Ervaring muisvriendelijke muizenval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Ervaring muisvriendelijke muizenval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:05

Ik heb zo'n kooivalletje. Broodje pindakaas erin en dan zet ik ze weer buiten. Werkt prima.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:33

Wij hebben hier spitsmuisjes, en die schijnen dus een beschermde status te hebben, we vangen ze met een vriendelijke muizenval en tot nog toe doet deze het goed... en ze zijn echt te schattig die muisjes..Ben blij dat we ze zo kunnen vangen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 11:56

Jessix schreef:
Ik heb zo'n kooivalletje. Broodje pindakaas erin en dan zet ik ze weer buiten. Werkt prima.

Ja, die heb ik ook. Maar ik zie de muis er letterlijk om- en overheen lopen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:59

musiqolog schreef:
Jessix schreef:

Ja, die heb ik ook. Maar ik zie de muis er letterlijk om- en overheen lopen!

Ik zet ze ergens waar ik er geen zicht op heb. Achter een kastje ofzo. (natuurlijk wel op de plek waar ik ze hoor of keutels van ze vindt) En vang ze meestal 's nachts.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:09

Ik heb er meerdere. Die kooivallen werken vrij goed. De plastic buisjes die omklappen werken matig. Maar deze werkt het beste, daar heb ik ook wel eens een stuk of 5 muizen op een nacht mee gevangen.
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:51

Ik heb sinds ik een jachthond heb ook nooit meer muizen in huis. Daarvoor was het elk najaar raak. De buurvrouw heeft een volière met vogels en in het najaar zoeken de muizen de warmte op en komen ze ons huis in via de kruipruimte. Maar nu sinds 3 jaar een hond. Ze heeft toen ze net 1 jaar was 2 keer een muis gedood, en sindsdien komen ze niet meer. Wat trouwens ook een goede tip is, etenswaren in afsluitbare plastic bakken zodat ze niet aan de verpakkingen kunnen knagen. En heel goed schoonmaken. Nergens etensresten laten liggen. Kruimels van koek, brood of chips zijn al complete maaltijden voor een muis. En als dat kan, alle gaatjes en kieren in je huis afdichten met staalwol. Muizen kunnen door de kleinste gaatjes. Maar staalwol vinden ze niet fijn daar kunnen ze niet doorheen knagen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:04

Mijn kat was zo leuk om een muis in huis los te laten om er vervolgens niet meer naar om te kijken, gevangen in muisvriendelijke val en weer terug buiten uitgezet.

Als ze zelf binnen komen, komen ze waarschijnlijk terug. Kan wel als je de plek vindt waar ze binnen komen en dat afdicht. Mijn vader heeft volgens mij een tijdje telkens dezelfde muizen buiten gezet, tot hij de plek dicht had gemaakt, toen hield het op. :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:08

mysa schreef:
De kat zal wat muizen aan hun eind helpen maar werkt daarna vooral preventief. Las dat hij al eerder last heeft gehad. Dus in die zin is een kat (of 2) een goed idee.

Dat is inderdaad het idee. Helaas trappen niet alle muizen erin. Bij familielid een kat die al twee keer gebeten is door een muis. :')

Dierenarts kon het aan de verwonding zien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:12

_CS_ schreef:
Een elektrische muizenval vind ik dan diervriendelijker dan klemmen.
In 1 klap zijn ze weg.

Deze heb ik ook. Alleen dan voor grotere knaagdieren. Erg effectief. Heerlijk lokvoer erin of een kwak pindakaas of blokje chocolade. Als ze erin lopen komt er een flinke stroomstoot en nog een of twee erachteraan voor de zekerheid. Dan zijn ze snel gedood zonder dat er een lijdensweg is geweest. En geen bloed of andere onsmakelijke dingen.

Nadeel je moet stroom hebben ervoor.

Hoewel ik liever niet dood zijn de grotere varianten hier echt niet welkom. Een klapval zit je met bloed en geplette dieren die je moet weghalen, mogelijk een lijdensweg als ze niet in een keer dood zijn.

Een muis met een levende val had ik altijd succes met 100% pindakaas met nootjes erin. En dan heel ver weg zetten. Ik nam ze altijd mee naar een bosje met veel struikjes en oud hout ver van de bewoonde wereld.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:45

8nnemiek schreef:
Ik heb er meerdere. Die kooivallen werken vrij goed. De plastic buisjes die omklappen werken matig. Maar deze werkt het beste, daar heb ik ook wel eens een stuk of 5 muizen op een nacht mee gevangen.
[ Afbeelding ]

Ja, die gebruik ik ook altijd.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:03

Zoolgangster schreef:
Dat is inderdaad het idee. Helaas trappen niet alle muizen erin. Bij familielid een kat die al twee keer gebeten is door een muis. :')

Dierenarts kon het aan de verwonding zien.

