Aftakeling oudere hond en dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:35

Mijn ervaring is dat je op het moment dat je er zelf klaar voor bent en je belt de DA en legt het uit. Komt het goed. Plannen ze een afspraak in en word het geregeld.
Als jij er nog niet 100% achter staat zal de Da het van de voordeligste kant bekijken.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:50

Mijn erfhond, die overigens graag een poosje binnen lag, had een hartkwaal. We wisten dat hij of dood neer zou vallen of zou gaan stikken doordat het vocht in de longen op zou lopen. Heeft het nog een tijd geweldig gedaan op hele dure medicijnen (hoera voor de verzekering), maar ik zag kleine tekenen. Uiteindelijk durfde ik de winter niet meer aan met hem. Met een slecht hart vertrouwde ik er niet op dat hij zich warm zou kunnen houden en ik wilde niet dat het leven lijden zou gaan worden. Dierenarts kende ik goed, dus hij vertrouwde wat ik aan tekenen aangaf en ondanks dat hij op dat moment nog ok was, is hij thuis ingeslapen.

Vertrouw op je eigen gevoel. Te vroeg inslapen bestaat bijna niet, te laat wel.

Kabayo

Re: Aftakeling oudere hond en dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:58

Bibbert ze van de kou? Of van de pijn..?

Het is inderdaad geen hondwaardig leven meer. Als de oren en neus inderdaad erg koud aanvoelen kan je erover na denken een warmtelamp in die stal op te hangen die ze ook bij lammetjes gebruiken

Sterkte met de keuze , 14 is een mooie leeftijd :j

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:18

Laibadji schreef:
Dag bokkers,

Even mijn verhaal doen en bij jullie luisteren wat jullie zouden doen. Ik zit in dubio en weet het niet echt meer.

Het gaat over een erfhond die gewoon is van buiten te leven. Het is een border collie van bijna 14 jaar. Ik heb in het verleden nog een paar topics aangemaakt over haar omdat het niet de makkelijkste hond is wat karakter betreft.

Sinds vorig jaar zien we de hond heel hard achteruit gaan. Ze heeft in haar hele lichaam artrose en nu sinds een tijdje ook een tepelontsteking die niet meer weggaat en een kankergezwel op de tepel. Het gezwel zou geen probleem mogen geven dit zit ingekapseld.

De hond lijkt ons dit jaar ook niet goed in haar wintervacht te zitten. Vroeger was dit heel dik, nu lijkt het eerder dun. Ze is ook heel sterk beginnen verharen een maand geleden. Het haar viel met bakken uit.

Sinds vorig jaar hebben we al aanpassingen gemaakt. Zo slaapt ze niet meer in een mand in de ren (staat in de stal) maar hebben we een volledige stal voor haar met dik stro en hooi waar ze lekker warm kan liggen. Overdag loopt ze buiten. Vorig jaar had ze het ook al sneller koud en dan heb ik geprobeerd om haar ook in huis te laten maar dit wil ze niet. Ze wil onmiddellijk naar buiten en van zodra de deur open gaat loopt ze, ondanks de kou, naar buiten.

Dit jaar zien we haar nog meer aftakelen. Ze heeft moeite om te stappen, zal eerder hupsen eenmaal ze wat in gang is wordt het wel wat beter.
Als ze lang gelegen heeft zowel op harde als zachte ondergrond geraakt ze maar moeilijk recht en zie je dat ze pijn heeft. Ze kan ook met een gekromde rug lopen.
Ik geef haar sinds september meer gespreid eten zodanig dat ze voldoende brandstof heeft om haar warm te houden maar dat lukt niet. Ik heb haar al verschillende malen betrapt op bibberen ondanks dat het 9 graden was. Ik roep haar dan binnen maar ook nu weer weigert ze te blijven.
Ik heb ook al aan een jas gedacht die ze constant aanhoudt.

We geven ook al pijnstillers bij en de ontsteking is behandeld met antibiotica. Hierdoor was het op die moment iets beter.

Gisteren was de dierenarts hier terug en heb ik haar er terug over aangesproken. Bij mij begint het te wringen. Is dit nog hondwaardig, hoe lang rekken we het?

Echter als de dierenarts er is of iemand anders leeft ze helemaal op. Doet ze kranig haar best om happy te zijn en zal ze ook vrij veel bewegen. De dierenarts oordeelt dus: ze is nog veel te goed om te laten inslapen. Ok kan ik volgen want zij ziet een oude maar nog happy hond.

