In huis plassende katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Plast jouw kat soms in huis?

Mijn binnen en buiten kat is proper.
46 (30%)
Mijn binnen kat is proper.
70 (46%)
Mijn binnen en buiten kat gaat soms naast de bak.
10 (6%)
Mijn binnen kat gaat soms naast de bak.
23 (15%)
Mijn kat weigert volledig op de bak te gaan.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 149

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:23

De meeste mensen hebben te weinig kattenbakken in huis, dus het kan heel goed zo zijn dat dit in alle gevallen waarmee je bekend bent het geval is.

Ik ken maar weinig die meerdere bakken hebben staan. Je word vaak raar aangekeken als je het als oplossing presenteert.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:26

Skyla schreef:
Daarbij gaat dit topic niet enkel over mijn katten maar alle katten. Aangezien ik er zoveel ken die alles perfect hebben maar toch in huis durven gaan. En dan vooral het plassen.

Katten plassen niet zomaar in huis, daar is altijd een reden voor. Blaasontsteking/ gruis, stress, grit etc.

Ik heb zowel met mijn vorige kater als poes meegemaakt dat ze in huis plasten.
De kater bleek een ontsteking te hebben en heeft na medicatie en verandering in voer nooit meer in huis geplast.
De poes had stress en heeft na de verhuizing nooit meer in huis geplast.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:28

Skyla schreef:
Ik weet dat er altijd wel een reden toe is maar ik vind het gewoon verschieten hoeveel katten ons extra vloek en schoonmaakwerk geven.

Waarom "vloek" werk.
Of het zijn katten met een medisch probleem of je/jullie hebben de voorwaarden niet goed.
Niks waar de katten in kwestie wat aan kunnen doen. Zou wat kritischer naar eigen handelen kijken ipv gefrustreerd raken over wat de uitkomst is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:30

Skyla schreef:
Sommige mensen lezen mijn tekst precies maar half of lezen totaal wat anders dan ik typ.

Daarbij gaat dit topic niet enkel over mijn katten maar alle katten. Aangezien ik er zoveel ken die alles perfect hebben maar toch in huis durven gaan. En dan vooral het plassen.

Zeer ongeloofwaardig. Als je alles écht op orde hebt (inclusief stress) dan is het zéér uitzonderlijk dat een kat onzindelijk is. Dus ik ga er vanuit dat jij niet het inzicht hebt in hoe 'alles perfect hebben' eruit ziet.

Citaat:
Het grid kijk ik niet om geld maar zoals ik zei wilde ik eens zien wat haar het beste gaat. We hadden vroeger pellets maar vond dit snel stinken, dan kleine steentjes geprobeerd, kristallen en nu ben ik de grotere steentjes aan het proberen. Maar ik merk dat ze deze het minst leuke vind. Kristallen het liefst.

Ik lees niet verkeerd hoor. Ik lees dat je 1 bak hebt en per sé eerst het grit op wil maken wat ze niet zo fijn vinden. Dat je het niet weggooit snap ik, maar koop nu het grit waar ze het het beste op doen en doe dat erin. Gebruik je dat mindere grit voor als je een vierde (!) bak hebt staan en kijk je of ze die dan wel willen gebruiken.

Citaat:
En kwa plaats, niet iedereen heeft het geluk groot te wonen. De katten kunnen enkel in de keuken en woonruimte. Behalve de zindelijke, die mag overal. Maar dat beperkt direct de plaats waar er kattenbakken kunnen staan. Ik lieg niet, we hebben echt geen muur meer vrij om een kattenbak tegen te zetten. We weten zelfs niet eens waar we straks onze kerstboom moeten gaan zetten. En we hebben letterlijk maar 1 kast, 1 zetel, 1 tafel. Dus ook geen hopen meubels, maarja 3 benchen nemen ook behoorlijk plaats in.

