Als je met de hond naar het buitenland gaat, is het makkelijkste om er eentje met stamboom te hebben. Dat heeft voor ons ook mee gewogen om een bullmastiff met stamboom te kopen. ‘Helaas’ geen ervaring met het controleren hiervan, wel gingen wij altijd gewapend met papieren en muilkorf in de tas op pad.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 00:43

Ik sluit me aan bij de andere UK-reizigers: de controle is echt wel streng. Zelfs ik vond het spannend met onze bordercollie-kruisingen. We moesten nog iets in het paspoort corrigeren (een handtekening of zo, in ieder geval iets onbenulligs), anders mochten we echt niet door. :o

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 07:31

Geen ervaring met reizen met HR honden/kruisingen, wel ervaring met het reizen en op vakantie gaan met een hond. En mijn ervaring is dat de controle in bepaalde landen zoals UK streng is en andere landen ook steeds strenger worden. Onze hond is een Toller en heeft niets te “vrezen” maar ik zou absoluut de gok niet wagen met een hond die op de lijst staat of een kruising die er op lijkt. Je komt er namelijk met een sorry niet vanaf als ze hem in beslag nemen, je hond is uiteindelijk de grote verliezer.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 09:56

Hier 2 Jacks
Alles op orde voor de VK, ja dat dacht ik
Assistente ontworming van 1 van de twee op de verkeerde bladzij geschreven

Wat een circus kom je dan al in terecht, naar het kantoor heeft lang geduurt, boot gemist.
En er waren idd mensen met een kruising die er volgens hun uitzag als een pitbull...
Arme mensen konden rechtsomkeert, maar de Fransen zijn ook niet makkelijk ermee.
Campings geven al aan dat je niet welkom bent enz

Ze zijn echt heel streng

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:27

Ooh met een HR hond met stamboom is het niet altijd inpakken en vertrekken. Er komt soms bergen werk bij kijken.

Als je met je hond op vakantie wil is echt het enige advies om een ander ras te nemen zonder enige uiterlijke kenmerken waar over gevallen kan worden. Anders maak je het jezelf alleen maar heel erg moeilijk en zet je in sommige landen je hond in een onnodige risico positie.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:30

Supertje schreef:
Ik zou het risico niet nemen, even een voorbeeldje, deze hond werd in het VK bestempeld als pitbull kruising:

[ Afbeelding ]

Daar is echt nooit een pitbull bij in de buurt geweest, kruising bordercollie x boerenfox en echt heel duidelijk géén pitbull, maar bij enige twijfel worden ze niet toegelaten, zeker niet zonder stamboompapieren. In het VK heb je dan nog het ‘geluk’ dat je aan de grens sowieso gecontroleerd wordt en je niet echt het risico loopt dat je hond in het land zelf in beslag genomen wordt, in andere landen is dat anders.

Dit dus, als ze je in Denemarken aanhouden met een in hun ogen "foute hond" dan krijg je vaak niet eens een herkansing, maar gaat er meteen een spuit in. Google daar maar eens op.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:58

Echwel, ja ik hou die ontworming stempel ook goed in de gaten, soms zie je de datum er niet meer doorheen...ben altijd blij als ik door de douane ben.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:32

Hier wel ervaring met op vakantie gaan met een HR hond, maar niet met strenge controles. Wij hebben bewust het VK, Frankrijk, Scandinavië en Kroatië vermeden en zijn binnen Europa gebleven. We hebben bijna elk overblijvend land aangedaan. Wij zijn in Tsjechië en Duitsland van de weg geplukt, maar hondlief interesseerde ze niet, er werd niet eens naar zijn papieren/paspoort gevraagd of gekeken of hij wel conform de regels vast zat.
Ik liep er eerder tegenaan dat honden in het algemeen, dus ongeacht ras, niet welkom zijn in bijvoorbeeld restaurants, openbare toiletten en bezienswaardigheden. Op pondjes, in liften en dergelijke zijn ze ook niet altijd welkom, hierbij heb ik het dan wel specifiek over HR honden. Zeker als je de bergen in wilt, wel een aandachtspunt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:58

Hier in Oostenrijk horen alle honden een muilkorf te dragen in de gondel, ongeacht ras.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:30

Hangt ook af van waar je bent. In de Zugspitz regio hebben we hem nergens hoeven gebruiken. Maar in de omgeving van Innsbruck en verder naar het zuiden heeft onze hond hem wel op moeten hebben, in oa de trein en diverse liften. Als we alleen met ons gezin in het gondeltje zaten deden we hem af bij haar.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:30

Overigens wil ik de verlatingsangst bij herplaatsers nuanceren, niet om je bang te maken maar alleen thuis kunnen blijven in een thuis situatie is heel anders dan bij een nieuw huisje. Wij hebben meerdere honden maar niet ieder daarvan kan op een nieuwe plek alleen blijven (weten we uit ervaring, na verhuizing).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:50

Dat kan ik beamen, onze vorige hond kon prima alleen thuis blijven maar brak de tent af op logeeradres of in een vakantiehuisje als we zonder hem weg wilden. De caravan was na een aantal jaar vakantie wel vertrouwd genoeg om aangelijnd netjes bij de caravan te blijven. Handig als je boodschappen wil doen. We vroegen altijd wel de buren om een oogje in het zeil te houden maar volgens hen bleef hij altijd heel rustig liggen.