Als wij alleen met haar zijn zie ik ook met momenten nog de happy hond maar op andere momenten en zeker wanneer het zeer koud is zie ik geen happy hond. Dan zie ik een hond die koud heeft, die pijn heeft om te lopen en recht te staan die binnen mag maar niet binnen wil.
Ik weet ook niet hoe blij ik haar ga maken met een jas. Het is nogal een speciale hond van karakter. Ze is soms niet de braafste, durft grommen en bijten als ze pijn heeft. (Deze manier van communiceren doet ze al heel haar leven. DA is hiervan op de hoogte. Ondanks dit gedrag heeft ze zich altijd wel redelijk goed gedragen omdat wij haar goed kennen en ze ons respecteert. Mijn zoon heeft ze niet graag en daar gromt ze naar. Hij negeert haar en dat werkt.)

Ik weet het dus niet goed meer. Langs de ene kant heb ik iets van: ja het is het moment. Ik wil haar niet meer laten aftakelen en kou afzien.
Langs de andere kant zegt de DA neen ze is te goed maar dan denk ik: het beeld dat zij heeft is vertekend. Dus twijfel ik want je gaat toch niet zomaar een hond laten inslapen. Ze hoeft ook zeker niet weg integendeel.

Ik heb al gedacht van haar te filmen en dit aan de DA te tonen. Lang verhaal kort: Ik weet het niet goed wat te doen.

Wat zouden jullie doen?

Doe dit ! Ga filmen en dan de DA sturen.
Ik had het 2 keer. Met mijn toen echt oude hond ( die kwam er zo wat niet meer in de benen - maar zodra DA of iemand vreemds kwam , heel andere hond) en met mijn "zieke" - die heeft pijn gewoon niet laten zien bij de DA.

Dus bij beiden filmpjes gemaakt zoals hun in " normale " thuis situatie waren . En bij beiden (lagen er wel een aantal jaren ertussen,hoor) was het dan voor de DA duidelijk.

Zo is het in iedergeval geen hondwaardig leven.

Zoek even het boekje "zijn wij niet te vroeg" op (Hugo van Duin) is gewoon gratis te lezen... daar vind je jouw antwoord.
Sterkte

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 21:44

Ik heb de DA een WhatsApp gestuurd met een foto van de jonge hond en de wonde. Ik kreeg de raad terug om goed te ontsmetten. Ze denkt jaloezie of een kronkel in het hoofd.
DA geeft zelf aan het niet leuk te vinden te euthanaseren. Ze ontloopt dit vaak en zal vaak heel lang wachten.
Straks nog is met mijn man bespreken. Hij gaf ook al aan om te euthanaseren. Hij komt vanavond pas laat thuis.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:48

Gelukkig maar dat ze het niet leuk vindt . Maar wie wel ?

Maar ze moet gewoon een goede da zijn en doen wat nodig is. Niet alles is leuk maar ook dit hoort er nu eenmaal bij .

Wat ben ik blij met mijn da waarmee gewoon goed te overleggen is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:53

Wat een kul excuus. Natuurlijk is euthanasie niet leuk, maar als het haar zo’n parten speelt had ze geen dierenarts moeten worden.

Ik zou morgen een andere dierenarts bellen, de situatie uitleggen en een afspraak maken. Je kent je eigen dier het best, en als jouw gevoel zegt dat het genoeg is geweest hebben ze dat ook te respecteren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:55

Dan een andere dierenarts benaderen.
Wel eerlijk dat de Da dit zegt, maar ook onhandig. De dood hoort bij het leven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:01

Ik zou het ook niet leuk vinden. Maar een lijdende hond is nog mindee leuk.
Ts, je doet het geweldig, je steekt je hoofd niet in het zand. Eventueel idd naar een andere DA.
Veel sterkte, dit is altijd zó rot, nog kort geledem twee keer de keuze moeten maken, en het doet pijn. (:):

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:09

Eigenlijk vind ik het heel slecht van je DA. Je hond is niet voor niks 14 geworden. Jij kent je hond het beste, niet een DA die hem zelden ziet.
Mijn DA vertrouwt mijn oordeel en als ik niet wil dat het dier verder lijdt of dat ik niet wil wachten tot het een hoopje ellende is, dan gaat hij er in mee.
Ik vind het erg voor je dat je de moeilijke keus moet nemen en dan ook nog niet serieus genomen wordt en er voor moet " vechten".

