Zieke kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 23:06

Mist schreef:
Je zou de da voor mirataz kunnen vragen, dat smeer je in het oor om eetlust op te wekken, werkt vrijwel altijd. Maar ik zou nu onderhand toch wel een oorzaak willen weten, kun je niet naar een internist gaan bij een grotere kliniek?

Dat hebben we van de week al een keer geprobeerd maar had niet het idee dat dat iets deed helaas. Ik ga morgen wel echt op mn strepen staan. Dit duurt nou veel te lang zo

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:20

Mijn kat is veel ouder maar toonde een aantal gelijkaardige symptomen, wel over een langere tijd. Eetlust verminderd tot bijna gestopt en wisselvallige stoelgang. Bloed toonde toen verhoogde calcium wat een indicatie van kanker kon zijn. Echo laten doen die een verdikte darmwand toonde wat de theorie van kanker bevestigde. Wegens ouderdom van de kat geen biopt laten doen. Zij krijgt nu ook Mirataz voor de eetlust en mijn ervaring is dat het binnen het uur werkt.

jen

Re: Zieke kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 07:09

Ik ben vroeg mn bed uit gegaan om hem proberen eten te geven, hij heeft gelukkig gegeten _/-\o_ . Toch ga ik de dierenarts bellen. Zal toch eens naar de zalf voor in zn oor vragen. Het rare is dat hij de ene keer wel eet en de andere keer krijg ik er niks in :( hij oogt vanochtend ook best fit weer, hij is alert en loopt wat rond ipv alleen maar liggen en slapen. Ik weet niet of katten van emeprid ook beroerd kunnen worden. Want dat heeft hij gisteravond rond 8 uur voor het laatst gehad. En gisterochtend wilde hij ook wat eten toen hij een tijdje de emeprid niet gehad heeft.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:54

Kan zeker. Heeft je kat ook al eens cerenia gehad? Soms werkt het ene beter dan het andere. Heeft je kat geen obstipatie misschien?

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:32

Ik neem aan dat de nierfunctie ook is gecheckt met de bloedtest en echo?

Het is dat er een echo gemaakt is anders zou ik echt zeggen dat dit klinkt als een verstopping...
Hebben ze de maag gecheckt met de echo of alleen de darmen?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 09:44

Cerenia heeft hij niet gehad, obstipatie zou misschien wel kunnen. Hij eet zo weinig en zie niet veel ontlasting op de kattenbak liggen. We hebben nog een kat dus dat is wat lastiger te controleren wie geweest is. Overdag houd ik hem goed in de gaten maar kan er niet de hele dag bij zijn. Overgeven heeft hij gelukkig niet meer gedaan.

De nierfunctie is ook getest, bloed is afgenomen, urine is onderzocht. Er zijn echos gemaakt van zn gehele buik, nieren, blaas, darmen, maag enz.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:50

Geen Cerenia? Ik zou vragen om die wellicht te proberen i.c.m. eetlust opwekkers.
Niet overgeven betekent niet dat hij niet meer misselijk is.
Wellicht even bespreken met de DA of dwangvoeding doormiddel van een sonde een optie is om hem aan te laten sterken...

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 10:12

Half 11 zitten we weer bij de dierenarts Y;( gelukkig is zn eten er wel in gebleven. Ik ga nog een keer alles voor leggen wat er hier allemaal gezegd is!

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:15

Heel veel sterkte! Lastig dit als er niks duidelijks uit de onderzoeken komt. En ook nog eens de aankomende feestdagen.. :knuffel:

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 13:09

Vanmiddag moeten we om half 2 bij het evidensia Dierenziekenhuis zijn. Ze hebben nog een röntgenfoto gemaakt. Er zat een beetje ontlasting en mega veel gas in de darmen wat toch duid op een Obstructie. Ze wilde hem in de kliniek laxeermiddelen geven of opereren. Maar dan moest hij vanavond verplaatst worden naar de spoeddienst op een andere kliniek. Dat zag ik echt niet zitten en heb een doorverwijzing gevraagd. Ik hoop dat ze daar iets kunnen vinden. Hij woog afgelopen zaterdag 4,8 en vandaag 4, 4 ;(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 17:05

Wat een zorgen. Weet je inmiddels al meer?
Ik duim voor jullie.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 17:20

Heb je heel toevallig een nieuwe vlooienband om gedaan?
Dit lijkt namelijk heel erg op het verhaal van de kat van m'n zusje bleek te komen door de vlooienband(seresto)...

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 18:23

Helaas geen goed nieuws, de normale bloeduitslagen waren allemaal in orde. Ze hebben nog wat meer onderzocht en hij is positief getest op felv, dit in combinatie met zn vergote lymfeklieren maakt het plaatje wel duidelijk. Ze wilden een biopt nemen, maar ik wilde hem niet onder narcose hiervoor dus dit heb ik even gelaten( hij is echt te zwak en ik ben bang dat hij hier niet uit zou komen). Een biopt kunnen we altijd nog gaan doen. Er is nog een bloedonderzoek naar het laboratorium. Voor nu iig zorgen dat hij eten binnenkrijgt en wat aansterkt. Morgen belt de dierenarts nog een keer met alle informatie, er is zoveel op me af gekomen dat ik het even moet laten bezinken en ik niet alles meegekregen heb. We hebben pilletjes cerenia meegekregen en zalf voor in zn oor voor zn eetlust op te wekken. Voor nu hopen we het beste ervan maar dat hij niet lang meer heeft is iig wel duidelijk |(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:25

Oh jeetje, dat komt even hard binnen.
Sterkte en knuffel maar lekker veel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:02

Ach jeetje ts! Dat is ff flink schrikken en geen goede prognose ook. Heel veel sterkte ts

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:53

Heel veel sterkte. Was het via een snap test? Dan zou ik wel een elisa test laten doen. Vals positieve testen komen vaker voor. Zeker omdat je zegt dat algemeen bloedbeeld wel goed was, je zou dan bloedarmoede op zijn minst ook verwachten. Heb je nog andere katten? Ik neem aan dat de dierenkliniek dat ook gezegd heeft, maar het is heel besmettelijk dus je moet die sowieso niet meer bij mekaar laten en zeker ook niet meer naar buiten laten gaan.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:01

Ach jeetje wat verdrietig.. Hoop dat de medicatie gaat helpen om 'm wat beter te laten voelen.

