Konijn verlamde achterpoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taifoen

Re: Konijn verlamde achterpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 00:30

Wij hebben dit vorig jaar gehad met onze voedster. Na een mislukte korte koppeling waren haar achterpoten verlamd. Waarschijnlijk ruggenmerg letsel. Ze kon ook niet meer plassen en dit moesten we dus legen door erop te drukken. Ze kreeg zware pijnstillers (opiaten) en ontstekingsremmers en we hebben het even aangekeken in overleg met de da en Utrecht. Ze knapte op en plaste ook weer zelf een keer, maar daarna ging ze weer gauw achteruit. Achteraf baal ik dat we haar niet eerder hebben laten inslapen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 06:54

Het limiet is bereikt, ze valt echt aan. Ze hing vanmorgen in mijn broek, puur frustratie en ik denk pijn. Het is een prooidier dat niet uit de voeten kan. Ze eet, poept en plast nog steeds zelfstandig. Maar verder is haar achterhand achteruit gegaan, ik merk ook niet meer dat ze echt reageerd op de pijnprikkel.

Ik denk echt dat zij een verkeerde sprong heeft gemaakt. Smorgens met loslaten uit t hok rond 6.00 niks aan de hand en rond 8.30 was ik boodschappen aan t doen en belde mijn man dat er wat met Klara is. Boodschappenwagen laten staan en naar huis. Ze lag blijkbaar met de voorkant in t hok en met de achterkant uit t hok. Denk dat daar iets fout is gegaan.
Het mannetje is echt zo'n lieverd, die doet haar echt niks, eerder andersom.
Ga om 8.00 de dierenarts bellen en sowieso erheen, maar denk dat de beslissing gemaakt is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 07:45

Sterkte. Dit is ook geen leven zo.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 07:49

Veel sterkte!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 08:05

Ik kan haar niet eens fatoenlijk verzorgen zo boos wordt ze. Zo zielig, haar kop wil wel maar die poten niet.
Als er nou iets van verbetering in zou zitten. Maar die pootjes doe helemaal niks.
Ze heeft wel nog gevoel en pijnprikkel, links minder dan rechts. Maar denk dat iets echt mis is in die rug. Maar door de pijnprikkel voelt ze dus wel pijn. Na de medicatie lijkt ze op te leven en wil ze vanalles, maar dat is van korte duur. Dank jullie wel voor alle tips en steun.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 08:50

Heel veel sterkte

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 09:50

ach wat sneu. Veel sterkte!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:19

jesito schreef:
Ik kan haar niet eens fatoenlijk verzorgen zo boos wordt ze. Zo zielig, haar kop wil wel maar die poten niet.
Als er nou iets van verbetering in zou zitten. Maar die pootjes doe helemaal niks.
Ze heeft wel nog gevoel en pijnprikkel, links minder dan rechts. Maar denk dat iets echt mis is in die rug. Maar door de pijnprikkel voelt ze dus wel pijn. Na de medicatie lijkt ze op te leven en wil ze vanalles, maar dat is van korte duur. Dank jullie wel voor alle tips en steun.

Heel veel sterkte :knuffel:

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:29

Ach, arme nijn. ;( Sterkte voor straks, het is niet makkelijk.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:37

Ik zou zeggen, zoek een dierenarts met verstand van konijnen! Heeft je konijn Dexamethason injecties gehad? En panacur? Ecuniculi is het eerste waar ik aan denk en dan is starten met deze medicijnen cruciaal! Mijn konijnen hebben ongeveer alle varianten van EC wel gehad en met deze medicijnen is zelfs het konijn wat lange tijd verlamd was, er weer bovenop gekomen. Een scheve kop is lang niet altijd aan de orde. Het ligt er net aan welk gebied aangetast is.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... iculi.html Op deze site staat héél veel nuttige informatie. Dit is een kliniek met heel veel verstand van konijnen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 11:50

AnjaK83 schreef:
Ik zou zeggen, zoek een dierenarts met verstand van konijnen! Heeft je konijn Dexamethason injecties gehad? En panacur? Ecuniculi is het eerste waar ik aan denk en dan is starten met deze medicijnen cruciaal! Mijn konijnen hebben ongeveer alle varianten van EC wel gehad en met deze medicijnen is zelfs het konijn wat lange tijd verlamd was, er weer bovenop gekomen. Een scheve kop is lang niet altijd aan de orde. Het ligt er net aan welk gebied aangetast is.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... iculi.html Op deze site staat héél veel nuttige informatie. Dit is een kliniek met heel veel verstand van konijnen.