Wat erg (genant) := :')

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:17

Afgelopen jaren met een muisvriendelijke plastic muizenval een stuk of 30 muizen gevangen. Met AH pindakaas. Gaat prima hoor, zowel buiten als in huis. Twee valletjes werkt wat sneller.
Het uitzetten buiten moet wel verder dan 500 meter gedaan worden, anders wandelen ze vrolijk weer terug.
Toen we hier net woonden was het feest boven het plafond in de woonkamer, en nu horen we sporadisch nog wat. Maar het kan wel lang duren voordat ze allemaal gevangen zijn, en dan is het zaak de gaten dicht te stoppen. Met gaas en pur, kit of hout.
We hebben nu een kat die het muizenbestand netjes op de nulstand probeert te houden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:50

Ik heb bij een vriendin van me die last had van muizen, wat kleedjes van de katten afgeleverd (die bij mij op de stapel lagen om gewassen te worden) die ze over haar appartement verspreid heeft neergelegd. Dat werkte heel goed, de muizen bleven weg en na een maandje ofzo heb ik de kleedjes weer mee terug genomen. Ik kan me voorstellen dat het niet voor alle muizen werkt, maar het kan een tussenstap zijn tussen je huidige poging en een kat aanschaffen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:02

2 jaar geleden ook last van muizen in huis gehad. Ik deed ze iedere keer vangen in een hamsterkooi. Op een gegeven moment was ik er een beetje klaar mee en wilde ik met vallen gaan werken...
Heeft niet geholpen.. Sterker nog, op dag 3 was de pindakaas weer weg, de val was nog open en muislief zat er naast en vroeg om meer pindakaas >;)
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:04

Ik mag niet lachen maar het is een briljante foto!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:07

Toen ik idd die oogjes zag, heb ik de val ook maar weer weggehaald.. De plek waar ze binnen konden komen dichtgemaakt met bakstenen en met veel geduld de laatste muizen weg kunnen vangen met de hamsterkooi. Ik hoop dat oa de uilen op en rond stal zich er tegoed aan hebben gedaan :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:14

Goeie oplossing!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:14

Ik heb katten, maar m'n beste muizenvanger is toch echt de teckel. Heeft ook goede muizendetectie tevens, voor als je de krengen niet ziet omdat ze onder je huis zitten bijvoorbeeld! Hij is niet diervriendelijk, maar wel mega efficiënt *\o/*

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:59

Wij hebben zo'n kooival buiten staan ivm ratten door de compostbak. Ratten vangen we minder, maar muizen bijna dagelijks. Staat niet beschut (soms zit er ook eens een vogeltje in de val).
Dus hier is zo'n val wel succes.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 17:59

DJZ schreef:
2 jaar geleden ook last van muizen in huis gehad. Ik deed ze iedere keer vangen in een hamsterkooi. Op een gegeven moment was ik er een beetje klaar mee en wilde ik met vallen gaan werken...
Heeft niet geholpen.. Sterker nog, op dag 3 was de pindakaas weer weg, de val was nog open en muislief zat er naast en vroeg om meer pindakaas >;)
[ Afbeelding ]

O jee, ik heb net twee van precies deze vallen gekocht omdat ik ook wel klaar was met die kooi waar ze niet inlopen. Dit is niet erg bemoedigend... :n

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:58

Ik heb binnenshuis 2 papegaaien en we voerden de tuinvogels dus tja…toen zaten ze binnen…
En echt…ik maakte de hele godganse dag schoon. Al het papegaaienvoer elke avond uit de kooi, vegen, stofzuigen…het hielp allemaal geen bal.
Ik ving met de muisvriendelijke vallen zeker muizen, ik deed er idd pindakaas in. Ik zette ze uit bij ons op stal :D Het beste werkte toch alle gaatjes en kieren naar buiten dichtzetten. Ik heb speciale kit gekocht met metaaldeeltjes er in en alles dichtgespoten en gesmeerd; alles leidingdoorvoeren, trapkast (daar hielden ze hun feestjes) convectorput, meterkast….en toen was t klaar…geen muis meer gezien….gelukkig…

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:02

Wat Pallatin zegt is eigenlijk de beste tip. Je moet het ze onmogelijk maken om je huis binnen te komen, anders is het dweilen met de kraan open. Dus kit kopen en alle minuscule kieren dichten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:05

Voor onze tuindeuren hebben we nu perspex platen die we in de deuropening kunnen klemmen, zodat we bij warm weer toch open deuren kunnen hebben zonder dat de muizen naar binnen komen. Het zijn een soort woelmuizen denk ik, want degene die binnen was groef ook in de plantenbak. Maar voorkomen dat ze binnen kunnen komen is het allerbeste.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:09

Ik heb sinds kort mijn tonnen met paardenvoer in de garage staan en voilà, daar kwamen ook de muizen.
Ik heb zo'n plastic tuimelvalletje gehaald en doe daar een beetje paardenvoer in en ving de eerste dagen de ene na de andere 6 in totaal. Allemaal achterin de tuin uitgezet (aan de kant van de buren met kippen :-> ) en een week later weer eentje. Dus zo snel lopen ze ook weer niet terug. Binnenkort zet ik mijn paardenvoer maar in de trailer, dan komen ze vast niet meer.

Natuurlijk wel zorgen dat er verder niks te eten te vinden is.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:21

Wij hebben vroeger in ons schuurtje muizen gehad (opslag kippenvoer etc).
We hadden toen een muis-vriendelijke val, zo'n vangkooitje gekocht. Op een dag zat er een muisje in, maar helaas was de staart helemaal ontveld. Verder was het muisje nog wel alert en fit.
Mijn vader bracht de gevangen muisjes altijd naar het bos verderop, ongeveer 1km.
Maar toen, een paar dagen na het vrijlaten van het betreffende muisje, hebben we het muisje met de ontvelde staart weer gevangen! Precies hetzelfde muisje... -O- Sindsdien hadden we een muizenval klem :7