Wat doen hond erg bang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Re: Wat doen hond erg bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:55

Ik zou zo zeggen, breng de hond maar naar een asiel en hopelijk vinden ze een fijne baas, want je zus klinkt als een baas die geen enkele hond wil, kort door de bocht gezegd.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:56

Ik snap dat je een asiel sneu vindt, maar aan de andere kant screenen ze daar een mogelijke nieuwe baas wel kritisch op wat deze hond nodig heeft. En dat is meer dan je zus kan bieden. Hier helpt geen gedragsdeskundige meer bij. Tenzij je zus én haar hele gezin 100% toegewijd willen zijn om deze hond bij hun te houden. Een Stabij is een hele actieve hond, ze zullen dus echt meerdere uren per dag moeten willen wandelen, en dat is echt het allereerste begin alleen. Hij moet meer uitdaging krijgen, rust, duidelijke kaders en grenzen. De kinderen zullen hun gedrag moeten aanpassen. En er zal ook vaak en veel iemand thuis moeten blijven, zodat de hond geen uren alleen zit. Hoe lief bedoelt ook, ik denk dat het ook eerlijk is dat je zus zegt, deze hond is teveel voor mij en ik kan hem niet bieden wat hij nodig heeft. En dan is een asiel een faire optie. Natuurlijk kunnen jullie zelf ook zoeken naar een andere baas, maar het vraagt ook kennis om te kunnen beoordelen of de volgende wel voldoende in huis heeft om hem te helpen. Voor de hond van plek naar plek gaat.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:58

Er zijn stichtingen die bemiddelen met adoptie of hem tijdelijk in huis kunnen nemen bij ervaren mensen.
Er zijn zoveel meer opties dan het asiel! Dat is echt niet geschikt voor zo'n bange hond die nog zo jong is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:16

Persoonlijk is het niet zo slim van je zus om dit type hond aan te schaffen als je enkel enkele rondjes wil doen en daar stopt het.

Deze honden zijn niet voor niets jagers en hebben daardoor noden, als die niet voldaan worden, krijg je frustratie en het vele blaffen….

Jammer, maar ook ik denk dat deze hond beter naar een baasje kan die de nood van deze hond begrijpt en er mee aan de slag gaat.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 20:35

Iedereen bedankt voor de reacties, moeilijk om te lezen dat voor deze hond t asiel misschien een betere optie is. Ik zal eens kijken of ik haar zo ver kan krijgen om een stichting te benaderen. Wij hebben zelf 15 jaar een collie gehad, schat van een hond, heel lief maar ook actief en vond t prachtig om wat oefeningen buitenshuis te doen...! Ook heel wat mee gefietst etc, onze laatste hond is ook ruim 15 geworden kruising collie, ook heel lief dier was ook heel onzeker en angstig maar in huis o zo lief, en uiteindelijk ook buiten heel lief en bleef wel blaffen tegen andere mensen maar als je der een snoepje gaf (bijwijze van) was ze je beste vriendin... een goede vriend van me zijn vrouw is ook honden gedragstherapeut .. en hij zelf droeg aan of wij de hond niet konden opvangen maar wij hebben zelf ook 2 kids. (Wel rustiger dan bij m'n zus) maar ik gun t dier een goed huis, dat verdient ie, hij heeft hier ook niet om gevraagd.. thuis is t zo'n schat!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:43

boedjang schreef:
Hoor het meer bij Friese stabij .
Maar 2 jonge kinderen en 36 uur werken. Geen oordeel hoor maar heeft zus nog energie voor een hond die veel stabiliteit en rust en training vraagt?
Dan is het beter om te herplaatsen

Volledig hier mee eens. Het is ook echt wel een ding van de stabijna's (de broodfok honden, ondoordachte kruisingen enz). Heb het idee dat de stamboom stabij's relaxter zijn.

Stichting Zino is prefect voor deze honden. Stichting Charlottes Angels ook maar idd is dit niet echt hun doelgroep ras. Al hebben ze er wel ontzettend breedt netwerk voor. Beiden voor de hond fijner verwacht ik dan blijven in huidige situatie of asiel. Al hoeft asiel niet slecht te zijn. Jarenlang gewerkt in een asiel en veel honden er zien opknappen. Gewoon regelmaat en veel rust. Begrepen worden en even totaal uit huidig leven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:49

Je kan eens kijken bij www.denkhonds.nl.
Dat is Jacqueline Sterrenberg.
Zij had altijd een hondenschool maar is verder gegaan nu als gedragstrainer en geeft individuele lessen.
Zelf zit ze in omgeving Harderwijk maar ze komt ook op locatie of ergens op een bepaald punt.
Ik vind haar erg goed, ze is positief met trainen en ziet heel snel hoe een hond is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:04

senna21 schreef:
Een Stabij is niet bepaald een eenvoudige familiehond. Ze zijn jagers en hoeders van nature en vaak nogal nerveus aangelegd.
Hopelijk kan een gedragsdeskundige helpen, maar het kan evengoed zijn dat gezin en hond niet matchen.
Hopelijk hebben jullie succes.