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:15

Eigenlijk zou de DA op jullie oordeel moeten handelen en niet op basis van een momentopname. Het gaat om een hond van 14 met medische issues.

Wat je zelf voorstelt: filmen. En als dat de visie niet wijzigt, een andere DA zoeken.

Veel sterkte! Het is sowieso al moeilijk om deze pijnlijke beslissing te maken. Het wordt er niet makkelijker op indien je eigen DA je visie niet volgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:21

Geen enkele da vindt euthanaseren fijn maar het hoort wel bij je werk. Morgenochtend bellen en eisen dat ze komt om dier in te slapen. Onze vorige hond had exact hetzelfde en een telefoontje naar da was voldoende. Wanneer een dier zo kapot is ga ik niet eens meer met allerlei pijnstillers in de weer.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 23:18

BigOne schreef:
Geen enkele da vindt euthanaseren fijn maar het hoort wel bij je werk. Morgenochtend bellen en eisen dat ze komt om dier in te slapen. Onze vorige hond had exact hetzelfde en een telefoontje naar da was voldoende. Wanneer een dier zo kapot is ga ik niet eens meer met allerlei pijnstillers in de weer.

Helemaal mee eens. Onze hond was ook op, we hebben 1 winter nog een dekentje op gehad. Wij hebben ook erf honden, willen niet eens in huis. Wij hebben hem vorig jaar voor de winter in laten slapen. Hoe moeilijk ook…

En als deze DA niet wil een andere DA bellen. Als ik het zo lees heb je alles voor hem gedaan wat je kunt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 23:22

BigOne schreef:

Nou dit inderdaad…
Uit je verhaal maak ik op dat je alles voor de hond hebt gedaan en dat het nu gewoon op is…
Gelukkig kunnen wij voor dieren de beslissing nemen dat ze niet onnodig hoeven lijden.
En natuurlijk is dit niet wat de dierenarts het liefste doet, maar het hoort ook bij hun werk.
Ik zou er echt op staan dat de hond niet langer hoeft te lijden en zo de winter niet meer in hoeft te gaan, en anders naar een andere dierenarts inderdaad.
Heel veel sterkte !

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 23:24

Ik vind deze DA heel kortzichtig. Ook dit hoort bij het werk en je kan je hond verder leed besparen. Als ik het zo lees dan is haar leven niet hond waardig meer. Er is een DA die op consult komt thuis en thuis jouw hond waardig kan inslapen. Een vriendin van mij heeft het zo gedaan en dat ging heel netjes en respectvol. Wellicht een optie?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 23:51

Deze DA komt aan huis. Dus het zou sowieso thuis gebeuren. Het is op zich een heel goede DA. Ik heb echter in het verleden al gemerkt dat wanneer het over deze beslissing gaat het steeds moeilijk is. Ze geeft het ook zelf toe dat deze beslissing moeilijk is voor haar.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 00:06

Je hond wil dat er zo weinig mogelijk verandert. Wij vinden het zielig dat ze zo oud buiten liggen, rillend van de kou, maar dit is haar leven en dat wil ze gewoon volhouden. Oude border collies zijn nog autistischer dan jonge border collies.

Border collies zijn super taai en gaan door tot ze met haken en ogen aan mekaar hangen, ze nemen de pijn voor lief zolang ze een doel hebben.

De enige tip die ik kan geven: kijk in haar ogen. Los van de staar die ze inmiddels wellicht heeft, hoe is haar blik nog?

Het is normaal dat ze een jonkie van zich afbijt, ze heeft pijn en geen zin meer in gedoe. Het hoeft daarom nog geen kronkel te zijn...

Jij kent haar het beste... wil ze nog een rondje verder of is het goed geweest?

Allebei is oké hoor. Een oude hond is niet zo snel zielig als we denken...
Maar als ze zelf dof is vanbinnen en het licht is uit de ogen, dan is het tijd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 00:07

Laibadji schreef:
Deze DA komt aan huis. Dus het zou sowieso thuis gebeuren. Het is op zich een heel goede DA. Ik heb echter in het verleden al gemerkt dat wanneer het over deze beslissing gaat het steeds moeilijk is. Ze geeft het ook zelf toe dat deze beslissing moeilijk is voor haar.