Ik vind het echt raar (en niet kunnen) dat je straks wel ruimte wil gaan maken voor een kerstboom maar nu niet voor de bakken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:48

Ik heb twee katten, broer en zus, en twee bakken. Ik schep elke dag (soms om de dag, ik, ben niet zo trouw) maar afgezien van een ongelukje (verhuisstress toen ze hier net waren :(:) ) heb ik hier nooit last dat ze er niet op willen/ernaast gaan.
En even, als ik hier op 30 vierkante meter al mijn meubels kwijt kan plus twee bakken, een derde als het zou moeten én een kerstboom (ja, die staat al, sue me) dan vraag ik me werkelijk af hoe ieniemini jouw huis is dat het bij jou niet lukt :=

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:53

Hier ervaring met 2 katten, de ene heeft nooit naast de bak geplast, ook niet in de tuin, die kwam er echt voor naar binnen. De ander heeft wel wat medische dingen gehad, daar ging het wel eens mis, en ook bij stress.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:59

Beide katten die ik heb (gehad) houden het liever op dan dat ze ergens anders moeten plassen dan in de bak. Een uitzondering heb ik alleen bij blaasontsteking meegemaakt (=pijn en dus ergens anders plassen).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:05

luuntje schreef:
Ik heb 4 siamezen en meerdere bakken staan.
Ze gaan rustig met 2 of 3 tegelijk op 1 bak.

Ik heb Peewee bakken met houtkorrels.
Bakken sop ik 1x per week uit.
Meerdere keren per dag haal ik de drollen er uit.

Zijn allemaal super zindelijk.

Ik heb ook een Peewer bak. Wat een topsysteem is dat!

---

TS, heb je dan niet gewoon te veel dieren (honden, katten) op een klein woonoppervlak?

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:10

Heeft er ook iemand ervaring met een kater (gecastreerd) die enkel in bed plast?
Ik heb een poes en een kater van 1,5 jaar oud en de kater plast sinds een halfjaar in bed terwijl hij wel gewoon poept op de bak. Ik heb drie bakken staan die goed schoon gehouden worden.
Hij doet het echt alleen op bed. |(

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:12

xMoniique schreef:
Heeft er ook iemand ervaring met een kater (gecastreerd) die enkel in bed plast?
Ik heb een poes en een kater van 1,5 jaar oud en de kater plast sinds een halfjaar in bed terwijl hij wel gewoon poept op de bak. Ik heb drie bakken staan die goed schoon gehouden worden.

Ben je al bij de dierenarts geweest?

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:14

Amber_anne schreef:
xMoniique schreef:

Ben je al bij de dierenarts geweest?

Ik heb dit probleem aangekaart bij mijn dierenarts toen ik een afspraak wilde maken, maar ze gaven aan dat als hij een medisch probleem zou hebben dat hij dan overal in huis zou plassen, dus het werd volledig weggewuifd. Ben daarom toen ook niet geweest..

Kabayo

Re: In huis plassende katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:24

Ik had een kat en géén kattenbak. Ik woon in een stacaravan en ik vind zo'n bak echt vies :o (iknow iknow het is maar net hoe vaak je het schoonmaakt. Maar als zo'n kat net gepoept heeft stinkt het best wel erg := )

Deze kat kon naar buiten (kattenluik) en deed altijd buiten zijn behoefte. Nooit binnen geplast of gepoept

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:25

xMoniique schreef:
xMoniique schreef:

Ik heb dit probleem aangekaart bij mijn dierenarts toen ik een afspraak wilde maken, maar ze gaven aan dat als hij een medisch probleem zou hebben dat hij dan overal in huis zou plassen, dus het werd volledig weggewuifd. Ben daarom toen ook niet geweest..

Ik zou hem zeker na laten kijken hoor. Begin eens met plas op te vangen en dat te laten onderzoeken.

