Aanschaf kittens: welk geslacht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beste combi geslacht katten?

Twee katers
24 (30%)
Twee poezen
16 (20%)
Kater en poes
15 (19%)
Maakt niet uit
23 (29%)

Totaal aantal stemmen: 78

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:29

Ik heb twee katers. Oorspronkelijke plan was twee broers, echter bleek één van de twee blaasproblemen te hebben. De fokker wilde hem niet meer meegeven, waardoor we een kitten van 6 weken jonger hebben uitgekozen. De introductie toen de jongste drie maanden oud was, was een vrij uitdagende maar het zijn nu beste vriendjes.

Hier ook binnenkatten, woon in een appartement.

Het zijn twee Ragdolls.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xoranlover

Re: Aanschaf kittens: welk geslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:46

Ik wil niemand vertellen wat die moet doen maar het stukje over erfelijke ziektes wil ik graag even toelichten. Ja er zijn veel erfelijke ziektes bekend bij raskatten. Maar dat komt omdat wij testen want we willen zo gezond mogelijke kittens fokken. Dat betekend dat ik dragers van ziekts niet met dragers wil kruisen want dan krijg ik lijders. Door te testen hebben we al heel veel bekende ziektes uit rassen kunnen fokken. Helaas is die informatie niet zo vaak te vinden want er wordt alleen verteld welke ziektes er bekend zijn.

Buiten dat ik heb hier 3 raskatten lopen en 1 htk kat. Ik weet dat mijn raskatten gezonder zijn want ze zijn getest op veel ziektes. Mijn htk is nergens op getest. Daar ga ik (en ik denk met mij vele) mee naar de dierenarts als hij iets heeft. Misschien heeft hij wel hcm maar heb ik dat niet ontdekt.

Ik denk dus niet dat ze persé ongezonder zijn de raskatten maar er meer bekend.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:55

Ik heb een boerderij kat en een kitten van straat en beide komen niet buiten behalve in de tuin. Ik heb ook een Ragdoll en een Maine Coon kruising. De kat die het minste zeurt om in de tuin te gaan is de kitten die van straat komt

Ik zou je zeker niet laten tegenhouden daardoor. Als ze het vanaf kitten gewend zijn dan is dat het belangrijkste. Het maakt niet uit of het een raskat is of niet

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:58

xoranlover schreef:
Ik wil niemand vertellen wat die moet doen maar het stukje over erfelijke ziektes wil ik graag even toelichten. Ja er zijn veel erfelijke ziektes bekend bij raskatten. Maar dat komt omdat wij testen want we willen zo gezond mogelijke kittens fokken. Dat betekend dat ik dragers van ziekts niet met dragers wil kruisen want dan krijg ik lijders. Door te testen hebben we al heel veel bekende ziektes uit rassen kunnen fokken. Helaas is die informatie niet zo vaak te vinden want er wordt alleen verteld welke ziektes er bekend zijn.

Buiten dat ik heb hier 3 raskatten lopen en 1 htk kat. Ik weet dat mijn raskatten gezonder zijn want ze zijn getest op veel ziektes. Mijn htk is nergens op getest. Daar ga ik (en ik denk met mij vele) mee naar de dierenarts als hij iets heeft. Misschien heeft hij wel hcm maar heb ik dat niet ontdekt.

Ja en nee, want veel kattenrassen zijn extreem gebouwd, tot karikatuur gemaakt, en deze afwijkende bouw zorgt al voor verhoogde kans op problemen. Daarnaast hebben veel kattenrassen een kleine genetische basis waardoor er vrij veel inteelt (hoog coi) kan zijn, zeker als je dieper gaat kijken dan de 4-5 generaties op het papieren stamboom. Dit is bij htk-katten toch echt anders.

Maar tegelijkertijd is het absoluut zo dat en bij htk-kat in principe niet getest wordt, en bij raskatten wel. Voor een gedeelte wordt dat bij htk-katten opgevangen doordat de populatie zo ontzettend groot is met over het algemeen een laag inteelt (binnen een zwerfkolonie niet, maar in wijken halen mensen vaak katten overal vandaan, waardoor er wel een laag COI is). Veel aandoeningen zijn recessief, maar doordat er binnen de htk-katten weinig dragers van dezelfde ziekte zijn, is de kans op lijders daardoor veel kleiner.

Ik zie toch wel veel raskatten vroeger ingeslapen moeten worden dan de gemiddelde (binnen)htk-kat, ondanks dat de gemiddelde raskat meer zorg krijgt wat ik in mijn omgeving zie.

Voor mij vallen veel kattenrassen puur door selectie op extremiteit af, en ook zeer kleine populaties vallen af. Net als de subpopulaties van kleurfokkerij.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:04

xoranlover schreef:

Mijn ervaring is helaas anders. Ik heb al jaren raskatten, allemaal met stamboom uit geteste ouders van goed aangeschreven fokkers. Twee keer een kat veel te jong verloren aan erfelijke ziekten ondanks dat de ouders vrij waren. Daarnaast met bijna alle katten ontzettend veel problemen. Van blaasproblemen, zware voedselallergieën, elk virusje wordt opgepikt en zo kan ik nog wel even doorgaan. Letterlijk al duizenden euro's (waaronder twee operaties) uitgegeven aan dierenartskosten. En ik zie hetzelfde bij anderen met raskatten. Ik ken ook veel mensen met Europese kortharen. Ook die hebben wel eens wat maar ze lijken toch echt veel sterker en minder problemen te hebben, toen ik zelf Europese kortharen had hebben ook die in hun lange levens weinig problemen gekend.

Pech kan je natuurlijk met iedere kat hebben maar ik denk wel, ondanks de zorg die fokkers er aan besteden, dat met raskatten de kans op die pech toch wel wat groter is.

Daarentegen, als je katten binnen wil houden zou ik ook sneller voor een raskat kiezen dan voor een volle Europese korthaar. Die hebben vaak, niet altijd, toch meer die drang om naar buiten te willen. Maar zeker weten doe je dat vooraf natuurlijk nooit. Garanties heb je gewoon op geen enkel gebied. Behalve dan dat katten sowieso fantastisch zijn. {:}

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:09

Wij hebben ook twee broers, van verhuisdieren.nl. Echt super blij mee! Ze zijn dikke maten van elkaar en liggen bij voorkeur op dezelfde vierkante centimeter. Daarnaast ook erg aanhankelijk richting ons, maar geen problemen met thuis blijven omdat ze al wat ouder zijn.

Wij hebben bewust voor iets oudere katten gekozen. Dan wisten we zeker dat binnen goed zou gaan, welk karakter ze hadden en hoe ze met elkaar zijn. In het verleden ook een kitten gehad, maar die kon toch niet wennen aan binnen zijn.