Waarschuwing aan hondenbezitters!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:05

Goed dat de waarschuwing hier geplaatst wordt! Dat die kauwbotten uit China al langer dubieus zijn, wist ik wel. Ik vind een alternatief wel moeilijk: een goede kauwsnack die niet meer lijkt op (een stuk van) een dood dier.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:40

Wat een narigheid met die barkoo dingen, vreselijk.

Bullepees is een mooi alternatief om iets langer mee te knagen (ziet er niet direct uit als dood dier maar ruikt wel heel erg, daar wen je wel aan) en dat word mooi zacht met lange dus geen grote stukken wat er af komen. alleen niet meer altijd te vinden of soms heel dun en de mooie dikkere zijn heel duur maar onze hond knaagt niet meer heel veel dus ik heb dat er dan wel voor over- is haar favoriet al sinds ze jong is/pup is. Ik koop ze (de 20cm stukken voor onze herder) bij dogbite online, daar zijn ze altijd goede kwaliteit (mooi dik). Heeft ze gisteren nog een half uur op liggen knagen tijdens de jaarwisseling.

En ipv gewone kophuid platen vallen hier lange kophuid stukken goed in de smaak, gewoon rund. Van oa hert ed word onze hond ook niet blij wat platen betreft, ik vind ze ook echt veel te hard en die vielen niet lekker op de maag/darmen en gewone rund platen ook niet. Die lange kophuid koop ik dan weer altijd lokaal maar vind je bij webshops ook vaak.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:17

veneri schreef:
Oh jee, yak vind hij hier wel lekker.
Maar even voor wat anders zoeken. Van kopplaat (diverse diersoorten) gaat hij genadeloos aan de sch**terij.
Heeft erg gevoelige darmen en verdraagt veel niet. Wordt een lastige, iemand tips? Zijn er kluiven op basis van vis waar ze lang mee kunnen doen?

Het ligt er ook aan hoe hij ze kauwt, knaagt hij er rustig aan dan is er niks aan de hand. Wil hij er echt stukken vanaf bijten dan is de kans dat hij een kies breekt er wel. Als hij echt onbenullig bijt op knaagdingen dan breekt hij overal zijn tanden op, ook op kophuid.

welmoedz

Re: Waarschuwing aan hondenbezitters!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:50

Ik lees dat zooplus en bibitia ze vooral verkocht, zie helemaal geen veiligheids waarschuwing en de barkoo wordt nogsteeds verkocht. Misschien zijn niet alle botten besmet maar dit moet toch eerst tot op de bodem uitgezocht worden?

https://www.zooplus.nl/search/results?c ... k&q=Barkoo

Runderkophoud is iid top! Mijn honden doen er lang mee en hier bij de dierenspeciaalzaak niet zo gek duur :)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:23

Esther schreef:
veneri schreef:
Oh jee, yak vind hij hier wel lekker.
Maar even voor wat anders zoeken. Van kopplaat (diverse diersoorten) gaat hij genadeloos aan de sch**terij.
Heeft erg gevoelige darmen en verdraagt veel niet. Wordt een lastige, iemand tips? Zijn er kluiven op basis van vis waar ze lang mee kunnen doen?

Het ligt er ook aan hoe hij ze kauwt, knaagt hij er rustig aan dan is er niks aan de hand. Wil hij er echt stukken vanaf bijten dan is de kans dat hij een kies breekt er wel. Als hij echt onbenullig bijt op knaagdingen dan breekt hij overal zijn tanden op, ook op kophuid.

hij doet er heel rustig mee, meer wat afschrapen met de tanden dan echt kauwen.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:32

Heel heftig. Ik werk bij een da praktijk. heb een soort gelijk geval meegemaakt helaas, zagen een soort gelijk bericht voorbij komen eigenaren opgebeld en bleken inderdaad die botten in huis te hebben…

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 16:57

veneri schreef:
Esther schreef:

hij doet er heel rustig mee, meer wat afschrapen met de tanden dan echt kauwen.

Dat is geen probleem, gewoon lekker blijven geven.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:00

Kophuid platen doen ze vaak langer mee dan rollen omdat ze daar minder goed grip op kunnen krijgen.

Dierenoppas Amersfoort heeft ook eland kophuid (wel rollen) die zijn ook vrij hard en dat is niet zo’n “aparte” smaak als kameel :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:55

Runderkophuid is fantastisch maar die geur....heerlijk buiten in de zomermaanden haha in de winter kamelenkophuid. Dat ruikt niet zo

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:33

Wanneer je wel graag rawhide wil voeren maar gekochte kauwstaven niet meer vertrouwt kan je altijd nog zelf een hele rauwe huid kopen en die in stukken snijden en oprollen. Dan weet je zeker dat er niets in zit wat je niet in je hond wil hebben.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:58

julius_juut schreef:
Wanneer je wel graag rawhide wil voeren maar gekochte kauwstaven niet meer vertrouwt kan je altijd nog zelf een hele rauwe huid kopen en die in stukken snijden en oprollen. Dan weet je zeker dat er niets in zit wat je niet in je hond wil hebben.

