[VOLG] De familie rat + 9!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:35

Niet alle dierenartsen kunnen er wat mee inderdaad, de een gaat er ook netter of juist veel lomper mee om als de ander. Mijn huidige is top, ik hoop dat ze nog lang haar beroep blijft uitoefenen zodat ik altijd bij haar terecht kan.

Merexa

Re: [VOLG] De familie rat + 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:08

Ahh ratjes.. <3 Ik heb er zelf 4 gehad, eerst 2 los na elkaar en daarna 2 zusjes. De laatste 3 allemaal overleden met/door tumoren. De 2e is 2x geopereerd om ze te laten verwijderen toen ik een jaar of 14 was. Mijn moeder was ook erg aan haar gehecht. Uiteindelijk is ze aan ouderdom overleden, maar wel met 2 tumoren die nog niet heel groot waren. De laatste 2 heb ik samen laten gaan toen de tumoren te groot werden. Allemaal vrouwtjes dus.. Die tumoren ontstaan bij de tepels. Van iemand die een rattenopvang heeft in Groningen ben ik er achter gekomen dat, als je ze steriliseert, geen tumoren komen. Maar niet iedereen heeft het er misschien voor over. Heel vaak overwoog ik weer een kooi te kopen en eens bij die opvang aan te kloppen, maar ik doe het toch maar niet..
Heel veel plezier met ze. :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 22:06

Ja dat schijnt tegenwoordig wel meer gedaan te worden, toen ik jaren geleden ratten had werd castratie van vrouwelijke ratten volgens mij niet of nauwelijks gedaan. Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord. Mijn laatste ratten waren ook mannen, dus was niet aan de orde.

Het is net als bij honden, onder invloed van hormonen kunnen melklijsttumoren ontwikkelen. Bij honden is het echter geen gegeven dat ze die krijgen, bij ratten bijna wel, en kan castratie ook serieuze nadelen hebben.

Ik ga in ieder geval informeren hier wat het zou kosten, het zou dan moeten gebeuren voordat ze een half jaar oud zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:21

Och die staartjes onder je mouw vandaan.
En dat slaaphoofd in je nek. Te lief.

Hou het zelf op siamezen en een hond.
Kijk hier graag mee.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:42

Mijn Jack Russel heeft afgelopen week tot mijn vreugde twee ratten gevangen. Maar als ik deze zie krijg ik al spijt. Ze zijn erg snoezig maar dat vond ik bepaald niet van die in het kippenhok. Toch heel andere dieren.
Als ik dan lees over die ziektes vraag ik me af of het ms zinvol is te kruisen met een wilde bruine rat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:50

pillow schreef:
Mijn Jack Russel heeft afgelopen week tot mijn vreugde twee ratten gevangen. Maar als ik deze zie krijg ik al spijt. Ze zijn erg snoezig maar dat vond ik bepaald niet van die in het kippenhok. Toch heel andere dieren.
Als ik dan lees over die ziektes vraag ik me af of het ms zinvol is te kruisen met een wilde bruine rat.

Interessante vraag.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:58

Wat die tumoren betreft, het vermoeden bestaat, dat hun verleden als labrat er niet zoveel mee te maken heeft, maar het feit dat hun celdeling naar verhouding zo snel gaat. In feite is het omgekeerde het geval: juist omdat ratten (en muizen) zo gevoelig zijn voor tumoren, kwamen ze als proefdieren in laboratoria terecht.
Ik heb bijvoorbeeld ook een wilde muis met een tumor gezien, en er was een Bokker met een of twee wilde ratten, waarvan er eentje een tumor kreeg...

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:26

Telpeva schreef:
Jep, daar heb ik mij ook voor geïnformeerd een paar jaar terug, mijn eindconclusie is dat ik dan de helft van mijn woonkamer zou opofferen voor een mega indoor volière voor ze en dat ging mij toch net te ver. Hero rats <3
Ze lijken mij, in theorie, ook handiger bij de dierenarts. Vanwege het grotere formaat is er dan misschien ook meer aan behandelingen mogelijk, daar loop ik met mijn gerbils wel tegenaan. Daar is het antwoord toch vaak: ja maar dit is zo klein...

Ratkundige dierenartsen ( daar is een lijst van ) kunnen echt heel veel met ratten.
En als je er een beetje op tijd bij bent s een tumor vaak heel goed weg te halen.

Blijft dat ze gevoelig zijn uiteraard.
En zoals hierboven aangegeven, dat komt niet omdat ze labratten zijn geweest ,maar idd andersom.

