Ouder hondje met extreme verlatingsangst inslapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Ouder hondje met extreme verlatingsangst inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:06

Ja, het is dubbel, wat ik typ.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:10

Ik vraag mezelf altijd af of het nog een hondwaardig bestaan is

Zo nee dan is de keuze.makkelijk en.zo te lezen.heeft het hondje geen hondwaardig bestaan meer

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:11

Ik zou hier geeneens over twijfelen, 13 jaar, verlatingsangst en hartproblemen. Mooie dag ervan maken en in laten slapen.
Liever een dag te vroeg dan een maand te laat.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:19

Ben het wel eens met Ragdoll hoor.
Je wil geen gedragstherapeut
Je wil er geen hondje bij

Verlatingsangst en hartproblemen, daar kunnen ze wel gewoon oud mee worden als er goed voor ze gezorgd wordt.
Maar (tijdelijke leen) hond erbij is de meest logische oplossing , juist ook omdat het probleem begonnen is toen jullie andere hond overleed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:25

En het is haar goed recht om er geen hond bij te nemen, even een leen hond ? Die kan weer weg wanneer dit hondje over drie maanden overlijdt? Hoezo zeulen met honden. 13 jaar, serieuze gezondheidsproblemen die ook nog eens flink verergeren blijkbaar.
En het lijkt net alsof een gedragstherapeut de magische oplossing is, soms, heel soms kan het helpen. Wanneer er geen lichamelijke beperkingen zijn en die zijn er wel, volstoppen met medicatie is ook geen oplossing.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 27-10-24 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:26

Ik heb niet alle berichten doorgelezen maar kan het niet zijn dat ze ook wat verward/dement is (mede door hartproblemen wellicht) en daarom angstig is als ze alleen is? Dan helpt een gedragstherapeut ook niet. Een ander hondje er bij is best een gok, dat kan ook goed fout gaan.
Ik snap TS wel, soms is een beestje gewoon niet meer happy en zijn alle problemen bij elkaar net zo doorslaggevend als 1 groot probleem zou zijn.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:27

Bovendien Eleeke wie zegt dat dit hondje een andere hond zou accepteren? Bovendien lees ik dat het financieel niet ruim zit, dus een (leen)hond erbij lijkt me dan helemaal niet gewenst

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:30

Ik vraag me sowieso af hoe je aan een leenhond komt. Het lijkt me niet dat het dan gaat om twee weken ofzo. Wie stelt voor zoiets zijn hond beschikbaar?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:45

Eleeke schreef:

Verlatingsangst en hartproblemen, daar kunnen ze wel gewoon oud mee worden als er goed voor ze gezorgd wordt.
Maar (tijdelijke leen) hond erbij is de meest logische oplossing , juist ook omdat het probleem begonnen is toen jullie andere hond overleed.

Word hier ook nagedacht wat het dan voor die 'leenhond' kan doen ?
Honden herplaatsen / afstaan is hier altijd een no go maar in dit geval maakt het ineens niet meer uit.

TS , ik snap je overweging heel goed.
Als ik in jou schoenen stond had ik denk ik in overleg gegaan met de dierenarts , ook om te weten waar o.a het hart nu staat kwa conditie en of er achteruitgang is.
Want ook dat kan een gedragsverandering veroorzaken.
En als dat echt niet goed blijkt zou ik denk ik de keuze maken voor euthanasie.

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 14:47

Leenhond lijkt me voor het leenhondje zelf niet fijn en ik heb simpelweg geen geld (meer) voor extra dierenarts kosten voor een eventuele andere hond erbij. Komt ook bij dat mijn hondje gestressed wordt van andere honden. Ik wik zo gaan douchen maar hoor haar nu continu lopen en krauwen achter de gangdeur. Boven laten liggen doe ik niet meer want ook dan heeft ze geen rust en poept en plast ze alles onder. Natuurlijk wil ik niet van haar af maar soms wordt het me wel eens teveel, ik heb zelf ook amper rust meer.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:48

Op basis van jou informatie vind ik inslapen geen gek idee maar zeker geen makkelijk idee.
Hondje is 13 en is in 3 maanden tijd kwa hart flink achteruit gegaan ondanks haar medicatie als ik het goed heb begrepen.
Hondje is veel gestrest en hoest door benauwdheid.

Ik had 4 honden en er overleed er 1 door leverfalen en daardoor kreeg mijn oude reu ook enorme verlatings angst ondanks de 2 andere honden die wij nog hadden.
Hij had ook een hartprobleem wat erger werd en viel af ondank zn aangepaste diet en had leverfalen die ik elke 2mnd liet monitoren en de waardes achteruit gingen.
Ik heb heel erg getwijfeld echt heel veel want er waren echt momenten waar hij heel vrolijk was maar toch de moeilijke beslissing gemaakt en hij is zo vredig thuis gegaan met ons allemaal erbij.
Ik heb een zoveel fijner gevoel eraan overgehouden als mn teef die plotseling door de leverfalen ging.

