Muizen houden.. aantal vragen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:37

PaulSimonFan schreef:
Ik heb inmiddels contact met 2 mousery's. 1 met 2 mannetjes. (Evt mogen ze alle 4 mee van haar :Y) ).
En 1 met 2 vrouwtjes.

Ik persoonlijk vind de mannetjes mooier.

Maakt het geslacht veel uit?

Blijf dan bij deze mousery weg. Iedere goede fokker zal je afraden om mannetje samen te houden, en je niet eens 2 mannetjes mee geven. Mannetjesmuizen stinken behoorlijk, en zullen in de meeste gevallen gaan vechten tot de dood.

Eleeke

Re: Muizen houden.. aantal vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:46

Wat gebeurd er dan met de mannetjes? Want ik neem aan dat nestjes zo ongeveer 50-50 mannetjes vrouwtjes zijn.
Bij ratten kun je heel goed mannen samen houden ( ik heb een groep van 6) , en als er heel soms eentje te dominant wordt dan kun je ze laten castreren.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:51

De mannetjes worden vaak uiteindelijk als slangenvoer gebruikt, of verhuizen als huisdier in hun eentje. Eventueel samen te houden met veeltepelmuizen. Castreren kan, maar is duur en riskant dus niet iedere dierenarts doet dit. Maar intacte mannetjes samenhouden is écht een no-go.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:05

Eleeke schreef:
Wat gebeurd er dan met de mannetjes? Want ik neem aan dat nestjes zo ongeveer 50-50 mannetjes vrouwtjes zijn.
Bij ratten kun je heel goed mannen samen houden ( ik heb een groep van 6) , en als er heel soms eentje te dominant wordt dan kun je ze laten castreren.
Nou ik ben eigenlijk verbaasd over de antwoorden over mannetjes hier.
Ik heb heel wat jaren muizen gefokt(ondertussen al wat jaren gestopt) en ik hield mijn mannetjes altijd gewoon samen en mannetjes die dat niet konden werd absoluut niet mee gefokt(eindigden als voer). Alle mouserys die ik toen kende deden dat ook zo

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:34

De mousery's die ik ken houden hun mannen/fokdieren dan ook niet in 100x50 bakken.
Dat zal zeker verschil maken in het gedrag.
Ze kunnen inderdaad wel gekoppeld met veeltepel muizen maar ik dacht dat je deze ook niet meer mag kopen met de nieuwe regels.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:19

Dankjewel, goed om te horen dat niet alle mannen als een soort "afval" worden gebruikt.
En bijzonder dat het met ratten wel heel goed gaat ( ik heb ze al 25 jaar en heel vaak mannen groepen of gemixt maar dan zijn de mannen gecastreerd uiteraard))

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:00

Wij hebben vroeger een chinese dwerghamster gehad en vonden die samen met de Syr de leukste hamster. Hij zat altijd in de nek van onze dochter onder haar haar als ze een boekje aan het lezen was. Vreselijk leuk diertje wat ook goed kon klimmen. Het zijn wel solisten, ze houden niet van gezelschap.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:29

Heb je ook naar gerbils gekeken? Die zijn ook ontzettend actief overdag en stinken vrijwel niet (groot pluspunt tov muizen, voor mij).

Vroeger (als kind) eerst muizen gehad, ook erg leuk, maar de geur weerhoudt me er wel van de weer te nemen. Later nog een heel aantal jaar ratjes, daar kun je meer interactie mee hebben, maar ook meer werk. Nu weer een aantal jaar gerbils (ook een paar nestjes gefokt) en die zullen voorlopig ook wel blijven.
Nog een voordeel boven muizen is dat ze minder gevoelig zijn voor ziekten en wat ouder worden (jaar of 4 halen ze hier meestal wel).

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:02

Ik heb gerbils gehad, erg leuke diertjes, heel actief, maar bleven bij mij schichtig. Het is te lang geleden dat ik me nog kan herinneren of gerbils echt leuk-tam kunnen worden, die 2 van mij werden wel dagelijks gehanteerd. Ze waren leuker om naar te kijken omdat ze echt druk bezig kunnen zijn met hun hele gangenstelsel opnieuw aanleggen :D

Muizen leken me opzich wel leuk, maar de geur hield me altijd wel een beetje tegen. En bij ratten vind ik het grote nadeel (dat volgens mij nog niet benoemd is in dit topic?) dat ze echt heel gevoelig zijn om tumoren te ontwikkelen en daardoor vaak niet zo oud worden. En naar mijn weten hebben die meer aan een kooi in de hoogte, dan een in de lengte.

Met hamsters heb ik geen ervaring, daar vond ik nooit echt iets aan haha.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 02:44

Degoe's!

