Veilig kauwmateriaal hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:00

Fem schreef:
irisdepony schreef:
Als ik mijn hond van die plastic-achtige bijt speeltjes gaf ( doe ik dus niet meer ), dan kreeg ze altijd aanvallen van buikpijn !

Dus nu alleen nog maar dingen van stof of gewoon een tak uit de tuin

Grote kans dat ze dan tijdens het bijten te veel lucht mee binnen heeft gekregen en daar een soort koliek van kreeg.

Ik zou mijn honden overigens nooit op takken laten kauwen, want de splinters die daar vanaf kunnen komen, kunnen een hoop ellende bezorgen in het maag-darm kanaal.

Maar zo zie je maar, ieder heeft er een andere kijk op en dat is ook prima.
:j

Niet alleen in het maagdarmkanaal, heb al een aantal keer houtsplinters gevonden tussen tand en tandvlees.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:42

Dingen als nylabone, en hertengewei komen er hier ook niet in. wat het hier bij onze kruising amstaff al heel lang (langer dan een jaar) prima uithoudt qua niet eetbaar kauwspul is een zwart botje van Kong. Daar wordt bij vlagen flink op gekauwd maar hij is nog helemaal heel.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:22

Ik heb altijd een yakstaaf liggen. Wel van echte yakmelk, geen koemelk. Dierenoppas Amersfoort verkoopt de goede.

Mijn hond kauwt er 's avonds regelmatig 5-10 minuten op en stopt dan zelf weer. Eens in de +/- 6 maanden wordt de staaf te klein en krijgt ze een nieuwe. Verder krijgt ze ook gedroogde huid, oren, nekken etc.

Plastic botten krijgt ze absoluut niet, enkel een Kong waar iets in zit dat wel eetbaar is.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:39

melody7 schreef:
Ik heb altijd een yakstaaf liggen. Wel van echte yakmelk, geen koemelk. Dierenoppas Amersfoort verkoopt de goede.

Mijn hond kauwt er 's avonds regelmatig 5-10 minuten op en stopt dan zelf weer. Eens in de +/- 6 maanden wordt de staaf te klein en krijgt ze een nieuwe. Verder krijgt ze ook gedroogde huid, oren, nekken etc.

Plastic botten krijgt ze absoluut niet, enkel een Kong waar iets in zit dat wel eetbaar is.

wist je dat als de stukken te klein worden, je ze kunt ''poffen'' in de magnetron? wij kwamen hier nog niet zo lang geleden achter na helaas al teveel kleine stukken weg te hebben gegooid haha.

maar dan pof je ze als een soort luchtig snackje/koekje , super handig en ze vinden het heel lekker en dan kan je het toch veilig geven

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:25

rockey schreef:
melody7 schreef:

wist je dat als de stukken te klein worden, je ze kunt ''poffen'' in de magnetron? wij kwamen hier nog niet zo lang geleden achter na helaas al teveel kleine stukken weg te hebben gegooid haha.

maar dan pof je ze als een soort luchtig snackje/koekje , super handig en ze vinden het heel lekker en dan kan je het toch veilig geven

Ja klopt! Daar is mijn hond ook dol op :D Inderdaad goed om te vermelden, ze zijn best duur dus weggooien is zo zonde.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:34

Ik geef ook de kophuidplaten van keetjes.
Ruil het na een poos om voor kleinere snack en dan de volgende keer weer verder.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 17:25

Yakstaven krigen ze hier niet, vind die ook veel te hard. Heb het 1 keer gekocht en gegeven, maar vond het doodeng. Heb wel het inderdaad nog een keertje "gepoft", maar mijn honden vonden er ook niet veel aan.

Ik hoop nog een speeltje te vinden waarop ze blijven kauwen, maar als ze het idee hebben dat het niet kapot kan, vinden ze het vaak al niet meer leuk. :roll:
Maar de zoektocht zet ik voort! :D

Ah goed om te zien dat er dus ook vaker kophuidplaten gegeven wordt en later omgeruild wordt. Misschien niet zo leuk voor ze, maar de veiligheid staat voorop, moet er niet aan denken dat ze hun tanden of kiezen breken. :n

Eloya

Re: Veilig kauwmateriaal hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:48

hier laten ze de gerolde kamelen huid rollen langer liggen en kauwen en dan af en toe tussendoor op.
Lijken ze minder interessante smaak te vinden maar wel fijn kauwen.
Kophuidplaten doen het idd ook goed.