Ja maar het draait niet om haar. Het draait om de hond. En blijkbaar lijd de hond, en dan word het nu ook nog winter.
Dus als ze het echt moeilijk vind moet ze doorverwijzen naar een andere DA,want dit hoort helaas gewoon bij het vak.
En eigenlijk, wij, zij, iedereen, mogen, ondanks dat het verschrikkelijk rot is, eigenlijk ook blij zijn dat we deze keuze mogen maken voor onze allerliefsten? Dat we verder leed kunnen besparen is toch helemaal niet slecht?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 00:08

Fijne dierenarts :=
Nee geen enkele dierenarts vindt dit leuk, doh. Toch kan het vanuit een dierenarts ook 'mooi' zijn: ze kan een dier een vredig einde geven en van de pijn verlossen.

Wat zijn haar oplossingen dan? Zo laten? :n Deze hond heeft helaas echt duidelijk veel pijn. Was het een hondje van 4 jaar, is het een ander verhaal maar deze is 14 en heeft een mooi leventje gehad.

Heb je al meerdere filmpjes van hoe ze loopt en op staat?

Je hebt altijd recht om het dossier op te vragen en een andere dierenarts te bellen.. Al snap ik dat dat niet fijn is als jij en je hond, deze arts goed kennen.

Kun je in de tussentijd misschien een warmte matje halen? Je hebt speciale voor dieren. Snuggle safe heet het geloof ik.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 00:11

Is er niet een mogelijkheid een warmtelamp tijdelijk op te hangen? Of een warmte deken? Zo heel duur zijn die dingen niet en het is logisch dat een oudere hond wat meer moeite met kou heeft, 9 graden is best koud als hij niet zo dikke vacht meer heeft. Of eventueel is er toch ergens nog een rustige ruimte met een kachel waar ze wel inkan? Misschien als je daar steeds haar eten geeft dat ze sneller went? Eventueel nog een dekje kopen mocht ze dat accepteren lijkt me het uitproberen waard. Helpt alles niet eea weer voorleggen aan de dierenarts

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 07:07

Laibadji schreef:

Dan moet jij dit voor haar beslissen. En heel duidelijk aangeven dat het genoeg is geweest.
Dat het dier ondanks pijnstillers pijn heeft.
Natuurlijk is het niet leuk om een dier in te laten slapen. Maar het hoort er wel bij als dierenarts.

Als ze niet vertrouwd op jouw oordeel als eigenaar, dan zoek je een andere dierenarts.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 07:47

Ga alstublieft niet beginnen aan jas oid. Als ze 14 jaar lang niets aan gehad heeft en je trekt ze nu over haar oude, stramme lijf een jas aan dan mogelijk nog meer pijn. Een jas geeft altijd druk en bij buitenhond kun je onvoldoende controleren of alles juist zit. Jassen enz zijn leuk voor binnen honden die koukleumen zijn en toch regelmatig naar buiten moeten. Echter bij 24/7 buitenhond zou ik het af raden. Dan eerder in de ligplaats nog een oude zitzak gooien. Via marktplaats zo verkrijgbaar en die lekker op het stro mikken.
Echter eerlijk is eerlijk. Jou berichten geven aan dat het gewoon op is. Ik zou absoluut nog eens in gesprek gaan met je dierenarts

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 08:21

Inslapen lijkt me hier echt meer dan ok.
Tot die tijd zou ik het haar nog comfortabeler maken dan nu.
Dus jas/deken aan, (warmte)kussen ipv stro en toch die Lebrela naast de metacam. Waarom is de Lebrela in eerste instantie geen optie?
Jas lijkt me voor nu de eerste prio, door de koud worden de artrose klachten immers erger.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:44

Die vrouw heeft nog wat te leren in haar rol als dierenarts. Het niet fijn vinden om een dier te euthanaseren, maar blijkbaar wel ok zijn met dieren onnodig lang te laten lijden. :n

Wat onwijs rot voor jou TS dat je een dergelijke dierenarts treft. Ik sluit mij verder aan bij de meerderheid. Geef duidelijk aan dat de grens is bereikt en je je hond wil laten inslapen. En als ze niet wil meewerken je dossier opvragen en een andere dierenarts zoeken.
Heel veel sterkte!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:49

Maar het is niet aan de dierenarts om te beslissen wanneer het genoeg is geweest, hè? Die keuze heb je als eigenaar nou eenmaal zelf te maken.

Prima dat de dierenarts het moeilijk vind, maar aangeven wanneer het gaat gebeuren is in deze situatie aan de eigenaar.