Ook helpt het om bij goede fokkers te kopen, die heel strak op gezondheid fokken en lijnen hebben die jaren en jaren teruggaan. inclusief stamboom dus.
Ik heb nu ( fingers crossed) een hele gezonde groep die al ruim 2,5 is.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 22:42

Zoolgangster schreef:
Wat die tumoren betreft, het vermoeden bestaat, dat hun verleden als labrat er niet zoveel mee te maken heeft, maar het feit dat hun celdeling naar verhouding zo snel gaat. In feite is het omgekeerde het geval: juist omdat ratten (en muizen) zo gevoelig zijn voor tumoren, kwamen ze als proefdieren in laboratoria terecht.
Ik heb bijvoorbeeld ook een wilde muis met een tumor gezien, en er was een Bokker met een of twee wilde ratten, waarvan er eentje een tumor kreeg...

Klinkt logisch :j Maar er zal vermoedelijk wel geselecteerd en doorgefokt zijn op die "fijne" eigenschap en dat zal niet geholpen hebben. En ook de ontwikkeling van alle leuke kleuren en vachtsoorten zal er niet bij helpen, daar wordt misschien nu naar gekeken maar bij zo'n mutatie wordt er vaak gefokt met wat ze kunnen krijgen en niet persé direct op gezondheid.

Deze knappe man wilde wel even poseren gisteren, 3 week oud <3

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 17:22

Inmiddels zijn de relmuizen alweer ruim 4 weken oud, gaat snel!

Helaas heb ik nog geen toekomstige huisjes kunnen vinden voor de heren. Ik snap best waarom ze het doen, maar door alle regeltjes op de ratten-Facebookgroepen kan ik ze eigenlijk alleen aanbieden via Markplaats, en dat doe ik liever niet. Het duurt nog een paar weken voordat ze weg mogen, hopelijk kan ik in de tussentijd toch nog wat vinden.

Ik zou ze het liefst allemaal houden, helaas gaat dat ook niet, maar kijk nou <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ma is er wel klaar mee ondertussen, die probeert weg te sluipen :')

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:28

Zooo schattig!

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:12

Wat ontzettend schattig , dumbo rittens <3 <3 <3

Ook ik heb vroeger ratjes gehad en ook ik begin er niet meer aan vanwege korte tijd dat ze leven . Heb er bij een paar de tumor weg laten halen , maar dan kan je aan de gang blijven en de ratjes werden er niet blijer van... Ik had altijd mannetjes , en ik mis ze nog steeds .

Blijf maar lekker spammen , ze zijn echt zooo lief om te zien !

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:21

Ik heb juist alleen mannen op dit moment. Die zijn knuffelig en gemiddeld gezien wat rustiger dan vrouwen ( ik heb beide gehad afgelopen 25 jaar ) .
Jammer dat je er nog geen huisje voor hebt gevonden.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 19:19

Ik vind mannen in de regel ook leuker qua karakter eigenlijk, het was dat ik nu 2 dames had gekregen, als ik dit had gepland waren er waarschijnlijk mannen gekomen. Het enige nadeel van mannen vind ik dat ze soms behoorlijk lastig te koppelen kunnen zijn op latere leeftijd.

Nezumi kan wel echt een knuffel zijn trouwens, laatst lag ze ook echt ruim een half uur languit om geaaid te worden <3
Ook één de ritten meisjes, Kumiko, is rustiger en komt lekker bij je liggen.

Ze hebben ook allemaal al duidelijk voorkeur voor hangmat en sputnik boven de saaie huisjes op de grond :Y)

Afbeelding

Afbeelding

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:57

Och wat een vreselijk lieve hoempies! <3
Hier kun je toch naar blijven kijken. Mams mag er ook zijn trouwens.
Hebben ze allemaal dezelfde kleur?
Het is dat ik er hier al vier heb zitten én dat zijn allemaal vrouwtjes.
Maar anders wist ik het wel! :D
Hopelijk vind je fijne huisjes voor ze.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:19

Wat heeeeeeerlijk <3

Gelukkig heb ik geen slang...
Ik zou namelijk ook geen kuikens kunnen voeren en dan zit dalijk de hele woonkamer vol met ratten en kippen :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 11:00

mriek1990 schreef:
Och wat een vreselijk lieve hoempies! <3
Hier kun je toch naar blijven kijken. Mams mag er ook zijn trouwens.
Hebben ze allemaal dezelfde kleur?
Het is dat ik er hier al vier heb zitten én dat zijn allemaal vrouwtjes.
Maar anders wist ik het wel! :D
Hopelijk vind je fijne huisjes voor ze.

