Kat wilt de deur uitglippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:29

Gaas aanbrengen bovenkant van een traphekje maken of een hordeur in de gang plaatsen op twee meter van de voordeur. Op 1 hoog ben je ze zo kwijt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:32

Traphekje heeft bij mijn oma altijd prima gewerkt ondanks dat de kat er prima overheen kon, dus het valt te proberen natuurlijk.

Misschien een uitschuifbaar scherm?

Ik zou iig ook niet graag de bewegingsruimte van de kat willen beperken.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 30-12-24 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:35

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 20:49

DuoPenotti schreef:

Oh hilarisch, dat katje op dat plaatje ook :')

Betreft het chippen: mijn DA raadde juist aan om het tijdens de castratie te doen omdat het een flinke naald is… dus daarom zit er nog geen chip in. Ik ga ze wel even bellen voor een afspraak in het nieuwe jaar

Maddy_Paola

Re: Kat wilt de deur uitglippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:19

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:09

Of belonen met een snoepje zodra je binnenkomt, zodat ze je gelijk gaan volgen? Mijn kat (ook grotendeels buitenkat) heeft dit jaar 3 maand huisarrest gehad door een lelijke wonde. Ik was als de dood dat ik hem niet meer zou kunnen vangen, maar nu hij weet dat er 's avonds iets te rapen valt als ik hem binnenroep, moet ik geen moeite meer doen hoor.

Wat gebeurt er als ze wel ontsnappen? Zitten ze dan direct buiten, of nog in een traphal of overloop?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:14

_Mar3 schreef:
Gewoon naar buiten laten? De buitenlucht is gezond en vaak vinden ze de vrijheid en ruimte heerlijk!

Eeuh nee. Als je een beetje om je dier geeft dan hou je hem binnen. Het is jouw taak als baasje om je dier te beschermen en dat kan niet door hem naar buiten te donderen.
Vind het echt onbegrijpelijk dat mensen een kat nemen om hem Vervolgens naar buiten te laten met alle risico's.
Binnen houden en dan voorkom je dat hij aan of plat gereden wordt, gegrepen wordt door een hond, verwondingen/ziektes en ongedierte oplopen door andere katten, weglopen of zoek raken, mishandeld of vergiftigd worden. Of gejat wat ook vaak gebeurd.
En daarbij geven ze geen overlast in de buurt. Schijten en pissen ze de tuinen van de buren niet onder, beschadigen ze geen auto's, lopen ze niet bij mensen naar binnen enz enz.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:14

TS: hem wegjagen ,et een plantenspuit? Dus voordeur open en meteen lading water er overheen spuiten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:21

Met de gang afsluiten leveren ze dan inderdaad wel veel ruimte in.

Met snoepjes zitten ze juist voor de deur te wachten en moet je je alsnog elke keer door de deur heen wurmen.

Misschien kun je wel proberen elke keer als je thuis komt een snoepje te geven in de woonkamer op een vaste plek? Dat ze daar naar toe lopen als jij binnenkomt.

Een plantenspuit: neeeeee.

Een traphekje kan best maar of je dat als permanente oplossing wilt?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:41

Er bestaan uitschuifbare roomdividers. Dat zou mij wel wat lijken in zo'n situatie :j

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:45

Berdien schreef:
_Mar3 schreef:
Gewoon naar buiten laten? De buitenlucht is gezond en vaak vinden ze de vrijheid en ruimte heerlijk!

Ja zodat ze aangereden kunnen worden, gegrepen door een hond, of zoals nu bekogeld met vuurwerk. Of wellicht vergiftigd? Lekker genieten van de vrijheid :j

Tja ik ga zelf ook naar buiten en zou mijn kids ook naar buiten laten. Waarom dan geen katten? Voor elk wezen is de buitenlucht heerlijk gezond. Risico's horen nou eenmaal bij het leven.

't Zijn wel superlieve beestjes TS!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:48

Mensen kun je toch niet vergelijken met katten :? Wat een onzin.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 00:11

Oskarrino schreef:
Thanks voor jullie snelle reacties!

2e kattenbak is indd onderweg dus die komt! Voet ertussen zetten werkt niet, meneer is heel lenig. Met 6 maand worden ze gecastreerd en gechipt!