Zeedog heeft rubber kauw speeltjes ook. maar weet niet of je dat dan wat vind als nylabone niet je ding is.
https://neusjevangeusje.nl/products/zee ... FebRdXQb3s

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:15

Je hebt van die hele grote kauwplaten van kamelenkophuid, maar ook rund en paard. Die van mij eten daar een stuk van, maar omdat het veel moeite kost (geen grip op te krijgen) zijn ze er ook na een tijdje weer klaar mee. Als de nieuwigheid er dan vanaf is pakken ze het af en toe.

Ik weet niet of het ook speelgoed mag zijn? Ik heb ook de KONG Squeezz Dental Stick. Dat is van vrij zacht materiaal (nagel kan je er makkelijk in duwen) en pakt onze jonge hond ook af en toe om op te kauwen. Krijgt hij overigens niet kapot, maar hij kauwt ook wel rustig.

Deze is dat. Je kan er ook lekkers op smeren: https://www.zooplus.nl/shop/honden/spel ... =1194355.0

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:36

Ik bied een keer per dag een stevige kauwsnack aan, een kophuidplaat of andere eetbare snack. De platen gaan niet in 1x op en haal ik even weg als hij er klaar mee is (kauwen zonder toezicht doen we niet). Dat dekt voor hem de kauwbehoefte.

In het verleden had hij meer kauwbehoefte. Hij heeft wel eens olijfhout gehad en dat kon hij er wel bijpakken tussendoor, maar ik vond het te splinterig. De sleutels van Nylabone heeft hij van pup af aan gehad en pakte hij er ook best geregeld bij om even te knagen. Bleven heel. Nu heeft hij een Westpaw speeltje liggen. Soms gaat hij er kort even op knagen (paar minuten) maar dat is puur even reguleren voor het slapen. Dat speeltje is ook nog helemaal heel en gaaf, fijn materiaal.

Geweien en botten vind ik ook te hard, yakstaven ook. Maar ik wil dus sowieso geen kauwspul (de sleutels of westpaw uitgezonderd omdat die niet stuk gaan) zonder toezicht.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:43

De sleutels van nylabone heeft mijn whippet pup ook gehad. Maar beet hij laatst op leeftijd van 8.5 maand ineens toch stuk. Was hij wel héél gek op idd.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 23:42

Eloya schreef:
hier laten ze de gerolde kamelen huid rollen langer liggen en kauwen en dan af en toe tussendoor op.
Lijken ze minder interessante smaak te vinden maar wel fijn kauwen.
Kophuidplaten doen het idd ook goed.

Zeedog heeft rubber kauw speeltjes ook. maar weet niet of je dat dan wat vind als nylabone niet je ding is.
https://neusjevangeusje.nl/products/zee ... FebRdXQb3s

Rubber vind ik prima, als het maar geen kwaad kan voor de tanden en ze er geen (grote) stukken afbijten.
Ik ga er naar kijken, dank je wel voor de link.

mavantos schreef:
Je hebt van die hele grote kauwplaten van kamelenkophuid, maar ook rund en paard. Die van mij eten daar een stuk van, maar omdat het veel moeite kost (geen grip op te krijgen) zijn ze er ook na een tijdje weer klaar mee. Als de nieuwigheid er dan vanaf is pakken ze het af en toe.

Ik weet niet of het ook speelgoed mag zijn? Ik heb ook de KONG Squeezz Dental Stick. Dat is van vrij zacht materiaal (nagel kan je er makkelijk in duwen) en pakt onze jonge hond ook af en toe om op te kauwen. Krijgt hij overigens niet kapot, maar hij kauwt ook wel rustig.

