bange hond, vuurwerk, welk middel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hettieheks

Re: bange hond, vuurwerk, welk middel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:06

Jammer dat de dierenarts het inderdaad zo heeft opgepakt. Volgend jaar dan zeker gaan opbouwen. Ik hoop met je mee dat de hond dan stokdoof is. Pexion zit op het stukje geluid dus dan is dat zeer waarschijnlijk de trigger voor je hond. Maar kan wel zijn dat de geur van vuurwerk ook een ding is.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:26

Geur is hier idd ook wel een ding hoor, waarschijnlijk heeft hij het een aan het ander gelinkt, maar dat is in ieder geval in huis volledig te voorkomen. Geluid is zijn voornaamste trigger, onweer is ook een drama. Ben allang al blij dat onze andere hond niet reageert en ze elkaar niet gek maken. Die zou je bij wijze van spreken om middernacht gewoon mee naar buiten kunnen nemen.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:16

Onze doodsbange doodle Tommie van nu net 9 jaar wordt elk jaar banger. We hebben echt alles geprobeerd, thundershirt, afleiden, trainen, CBD, valeriaan, meta-relax en vorig jaar pexion.
Nu is hij afgelopen jaar flink ziek geweest en durf ik hem niks meer oraal te geven.
Heb nu via dierenoppas Amersfoort de angst en stress mix gekocht. Dat is een rollertje etherische olie en wordt aan de binnenkant van de oren gesmeerd. Hij hoeft het dus niet in te nemen. Wonder boven wonder ervaar ik een hele andere hond, hij is echt een stuk relaxter. Bij een knal begint hij niet meteen te shaken maar zoekt me op en ik kan hem geruststellen.
Het fijne is dat het niet in hoeft te werken maar direct werkt.
Helemaal weg krijg je angst nooit.
Overigens werkte pexion ook heel goed bij hem, hij kreeg er wel enorme honger van.
Als hij niet ziek was geweest had ik dat zeker weer gegeven. Maar de angst en stress mix doet het voor nu ook goed.

Wat wij ook altijd doen is rond 0.00 lekker met hem
Spelen met favoriete speeltje. Dat leid hem enigszins af wanneer de hel losbreekt buiten qua vuurwerk

Overigens zijn geluid en geur niet alleen de trigger, bij vuurwerk is het de trilling die honden vaak extra angstig maakt.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:13

Wij hadden vorig jaar Pexion. Dat zou ik niemand aanraden. Ze was echt heel eng wankel en nog steeds bang. Geen goede combinatie wankel en angst, want door de angst wou ze weg, maar aangezien ze zo wankel was ik echt bang dat ze zich pijn zou doen.
Ze was inderdaad ook erg hongerig, zo erg dat ze zo het eten uit je hand zou pakken (zat geen rem meer op).
Waarschijnlijk zitten alle vuurwerkvrije plekjes al vol, maar even kijken kan geen kwaad.
Als hij nog de auto in wil zou ik hem gewoon meenemen naar een afgelegen plek en voor de rest uitzitten.
Wij hebben dit jaar Zylkène en dit doet wel iets, maar de heftige knallen zijn nog steeds eng. Ik heb wel het gevoel dat ze sneller hersteld.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:33

Als Pexion goed wordt opgebouwd en je stemt dat af met gedragstherapeut en dierenarts zouden deze symptomen niet zo moeten zijn. Dan heb je namelijk een opbouw en wordt je precies verteld wat je wel en niet kunt doen. Wat je wel en niet wil zien..

Pexion is een mooi middel, maar dan wel correct gebruik. Dierenartsen zijn niet altijd goed op de hoogte hoe ze dit het beste kunnen begeleiden en daarom is die samenwerking met een gedragstherapeut zo belangrijk

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:42

Pexion netjes opgebouwd volgens schema van de dierenarts, de bijwerkingen zullen per hond verschillen maar voor ons dus te ernstige bijwerkingen en nog steeds angst. Niet voor ieder dier is alles geschikt en dit is wat ik ervaren heb, maar voor andere honden misschien wel een uitkomst maar niet voor die van mij helaas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:47

Hier gaat er een hoofdband om de oren daar op een koptelefoon met relaxmuziek en sterke valeriaan druppels.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:05

Ondanks dat mijn hond doodsbang was, heb ik nooit Pexion overwogen. Hoor teveel verhalen er over, durf dat echt niet aan.
Ook kun je dat maar voor enkele dagen gebruiken en mag het niet samen met andere medicatie of supplementen. Dus als jij nu al druppels geeft, mag je al geen Pexion geven (of met de druppels stoppen X uur / dagen voor je Pexion geeft).