En heb je de rest van de berichten hier goed gelezen en nagelopen wat nog oorzaken kunnen zijn voor het niet gebruiken van de bakken? Want enkel het goede aantal bakken (en 'goed schoon') zegt nog weinig.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:27

Mijn beide katten gaan netjes op de bak. Er is mij ook altijd verteld als ze dit niet doen dat er lichamelijk iets mis kan zien. Bovendien zou ik meer bakken neerzetten. Vaak 1 meer dan aantal katten dat je hebt.

Ook voer en drinkbakken niet te dicht bij de kattenbak

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:28

Wij hebben sinds iets meer dan een maand een kat, die bij haar vorige eigenaar in huis plaste en poepte. Sinds ze bij ons is komen wonen, is dat geen een keer gebeurd. We hebben 2 kattenbakken met normaal kittengrit, waarvan ze ze allebei in het begin gebruikte maar nu 1 niet meer. 1 bak zonder kap en 1 met. Ze staan op verschillende plekken, ver van het voer en water.
We scheppen 1x tot 2x per dag eruit of vaker als ik zie dat er iets ligt.

Bij de vorige eigenaar had ze een hoge bak om in te springen met houtkorrels en waren er andere katten. Ik denk dat de combinatie er voor zorgde dat ze naast de bak plaste en poepte.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:29

Ik deel de mening niet van sommigen dat er altijd een oorzaak te vinden is voor het buiten de bak plassen en daarmee de aanname dat het altijd op te lossen is.
Ik heb zelf een pers gehad, kwam uit een verwaarloosd huis en is nooit gestopt met buiten de bak plassen. Dierenarts onderzoeken, allerlei verschillende bakken (deksel erop, eraf, etc.) en soorten grit, verschillende locaties, kattengedragsdeskundige ingeschakeld. Plasmatjes neergelegd. Zelfhulp boeken gelezen. :') Niks heeft gewerkt.

Uiteindelijk is ze naar een vriendin van ons gegaan. Heerlijk haar eigen paleis met volop aandacht. Ook daar plast ze nog steeds, inmiddels al een aantal jaar, buiten de bak. Vriendin heeft ook van alles geprobeerd, is zeer ervaren met kattenproblematiek, maar niks mocht baten.
Oorzaak? Tja, wellicht een oude gewoonte door het huis waar ze vandaan kwam.
Op te lossen? Nope.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:32

Een kat die de bak niet gewend is kun je dat echt makkelijk aanleren :j
Toen wij gingen verhuizen, en onze toen al oudere kat voor het eerst op de bak moest heb ik hem gewoon erin geduwd en heel overdreven beloond, een aantal keer achter elkaar. Toen hij dat door had steeds gewacht totdat hij er echt in ging plassen, en dat weer met veel snoepjes beloond. Die wist binnen een uur hoe het werkte, en was ook nog zo slim om te doen alsof ie ging plassen om snoepjes te krijgen :')

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:37

GDG schreef:
Ik zou hem zeker na laten kijken hoor. Begin eens met plas op te vangen en dat te laten onderzoeken.

En heb je de rest van de berichten hier goed gelezen en nagelopen wat nog oorzaken kunnen zijn voor het niet gebruiken van de bakken? Want enkel het goede aantal bakken (en 'goed schoon') zegt nog weinig.

Ik ben toen der tijd uitgegaan van het advies van de dierenarts, maar begin nu toch te twijfelen om toch onderzoek te doen.

Het enige merkwaardige is dat ik sinds twee weken een extra dekentje bovenop mijn bed heb liggen, en sinds dat moment heeft hij het niet meer gedaan. Geen idee of dit toeval is.

Ik heb dit topic inderdaad helemaal doorgelezen, maar ik vind het lastig omdat hij wel gewoon op de kattenbak poept, nog geen een keer buiten de bak. Ik heb drie bakken, met grove korrel grid, de bakken worden twee keer per dag leeggeschept en elke week gaat overal een sopje doorheen. De bakken staan op verschillende plekken en niet in de buurt van voer of water.