En voor de mensen die zeggen dat je het doet omdat ze je in de weg zit laat ze ajb banketstaaf je weet zelf waar je het beste aan doet want jij kent je hondje en weet wat er mankeert .

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:21

Ik zou hiermee naar de dierenarts gaan en kijken naar de mogelijkheden. Wellicht zien zij nog iets wat het proberen waard is en in jouw budget past?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:31

Ik ben (zoals velen weten) absoluut tegen inslapen bij 'gedragsproblemen'.
Maar hier lees ik over een hondje dat heel onrustig is, waarschijnlijk niet alleen door het wegvallen van het vriendje, maar ook door lichamelijk ongemak.

Inslapen is niet per definitie slecht. Ik heb er de afgelopen 7 wrken twee laten gaan. Eentje 13, cushing en een zware leverinfectie (we hadden misschien nog iets kunnen doen, maar met Cushing kun je je afvragen wat het volgende is) en de tweede bijna 15, artrose, nierinsuficientie en een tumor onder zijn oog die ineens heel snel groeide. Die van 15 was ook heel onrustig zijn laatste twee dagen, daarom ook de beslissing genomem, hoe k** dat ook is.

Even lijden om daarna beter te worden is best. Maar als het leven lijden is....
Heel veel sterkte, dit zijn zulke rotbeslissingen.
Maar overleg anders idd met de DA. Bij die van cushing zei ik ook heel duidelijk dat ze tegen iedere prijs gered mocht worden. Mijn DA was goudeerlijk en zei duidelijk dat ze op was. Is het niet nu, dan is het volgende week.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:41

Eleeke schreef:

Gewoon oud mee worden, zeg je. Hondje is 13 en dus al oud.

Hoe zie je dat met een leenhond voor je? Die moet maar verhuizen en met een beetje pech, na net gewend te zijn in een nieuw huis, na een paar maand weer weg? Dat is toch geen doen...

Naast dat TS het ook maar moet kunnen betalen. Senioren zijn duur, helemaal wanneer ze een chronische aandoening hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:47

Chronische stress door de verlatingsangst zal de hartproblemen ook geen goed doen en medicijnen helpen niet om die alertheid te dempen of uit te zetten.
Waarom moet je dan nog van alles proberen? Kwaliteit van leven nu is onder minimum, want zo door gaan kan niet. Verbeteringen op basis van wat de hond aan zou kunnen zijn geprobeerd in de vorm van medicatie (geen verbetering) en zorgen dat er iemand is. Maar sec is er geen verbetering geweest sinds andere hondje overleden is. Deze kan dus kennelijk niet zonder die specifieke hond en gaat nu dus in gezondheid & mentaal welzijn achteruit.
Overleg morgen met de DA, hond gaat achteruit en hoe slechter die zich voelt hoe kwetsbaarder en dus gestressder die zal zijn. Die neerwaartse spiraal krijg je niet met pillen en gedragstherapeuten gestopt meer, lichamelijk is daar al teveel versterking voor vanuit de mentale problemen nu.
Ja, zo te lezen is hond beter af met euthansie dan doormodderen met van alles.
Daarbij ja je schuldig voelen dat je van de extra zorg af wil/blij bent af te zijn is normaal onderdeel rouwproces, laat je daar niet door tegenhouden.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:17

Ik blijf het bizar vinden hoe snel mensen toch invullen voor een ander en hoe snel het stempel gebruikt wordt : Je wil er gewoon vanaf.

Zo ik het lees is er op de momenten alleen weinig kwaliteit van leven, het dier is al flink op leeftijd, ik begrijp de overweging in laten slapen heel goed. Dit is namelijk geen kwaliteitsvol leven, ook al is ze regelmatig wel vrolijk. Je houdt al zoveel mogelijk rekening met haar, maar snap ook zeker heel goed dat je niet 24/7 thuis kunt zijn, 365 dagen in het jaar.

Dan vind ik het meer dan eerlijk naar de hond toe om een dergelijke keuze te maken, beter dan aan blijven modderen met alle stress van dien. Wat zeker niet goed is voor een dier dat al hartproblemen heeft.

Heel veel sterkte met het maken van de juiste beslissing, dikke knuffel van hier, volg je eigen gevoel en je hart, wat een ander ook zegt. :(:)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:19

Vind dat je er reëel naar kijkt hoor. Hondje heeft hartproblemen en is dus constant gestresst omdat hij verlatingsangst heeft. De optie inslapen is dan echt geen rare optie.

Zelf hier ook een hond van 12, bijna 13 met verlatingsangst. Maar ook doof. En dat is pittig. Wij hebben gelukkig de optie dat hij nooit alleen is. En doordat hij doof is het geluk dat hij soms even niet hoort dat je de ruimte verlaat en dus verder slaapt.