Deze is dat. Je kan er ook lekkers op smeren: https://www.zooplus.nl/shop/honden/spel ... =1194355.0

Het mag zeker speelgoed zijn.
Geloof het of niet, maar die heb ik dus besteld vanochtend al. :))
Ben benieuwd of ze dit wat vinden en of ze het heel laten.
Leuk dat de jouwe het uit zichzelf pakt. :D

Kophuidplaten ga ik ook zeker naar kijken.

Leo schreef:
Ik bied een keer per dag een stevige kauwsnack aan, een kophuidplaat of andere eetbare snack. De platen gaan niet in 1x op en haal ik even weg als hij er klaar mee is (kauwen zonder toezicht doen we niet). Dat dekt voor hem de kauwbehoefte.

In het verleden had hij meer kauwbehoefte. Hij heeft wel eens olijfhout gehad en dat kon hij er wel bijpakken tussendoor, maar ik vond het te splinterig. De sleutels van Nylabone heeft hij van pup af aan gehad en pakte hij er ook best geregeld bij om even te knagen. Bleven heel. Nu heeft hij een Westpaw speeltje liggen. Soms gaat hij er kort even op knagen (paar minuten) maar dat is puur even reguleren voor het slapen. Dat speeltje is ook nog helemaal heel en gaaf, fijn materiaal.

Geweien en botten vind ik ook te hard, yakstaven ook. Maar ik wil dus sowieso geen kauwspul (de sleutels of westpaw uitgezonderd omdat die niet stuk gaan) zonder toezicht.

Hier kauwen ze in de avond meestal even. Iedereen komt dan tot rust en dan gaan ze vaak even kauwen. Heel soms ook overdag tijdens rustige momenten, maar vooral 's avonds dus. Wil dan ook iets te kauwen aanbieden of dat ze het zelf kunnen pakken.

Hier hadden ze een dogwood stick, maar vind het toch te hard, helaas waren ze er wel echt gek op (in die zin dat ze het dus bijna iedere avond wel even pakten).
En hier ook onder toezicht, maar zou toch ook wel fijn zijn als ik iets (wat veilig is) kan laten liggen, zoals iets van WestPaw, zodat ze kunnen pakken en kauwen naar behoefte. Al heb ik ze nooit zien kauwen als we er niet waren (we hebben camera's binnen).
Iets eetbaars of speelgoed waarvan ik het niet vertrouw, haal ik weg zonder toezicht.
Maar voor de avond, als we bij ze zitten, wil ik ze wel graag wat aanbieden, net als jij een keertje per dag dus, zodat ze hun kauwbehoefte wel iedere dag even kunnen vervullen. :)

Zag meerdere keren kophuidplaten en -rollen voorbij komen, dus daar ga ik zeker achteraan!
Vanochtend dus een speeltje van Kong besteld en ik wil nog even kijken naar kauwmateriaal van WestPaw, de Toppls hebben we er ook van (maar die laat ik nooit liggen als ze leeg zijn). Kongs hebben ze ook, maar doen ze niets meer mee als ze leeg zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 00:05

Koffiehout te hard?
Ik vroeg in een speciaalzaak met kennis (geen doodgewone speciaalzaak zoals régulière) welk kouwhout mijn pup van toen 3 maanden al mag hebben omdat hij op vanalles begon te knagen.
Rendiergewei was nog te hard, maar Koffiehout was zacht en kon al wel. En m'n pup, inmiddels 5 maanden oud, is er nu nog geregeld op aant knabbelen.

Ik geef soms ook kijnenoor of kalfsoor.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 01:28

Art_Ificious schreef:
Koffiehout te hard?
Ik vroeg in een speciaalzaak met kennis (geen doodgewone speciaalzaak zoals régulière) welk kouwhout mijn pup van toen 3 maanden al mag hebben omdat hij op vanalles begon te knagen.
Rendiergewei was nog te hard, maar Koffiehout was zacht en kon al wel. En m'n pup, inmiddels 5 maanden oud, is er nu nog geregeld op aant knabbelen.

