Kosten metacam kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:29

Even los van je vraag. Maar mijn kat met behoorlijke artrose krijgt Pea en traumeel en is hierdoor van de metacam af.
Misschien is dat het proberen waard? Dit zijn natuurlijke middelen en aangezien metacam nadelig kan zijn voor de nieren ben ik blij dat ik het geprobeerd heb.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 15-01-25 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:32

dierenfan schreef:
Moon_light94 schreef:
Meloxidyl is volgens mij weer voordeliger dan de metacam. Loxicom is idd volgens mij ook goedkoper, al weet ik dat niet zeker.

Dus je zou eens met je kliniek kunnen overleggen of het scheelt als ze een ander merk bestellen :j
Of idd een recept vragen en zo online bestellen; wie weet is het zelfs met receptuurkosten alsnog goedkoper.

Ik heb een dierenarts gehad..niet voor niets gehad...die vroeg waarom ik het recept wou van sporimune (heel andere medicatie) aangegeven dat het via internet 60 euro per verpakking goedkoper was en daarmee mijn maandelijkse kosten van 150 euro per alleen aan medicatie flink zou zakken. Dat begreep ze en ze ging met assistent overleggen. Ze kwam terug en voor 60 euro wilden ze wel steeds een recept leveren dat eenmalig te gebruiken was....ik heb die dierenarts gehad..

Jeetje, dat is wel heel flauw. Onze dierenarts denkt altijd goed mee gelukkig :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:36

dierenfan schreef:
Zonnetje81 schreef:
Mijn dierenarts heeft ooit uitgelegd dat iig de metacam van andere merken niet 1 op 1 over te nemen zijn van hond op kat en andersom qua dosering.

Dan toch wel uitgelegd voor zijn eigen portemonnee....al tientallen jaren doe ik gerust omrekenen enz en echt nog nooit nadelige gevolgen door gezien. Zelfs bravecto haal ik de zwaarste tablet (tm 56 kg uit mijn hoofd) en verdeel dat tussen mijn honden van iets meer dan 40 kg en iets minder dan 20 kg. Juist omdat het bravecto is neem ik het iets onder aanbevolen dosering en verdeel de tablet naar gewicht. Ze zijn inmiddels 8 en 6 jaar en kerngezond.

Ook met de kat als deze medicijnen nodig had vroeg ik 2 of 3 tabletten van veel hogere dosering die ik zelf kleiner maakte. Dat was ook veel makkelijker er in te krijgen. Zij is inmiddels 19 jaar.

Nu Belgische dierenarts en sporadisch pijnstilling nodig dus heb ik ook loxicom 100 ml voor de hond voor 46 euro. Staat ook gelijk aan metacam.

Zelf verdunnen met water zou ik niet aanraden omdat je dan af moet wachten hoe het mengt. Juist veel minder qua volume moeten geven vind ik een voordeel voor het laten innemen ervan. Ik zou daar niet zelf aan sleutelen maar het houden bij de omreken cijfers en hoeveelheid.

Ik zeg niet dat het nadelige gevolgen heeft maar wellicht minder werkzaam. Het had met een van de bepaalde merken te maken en die dosering en inwerktijd was niet hetzelfde voor honden/katten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:53

Kimbers schreef:
Even los van je vraag. Maar mijn mat met behoorlijke artrose krijgt Pea en traumeel en is hierdoor van de metacam af.
Misschien is dat het proberen waard? Dit zijn natuurlijke middelen en aangezien metacam nadelig kan zijn voor de nieren ben ik blij dat ik het geprobeerd heb.

Heb je toevallig een linkje?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:21

Mijn wiebelkatje ( ataxie ) krijgt ook al maanden PEA met prima resultaat. Zo heb ik ook de Loxicom achterwege kunnen laten.
Ik heb het van Organimal.

Sky_As

Re: Kosten metacam kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:32

Hoe geef je dat? Ik zie dat het capsules zijn, maar de mijne eet bijna niks, heel kieskeurig.
Ik kan gerust een biefstuk op tafel leggen en weg gaan. Geen kans dat hij er aan komt. Hij eet alleen zijn brokjes....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:35

Zo ééntje heb ik ook, vreet echt enkel kattenvoer :')

Gelukkig is wiebelkatje wel een alleseter. De PEA van Organimal is poeder. Ik meng het gewoon onder haar natvoer en dan smikkelt ze het lekker op.
Kieskeurige smurfen kan je misschien verleiden met een drupje zalmolie over het voer te doen ?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:40

Furst schreef:
In dit geval kan je de honden variant, zoals Nyaleti zegt, NIET gebruiken voor katten! Dat kan dodelijk zijn. De honden variant bevat namelijk 1,5mg/ml zoals de cavia’s. Katten hebben de 0,5mg/ml nodig. Helaas, in bijna geen enkel geval kun je hondenmiddelen voor katten gebruiken.

