Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:02

Qua organen: katten eten in principe geen pens. Lever moet je max 5% van het dieet mee aanhouden. En verder zijn organen nutriëntenbommen dus heel gezond mits met mate :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:48

Ik vind kvv heel fijn om te voeren. Het is even wennen, maar mengen met natvoer helpt.
Ik geef ook brokjes van Applaws, met kip. Deze zijn niet zo groot en goed te kauwen door mijn senior dame.
Dit geef ik als het vlees nog niet ontdooid is (vergeet het er wel eens uit te halen :o ) of bijvoorbeeld voor oppas die vlees vies vindt.
Van natvoer vind ik Almo Nature heel fijn.

En hier krijgen ze ook wel eens gewoon restjes kip of rund. Maar kvv vind ik gewoon makkelijker, omdat dat compleet voer is.
Ik heb de vleesmix van Lotgering. Dat wordt gewoon thuisbezorgd. Darf en Haaksbarf zijn ook fijne kvv merken voor de kat.

Flux

Re: Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:06

Zowel de albert heijn als de poeisz heeft bakjes met runder- of kippenhart. Een versere aanvulling van taurine bestaat niet! Runderhart is al gesneden, de kippenhart zijn echt nog hartjes, dat is misschien wat vervelend voor je. Mijn moeder zweert erbij, al haar katten zijn 16+ geworden, haar laatste poes heeft zelfs de 20,5 gehaald.

Uiteraard voeren als aanvulling op een volledige kattenvoer, en niet als opzichzelfstaand.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:17

Zo leuk dat je een oudje adopteert ! <3
Hopelijk doet hij zijn naam toch niet al te veel eer aan :')

Ik voer mijn 3 oude poezels Mjamjam natvoer. Zag dat dit merk nog niet genoemd was. Zit geen overbodige rommel in en vooral de kalkoenvarianten vallen hier super in de smaak.
Brokjes krijgen ze eigenlijk maar weinig. Grandorf kalkoen/konijn en Markus Mühle Beutenah. Die laatste is koudgeperst en bevat nog veel meer vitaminen dan andere brokken.

Ik doe ook vaak nog wat water bij het natvoer of regelmatig krijgen ze Viyo Immune. Vinden ze altijd lekker.

Enige minpunt is dat je dit alles via internet moet bestellen ... :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:45

Ik voer 3 verschillende droogvoer brokken aan mijn Maine coon dame van 5 maanden en Noorse Boskat kruising dame van 8 jaar.

Amanova kitten en adult en daarbij ook speciaal urinary voer van vitalstyle zo uit mijn hoofd. Dit staat 24/7 tot hun beschikking.

Daarbij krijgen ze ook nog natvoer, vooral van Cosma en wild freedom maar ook nog van amanova en andere merken, dit vul ik ook aan met water zodat ik altijd zeker weet dat ze voldoende vocht binnen krijgen. Ik kies bewust voor onbeperkt brok zodat ze zelf kunnen eten wanneer behoefte en het natvoer als extra voor vooral vloeistof.

Amanova is graanvrij voer en hoog in het vers vlees, het andere voer niet. Volledig graanvrij is niet aan te raden volgens mijn dierenarts dus denk dat het goed :D is om een beetje te combineren. Natvoer is echt noodzakelijk zodat ze genoeg drinken binnen krijgen, daarbij ook een lekkernijtje voor hun :+ mijn oudere dame is wat pietluttig met eten afentoe maar eet haar urinary voer goed en neemt ook afentoe hapjes van de rest. Ik vind hoog vleesaandeel erg belangrijk en kijk daar dus ook naar met voer uitkiezen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:48

Goed dat je vlees overweegt ondanks je eigen principes :j (zo klinkt het banketstaaf maar weet het even niet anders te verwoorden, ik bedoel het positief haha)

KVV voor katten heb ik geen idee van. Maar mijn hond kreeg het eventjes als extraatje en ik vond de patties van Prins heel fijn. De verse worsten kwam mij teveel bloed en meuk vanaf :o maar ik weet niet of er kwalitatief echt een flink verschil tussen zit en wat er voor de katten te halen valt.