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:01

Wat leuk dat je je oriënteren bent op een nieuw huisdier! Ik heb zelf muizen, ratten en gerbils gehad en ik ben het eens met mijn voorgangers. De geur van de ratten en muizen is wel intens.

Zelfs met iedere dag de toiletbakken en plateaus schoonmaken bleef ik de ratten enorm ruiken. Het zijn wel hele leuke dieren en kunnen heel tam worden, die van mij kwamen heerlijk in mijn nek liggen slapen en lieten zich lekker kroelen en knuffelen. Ze hebben wel een groter verblijf nodig dan de bak die je nu hebt. Ze houden van de hoogte in kunnen en klimmen graag. Ik had zelf een grote volière met allerlei plateaus, hangmatjes, tunnels en speelgoed.
Het enige nadeel vind ik zelf is dat ze niet heel oud worden en inderdaad gevoelig zijn voor tumoren.

De groep muizen vond ik altijd enorm leuk om naar te kijken. Ze waren heel actief, was het niet met graven dan was het wel met klimmen of holen maken. Ik heb ze nooit heel tam gekregen maar dat zal ook komen omdat ik er niet bewust mee bezig ben geweest. De geur van de muizen vond ik zelf nog onprettiger dan die van de ratten. Vooral omdat mijn groep overal en nergens leken te plassen. Waardoor iedere dag de plasplekken schoonmaken lastig was er een constante doordringende geur bleef hangen in de kamer. Dat is voor mij ook de reden geweest om er geen meer te nemen.

Gerbils zijn ook heel leuk en actief en een groot pluspunt ze ruiken inderdaad nauwelijks. Alleen blijven ze, in mijn ervaring, vaak toch schichtig. Ze kwamen wel over mijn handen gelopen en namen lekkers van me aan maar echt hanteren zat er niet in.

Ik ben benieuwd waar jullie keuze uiteindelijk op valt TS!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:48

BlackClaw schreef:
Als huisdier raad ik ook echt vrouwtjes aan. Je verkijkt je echt snel op de geur. (Ik heb vroeger muizen gefokt)

Mannen kunnen echt lastiger samen, als het al kan. Ik raad dat zelf echt af.

Persoonlijk zou ik er ook 3 of 4 nemen dat als er een overlijd je niet met 1 alleen overblijft

Dit alles. Zelf ook kleurmuizen gehouden, en de volwassen mannetjes zijn echt een probleem qua geur en gedrag.

Bij een vriendin kon je de mannetjes muizen door het hele huis ruiken, ze hield ze boven, en bij het binnenkomen rook ik ze al. En dat was geen klein huis.
Dat maakte dat ik altijd zo weinig mogelijk mannetjes hield, en dat had als nadeel dat de stam snel uit stierf. Muizen worden maar zo'n anderhalf jaar oud, dus leven nog korter dan hamsters.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:55

Little_Gift schreef:
Degoe's!

Die passen imo niet in een bak van 100x50x50 :o

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:56

bij ratten is het de kunst om niet te fanatiek schoon te maken.
Als je heet heel goed schoonmsakt gaan ze alles markeren, als je ze zindelijk maakt ( meestal zijn ze dat al en hoef je alleen een bakje met een plassteen neer te zetten ) en vooral schoonmaakt met alleen water en heel soms een sopje.
Ook in delen schoonmaken helpt. Dus de ene keer nieuwe hangmatten de andere dag plateaus en weer een andere dag de tralies. En elke dag/ om de dag de wc's
Een hele grote kooi helpt ook.
Mijn op leeftijd mannen ruik je amper ( ook volgens het eerlijke, want familie, bezoek) .

Werkt dat bij muizen niet hetzelfde?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:57

Telpeva schreef:
Little_Gift schreef:
Degoe's!

en idd, ook nogmaals. Ratten ook niet

Maar het is wel een leuk topic over het houden van knaagdieren.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:39

Ik zag ook gerbils voorbij komen, mocht je daar meer over willen weten ts dan kan je je vragen stellen, die heb ik al 25+ jaar. Of die geschikt zijn voor een kind vind ik altijd een twijfelgeval, ik vond ze zelf als kind helemaal geweldig maar dat is ook omdat ik dat drukke gedrag juist leuk vind. Stilzitten vinden ze saai, ze willen niet opgepakt en ook niet geaaid worden, en bij je zitten om te kroelen dat zullen de meeste niet willen. In je nek gaan slapen, gaat niet gebeuren. Op eigen houtje rennen, ontdekken, graven en knagen is hun ding. Wat ze wel heel leuk vinden is om bijvoorbeeld op schoot rond te rennen, door de mouwen van je kleding te racen, en zo door. Klimmen zoals een muis oid kunnen ze niet, ze zien ook geen diepte (in het wild leven ze op de steppe). Wel iets om rekening mee te houden met hanteren en met het inrichten van het hok.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:56

Eleeke schreef:
Als je heet heel goed schoonmsakt gaan ze alles markeren, als je ze zindelijk maakt ( meestal zijn ze dat al en hoef je alleen een bakje met een plassteen neer te zetten ) en vooral schoonmaakt met alleen water en heel soms een sopje.
Ook in delen schoonmaken helpt. Dus de ene keer nieuwe hangmatten de andere dag plateaus en weer een andere dag de tralies. En elke dag/ om de dag de wc's
Mijn op leeftijd mannen ruik je amper ( ook volgens het eerlijke, want familie, bezoek) .

