Meedenken poes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:25

Welke kleur is ze dan? Tortie?
Kun je vandaag bellen met de dierenarts? Dan heb je in het weekend tijd om haar tips op te zoeken etc, wat in te lezen en kun je volgende week aan de slag.

Hevonen, waarom vind jij dit niet direct vanuit stress?
Die kat is een groot deel van de dag gespannen en op haar hoede, ik vind dit juist echt heel erg klinken als stress (en inmiddels na zoveel jaar waarschijnlijk ook gewoon ingesleten gedrag)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 12:00

Ik ga het pas na het weekend kunnen doen ivm wegbrengen.
Moet vandaag en het hele weekend werken.

Haha ja klopt, een two face
Afbeelding
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:25

Nyaleti schreef:
Welke kleur is ze dan? Tortie?
Kun je vandaag bellen met de dierenarts? Dan heb je in het weekend tijd om haar tips op te zoeken etc, wat in te lezen en kun je volgende week aan de slag.

Hevonen, waarom vind jij dit niet direct vanuit stress?
Die kat is een groot deel van de dag gespannen en op haar hoede, ik vind dit juist echt heel erg klinken als stress (en inmiddels na zoveel jaar waarschijnlijk ook gewoon ingesleten gedrag)

Stresskatten plassen en sproeien juist op 'vaste' plekken, om hun geur achter te laten, zodat ze zich veiliger voelen. Gewoon alleen plassen en niet sproeien op willekeurige, en steeds weer andere plekken, klinkt voor mij als iets anders, bijvoorbeeld een overactieve blaas, of blaasstenen (wij hadden een poes, die ook overal plaste, zij is geopereerd aan een blaassteen (net een m&M) en daarna was het over).

De poes van TS was wel zindelijk, anders zou je kunnen denken dat ze gewoon nooit zindelijk is gemaakt/geworden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:02

Hevonen schreef:
Je zou eens kunnen proberen om haar een paar dagen novacam/metacam (voor katten) te geven. Gewoon beginnen met de normale dosis en dan in een dag of 5 afbouwen.
Als er toch iets van pijn speelt, kun je dat zo ontdekken.

Mijn DA heeft dat ook bij een van mijn katten voorgesteld, en dat hielp een stuk bij de diagnose.

Het plassen van jouw kat klinkt niet echt als stress (al kan stress de situatie natuurlijk wel verergeren), mogelijk is er toch een probleem dat niet zo een twee drie te zien is. Zelfs dierenartsen weten/zien niet alles.

Het overgrote deel van blaasklachten en plasproblemen komen bij katten voort uit stress. Ik durf wel te geloven dat dit hele probleem is ontstaan vanuit stress.

Totaal anders invalshoek; is de blaas al eens op de echo geweest? Röntgen?

alhoewel ik hier ook niet meteen een medisch probleem vermoed, maar je weet het nooit.

wend2009

Re: Meedenken poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:35

Even geen tip hier namelijk ook zo'n poes.
Intussen is ze 15 en sinds dat ik en mijn ex uit elkaar zijn plast ze veel minder.
1 keer in het kwartaal ofzo.
Meestal met een reden.
Paar dagen niet thuis geweest dan komt er tussen door gewoon iemand langs voor ze.
Maar tegen urine lucht werkt hier een sopje biotex en hg korrels nare geurtjes in sportkleding.
Je ruikt er echt niks meer van.
Succes het is verschrikkelijk maar ze zijn ook weer zo lief.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:43

Ik denk ook aan blaasstenen, die kun je niet altijd in de urine zien, op foto's wel.
Ik had ook een kat die overal plaste, bleken blaasstenen en was niks in de urine te zien. In het bloed wel verhoogd calcium.
Staat nu op oxalaat dieetvoer en nu gaat het goed.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 23:13

Blaasstenen/gruis verwacht ik niet. Aangezien haar onlangs overleden maatje blaasgruis had en hier altijd speciaal voer voor gehad. En dit ook altijd heeft gegeten.

Vanmiddag op mijn werk tijd gehad om toch met de da kunnen bellen. Eerst een heel fijn en verhelderend gesprek met de assistente en later onze vaste da. Hij heeft haar in het verleden behandeld en onderzocht.
Voor hem komt het echt voort uit stress/trauma.
Hij zag gezien alle eerdere onderzoeken ( urine onderzoek, pijnstilling, blaasmedicatie, echo, röntgen) waar niets uitkwam geen meerwaarde dit opnieuw te doen.
Een gedragstherapeut zou hij normaliter idd adviseren, maar vroeg zich hardop af of dit eerlijk was voor haar. En ook of het nog wel in deze situatie zou helpen. Maar legde deze keuze bij ons.
Medicatie tegen stress besproken. Dit was te proberen, maar zei wel. Is symptoombestrijding maar lost het probleem niet op. Maar proberen kon nooit geen kwaad.

Herplaatsen ook besproken en daarmee zagen ze vaak wel goede veranderingen mee. Maar wel bij iemand in huis zonder drukte en stress triggers.
Boerderij idd geen optie naar zijn mening. Ze ervaart daar zoveel stress dat de kans groot was dat ze stopt met eten.
Het liefst houd ik haar zelf natuurlijk. Maar anderzijds is dat van mij egoïstisch om te doen als ze hier niet gelukkig is.
Inslapen maakte hij deels bespreekbaar. En dan meer omdat dit ook lijden is. Maar wel met de kanttekening, enkel na advies gedragstherapeut.