Ik ga dit dadelijk bespreken. Maar goed, ik heb het idee dat ze pijn heeft. Dat zou niet zijn. Verder heeft ze helemaal geen verschijnselen van EC. Ik heb het idee dat er iets fout is gegaan met een sprong of in het hok gaan. Aangezien een paar uur ervoor niks aan de hand was.
Maar ik ga dit zeker wel overleggen zo meteen.
De dierenarts die jij aangeeft en die site heb ik ook al gelezen. Ligt een beetje uit de richting.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:35

Verlamde achterpoten is een verschijnsel van EC. EC zorgt voor een ontstekingsreactie van het zenuwstelsel, de symptomen hangen af van de plek van de ontsteking. Ze hoeven dus niet meerdere symptomen te hebben. Daarbij, konijnen beschadigen zelden hun skelet. Zie ook het stuk van dierenkliniek Wilhelminapark (al kan het wel natuurlijk). 3 dagen Dexamethasone injecties (en panacur en metacam) kun je altijd proberen, is het dan niet beter dan kun je altijd de moeilijke keuze maken... Sterkte ermee!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 14:27

Voor nu even een beetje juichen, ze is weer mee naar huis.
Ze wil zo graag en verder functioneerd alles. Er zit ook wel wat spanning in die achterpoten maar ze mist kracht.
Dierenarts begon zelf over EC.
Zij zei dat het kon maar omdat het zo plotseling is gekomen verwacht ze het eigenlijk niet. Toch zei ze om hiervoor te gaan behandelen. Heb een aantal spuiten mee naar huis en panacur. Ze heeft ook vitamine b gehad en nu maar hopen dat ze op gaat knappen.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:33

Ik duim voor haar!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:34

Geen idee of het kan bij konijnen. Maar mijn kat had een bloedprop waardoor haar achterhand verlamd was. Door bloedverdunners is ze weer er bovenop gekomen. T is al even geleden maar als ik het goed onthouden heb dan voelen de poten kouder aan.

Heel veel beterschap gewenst voor je zieke konijn

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:59

jesito schreef:
Voor nu even een beetje juichen, ze is weer mee naar huis.
Ze wil zo graag en verder functioneerd alles. Er zit ook wel wat spanning in die achterpoten maar ze mist kracht.
Dierenarts begon zelf over EC.
Zij zei dat het kon maar omdat het zo plotseling is gekomen verwacht ze het eigenlijk niet. Toch zei ze om hiervoor te gaan behandelen. Heb een aantal spuiten mee naar huis en panacur. Ze heeft ook vitamine b gehad en nu maar hopen dat ze op gaat knappen.

Wat fijn dat ze mee is naar huis en behandeld gaat worden voor EC! Zolang ze zelf wilt is dat een goed teken.
Katara was ook heel plotseling en onverwachts. Tot aan de seconde voor het ziek zijn was er niks aan de hand met haar. Deed gewoon haar ding en ineens vloog ze uit het niets in blinde paniek door het hok. Gewoon zo van de ene op de andere seconde.
Het nare van EC is dat elk konijn verschillend kan zijn met symptomen van EC. Daardoor is het soms ook zo lastig om het direct te herkennen, maar verlamming is wel echt een symptoom er van.
Met Katara is het goed gekomen. Komt met jouw konijntje vast en zeker ook helemaal goed!

Beterschap voor je konijn en hopelijk knapt ze snel op!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:49

Succes. Hopelijk knapt ze nog op.

Bij mijn konijnen was het ook plots dat hoofd scheef houden en evenwichtstoornissen. Dag ervoor niks gemerkt. Wel niesden ze beiden ook en hadden vuil neusjes.