Pittige prijs inderdaad. Denk dat het bij ons ib Belgie ook zo duur is. Je zou kunnen vragen/kijken of hetzelffe product onder een andere naam/merk verkocht word dat eventueel goedkoper is. Online kan je dit alleen als dierenarts aankopen, maar da’s ook al gezegd.

Geef slechts 1/3 van de honden variant en je kunt het ook voor katten gebruiken.
Let echt goed op de dosering van werkzame stof! zodat je geen fouten maakt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:16

Sky_As schreef:
Hoe geef je dat? Ik zie dat het capsules zijn, maar de mijne eet bijna niks, heel kieskeurig.
Ik kan gerust een biefstuk op tafel leggen en weg gaan. Geen kans dat hij er aan komt. Hij eet alleen zijn brokjes....

Ik meng de helft van een capsule per dag door zijn natvoer. Het is smaak en geurloos.

Als hij ook geen natvoer eet zou ik het gewoon over de brokjes strooien.

ttps://www.deonlinedrogist.nl/heel-traumeel-s-250st-p-52508.html?_gl=1*nmpfsp*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQiA1p28BhCBARIsADP9HrOtnyCIck4j3XFUepQOsa9IxoK-324fcU-BgG1-6UecsLMbDfBlHAwaArpZEALw_wcB

Dit is de traumeel trouwens.
De metacam heb ik langzaam afgebouwd om te kijken of hij zonder kon of anders op een lagere dosering.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 15-01-25 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:20

Wel de moeite om een keer te proberen. Thanks!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:36

Mijn dochter had een kat met een gebroken pootje die metacam kreeg.
Ze kreeg alleen maar de flesjes van 15 ml voor €30, en iedere keer als ze nieuwe nodig had moest ze komen met de kat, visite, consult, foto onder narcose etc anders kreeg ze het niet.
Gelukkig wilde onze paardendierenarts wel normaal helpen en medicatie voorschrijven.
Wat een graaiers heb je toch ook , zeker bij de grotere ketens.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:41

wij geven metacam (vloeistof) hond in aangepaste dosis aan onze kat, betaal je ongeveer hetzelfde als voor de kat versie maar dan veel meer geconcentreerd dus je kunt er langer mee doen. netto scheelt dit dus wel veel in de kosten. wel zorgen dat je een goede omrekening hebt uiteraard!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:19

Ik betaal 17€ voor 10ml bij de DA

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:50

Wat worden hier gevaarlijke dingen geadviseerd door notabene dierenliefhebbers! -O-

Je zal niet de eerste eigenaar zijn die goedbedoeld met eigen rekensommetjes zijn dier doodmaakt.
En dit is dus precies de reden waarom je bepaalde medicatie alleen via een dierenarts kan krijgen en niet via internet, want dan krijg je er tenminste advies bij.

Een dierenarts mag volgens de wet niet meewerken aan verkoop van medicatie via internet, om bovenstaande reden. Een eenmalig recept kan vaak nog wel, maar kost normaliter zo'n 15 euro en dan ben je dus alsnog niet goedkoper uit.
Gewoon vragen om de grootste verpakking, en een tip: de merken Meloxicam en Novacam zijn dezelfde werkzame stof en gebruik, maar iets goedkoper dan Metacam.
(hier bij een AniCura in ongeveer de duurste gemeente van NL betaal je 44 euro voor 25 ml novacam)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:18

Het rekensommetje is mijzelf door de dierenarts geadviseerd!
Omdat hij helemaal klaar is om voor iedere scheet een ander flesje mee te geven.
Met honden, katten en kippen is het onbegonnen werk voor ieder doeldier eigen flesjes te hebben.
Paarden hebben hun eigen medicatiebox.

Het is aan een eigenaar zelf heel secuur te zijn met medicatie toediening. Maarja hoeveel kunnen er nog hoofrekenen. Weten het verschil tussen ml, cl, dl etc..Noteren duidelijk hoe en wat mbt tot voorgeschreven medicatie? De farmacie speelt hier maar wat graag op in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:31

Ik heb momenteel een kat met blaasontsteking en kreeg bij de balie alleen 3 ml mee, ik vroeg om 15ml want 3 is zo op. Nee dat kon niet!
Afijn, ik kreeg de rekening en toen stond de 3ml én de 15ml op de factuur, ja zo lust ik ze ook!
Dus credit gekregen, had eigenlijk gewoon alsnog die 15 ml op moeten halen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 01:07

Borisje schreef:
Wat worden hier gevaarlijke dingen geadviseerd door notabene dierenliefhebbers! -O-

Je zal niet de eerste eigenaar zijn die goedbedoeld met eigen rekensommetjes zijn dier doodmaakt.

En dit is dus precies de reden waarom je bepaalde medicatie alleen via een dierenarts kan krijgen en niet via internet, want dan krijg je er tenminste advies bij.