Voordeel van hetzelfde merk voeren (brok en natvoer Wellness core) is dat er volgens mij op de verpakking aangegeven staat hoeveel gram brok je moet weg laten voor een half zakje natvoer.
Natvoer toevoegen is altijd even puzzelen wat het beste is kwa hoeveelheid.

Hier krijgen ze 2x brokjes en 2x natvoer op een dag :) (en de poes onbeperkt brok want die snaait niet alles in een keer op)

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:48

In princiepe kun je vlees uit de winkel of slager gewoon geven zeker als het maar een extra is. Ik kan je geen merk aanbevelen in Nederland. Ik voer mijn katten raw meow mix met vlees van de slager maar daar heb jij niks aan.

Hartjes en gevriesdroogde kangaroo zijn hier favoriet als snoepjes

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:37

Mijn hond krijgt sinds kort gekookt voer van Dog Chef en ze vindt het helemaal fantastisch. Onze kat eet er beetjes van mee en die is ook helemaal enthousiast. Dus wellicht is Cat Chef een optie? Helaas is dat alleen online te bestellen maar je krijgt op tijd een herinnering om te bestellen.
En YDOLO heeft ook kattenvoer van het merk Dibaq, daar zit 75% vlees in (volgens de website). Er komen steeds meer dierenwinkels waar je YDOLO / Dibaq kunt kopen.
Laatst bijgewerkt door Silvia op 04-01-25 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:40

Ik hoop dat je begint met het voer dat hij gewend is. En dan l a n g z a a m overschakelen naar iets anders.

Vooral bij zo'n oudere kat is de spijsvertering heel gevoelig. Hij krijgt al genoeg verandering (andere mensen, ander huis enz) te verduren. Als zijn eten ook nog ineens verandert is dat naar mijn idee een stressfactor die je nou heel makkelijk kunt voorkomen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:30

Mijn doerakken staan op Grandorf brokken. Heel fijn merk! Te kopen online of bij de Maxi Zoo. Mijn DA Is erg veel bezig met voeding en vind dit voor brokken een top-merk. (Hij is zelf ook van het vers voeren maar dat wil ik (nog) niet). Ik deze brokken zit veel vlees, geen granen, ongein etc. Verder geef ik elke middag/avond natvoer bij van verschillende merken ( zolang er geen gekke toevoegingen inzitten zoals suiker etc.).

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:13

xoranlover schreef:
Dat kan maar dan moet je zelf zorgen dat je alles wat een kat nodig heeft toevoegt. Ik heb diepvries rollen van Carnibest. Ik snij die in kleine stukjes en doe ze terug in de diepvries. Haal dan elke dag een nieuw stuk uit (‘s avonds) dan krijgen ze daar ochtend en avond voer van.

En orgaanvlees zo moet je kijken of ze dat eten. Hier dus niet. Of ja Lanah wel de rest niet.

Zo doe ik het ook. Helaas eet mijn ene MC alleen de Lam en verder geen enkele smaak. Verder eet hij nog wat brokjes van RC voor kieskeurige katten. Iets waar ik niet voor zou kiezen maar ik moet wat. Hij raakt nogal eens verstopt van alleen vers vlees. Voor mijn andere MC heb ik Power of Nature brokjes en Animonda of MAC natvoer. Ben nog wel op zoek naar wat ander goed natvoer zonder al te veel koolhydraten en vet en toevoegingen etc. Voorheen eea opgezocht via Catmoneo maar daar vragen ze een behoorlijk bedrag voor de voerlijsten.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:43

Ik voer schesir, almo nature, bozita of animonda als andet natvoer.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:01

Ik voer Orijen. Bij mij is het ook in de dierenwinkel te koop, maar dat is wel een grote dierenwinkel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 01:34

salamaleque schreef:
Ben nog wel op zoek naar wat ander goed natvoer zonder al te veel koolhydraten en vet en toevoegingen etc. Voorheen eea opgezocht via Catmoneo maar daar vragen ze een behoorlijk bedrag voor de voerlijsten.