Hier was het advies een paar jaar terug om Pexion te geven op een rustige dag. Dus bijvoorbeeld begin December al eens uitproberen, zodat je weet hoe je dier reageert. En inderdaad in een opbouwende dosering.
Ik vind het een eng middel. Sileo net zo goed, dat vertrouw ik niet helemaal.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:14

Hier dit jaar zylkene. Dat werkt iets, maar helaas niet afdoende. De eerste slapeloze nacht al gehad en een doodsbange hond. Cbd olie krijgt hij ook en we wandelen op dit moment in de ochtend wat langer (want geen vuurwerk) en in de middag een dorp verderop in het bos. Verder muziek aan.

Maar het blijft vreselijk lastig. Gisteren met uitlaten en spelen ineens een knal en ik dacht echt even dat hij op weg naar huis zijn poten kapot zou trekken. Ik kon hem bijna niet houden en dat is niets voor hem. Wat een hel. Hijgen, trillen. Zo sneu.

Thundershirt nog niet geprobeerd, omdat de dierenartsassistente dacht dat zijn angst daar te heftig voor is.

Edit: de dierenartsassistente gaf aan dat we eventueel nog een ander middel kunnen komen halen, maar dat is dan een middel dat inwerkt op zijn bewustzijn. Een soort van narcose middel. Dat vind ik ook wel erg heftig.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:40

Bij mijn hond werken de Bach rescue druppels heel goed. Daar kun je ook kort van tevoren mee beginnen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:02

Mijn hond heeft al een paar weken een (halve) Beaphar No Stress band om, draagt op oudjaarsdag een thundershirt en krijgt verspreid over de dag een aantal keer een theelepel advocaat.

Wat hier verder goed helpt is doen alsof het allemaal heel normaal is en om middernacht direct na het gelukswensen vh evt gezelschap prop ik alle aanwezige honden vol met naturel oliebol, stokbrood, toastjes, kaas, worstjes en noem maar op wat er redelijk geschikt is zodat ze drukker bezig zijn met het eten dan met het vuurwerkgeweld om ze heen.
Daarna krijgen ze nog een knaagding en we gaan pas weer wandelen (naar huis toe) na ±1:30u, wanneer het vuurwerk met >90% is afgenomen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:26

Hettieheks schreef:
Als Pexion goed wordt opgebouwd en je stemt dat af met gedragstherapeut en dierenarts zouden deze symptomen niet zo moeten zijn. Dan heb je namelijk een opbouw en wordt je precies verteld wat je wel en niet kunt doen. Wat je wel en niet wil zien..

Pexion is een mooi middel, maar dan wel correct gebruik. Dierenartsen zijn niet altijd goed op de hoogte hoe ze dit het beste kunnen begeleiden en daarom is die samenwerking met een gedragstherapeut zo belangrijk

Eens met je laatste alinea. Imo als er naar Pexion gegrepen moet worden, moet er ook getraind worden met het dier, en dan het beste met een goede gedragstherapeut. Alle dierenartsen zouden deze samenwerking ook zeker met klem aan moeten raden, hier gebeurt dat gelukkig.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:52

Hier ook een goede samenwerking met de dierenarts.
Daardoor kun je ook tijdig ingrijpen als een hond niet lekker reageert op de Pexion. Het hoeft gewoon niet zo ellendig te zijn voor de dieren.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:57