Ja, ik vind koffiehout te hard.
In principe moet je er een afdruk met je nagel in het materiaal kunnen maken, als dat lukt zou het veilig moeten zijn voor de tanden.
Ik zou mijn pup dat nooit geven en ook mijn inmiddels volwassen honden krijgen het niet, vind het risico gewoon te groot.

Oren krijgen ze hier ook, maar die zijn te snel op helaas. :(

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 06:35

Ik ben op zoek naar XL kophuidplaten. Waar bestellen jullie deze?
Had er laatst van een markt mee voor 9,95 en mijn honden hebben er lang mee gedaan! Elke avond een halfuurtje kauwen deed ze deugd.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:10

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:21

Durks heeft ook wat je zoekt. :) en die is altijd bereid mee te denken

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:28

Art_Ificious schreef:
Koffiehout te hard?

Ik was hier ook verbaasd over eigenlijk. Ik vind koffiehout echt super zacht. Kan het zeker indrukken met mijn nagel... dat is dus ook wat mijn hond regelmatig krijgt. Die mag op het moment even geen dierlijke snacks vanwege eliminatiedieet.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:36

Opgerolde kophuid is echt favoriet bij mijn bullterrier. Als het te hard is en er niks af komt vindt hij er niks aan, maar als er eenmaal iets af komt dan moet het ook op.. Heel irritant wel, want daardoor moet ik de meeste dingen snel weer afpakken want anders wordt het gevaarlijk.

Als ik kophuidplaten koop, let ik er altijd op dat de binnenkant wit is. Soms lijken ze te hard gedroogd te zijn, waardoor het bruin wordt. Dan weet hij ze binnen een minuut te kraken en komen er allemaal scherpe stukken af. Het leuke van (goede) kophuidplaten is juist dat de stukken waarop gekauwd wordt een beetje 'zompig' worden waardoor hij fanatiek blijft maar er geen hele stukken af komen. Daarna leg ik het weg, droogt het op en kan hij er de volgende dag weer mee aan de slag.

Tot nu toe zijn die runderkophuidrollen echt een dikke hit!

https://versvoershop.nl/runder-kophuid-rol-1-kg-op-op deze bijvoorbeeld

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:53

Ik bestel idd ook bij durks honden snacks of bij happy-tails

Beide eigenaren denken ook graag met je mee

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:12

SUSANNEx schreef:
Art_Ificious schreef:
Koffiehout te hard?

Ik was hier ook verbaasd over eigenlijk. Ik vind koffiehout echt super zacht. Kan het zeker indrukken met mijn nagel... dat is dus ook wat mijn hond regelmatig krijgt. Die mag op het moment even geen dierlijke snacks vanwege eliminatiedieet.
ik kan het idd ook met m'n nagel indrukken. En de tanden van m'n pup stonden direct erin afgebeeld.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:42

Ik las toevallig net op de website van dierenoppas Amersfoort.
Ze verkopen ramshoornen om te kauwen.
Deze worden zacht als honden erop kauwen, wat dus niet gebeurt bij een hertengewei.
De ramshoorn wordt op den duur ook kleiner omdat de hond het dan opeet in feite.
Niet dat het zo zacht wordt dat het een snelle snack is, dat is het zeker niet, ze moeten er alsnog flink op kauwen.
Honden doen er weken tot maanden mee.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 10:23

Kophuidplaten zijn besteld en ook nog wat kauwspeeltjes.
Ben erg benieuwd!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:36

Nou, tot zover een kophuidplaat voor een van onze honden.
Behoorlijk ding en ik had de hoop dat hij er toch wel een half uurtje mee zou doen of het eerder zat zou zijn en zou laten liggen. Dat halve uurtje werd max 10 minuten stevig doorkauwen en op. :( Het lijkt af en toe wel een haai!

Nu maar op zoek naar nog grotere platen.
Heb gisteren wel rollen binnen gekregen, die binnenkort maar eens proberen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:58

Wij halen geregeld een dikke wilgentak uit het bos en zagen die in iets handzamere stukken. Wordt volledig versnippert en verkauwd. Vinden ze heerlijk om te doen en ze laten mijn kasten heel.