Ze hebben veel speeltjes, grote krabpaal en nog verschillende krabplankjes verspreid door de woonkamer. Hij vind het gewoon bar interessant! Ik ga denk even morgen m’n indeling van de woonkamer veranderen en de kattenbak maar neerzetten…. Liever dit dan m’n kat kwijt…. Ik zal de tweede bak in de gang zetten en die schuif ik wel naar binnen als ik weg ben, ofzo :)

Mijn gang is bijna 6 meter lang denk ik, dus ze hebben wel wat minder ruimte om heen en weer te racen, moeten ze dat maar doen als ik thuis ben :)

Voor veel katten is het belangrijk om ook de hoogte in te kunnen, omdat ze zich dan vaak veiliger/prettiger voelen, wat goed tegen stress werkt. Kan ook ervoor zorgen dat binnen interessanter wordt om er te blijven, in plaats van steeds naar buiten te willen en ze kunnen zich beter uitleven als ze kunnen klimmen.
Dus planken tegen de muur hangen, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl/p/kattenset-6-delige-kattenwandplanken-stabiele-houten-klimmer-voor-katten-wandpark-met-kattenhuis-kattenbrug-kattenboom-kattentrap-en-krabplank-voor-katten-tot-10-kg/9300000179315974/?bltgh=oWryRGtNUbpnByoixvVExA.2_42.43.ProductImage

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:34

Heb zelfde probleem met mijn maincoon gehad. die stond me op te wachten en probeerde direct mee te glippen. Overigens gewoon gechipt, elk jong dier moet zo'n ding krijgen ongeacht castratie, maar goed dat is jouw beslissing om daar nog mee te wachten.
Mijn hond ging in ene de taak over nemen. Als ik binnen kwam " pakte" de hond de kat even speels in nek en dan ging hij liggen zodat ik normaal naar binnen kon. Overigens als de kat ontsnapte toen ie nog klein was ,rende de hond mee terug naar buiten om hem te blokken.. nu is het niet meer nodig , kat weet dat ie moet wachten, dan mag hij een tuigje aan en aan de lange lijn buiten snuffelen.
Blijkbaar kon mijn hond de kat beter corrigeren dan ik. Zijn Overigens beste vrienden die 2.
Ik zou dus ,of mijn hond lenen ,of wat directer zijn naar de kat, t gaat over, mits daarna ook een beloning volgt ( is mijn mening)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:45

Bij 6 m gang kun je een sluis maken . Als je handig bent, zelf een deur van een houten geraamte maken met kippengaas .
En anders zijn ze ook te koop.
Deze dan zo n anderhalve meter van de voordeur plaatsen.
Dan heb je altijd een buffer.
En : nu al castreren en vooral chippen.
Dat ze een bepaalde leeftijd moeten hebben is echt een fabel. Kijk naar al de fokkers en ook Stichtingen van Zwerfkatten.
Want geloof mij een ding: als ze eruit glipt op die leeftijd, heb je een mega probleem .

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:35

Berdien schreef:

Wat maakt dat dat in dit geval niet zou kunnen? Het zijn allebei levende wezens. Voor beiden zijn er risico's aan buiten zijn zoals verkeersongelukken. Katten leven van nature buiten. Het is toch ontzettend sneu dat die beestjes de buitenlucht nooit mogen opsnuiven en nooit de vrijheid van buiten zijn mogen ervaren omdat het baasje te bang is voor de risico's die het leven met zich mee brengen?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:57

_Mar3 schreef:
Berdien schreef:

Wat maakt dat dat in dit geval niet zou kunnen? Het zijn allebei levende wezens. Voor beiden zijn er risico's aan buiten zijn zoals verkeersongelukken. Katten leven van nature buiten. Het is toch ontzettend sneu dat die beestjes de buitenlucht nooit mogen opsnuiven en nooit de vrijheid van buiten zijn mogen ervaren omdat het baasje te bang is voor de risico's die het leven met zich mee brengen?

Omdat mensen tig stappen meer probleemoplossend kunnen denken en daarmee dus beter risico's kunnen inschatten, opgroeien tussen hard rijdend verkeer, fysiek groter en sterker en geen semi-prooidier zijn misschien? :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:03

Nu had ik dan een bijzondere kat die ging helaas echt niet over een traphekje. Ik dacht slim te zijn en door middel van een traphekje haar een ruimte/kamer te geven waar kattenbak in stond en haar eten enz waar de honden niet konden komen. Die konden overigens wel over dat traphekje maar iets met opvoeding dan laten ze dat. Kun je katten overigens ook gewoon leren.
Maar oke traphekje dus kattenbak onbereikbaar punt uit pffffff. Ze sprong wel gerust op bed, tafel of aanrecht haha

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:05

Wat ik altijd deed was even aanbellen als ze in de buurt van de voordeur stonden (kon ik zien door het glas), daar schrokken ze van zodat ze een stukje wegrende. Inmiddels is dat er een beetje ingepavlofd en weten ze dat ze niet in de buurt van de open duur mogen komen. Alleen als ze aan het tuigje zitten mogen ze door de voordeur naar buiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:07

En mocht ze er wel op springen is een een kattenroller erop maken ook wel te doen
er 1 keer over werkt dan ook niet natuurlijk

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 19:46

SnuitjeLove schreef:
Wat ik altijd deed was even aanbellen als ze in de buurt van de voordeur stonden (kon ik zien door het glas), daar schrokken ze van zodat ze een stukje wegrende. Inmiddels is dat er een beetje ingepavlofd en weten ze dat ze niet in de buurt van de open duur mogen komen. Alleen als ze aan het tuigje zitten mogen ze door de voordeur naar buiten.