Ik ken mensen die járenlang honden hadden. Nooit eentje weggedaan naar het asiel. Totdat... ze een Friese Stabij hadden. En die mensen woonden op het platteland, dus rust en ruimte zat voor de hond, zou je zeggen. Asiel zei ja en amen op hun verklaring en namen de hond aan. Hond kreeg een nieuw baasje, die ook ermee terugging... toen geloofde het asiel eigenaar 1.

Ik zou zeggen: als iemand het echt niet meer ziet zitten, doe hem weg bijvoorbeeld via Verhuisdieren.nl met een eerlijk verhaal, of de herplaatsing via (maar wel buiten) het asiel, die mogelijkheid is er ook, en neem nóóit meer een Stabij als gezinshond.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 21:07

mika11 schreef:
Je kan eens kijken bij https://www.denkhonds.nl.
Dat is Jacqueline Sterrenberg.
Zij had altijd een hondenschool maar is verder gegaan nu als gedragstrainer en geeft individuele lessen.
Zelf zit ze in omgeving Harderwijk maar ze komt ook op locatie of ergens op een bepaald punt.
Ik vind haar erg goed, ze is positief met trainen en ziet heel snel hoe een hond is.

Thx ik ga t doorsturen naar m'n zusje!

dierenfan schreef:
boedjang schreef:
Hoor het meer bij Friese stabij .
Maar 2 jonge kinderen en 36 uur werken. Geen oordeel hoor maar heeft zus nog energie voor een hond die veel stabiliteit en rust en training vraagt?
Dan is het beter om te herplaatsen

Volledig hier mee eens. Het is ook echt wel een ding van de stabijna's (de broodfok honden, ondoordachte kruisingen enz). Heb het idee dat de stamboom stabij's relaxter zijn.

Stichting Zino is prefect voor deze honden. Stichting Charlottes Angels ook maar idd is dit niet echt hun doelgroep ras. Al hebben ze er wel ontzettend breedt netwerk voor. Beiden voor de hond fijner verwacht ik dan blijven in huidige situatie of asiel. Al hoeft asiel niet slecht te zijn. Jarenlang gewerkt in een asiel en veel honden er zien opknappen. Gewoon regelmaat en veel rust. Begrepen worden en even totaal uit huidig leven.

Bedankt!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:13

Hoelang geleden was het dat de gedragstherapeut bij je zus kwam? Dit is problematiek wat niet met een vinger knip voorbij is. Sowieso is dat het nooit maar dat is wel wat mensen willen.

Een goede gedragstherapeut zal dat ook aangeven. Heeft je zus daarin wel realistische verwachtingen?
Als ze de tijd en de energie er niet voor heeft is herplaatsing wel zo eerlijk ook naar het dier.

Een medische check is overigens wel meer als een kort consult bij een dierenarts.
Maag darm en wervelproblematiek is veel voorkomend bij angst of agressie. En dierenartsen zien helaas nog niet altijd de relatie tussen dit gedrag en de problematiek. Dus het is dan echt wel nodig om dat soort zaken specifiek te laten onderzoeken en daar zal een gedragstherapeut ook heel specifiek een advies voor kunnen geven en dat ook naar de dierenarts communiceren voor de eigenaar.

En medicatie is geen wondermiddel. Je zult echt zelf ook veel moeten doen. En de soort medicatie is ook weer heel belangrijk en komt heel precies. Zorg er ook voor dat bij herplaatsing iemand met verstand van zaken daarin meekijkt en de nieuwe eigenaar goed informeert. Anders is de hond nog niet geholpen

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 11:29

Hettieheks schreef:
Hoelang geleden was het dat de gedragstherapeut bij je zus kwam? Dit is problematiek wat niet met een vinger knip voorbij is. Sowieso is dat het nooit maar dat is wel wat mensen willen.

Een goede gedragstherapeut zal dat ook aangeven. Heeft je zus daarin wel realistische verwachtingen?
Als ze de tijd en de energie er niet voor heeft is herplaatsing wel zo eerlijk ook naar het dier.

Een medische check is overigens wel meer als een kort consult bij een dierenarts.
Maag darm en wervelproblematiek is veel voorkomend bij angst of agressie. En dierenartsen zien helaas nog niet altijd de relatie tussen dit gedrag en de problematiek. Dus het is dan echt wel nodig om dat soort zaken specifiek te laten onderzoeken en daar zal een gedragstherapeut ook heel specifiek een advies voor kunnen geven en dat ook naar de dierenarts communiceren voor de eigenaar.