Al een keer naar Farmina gekeken ?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:58

Selina schreef:
Ik voer Orijen. Bij mij is het ook in de dierenwinkel te koop, maar dat is wel een grote dierenwinkel.

Zeker die Pet's Place in Ede? Moest daar toevallig van het weekend in de buurt zijn, heb mijn ogen uitgekeken in die winkel. Echt bizar groot :D. En goede voermerken die ze verkopen!

Hier een muts die goed blikvoer niet aanraakt, en eigenlijk alleen de slechte zakjes lekker vindt. Ze krijgt dus (kwaliteits)brok, aangevuld met af en toe een stukje gekookte kip of haring en af en toe een blikje Almo. Ook met brokken is het nogal een miep, want de bijna volle zakken Markus Muhle en Power of Nature heb ik aan de moeder van een vriendin gegeven omdat ze écht niet at. Purizon wild boar gaat goed, zit gelukkig vrij hoog in de eiwitten en is goed betaalbaar, maar ze wordt er wat vettig van. Voorkeur gaat uit naar Orijen, maar lastig verkrijgbaar hier (vh weekend bij de grote dierenwinkel in Ede dus wel een zak meegenomen haha). Acana indoor entree is waarmee ik de purizon afwissel.

Ik zou gewoon kijken wat goed bij jouw kat past. Het beste voer is leuk, maar als je kat het echt niet eet, heb je er nog niets aan. Wel is over het algemeen te zeggen om supermarktmerken/voer linkt te laten liggen. Dat is meer lekkere vulling dan goede ingrediënten.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:51

Is er toevallig iemand die een tip heeft voor mijn ex katten van 13 jaar oud?

Hij mag wel wat aankomende maar is niet super gek p voer.
Hij vind snoepjes heerlijk. Die krijgt hij van edgard cooper. Hij krijgt ook edgard gevoerd. Beide zijn dan een andere smaak. Maar als ik wat hij nu in snoepjes krijgt echt ga voeren dan vind hij het ineens toch niet met zo interessant.
Hij heeft ook al diverse soorten vers van mij gehad. Maar na een paar likjes is hij er wel klaar mee.
Hij is voor 2 werken geleden nog volledig overzicht bij de veearts inclusief bloedonderzoek. Maar hij blijkt gezond te zijn met eigenlijk wel echt te licht. Het is een kat die veel buiten is.
Iemand tips om hem aan te laten komen?
Ik heb al diverse voersoorten geprobeerd
Prins
Iams
Riverwood
Welkoop eigen merk

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:00

En natvoer? Daar heb je tig smaken van en kun je natuurlijker makkelijker afwisselen.
Ik heb hier een kieskeurig trutje en ze keurt de Gourmet mousse goed. Dit hadden we ook altijd op de kliniek omdat het gewoon goed gegeten wordt.
Kwalitatief prut maar ik was het echt beu om telkens goed en duur voer te halen wat ze dan niet op eet.
Brokjes is ze soms ook klaar mee maar nu ze Wellness core brok krijgt eet ze dat ook heel goed. De standaard variant, kalkoen kip geloof ik. Voordeel van Wellness is, dat je proefzakjes hebt van 500gr geloof ik. Makkelijk afwisselen.

Heb je wel eens geprobeerd om bij natvoer wat lauw water erbij te doen? Vaak vinden ze dat ook wel lekker omdat het sterker ruikt.
En in wat voor bakje gaf je het vlees? Misschien toevallig een veel smaller of dieper bakje dan zijn brokjes? Kan ook zijn dat hij dat niet fijn vindt, Google maar eens op whisker fatigue.