Misschien wordt het tijd voor een andere dierenarts :+

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:42

Skyla schreef:
Klopt nu wel. Sinds de verhuis hebben we maar 1 grote bak meer. De bedoeling is een kattenluikje in de kelderdeur te steken en daar nog kattenbakken te zetten omdat we in huis gewoonweg geen plaats ervoor hebben nog te zetten. Maar eerst moet er beneden plaats gemaakt worden. Luikje hebben we al. Grootste probleem is ook dat we honden in huis hebben die er geen toegang tot mogen krijgen.
Wat het grit betreft merk ik ook een enorm verschil, zeker nu ik wat aan het proberen ben met verschillende types. Ik hoop nu die ene zak steentjes snel leeg hebben zodat ik gauw weer de kristallen kan nemen. De prijs daarvan is niet het goedkoopste maar vind onze kattin vooral het leukste.

De kat die totaal niet wilt heeft nooit maar dan ook nooit in een kattenbak gegaan. En we hebben haar sinds ze heel jong was.

Ik haal dagelijks de drollen er uit en zo goed als mogelijk de natte plekken. Regelmatig een scheutje javel er in voor de geur.

Mijn ouders en die andere mensen houden mooi de regel met kattenbakken aan. Al staan er soms wel 2 naast elkaar.

Daar heb je dus al zelf de oorzaak van het probleem benoemd.
1 kattenbak en te weinig schoonmaak.

Ik heb sinds 45 jaar katten en nog geen een die ernaast of op andere plekken geplast heeft zonder medische reden.
Zelf een 10 jaar oude zwerver die niet eens een kattenbak kende was vanaf dag 1 zindelijk.

Dus aan jouw de keuze : meer kattenbakken neer zetten (en verschillende ) met verschillende kattenbakkorrels /grit en dagelijks schoonmaken ( ook de plas)
Hier heb ik nu 4 (binnen-) katten.
In het begin 5 bakken en dat was puzzelen want hier ook een van mijn honden die dolgraag IN de kattenbak graaid
En verschillende soorten grit... uiteindelijk vastgesteld, welk soort ze het fijnste vinden. Dat heel fijne, goedkope van de Aldi en de Lidl. Niet zo fijn voor mij (stofzuigen iedere dag) maar voor hun.
Op een gegeven moment ook vastgesteld dat ze alleen maar 2 bakken gebruiken. Dus zijn peu a peu 3 op zolder beland.
Ik haal iedere ochtend en avond de drollen en plasjes eruit (en soms direct als ik zie dat er een gepoept heeft). En dat gaat nu sinds 6 jaar zonder problemen.

Als een van jouw katten al sinds kitten niet zindelijk is ( en medisch en stress is uitgesloten) kun je ook eens aarde gemixt met zand gebruiken. Als dat dan gaat, langzaam het gewenste grit erbij doen.

Verder heb ik ook nergens in mijn kenniskring iets soorteglijks.
Als dan is er altijd een reden : of stress of medisch en beiden kun je (meestal dan ) verhelpen.

En ook die vraag ( omdat ik dat met 3 benches net gelezen heb) :
Heb je niet gewoon TE veel dieren voor een te klein huis ?
Dan klingt het mij (voor die 2 onzindelijken) gewoon stress... als ze alleen maar 2 ruimtes hebben - die moeten delen en dus nergens rust krijgen...
Laatst bijgewerkt door sasja0705 op 25-11-24 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:44

xMoniique schreef:

hoe kan je kat nou een half jaar lang in bed plassen? Je sluit de deur van je slaapkamer toch na de eerste keer en totdat je weet wat de oorzaak is en hoe je dat kan oplossen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:45