En medicatie is geen wondermiddel. Je zult echt zelf ook veel moeten doen. En de soort medicatie is ook weer heel belangrijk en komt heel precies. Zorg er ook voor dat bij herplaatsing iemand met verstand van zaken daarin meekijkt en de nieuwe eigenaar goed informeert. Anders is de hond nog niet geholpen

Wat de gedragsdeskundige wel of niet gedaan heeft heb ik eerlijk gezegd geen idee van, ze is er geloof ik maand of 2 misschien 3 geweest 1x in de week een uurtje dacht ik. En dat was toen de hond een maand of 5 a 6 was.. dus dat is nu wel ff gelede , maar dat heeft totaal 3 maanden denk ik geduurd? Ze heeft wel een "puppy" cursus gedaan met m.

Qua tijd.. ze werkt 36 uur (van huis uit dan) en 2 kids ik denk niet dat ze de energie en/of tijd ervoor heeft, weet ook niet of ze echt wat ermee gedaan heeft wbt de tips van de gedragstherapheut... het is een ontzettend lief dier heel aanhankelijk, heel lief.. alleen zo ontzettend angstig, ik zal ook nog eens vragen of hij wel een medische check up heeft gehad..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:06

Ik heb met mijn hond echt alles al geprobeerd hoor. Een goede gedrag deskundige laat ook altijd eerst medisch oorzaak uitsluiten. Soms klopt alles maar blijft het gedrag.
Past dan niet bij elkaar, wellicht doet ie t in een andere setting super goed, soms kun je niet bieden wat nodig is,heeft niet met goed of fout te maken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 09:39

@ ts heeft je zus inmiddels een oplossing?

Ik vind het best appart om te lezen dat schijnbaar een stabij een angstige "moeilijke" hond is.

Ik heb hier een stabij, en het is de grootste muppet die je je kunt bedenken af en toe.
Ja, bang voor onweer. Maar verder is ze eigenlijk best makkelijk.
Nu ik niet zo ver kan lopen is ze tevreden met 3-4 x per dag 500 meter.
Maar ze is straks ook tevreden met 2-3 x per week een groter rondje van minimaal 5 km.

Wat wel een ding bij haar is, een brok voeren met teveel energie.
Dan word je kneitergek van haar.
We voeren smolke weight control.
En daarop doet ze het qua gewicht en ook gedrag goed.
Voer je een brok met meer energie, dan staat ze gegarandeerd te stuiteren.
Als ze een rondje van 10 km gedaan heeft krijgt ze wel een beetje meer voer. Hetzij runderpens runderoor of wat dan ook.
Sowieso toen ze jonger was, was ze bijna dagelijks een runderoor nodig.
Ze had een flinke kauwbehoefte.
Nu zit ze op 3-4 oren per week(bestel ik via ebay anders word je arm _O- )

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:41

Is ze enige hond in huis ? Ik heb zelf 4 buitenlandse honden waarvan 1 erg bang . Die loopt na 1.5 jaar hier ook nog altijd aan een 3 punts veiligheidstuig mee door de wijk .
Ik zou ze aan gewone band mee kunnen nemen , maar mijn kinderen kunnen dat niet dan ontsnapt ze .
Zij heeft wel veel steun aan onze andere honden die niet zo bang zijn.

Een bange hond in asiel plaatsen is een No Go imo. Probeer dan via bv Verhuisdieren te herplaatsen .
Anders zit ze over n jaar nog in t asiel .
Erg treurig

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:05

Wij hebben een hondje geadopteerd die ook bang was van alles. Een pan op het aanrecht deed hem al blaffen en grommen. Geduld geduld en nog eens geduld heeft hem tot een leuke nieuwsgierige hond gemaakt in huis. We zitten ook al die jaren al in een verbouwing en zodra we nu bijvoorbeeld een meubel in elkaar zetten komt hij er gezellig bij zitten en in de weg lopen haha. Buiten blaft hij nog wel eens uit angst maar al stukken minder. Wij hebben geaccepteerd dat hij zo is. Is hij ergens bang voor dan breng ik hem dicht naar het voorwerp en pas als hij er aan gesnuffeld heeft en niet meer blaft of gromt beloon ik hem, in het begin was een lantaarnpaal al eng, nu loopt hij er zonder moeite langs en durft er ook aan te snuffelen. Ik heb hem rustig aan de wereld laten ontdekken. Ik doe wekelijks sport en spel lessen met hem.
Het kost veel tijd en energie en wij hebben alles in kleine stapjes opgebouwd.
Ik denk wel als je deze tijd niet hebt of snel in frustratie schiet de hond niet op zijn plek is omdat hij dan niet de rust en ruimte krijgt om te leren.

Ons hondje is met 6 maanden oud bij ons gekomen wij waren huisje nummer 3 helaas. Nu is hij 6 en sinds dit jaar kan hij loslopen op het strand en hebben we de meeste dingen wel overwonnen met hem. Het heeft ons dus 5,5 jaar gekost om tot hier te komen.

nine1987Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:27

Ik zou eerst eens met dit dier aan 't werk gaan.. Je zus heeft een jachthond in huis, een echte werker.. En ze gaat niet eens echt uitgebreid met 'm wandelen zoals je zegt..

Naar mijn idee is 't gewoon zware frustratie van deze hond.. Die zit met veel te veel energie die hij nergens kwijtkomt..