Mocht je andere katten hebben zou ik ze ook op felv laten testen. Bij katten zonder symptomen is de snap test minder betrouwbaar dan bij katten die wel ziek tonen

Heel veel sterkte

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 21:25

Dank je wel allemaal :knuffel:
Er is bloed naar het lab voor te onderzoeken op felv, daar krijgen we de uitslag nog van. De andere kat is een vol broertje van de zieke kat dus ik verwacht dat de andere het ook zal hebben. Ze eten altijd uit dezelfde bakjes en likken elkaar hun schaaltjes van natvoer uit en wassen elkaar geregeld. Ze komen beide nooit buiten dus ik vermoed dat het van de fokker af komt ( ik heb alle testuitslagen gezien toen ik ging kijken bij ze dus ergens vind ik het raar)Ik ga ze niet uit elkaar halen, dan maar het risico nemen helaas. Die stress kan ik ze beide niet aandoen op dit moment. Ze adviseerde in de kliniek om de andere kat ook te laten testen. Die vertoond helemaal geen ziektebeeld en is kerngezond. Meneer de patiënt heeft net een lekker stukje vlees op wat we hadden voor kerstavond, ik ga hem op en top verwennen in de hoop dat hij nog even meekan. Mocht het echt niet gaan en leven wordt lijden dan gaan we naar de dierenarts om afscheid te nemen van hem |(

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:47

Ik denk dat je het op deze manier heel eerlijk aanpakt. En inderdaad zoveel mogelijk vertroetelen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:27

Wat een zorg!

Hopelijk is het toch geen felv.
Al ben je dan weer in onzekerheid van wat de oorzaak wel is.

Even een andere gedachte van mij.
Je hebt niet toevallig een echte kerstboom waar deze kat van het water drinkt of aan de takken zit?

Verwen hem nog maar lekker! Je hebt er in ieder geval alles aan gedaan om de oorzaak te vinden!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:31

Wat ontzettend naar. Heel veel sterkte!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 13:34

We hebben geen echte kerstboom staan.

Ik hoop dat we vrijdag de uitslag krijgen over de felv, ik heb de foto van de snaptest gekregen. Er staan twee blauwe stippen maar de rechtse stip die de felv positief zou moeten aangeven is niet overduidelijk blauw als de middelste stip.

Afbeelding

Vrijdag ochtend hebben we toch een afspraak staan voor een biopt te nemen. Ik ga vandaag een kalmerend middel halen wat we hem van te voren moeten geven dan hoeft hij hopelijk niet onder narcose. Ik heb gevraagd of ik erbij mag zijn als ze het Biopt nemen, misschien dat als er iemand vertrouwd bij zit hij ook beter stil blijft liggen.

Vandaag heeft hij redelijk gegeten, een handje brokjes en een zakje soep en een liquid snack. Denk dat de zalf in zn oor toch werkt :j hij werd alleen weer niet lekker na zn cerenia tabletje. Ik hoop dat we vandaag nog wat meer eten erin gaan krijgen Y;(

Dank je wel allemaal voor de lieve berichten ook namens Ivan :+:
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:32

Misschien eens proberen om geen cerenia -tablet te geven. Er zijn zo te zien ook wat contra-indicaties, zoals darm-obstructies, vergiftiging etc. Ook kan een wisselwerking met andere medicijnen optreden.

Hier kun je er meer over lezen.
https://www.goodrx.com/pet-health/cat/cerenia-for-cats

Ik kan me voorstellen dat je het advies van de DA wilt opvolgen, maar iets tegen misselijkheid dat averechts werkt is natuurlijk niet zinvol.

Sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:34

Net als emeprid heeft iedere medicatie (als ook cerenia) twee kanten van de medaille.

Hoe vaak heeft hij overgegeven na de cerenia? Hoe geef je het tabletje? Je kunt het tabletje ook in een kleine lege capsule stoppen, kijken of dat helpt, en het beste met wat eten (geef je hem eerst wat likjes voer en na een kwartier de cerenia). Overgeven komt vaker voor, net na geven. Zeker op lege maag. Met de injectie cerenia omzeil je dat.

Ik hoop dat hij toch weer een beetje opknapt en nog lang stabiel blijft.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 15:13

Hij heeft gelukkig niet overgegeven na het geven van de cerenia, we moesten hem een kwart tablet geven. Meteen na het geven begon hij te schuimbekken, hetzelfde als bij de vloeistof. Ik ga hem morgen niks geven kijken hoe hij het dan doen, voor het Tabletje was hij best alert voor zijn doen. Nou ligt hij weer heel loom te zijn, niet alert en wil niet echt iets meer terwijl hij vanochtend wel wat eten aanpakte. De dierenarts zegt wel geven maar ik denk dat hij beroerder wordt van dat medicijn.