Wij bekijken per dag of we nog zien dat hij ook enigzins gelukkig is. Is hij dat niet meer en constant gestresst dan laten wij hem ook gaan.

Vind je dat jou hondje nog kwaliteit van leven heeft?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:26

Ik had heel eerlijk de keus van inslapen denk ik al gemaakt. Hier meerdere chihuahua's gehad met hartproblemen het hoesten betekent dat ze het vocht niet meer wegkrijgen en dus eigenlijk verdrinken in hun eigen vocht. Ondanks vochtafdrijvers en hartmedicatie is het geen leven vind ik. En dan heb ik nog niet eens over de verlatingsangst.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:46

peppalover10 schreef:
Leenhond lijkt me voor het leenhondje zelf niet fijn en ik heb simpelweg geen geld (meer) voor extra dierenarts kosten voor een eventuele andere hond erbij. Komt ook bij dat mijn hondje gestressed wordt van andere honden. Ik wik zo gaan douchen maar hoor haar nu continu lopen en krauwen achter de gangdeur. Boven laten liggen doe ik niet meer want ook dan heeft ze geen rust en poept en plast ze alles onder. Natuurlijk wil ik niet van haar af maar soms wordt het me wel eens teveel, ik heb zelf ook amper rust meer.

Dat bedoel ik, het is gewoon geen doen meer.
Zeer begrijpelijk!

Je krijgt geen rust en je hond is ziek en absoluut niet happy meer.

Ik weet, ik ben weleens te hard met mijn woorden.
Maar ik proef wel hieruit dat je eigenlijk dit geen doen meer vind, en dat is het ook niet en het is en blijft moeilijk en dubbel.

Inslapen is geen schande en je hond is dan verlost.
Hij heeft het goed gehad bij je.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:54

Anomien schreef:
Ik vind je gedachte eigenlijk juist heel eerlijk.

Vooral thuis een mooie dag geven. En dan einde dag ook thuis vredig in laten slapen.

En dan niet meer zoeken naar een andere oplossing, je oude hondje zal toch een onrustige periode tegemoet gaan bij een verandering. Met de vraag of ze de verandering trekt ja of nee.

Helemaal mee eens

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:17

Ragdollcat schreef:
peppalover10 schreef:

Dat bedoel ik, het is gewoon geen doen meer.
Zeer begrijpelijk!

Je krijgt geen rust en je hond is ziek en absoluut niet happy meer.

Ik weet, ik ben weleens te hard met mijn woorden.
Maar ik proef wel hieruit dat je eigenlijk dit geen doen meer vind, en dat is het ook niet en het is en blijft moeilijk en dubbel.

Inslapen is geen schande en je hond is dan verlost.
Hij heeft het goed gehad bij je.

Ik denk dat je vooral zelf heel even met een andere bril op je eerste reactie terug moet lezen, deze kwam namelijk op mij ook wel verwijtend over.

Verder sluit ik me erbij aan dat inslapen de beste optie is hier. Gedragstherapeuten zijn duur (zeker voor iemand met een minimum inkomen) en het beestje is al 13. Dat gesleep met een ouder dier alleen maar om er zo veel mogelijk tijd mee te rekken terwijl er al somatische klachten zijn die alleen maar versterkt worden door hoe die hond psychisch erbij zit..

Het is een moeilijk punt in het leven met huisdieren, maar voor mij zou het een "makkelijke" keus zijn. Pijnlijk om te maken, maar wel eerlijk naar de hond toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:23

Sneu. Als het mijn hondje zou zijn dan zou ik haar in laten slapen. Dit is ook zielig.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:27

Ik heb niet alles gelezen (alleen van jouw ts) en misschien ook beter zo.

Zoek eens het pdf boekje "zijn wij niet te vroeg" (ben even de autor kwijt maar is makkelijk te vinden)
En ik denk dan is de beslissing makkelijker voor jouw.

Bedenk : zij heeft 13 mooie jaren gehad en je kan haar nu afhelpen van de stress, het hoesten en de benauwdheid...
Die paar "goede en gekke momenten"... wegen die op tegen het feit dat zuj geen rust kan vinden ?
Afgezien van het hart probleem?

Mij heeft dit boekje erg veel geholpen met mijn oude Léon en als ik eerlijk ben... ik heb de grens altijd n beetje verlegd en altijd met de kleine positive dingen geprobeerd de negative te compenseren... en ik was dus eigenlijk n paar weken te laat...

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:28

Benzz schreef:
Ik zou hier geeneens over twijfelen, 13 jaar, verlatingsangst en hartproblemen. Mooie dag ervan maken en in laten slapen.
Liever een dag te vroeg dan een maand te laat.

Volledig mee eens. Ik vind het juist heel eerlijk van je om over inslapen na te denken. Dit is voor haar toch ook geen leven zo (geen verwijt naar jou TS :) )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:29

Ik vind het ook heel eerlijk van je!
Heel veel sterkte met de juiste keus.