Uiteindelijk de eerste op mijn lijstje van een gedragstherapeut gebeld. Hier ben ik binnen 5 minuten op afgehaakt.
Wat een zweef figuur met dingen waar ik op voorhand echt niet achter kan staan.
Dier dwingen/vasthouden in angst situaties. Plas niet opruimen om te testen of ze andere plaatsen gaat kiezen.
Dit was overigens niet iemand van de eerder gegeven link.
Ga toch maar daar eens tussen zoeken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 00:55

Fijn dat je al hebt kunnen bellen!

Vind het eerlijk gezegd wel dubbel advies.
- Urine onderzoek: 30 euro en zo gedaan. Why not? Kun je dat afvinken.
- Gedragsmedicatie: het is inderdaad een symptoom bestrijding maar hoe ga je het anders aanpakken? Een gedragstherapeut heeft ook geen magische handjes die het in een keer fixt en juist gedragsmedicatie is een heel goed ondersteuningsmiddel. Er zit natuurlijk verschil in haar plat gooien of eens een keer een lichte variant (Zylkene, Telizen) te proberen.
- herplaatsen, ja. Maar dan zal iemand met een beetje verstand ook vragen dat medische problemen zijn uitgesloten. En "een oud vrouwtje" die de hele dag op de stoel zit, zie er maar eens een te vinden die een probleem kat wilt.. Misschien bij iemand die alleen woont op een appartment 4 hoog (weinig omgevingsgeluiden) maar ook daar komen natuurlijk mensen over de vloer..
Jammer dat de gedragstherapeut tegen viel. Vasthouden is wel slecht advies..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:50

kiki1976 schreef:
Blaasstenen/gruis verwacht ik niet. Aangezien haar onlangs overleden maatje blaasgruis had en hier altijd speciaal voer voor gehad. En dit ook altijd heeft gegeten.

Haak hier even op in als meelezer, voer je dit speciale voer nu nog wel? Of andere brok?
Anders is de kans groot dat ze nu sinds augustus ander voer -> wel blaasgruis heeft ontwikkeld!
Zeker een tripje dierenarts waard om uit te sluiten.

Plassen op zachte dingen zoals jij specifiek noemt, kleedjes e.d. is regelmatig gedrag om pijn te ontwijken (de kattenbak associeren ze met pijn) en een zacht kleedje zal dan wel minder zeer doen...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 11:30

Dat voer eet ze nog steeds, want ze doet het er goed op en daarom niet veranderd.

Plast niet enkel op de deurmat, welke niet zacht is. Maar ook gewoon op plavuizen, pvc vloer, deksel kattenbak, kartonnen doos. Op bv de fleece dekens Plast ze niet

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 11:38

Nyaleti schreef:
Fijn dat je al hebt kunnen bellen!

Vind het eerlijk gezegd wel dubbel advies.
- Urine onderzoek: 30 euro en zo gedaan. Why not? Kun je dat afvinken.
- Gedragsmedicatie: het is inderdaad een symptoom bestrijding maar hoe ga je het anders aanpakken? Een gedragstherapeut heeft ook geen magische handjes die het in een keer fixt en juist gedragsmedicatie is een heel goed ondersteuningsmiddel. Er zit natuurlijk verschil in haar plat gooien of eens een keer een lichte variant (Zylkene, Telizen) te proberen.
- herplaatsen, ja. Maar dan zal iemand met een beetje verstand ook vragen dat medische problemen zijn uitgesloten. En "een oud vrouwtje" die de hele dag op de stoel zit, zie er maar eens een te vinden die een probleem kat wilt.. Misschien bij iemand die alleen woont op een appartment 4 hoog (weinig omgevingsgeluiden) maar ook daar komen natuurlijk mensen over de vloer..
Jammer dat de gedragstherapeut tegen viel. Vasthouden is wel slecht advies..

Vond het ook een dubbel gesprek, soms tegenstrijdig.
Liefst lossen we het op zodat ze bij ons kan blijven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:50

Dat ze op blaas voeding staat is wel goed. Lekker op laten.

Ik zou een oproep plaatsen op een Facebook groep: KGA Groep katten, gedrag en welzijn. Hier zitten veel gedragsdeskundige.
Even kort je verhaal doen en dan prive 1 op 1 verder met een deskundige.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:50

Ook al heb je een goede dierenarts, je zou toch eens naar een andere (goed bekendstaande) kunnen voor een second opinion. Ik heb dat zelf een aantal keren gedaan, met soms onverwacht nieuwe inzichten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 14:08

Nyaleti schreef:
Dat ze op blaas voeding staat is wel goed. Lekker op laten.

Ik zou een oproep plaatsen op een Facebook groep: KGA Groep katten, gedrag en welzijn. Hier zitten veel gedragsdeskundige.
Even kort je verhaal doen en dan prive 1 op 1 verder met een deskundige.

Dank je wel, ga daar eens kijken

Hevonen schreef:
Ook al heb je een goede dierenarts, je zou toch eens naar een andere (goed bekendstaande) kunnen voor een second opinion. Ik heb dat zelf een aantal keren gedaan, met soms onverwacht nieuwe inzichten.

Gezien de enorme stress bij haar ga ik niet van da naar da met d'r. Ze is hier in de praktijk waar zo'n 7-8 dierenartsen zitten besproken.