En anders gewoon veel "snoepjes" geven. Dus als hij ligt te slapen random een handje brok voor z'n neus leggen :+
Zo kreeg ik hier de kieskeurige ook wel eens aan het eten, aanbieden als iets extra s of alsof ze het pakt terwijl het niet mag, dus ik zette het dan op tafel waar ze eigenlijk niet op mocht komen :+ door de verandering at ze het toen heeel snel op

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:04

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:11

Ik zie op die site niet staan waar ik gratis proefzakjes kan bestellen?

Edit: gevonden en besteld!
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 07-02-25 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:36

Ik ben fan van het voer van Riverwood. Maar helaas deed mijn MC kitten het er niet zo lekker op qua ontlasting. Jarco, en nog wat andere merken ook niet. Ik ben er niet zo'n fan vsn maar op Iams kitten doet ze het goed.

Vanuit de fokker kreeg ze ook 1x daags kvv maar dat heeft ze vanaf dag 1 hier geweigerd. Verschillende merken geprobeerd. Enige wat ze eet is een stukje rauwe kip.

Ik moet altijd lachen om de waarschuwing over pens bij katten, dat ze het niet eten.
Toen onze honden nog leefde en pp volleg barf/kvv stonden pikte de kat altijd de pens als ze de kans kreeg.
Die was zo erg, ze ging er gewoon vandoor met een hele lamspens haha

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:45

Mist schreef:
Beste voeding is deze van meat crisps. Dit is gevriesdroogd vlees en dus zo min mogelijk bewerkt zonder granen ed. Katten zijn er dol op. Je kunt gratis proefzakjes bestellen https://www.platinum.com/nl/Kat/Product ... icken.html

Ik vind hier toch een behoorlijk grote hoeveelheid koolhydraten in zitten, wrs vanwege het maismeel.
Het lijkt leuk, 83% vers vlees als eerste ingredient. Maar daar verdwijnt tijdens het maken van de brok erg veel water uit waardoor er maar een klein aandeel “vlees” overblijft. Het maismeel daarentegen (2e ingredient), is al droge stof en heeft dus een relatief groot aandeel.

Ik vind 35% eiwit, maar ook bijna 35% koolhydraat niet per se beter dan andere voedingen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:03

Mist schreef:
Beste voeding is deze van meat crisps. Dit is gevriesdroogd vlees en dus zo min mogelijk bewerkt zonder granen ed. Katten zijn er dol op. Je kunt gratis proefzakjes bestellen https://www.platinum.com/nl/Kat/Product ... icken.html

Hier moet ik toch even inhaken; dit zou ik zeker niet als beste voeding bestempelen voor een kat.
Het koolhydraatgehalte is niet lager dan andere voedingen, dit zit op 38,1% as fed en rond de 43% droge stof. Maismeel en aardappelen voegen niets toe voor de kat. 83% vers vlees is wel een mooi hoog aandeel, maar dit moet nog wel omgerekend naar droge stof om het goed te kunnen beoordelen. Er blijft ongeveer 20% vlees over.

Samenstelling

Vers kippenvlees 83 %, Flor de Maíz (fijnste maïsmeel), verse zalm, mengsel van aardappelen*, erwten* en rijst, biergist*, plantaardige vezels*, ei*, zout, zalmolie, cichoreiwortel* (FOS). (*gedroogd)

Analytische bestanddelen

Ruw eiwit 35 %
Ruwe Celstof 3 %
Ruw vet 17 %
Calcium 1,1 %
Ruwe as 6,9 %
Fosfor 1 %

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:13

Dat ze het graag eten wil ook wat zeggen, mijn kat van 19 doet het er heel goed op naast vers vlees en vis

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:16

Mijn kat krijgt voornamelijk brok en dan die van Primordial, hij doet
het daar echt heel erg goed op! Verder voer ik hem rauwe kip, daar is hij gek op <3

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:22

Heeft er iemand ervaring met vers vlees voor katten? Onze hond krijgt Tammenga. Het bestaat ook voor katten maar is er niet bij ons verkooppunt. Welk merk vers vlees voor katten is goed en is makkelijk te kopen.