Mams is niet echt creatief geweest met inkleuren nee, ze zijn allemaal agouti en allemaal rex haha. Sommige met witte buikvlek en anderen niet. Niet heel erg handig, ze zijn echt niet uit elkaar te houden :+

De 2 dametjes verschillen gelukkig wel van elkaar, Kumiko is dumbo en Kāru niet, anders werd dat ook nog lastig :+

xMyrth schreef:
Wat heeeeeeerlijk <3

Gelukkig heb ik geen slang...
Ik zou namelijk ook geen kuikens kunnen voeren en dan zit dalijk de hele woonkamer vol met ratten en kippen :')

Gelukkig bestaan er ook diepvries kuikens, anders werd dat hem hier ook niet hoor _O- Toen mijn slang slecht at heb ik van een vriend een paar keer de suggestie gehad om jonge kwartels te gaan voeren. Ja hallo, weet je hoe schattig die zijn }:0

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:36

Ooh wat lief.
Ik heb er ook 2 gehad, uw vrouwtje lijkt heel hard op 1 van mijn ratten die ik had, heeft ze een witte vlek onder haar buik?

Ik had 2 mannen, 1 overleed tgv een tumor onder de kin/hals op 1,5 jaar. De 2de door ouderdom op 2 jaar (was blind geworden en takelde zichtbaar af).

Daarna over gegaan op gerbils ivm de langere levensduur. Alleen miste ik het wel zo'n rat op je schouders, gerbils blijven niet zo lang stilzitten.

Nu geen kleine knagers meer, wel nog 1 konijn.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 13:58

Grappig, ik vond juist mijn vrouwen veel aanhankelijker en rustiger dan mijn mannen :Y)
Het kriebelt wel hoor als ik ze zo zie, ze zijn zoooo koddig <3

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:30

Misschien een gekke vraag, maar zo te zien is mams een gewoon oor.
Heeft er dan sowieso een dumbo man opgezeten? Omdat je wel dumbo oortjes bij de rittens hebt.

Het is inderdaad jammer dat ze maar zo kort leven. Hier hadden we ook twijfels om weer nieuwe te nemen toen de vorige overleden waren.
Maar het kriebelde toch te veel. ♡

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 20:46

Art_Ificious schreef:
Ooh wat lief.
Ik heb er ook 2 gehad, uw vrouwtje lijkt heel hard op 1 van mijn ratten die ik had, heeft ze een witte vlek onder haar buik?

Ik had 2 mannen, 1 overleed tgv een tumor onder de kin/hals op 1,5 jaar. De 2de door ouderdom op 2 jaar (was blind geworden en takelde zichtbaar af).

Daarna over gegaan op gerbils ivm de langere levensduur. Alleen miste ik het wel zo'n rat op je schouders, gerbils blijven niet zo lang stilzitten.

Nu geen kleine knagers meer, wel nog 1 konijn.

Ja ze heeft inderdaad een buikvlek, ze is zwart berken gladhaar :j

Op mijn werk hebben we veel gerbils en ik heb ze lang geleden ook wel gehad. Ik vind ze leuk om naar te kijken maar knuffeldieren zijn het niet, misschien een uitzondering daargelaten. Dat maakt dat ik ratten echt veel leuker vind.

Laurora schreef:
Grappig, ik vond juist mijn vrouwen veel aanhankelijker en rustiger dan mijn mannen :Y)
Het kriebelt wel hoor als ik ze zo zie, ze zijn zoooo koddig <3

Ik zal deze week nog eens wat foto's maken O:)

mriek1990 schreef:
Misschien een gekke vraag, maar zo te zien is mams een gewoon oor.
Heeft er dan sowieso een dumbo man opgezeten? Omdat je wel dumbo oortjes bij de rittens hebt.

Het is inderdaad jammer dat ze maar zo kort leven. Hier hadden we ook twijfels om weer nieuwe te nemen toen de vorige overleden waren.
Maar het kriebelde toch te veel. ♡

Ik ben niet heel goed in genetica :+ maar volgens mij is dumbo recessief. Dus als ik het goed heb kan het ook als mam en pap beide drager zijn. Ik denk dat een dumbo rex man verantwoordelijk is geweest voor dit nest, omdat ik weet wat de fokker ongeveer heeft zitten, maar zeker weten doe ik het niet.

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:51

Wat ontzettend schattig!
Lijken me zo leuk, en dan op je schouder zetten <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:14

Ohja leuk een Berken gladhaar, dat was mijn ratje idd ook, de andere was een japanner maar met een onderbroken aalstreep.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 18:29

Iemand nog een doosje rittens? :Y)

Afbeelding

Afbeelding

De mannen zijn inmiddels op kamers, maar blijven nog samen hier tot ze minimaal 6 weken oud zijn.

Vandaag ook nog wat leuks opgehaald - een custom gebouwde onderbak voor in de kooi! Zo kan er extra veel bodembedekking in om lekker in te graven, zonder dat ik elke dag alles rondom de kooi weer op mag gaan vegen. Ik heb ook plannen om er in de toekomst een bioactieve bak van te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:50

My god, ze zijn erg schattig!