Bij muizen (volwassen mannetjes) is de geur veel sterker dan bij ratten, die heb ik ook gehad, dus ik weet heel goed hoeveel verschil dat uitmaakt.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:58

Zoolgangster schreef:
Eleeke schreef:

Bij muizen (volwassen mannetjes) is de geur veel sterker dan bij ratten, die heb ik ook gehad, dus ik weet heel goed hoeveel verschil dat uitmaakt.

Goed om te weten , dank!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:10

Absoluut. Ik heb in mijn jongere jaren wat nestjes muizen gehad en die ene dekman die stond harder dan alle vrouwelijke muizen en ratten die ik op dat moment had.

Ik zou ook eens kijken naar dwergratten. Die zijn ontzettend in opkomst op dit moment. Formaat grote muis, maar wel met alle 'rattenkenmerken' als speels en mensgericht. En het bijzondere van de dwergratten is ook nog eens: ze blijken gezonder te zijn dan de 'normale' variant. Ik heb zelf alleen maar de normale variant want ik houd juist wel van iets om vast te houden. :+ Maar gezien jij liever iets hebt wat kleiner is, lijkt me dit ook een ideale optie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:14

Mijn buurmeisje had vroeger muizen en later ratten. Ze hield ze op haar slaapkamer, maar als zij de voordeur opendeed als ik aanbelde, dan kwam de lucht je al tegemoet. Hetzelfde bij een paar meiden die hun muizen in een bak in een kleine caravan hielden (mochten niet in huis van hun ouders). Mijn hemel, als daarvan de deur openging, dan stonk het net zo erg als bij mijn buurmeisje. Ik heb zelf om die reden dus nooit muizen of ratten gehad.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:32

Eleeke schreef:
Dankjewel, goed om te horen dat niet alle mannen als een soort "afval" worden gebruikt.
En bijzonder dat het met ratten wel heel goed gaat ( ik heb ze al 25 jaar en heel vaak mannen groepen of gemixt maar dan zijn de mannen gecastreerd uiteraard))

Sommige ratten (de mannetjes) gaan met elkaar knokken als er vrouwen in de buurt zijn. Zonder dames zijn het heerlijk relaxte dieren. :')

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:46

Telpeva schreef:
Little_Gift schreef:
Degoe's!

En staan daarnaast ook op de positieflijst

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:12

Ik had een volière met 5 mannelijke ratten erin en die rook ik amper tot niet. Ik maakte 1x per 2 weken de kooi schoon en ongeveer 3x per week de plateaus enzo waar ze plasten. Ze waren redelijk zindelijk. En ook echt superleuk, net kleine hondjes. Alleen dat ze zo kort leven en op allerlei gruwelijke manieren sterven houdt me wel tegen om er opnieuw aan te beginnen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:02

Telpeva schreef:
Ik zag ook gerbils voorbij komen, mocht je daar meer over willen weten ts dan kan je je vragen stellen, die heb ik al 25+ jaar. Of die geschikt zijn voor een kind vind ik altijd een twijfelgeval, ik vond ze zelf als kind helemaal geweldig maar dat is ook omdat ik dat drukke gedrag juist leuk vind.

Haha, het zijn wel een beetje de ADHD'ers onder de huisdieren. Elke 5 seconden doen ze wat anders. De mijne eten uit je hand, bij mijn zusje mogen ze door de hele woonkamer lopen en komen dan ook over je schoot :-)

Als je dochter van knutselen houdt: voor zowel gerbils als muizen kun je je naar hartelust uitleven met 'speeltuinen' knutselen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:05

Telpeva schreef:
Little_Gift schreef:
Degoe's!

Eleeke schreef:
en idd, ook nogmaals. Ratten ook niet

Maar het is wel een leuk topic over het houden van knaagdieren.

Kleine moeite om een andere bak te voorzien hé... Ze zijn super tam te krijgen (tammer dan gerbils) leven langer dan muizen en ratten, stinken niet, zijn overdag actief en herkennen hun mensen.

Die investering in een andere bak is het zo waard!

Eefsel2109 schreef:
En staan daarnaast ook op de positieflijst

In België bestaat die positief lijst niet zoals in NL