Ik ben vrijwilliger voor stichting van buitenlandse straathondjes en veel van deze hondjes zijn bang voor vuurwerk omdat ze dit associëren met slechte ervaringen die ze hebben opgedaan op straat. Zo een angst gaat vrijwel nooit meer helemaal over. Met training kan het wel verminderen maar sommige zijn zo in paniek dat dit ook niet mogelijk is. Ik heb daar eens een heel gesprek over gehad met dierenarts die zei dat het verdoven en suf maken van een hond dit nog erger kan maken. Want ze horen of zien het gevaar nog wel maar kunnen niet meer alert reageren daardoor word de paniek van binnen juist erger (als ik het goed vertaal maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel) Uit ervaring weet ik dat cbd olie wel kan helpen en ook rustgevende geurtjes. Waar ik met de paarden sta is er weinig tot geen vuurwerk en daar in het bosje word een huisje verhuurt. DIe mensen hebben een hele wachtlijst voor mensen die met oud en nieuw daar willen komen want schijnt dat heel veel honden hier last van hebben en een rustig plekje is dan moeilijk te vinden

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:22

Nyaleti schreef:
Ondanks dat mijn hond doodsbang was, heb ik nooit Pexion overwogen. Hoor teveel verhalen er over, durf dat echt niet aan.
Ook kun je dat maar voor enkele dagen gebruiken en mag het niet samen met andere medicatie of supplementen. Dus als jij nu al druppels geeft, mag je al geen Pexion geven (of met de druppels stoppen X uur / dagen voor je Pexion geeft).

Hier was het advies een paar jaar terug om Pexion te geven op een rustige dag. Dus bijvoorbeeld begin December al eens uitproberen, zodat je weet hoe je dier reageert. En inderdaad in een opbouwende dosering.
Ik vind het een eng middel. Sileo net zo goed, dat vertrouw ik niet helemaal.

Dat klopt echt niet —Pexion kan je prima langere tijd gebruiken. Onze Maisie krijgt het al sinds oktober, zodat ze ook een spiegel op kan bouwen, maar ook omdat toen bij ons in de buurt de knallen begonnen. Daar mochten we ook gewoon supplementen bij geven mochten we dat willen (gaat allemaal in overleg met gedragsdeskundige en dierenarts).

Nu moet ik zeggen dat Pexion voor Maisie amper werkt (ondanks verhogen naar 2x 1,5 pillen per dag en straks op oudejaarsdag 2x2, maar maandenlang trainen heeft ze meer aan gehad) en dat ik voor volgend jaar andere medicatie wil gaan zoeken. Maar eng spul? Nee. Merk overigens ook niks aan haar balans o.i.d.

Naast de medicatie trainen we ook al maandenlang dagelijks met haar (vuurwerk op surround-sound, steeds een beetje harder aanzetten zodra het goed gaat). Daarnaast heeft ze voor de avondwandelingen Rexspecs earmuffs en een halti zodat ze wat makkelijker bij te sturen is als ze banger wordt. Thundershirt heb ik nog niet geprobeerd, heb ik wisselende ervaringen over gehoord. Dit jaar zitten we ook op een vuurwerkarme plek met oudjaar, dat helpt hopelijk ook.

Eigenlijk is het advies zoals velen al aangeven: ga met een gedragstherapeut en dierenarts in gesprek. Zou niet zomaar medicatieadvies aannemen van random vreemden op internet := Iedere hond is anders.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:25

Wij hebben pexion.

ik zou in ieder geval even bellen met de da en overleggen wat er nog mogelijk is.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 20:48

we hebben back rescue druppels opgehaald, die met alcohol. Hij wou het maar al te graag aannemen, maar dat kan zijn omdat het op natvoer zat. Hij doet zijn behoefte binnen, naar buiten gaan we niet eens meer proberen. Zorgt alleen maar voor onnodige stress, en hij doet daar toch niks. Dus voor wie doe je het dan?