Ben met hun ook naar dierenarts geweest en kreeg spuitjes mee maar panacur heb ik niet meegekregen gehad. Ze hadden een middel ingespoten gekregen tegen parasieten. Maar bij hun hielp het behandelen dus niet. Ze gingen alleen verder achteruit, bewogen amper en dag van inslapen lagen ze beide op hun zij in het hok, konden beide quasi niks meer.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:00

Och, wat een achtbaan voor je! Gelukkig is ze mee naar huis en ziet de dierenarts dus mogelijkheden.
Warm houden is bij EC belangrijk, hier kwam het ook heel plots. Het laatste konijn na een koppeling of eigenlijk tijdens. Heel veel sterkte voor je konijn, ik duim! Hier zijn ze er allemaal bovenop gekomen, het vraagt wel veel van zowel verzorger als konijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 16:39

Ik heb haar idd ook binnen gehaald, wat ik dan weer lastig vind als het dadelijk weer goed gaat. Hoe weer terug naar buiten. Maar goed, dat zien we dan wel weer

Afbeelding

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:56

jesito schreef:
Ik heb haar idd ook binnen gehaald, wat ik dan weer lastig vind als het dadelijk weer goed gaat. Hoe weer terug naar buiten. Maar goed, dat zien we dan wel weer

[ Afbeelding ]

Een van mijn konijnen had vorig jaar winter EC (de blaasverlamming variant). Dus ik heb ze (ik heb een stelletje) toen naar binnen gehaald en pas in mei weer naar buiten gedaan... Mocht je er 2 hebben dan is het wel zaak om beide konijnen te behandelen met panacur. Mijne moesten het toen 4 weken lang.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 19:44

Gaat best goed binnen, ze lijkt het wel leuk te vinden.
Er lijkt ook steeds wat meer kracht in die achterpootjes te komen. Ze zit vaker rechtop en kan weer wat meer met wassen. Ze draait ook geregeld, er lijkt wat meer leven in te komen.
Alleen de medicatie geven is een hel, dan is t toch echt stoere Duitse dame met een eigen wil en heel sterk. De metacam gaat, die is wat zoeter. Maar die panacur is drama.
Ik heb vloeibare, ik weet dat ik eerder van die pasta kreeg.
Maar eens afwachten. Ze is gewoon zo fit ondanks haar handicap

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 19:47

AnjaK83 schreef:
jesito schreef:

[ Afbeelding ]

Een van mijn konijnen had vorig jaar winter EC (de blaasverlamming variant). Dus ik heb ze (ik heb een stelletje) toen naar binnen gehaald en pas in mei weer naar buiten gedaan... Mocht je er 2 hebben dan is het wel zaak om beide konijnen te behandelen met panacur. Mijne moesten het toen 4 weken lang.

Zij heeft verder geen dingen die bij EC voorkomen, ook geen urinebrand ofzo. De behandeling is puur voor als, om alles uit te sluiten. Ze zit in de gang die nu warm genoeg is en waar ik dadelijk de temp weer rustig kan laten zakken als ze weer naar buiten zou mogen. Buiten gaan we ook nog wat dingen aanpassen voor die tijd, zoals de deuropening in het tuinhuis. Als zij maar opknapt en dadelijk weer happy kan zijn.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:06

jesito schreef:
Gaat best goed binnen, ze lijkt het wel leuk te vinden.
Er lijkt ook steeds wat meer kracht in die achterpootjes te komen. Ze zit vaker rechtop en kan weer wat meer met wassen. Ze draait ook geregeld, er lijkt wat meer leven in te komen.
Alleen de medicatie geven is een hel, dan is t toch echt stoere Duitse dame met een eigen wil en heel sterk. De metacam gaat, die is wat zoeter. Maar die panacur is drama.
Ik heb vloeibare, ik weet dat ik eerder van die pasta kreeg.
Maar eens afwachten. Ze is gewoon zo fit ondanks haar handicap

Dat klinkt goed! Ik weet niet hoe je je Duitse dame medicijnen geeft? Ik ken het overigens van mijn Duitse en Franse dames, maar dat ze tegensputtert geeft aan dat er vechtlust in zit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 21:57

Die zit er zeker in vechtlust.
Die is nog niet weg geweest.
Ik zet haar nu in een wasmand en vakker haar dan een beetje in en probeer zo de medicatie te geven. Maar ze is echt sterk. Dat inbakeren doe ik ook om zo min mogelijk te forceren in die rug.
Verder masseer ik haar pootjes, daar lijkt ze goed op te reageren.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:00

jesito schreef:
Die zit er zeker in vechtlust.
Die is nog niet weg geweest.
Ik zet haar nu in een wasmand en vakker haar dan een beetje in en probeer zo de medicatie te geven. Maar ze is echt sterk. Dat inbakeren doe ik ook om zo min mogelijk te forceren in die rug.
Verder masseer ik haar pootjes, daar lijkt ze goed op te reageren.

Je doet het super! Inbakeren is heel goed, dat voorkomt ook het trappen met de achterpoten. Dat ze maar vooruitgang mag blijven boeken.