Een dierenarts mag volgens de wet niet meewerken aan verkoop van medicatie via internet, om bovenstaande reden. Een eenmalig recept kan vaak nog wel, maar kost normaliter zo'n 15 euro en dan ben je dus alsnog niet goedkoper uit.
Gewoon vragen om de grootste verpakking, en een tip: de merken Meloxicam en Novacam zijn dezelfde werkzame stof en gebruik, maar iets goedkoper dan Metacam.
(hier bij een AniCura in ongeveer de duurste gemeente van NL betaal je 44 euro voor 25 ml novacam)

Heb je het over het verdunnen met water, of ook over de honden variant voor andere dieren gebruiken? Dat laatste is mij ook door een dierenarts (2 zelfs) aangeraden ivm. langdurig gebruik, waarom zou dat gevaarlijk zijn?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:00

Borisje schreef:

Als jij het gevaarlijk vind en jezelf er niet mee vertrouwd dan zeker niet doen.
Al dik 20 jaar doe ik persoonlijk niet anders en gebruik ook best wat supplementen gewoon vanaf kruidvat voor mijn honden en paarden. Ik weet wat ik doe en nog nooit problemen erdoor gehad. Wel duizenden euro's financieel voordeel wat gewoon fijn is voor de portemonnee. Wat moet dat moet maar als het voor 20 euro kan betaal ik er geen 50 voor

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:42

kat of hond versie is hetzelfde, alleen de spuit om toe te dienen is anders, voor kat veel dunner en kleinere hoeveelheid streepjes als bij de hondenversie.

ik betaalde voor hond bij da 48,65 voor 32ml terwijl ik bij boeringer 100 ml. voor 60,00 incl. verzenden kocht (excl. verz. 55,00), kwam daar nog 19 euro recept bij.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:48

speurneusc schreef:
kat of hond versie is hetzelfde, alleen de spuit om toe te dienen is anders, voor kat veel dunner en kleinere hoeveelheid streepjes als bij de hondenversie.

ik betaalde voor hond bij da 48,65 voor 32ml terwijl ik bij boeringer 100 ml. voor 60,00 incl. verzenden kocht (excl. verz. 55,00), kwam daar nog 19 euro recept bij.

Zeker niet; de hond versie is 1,5mg/ml werkzame stof, kat maar 0,5.

Oftewel, de hond versie is 3x zo sterk. Die kun je dus enkel voor de kat gebruiken als je 3 zo weinig geeft. (En dan moet je ook wel het kattenspuitje gebruiken denk ik zo, want de onderhoudsdosering voor kat is 0,05mg/kg lichaamsgewicht en bij hond 0,1mg/kg. En die spuitjes zijn gebaseerd op de onderhoudsdosering). Of beter nog wellicht, netjes omrekenen via de bijsluiters en dan een ml spuitje gebruiken.

Maar, je maakt snel fouten. Dus zou het of door de DA laten berekenen, of gewoon de kat variant gebruiken
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 16-01-25 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:53

Afbeelding
Moon_light94 schreef:
speurneusc schreef:

Oftewel, de hond versie is 3x zo sterk. Die kun je dus enkel voor de kat gebruiken als je 3 zo weinig geeft.

en dat doe je dus door het kattespuitje te gebruiken waar dat verschil in verhouding toediening is, maar de vloeistof blijft hetzelfde
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 16-01-25 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:56

speurneusc schreef:
Moon_light94 schreef:

Oftewel, de hond versie is 3x zo sterk. Die kun je dus enkel voor de kat gebruiken als je 3 zo weinig geeft.

en dat doe je dus door het kattespuitje te gebruiken waar dat verschil in verhouding toediening is, maar de vloeistof blijft hetzelfde

Volgens mij klopt dat niet. De vloeistof is namelijk níet hetzelfde. De vloeistof van hond is 3x sterker dan de vloeistof van kat.
Want het kattenspuitje is gebaseerd dat elk kg streepje 0,05mg is van de metacam voor kat.
Als je datzelfde spuitje op de hondenvariant gaat zetten, haal je dus hetzelfde aantal ml’s uit het flesje voor hond, maar die is 3x zo sterk.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:01

Dit klopt, hond is inderdaad 3 keer zo sterk als de kat versie dus even goed om laten rekenen qua volume!!

Echt niet zomaar hond met het katten spuitje gaan geven, dan overdoseer je echt heel sterk! Gaan onder andere de nieren van kapot

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:14

Champie_Me schreef:
Dit klopt, hond is inderdaad 3 keer zo sterk als de kat versie dus even goed om laten rekenen qua volume!!

Echt niet zomaar hond met het katten spuitje gaan geven, dan overdoseer je echt heel sterk! Gaan onder andere de nieren van kapot

zo meegekregen van da, had namelijk net voor de hond een grote fles binnen, geen trek om voor kat dan weer 45 euro uit te geven, kreeg ik in plaats van flesje een kat spuitje mee. Mocht het 4 dagen geven dan moest ik toch weer naar da. om te kijken hoe het ervoor stond. Had met flesje voor de kat ook zo geweest.