De andere hond kan het niet zo heel veel schelen, al helemaal niks meer als ik wat lekkers meeneem naar buiten. Hopelijk blijft dat zo, dan hebben we maar 1 hond die het moeilijk heeft de komende tijd. Hij zit nu heerlijk op schoot, lag net onder de bank naar een paar flinke dreunen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 20:39

We hebben Pexion gekregen, en een luier voor hem gekocht. Zo plast hij niet alles onder, slaapt hij de dag bijna rond. Eten doet hij alleen als het echt heel lekker is, dus dat valt prima te overzien. We hebben al een gedragsdeskundige in touw genomen, dus gaan we volgend jaar met hem aan de gang.

De andere hond kijkt bij elke knal mij aan of ze ook wat lekkers krijgt. Die heeft dat wel heel snel door gekregen buiten! Een meisje dat haar ineens wou aaien had wel bijna een hap te pakken.. dat krijg je als je niet vraagt of je aaien mag. Maar, geef het kind wat lekkers en ze zijn ineens de dikst vrienden! dus de andere hond (Berne) nog kunnen trainen tijdens het vuurwerk, dat kinderen niet eng zijn.. honden.. het is wat.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 17:29

De Pexion bevalt erg goed! Boris komt weer onder de bank vandaan voor aandacht en om te spelen. Dat is totdat we de deur naar buiten open doen, dan is het 'hell no!' en weer terug de woonkamer in. Hij eet, drinkt, heeft geplast (binnen) en gepoept (ook binnen). Zo valt het allemaal goed te overleven.

Toch grappig dat onze andere hond, die normaal juist zo verschrikkelijk neurotisch is. Helemaal geen last heeft van het vuurwerk. Ze vind eerder dat men niet zo voor het huis moet langslopen of herrie maken. Buiten krijgt ze wat lekkers bij elke knal, dus nu vind ze het nog mooi ook!

Jullie allemaal succes vanavond!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:00

roekes schreef:
Wat bij mijn Honden (en die van vrienden) al jaren goed werkt is advocaat geven.

Dat had ik ook al gezegd, maar dat zal te simpel en te goedkoop zijn. Het moet wetenschappelijk en verantwoord en door een d.a. geadviseerd worden kennelijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:19

pillow schreef:
roekes schreef:
Wat bij mijn Honden (en die van vrienden) al jaren goed werkt is advocaat geven.

Dat had ik ook al gezegd, maar dat zal te simpel en te goedkoop zijn. Het moet wetenschappelijk en verantwoord en door een d.a. geadviseerd worden kennelijk.

Ach ben eens niet zo salty dat TS niet voor jouw oplossing is gegaan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:51

IMANDRA schreef:

Wat is salty?. Dat TS niet voor mijn/onze oplossing gaat, boeit niet. Ik vindt het meer bijzonder dat er helemaal niemand op reageert. Ja jij nu maar dat interesseert niemand wat want daar heeft geen hond wat aan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:09

pillow schreef:
IMANDRA schreef:

Wat is salty?. Dat TS niet voor mijn/onze oplossing gaat, boeit niet. Ik vindt het meer bijzonder dat er helemaal niemand op reageert. Ja jij nu maar dat interesseert niemand wat want daar heeft geen hond wat aan.

Waarom zou dat bijzonder zijn?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:56

Benfan schreef:
Klopt, ik ben gewoon te laat. Vorig jaar viel het mee, was het echt alleen oudjaars dag ineens. Nu wou hij niet mee naar buiten en wou daar ook niks doen. Dan valt het mee dat het een kleine hond is. Dit is alleen zo geen houdbare situatie. Helemaal omdat na maandag 90% van de mensen hun vuurwerk in huis heeft en daardoor dus veel meer vroegtijdig word afgevuurd.

Volgend jaar dus echt al een dikke week vooraf beginnen.

Trainen voor oud en nieuw begint in februari. Ook een week vantevoren ben je te laat. Dan zijn er alleen nog medicinale ingrepen mogelijk en wettelijk gezien zijn dat geen producten die je meerdere dagen achter elkaar kan gebruiken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:19

IMANDRA schreef:
pillow schreef:

Waarom zou dat bijzonder zijn?

Mag ik dat van jou niet bijzonder vinden of had ik dat eerst aan jou moeten vragen. En je hebt mijn vraag niet beantwoord de betekenis van. Ben (wees moet het zijn) eens niet zo salty.