Ik heb voorheen katten gehad.
Één kat plaste wel eens op een stapeltje schone was of dekentjes.
Terwijl ze verder keurig zindelijk was.
Van andere mensen met katten hoor ik ook wel eens gedoe met plassende katten, bv plassen in een rieten mandje met dekentje, in een hondenmand e.d.
Ik denk dat het bij een aantal katten altijd een dingetje zal blijven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:51

Op bed plassen dat is mogelijk een probleem met veiligheid/geur etc. Met andere woorden, je kat voelt zich niet fijn in huis.
Zorg ervoor dat de voorwaardes in huis goed zijn. Kunnen de katten goed met elkaar, zijn er genoeg plekjes waar de kat veilig kan zitten in verschillende ruimtes? Dus niet ergens onderin een hoekje, maar op hoogte.

En dat geldt ook voor TS. Als het niet iets lichamelijks is, dan is het mogelijk stress. Vaak zien we stress niet zo goed bij katten maar uit het zich in dit soort dingen, het buiten de bak plassen. De kat kent geen veiligheid en voelt zich bedreigd op de bak door de geur van andere katten of aanwezigheid van katten.

Lees je eens in hoe je kattengedrag kunt interpreteren, want veel mensen denken dat katten goed samen gaan, totdat er een kat weg gaat en de ene kat helemaal verandert in gedrag. Dat gebeurt vaker dan je denkt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:57

xMoniique schreef:
GDG schreef:

Ik ben toen der tijd uitgegaan van het advies van de dierenarts, maar begin nu toch te twijfelen om toch onderzoek te doen.

Het enige merkwaardige is dat ik sinds twee weken een extra dekentje bovenop mijn bed heb liggen, en sinds dat moment heeft hij het niet meer gedaan. Geen idee of dit toeval is.

Ik heb dit topic inderdaad helemaal doorgelezen, maar ik vind het lastig omdat hij wel gewoon op de kattenbak poept, nog geen een keer buiten de bak. Ik heb drie bakken, met grove korrel grid, de bakken worden twee keer per dag leeggeschept en elke week gaat overal een sopje doorheen. De bakken staan op verschillende plekken en niet in de buurt van voer of water.

Misschien wordt het tijd voor een andere dierenarts :+

Mijn kat heeft net blaasontsteking gehad en mijn hele deurmat ondergeplast, maar poepen bleef ze ook gewoon op de bak doen! Dus zij linkte (denk ik) echt de bak aan pijn bij het plassen.
Inmiddels plast ze weer op de bak gelukkig.

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:12

Goof schreef:
xMoniique schreef:

hoe kan je kat nou een half jaar lang in bed plassen? Je sluit de deur van je slaapkamer toch na de eerste keer en totdat je weet wat de oorzaak is en hoe je dat kan oplossen?

De slaapkamer deur is sinds dat moment inderdaad altijd dicht, behalve als ik s'avonds naar bed ga. Mijn andere poes slaapt altijd bij mij in bed, en die heeft helaas grote medische problemen dus die wil ik ten alle tijden kunnen horen. Dus daarom kan mijn slaapkamer deur niet dicht. ;) En in dat halfjaar heb ik zelf al een hoop geprobeerd, dus heb zeker niet stilgezeten.

@Earth: Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt, dit is iets waar ik iets mee kan als ik een medisch probleem heb uitgesloten, dank!

@Tiggs: dank voor je reactie, dit geeft voor mij nog meer aan dat ik naar mijn eigen gevoel had moeten luisteren en hem toch moet laten onderzoeken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:39

Ts een van mijn siamezen (kitten) had bij nieuwe eigenaren steeds diarree.
Wilde ook niet meer op de kattenbak daar.

Ik heb haar teruggekocht en op graanvrij voer gezet.
Diarree is over en ze is keurig zindelijk.

Peewee bakken heb ik wel de kap op, maar deurtjes zijn eruit gehaald.
Houtkorrels geven weinig troep.
Plas valt door het gaas dus voornamelijk drollen scheppen meerdere keren per dag.