Dit vind ik dus een hele goeie tip, dat ik hier nog niet aan gedacht heb! Ze schrikken vaak iets van de deurbel dus dat zou mij wat ruimte geven.

Net met thuiskomen bleef hij heel netjes in de woonkamer trouwens en kwam daarna gedag zeggen :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:55

Wat is de situatie vóór je voordeur? Galerij, tuin, straat? Daar is mss ook nog een ‘noodopvang’ te bedenken.

Voor mijn ontsnapper had ik een volière deur geplaatst in de gang maar dat was alleen voor de vakantie zodat de oppas rustig door de voordeur kon komen.
Voor jouw situatie denk ik aan:
Een hoge plank bij de voordeur waar ze op mogen zitten als je weggaat (snoepje geven). En ook als je thuiskom; daar een snoepje geven. Zodat je ze op die manier traint icm hun behoefte aan hoge plekken.
Tweede optie is spelen met een laserlampje om ze zo meteen af te leiden en te laten spelen.
Derde optie is een rolgordijn verticaal monteren aan de binnenkant van je voordeur. Als je thuiskomt trek je dat open terwijl je de voordeur opendoet. Je trekt het als het ware om je heen en doet dan de voordeur dicht. Beetje een Ed en Willem Bever oplossing ;-) maar kan wel werken denk ik.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:29

Zoolgangster schreef:
Voor veel katten is het belangrijk om ook de hoogte in te kunnen, omdat ze zich dan vaak veiliger/prettiger voelen, wat goed tegen stress werkt. Kan ook ervoor zorgen dat binnen interessanter wordt om er te blijven, in plaats van steeds naar buiten te willen en ze kunnen zich beter uitleven als ze kunnen klimmen.
Dus planken tegen de muur hangen, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl/p/kattenset-6-delige-kattenwandplanken-stabiele-houten-klimmer-voor-katten-wandpark-met-kattenhuis-kattenbrug-kattenboom-kattentrap-en-krabplank-voor-katten-tot-10-kg/9300000179315974/?bltgh=oWryRGtNUbpnByoixvVExA.2_42.43.ProductImage

Doet me denken aan een aflevering van My cat from hell! Daar was een locicat (oid) die ook steeds naar buiten wilde ontsnappen, echt onwijs link. Toen moest die man kattenplankjes maken (hij had er al geloof ik, maar moest aanvullen), juist ook eentje bij de deur, op heuphoogte ofzo. En dan wel gecombineerd met training in de vorm van spelen (om juist te leren dat de lol niet bij de voordeur was maar elders).
Bij een oudere aflevering was ook zoiets, daar moesten ze dan plankjes boven de voordeur maken, echt hoog dus (plus training). Kat vond het heerlijk om vanaf daar lekker te kijken en had helemaal geen neiging meer te ontsnappen.

De moeite waard om die afleveringen eens op te zoeken!

dierenfan schreef:
Nu had ik dan een bijzondere kat die ging helaas echt niet over een traphekje. Ik dacht slim te zijn en door middel van een traphekje haar een ruimte/kamer te geven waar kattenbak in stond en haar eten enz waar de honden niet konden komen. Die konden overigens wel over dat traphekje maar iets met opvoeding dan laten ze dat. Kun je katten overigens ook gewoon leren.
Maar oke traphekje dus kattenbak onbereikbaar punt uit pffffff. Ze sprong wel gerust op bed, tafel of aanrecht haha

Ze zijn er ook met kattenluikje :D . Dus mocht je zoiets nog eens willen regelen, koop dan een hondenhek(je) met kattenluikje erin.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:02

Ik zag ook in My cat from hell dat ze naast een plankje ophangen een laserlampje gebruikten ter afleiding bij het binnen komen. :)

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 22:29

Ik wil indd ook nog van die plankjes aan de muur, denk dat ze dat echt fantastisch vinden! Ik woon er nog maar net en eindelijk gesetteld. Dus ik ga eens ff wat bestellen!