Hoe moet ik me dat voorstellen ? Waar koop je zoiets? En dan zelf drogen ? :o?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:29

Vers bij een slachterij/zelf slachtende slager kan je proberen, dat zal het goedkoopste zijn. Of als dat te erg een echt dier is, kopen als rawhide/perkament, dan is het al gedroogd en klaar voor gebruik maar wel een stuk duurder natuurlijk.
Dit is een bedrijf welke niet de goedkoopste zal zijn maar wel goed bekend staat: https://www.huidenenvachten.eu/c-2874486/perkament/

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:41

Ik zou dan toch eerst willen weten wat “Het perkament is geprepareerd op een zo ecologisch mogelijke manier.” betekent :7

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 18:00

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:43

Hoe intriest is dit!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:05

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:21

Eloya schreef:
Ja hebt ook kauwbotten van bijvoorbeeld hert of paard. Deze doet mijn hond nu al vrij lang mee.
Deze site heeft ook nog andere kauwbotten.
https://www.happy-tails.nl/products/kau ... aa61&_ss=r

Echt heel triest van de overleden honden.

Deze botten die je laat zien, komen van een van de leveranciers van Barkoo. :) En worden, al dan niet “white label”, bij meer bedrijven verkocht.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:15

Oh :')
Dan is het geen handige tip misschien!
Excuses dan. Soms wel lastig gezonde dingen voor je hond te vinden...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 07:12

kiwiwitje schreef:
Eloya schreef:
Ja hebt ook kauwbotten van bijvoorbeeld hert of paard. Deze doet mijn hond nu al vrij lang mee.
Deze site heeft ook nog andere kauwbotten.
https://www.happy-tails.nl/products/kau ... aa61&_ss=r

Echt heel triest van de overleden honden.

Deze botten die je laat zien, komen van een van de leveranciers van Barkoo. :) En worden, al dan niet “white label”, bij meer bedrijven verkocht.

Hoe kun je dit zien?

Welke merken / soort zijn dan wel veilig te geven?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:14

Niet. Want dit soort botten zijn allemaal bewerkt. Dan moet je kijken naar echt 100% gedroogde snacks. Zoals kophuid staven etc.
Wat je bij durks bijv kan bestellen of pets nature

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:22

kiwiwitje schreef:
Niet. Want dit soort botten zijn allemaal bewerkt. Dan moet je kijken naar echt 100% gedroogde snacks. Zoals kophuid staven etc.

En ook bij zooplus en bibita en k94dogs (laatste vind ik zeer fijne site met ontzettend leuke pakketten en aanbiedingen). Als je maar gedroogd spul neemt.

Ik kom nu op marktplaats best wat barkoo botten tegen. Allemaal mensen die ze niet meer durven voeren maar toch hopen (deels) geld terug te krijgen door verkoop. Weet niet of ik dat zou doen ik zou ze weg gooien en bij gezonde hond behouden is dat beetje geld veel waard.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:19

dierenfan schreef:
kiwiwitje schreef:

En ook bij zooplus en bibita en k94dogs (laatste vind ik zeer fijne site met ontzettend leuke pakketten en aanbiedingen). Als je maar gedroogd spul neemt.

Ik kom nu op marktplaats best wat barkoo botten tegen. Allemaal mensen die ze niet meer durven voeren maar toch hopen (deels) geld terug te krijgen door verkoop. Weet niet of ik dat zou doen ik zou ze weg gooien en bij gezonde hond behouden is dat beetje geld veel waard.

Ik heb een voorkeur voor de shops die ik noemde omdat ze een groot deel van hun producten zelf drogen en bakken ervaring hebben met het droog proces dus eerder producten afkeuren en niet verkopen als ze twijfelen.
Bedrijven als zooplus en bibita zijn gewoon dozenschuivers als t om dit soort dingen gaat. Hebben hun producten niet uitgebreid in de hand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:03

Ik heb vaak van Timo. De producten die ik heb zijn Europees. Zou dat dan wel goed zijn? Meeste zijn inderdaad kophuid maar ik heb ook wel geperste kluiven van dat merk want daar doet ze gewoon langer mee.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 01:03

Kun je er dan van uitgaan dat “gewoon gedroogd” altijd veilig is?

Ik koop wel eens veggie kauwmateriaal. Zag ik gisteren op de verpakking “made in China”. Die heb ik ook maar weg gekieperd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 01:33

Lukasje schreef:
Kun je er dan van uitgaan dat “gewoon gedroogd” altijd veilig is?

Ik koop wel eens veggie kauwmateriaal. Zag ik gisteren op de verpakking “made in China”. Die heb ik ook maar weg gekieperd.

Veggiedent van virbac zou betrouwbaar moeten zijn.