Oude poes die dun wordt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 10:10

Eretria schreef:
Ik zou aan nierproblemen denken, gezien je aangeeft dat ze ook vaak bij het water te vinden is. Als ze zo snel vermagert zou ik haar echt dingen geven die ze erg lekker vindt, desnoods apart van de rest. Stinkt ze ook uit haar bek?

Het is een Maine Coon die altijd dol op water geweest is, dus een hele goede graadmeter is dat niet :+

Ik vind haar niet stinken, althans niet meer dan de andere katten en normaal.

Neem aan dat nierproblemen ook met een bloedonderzoek gevonden kunnen worden?

Eretria

Re: Oude poes die dun wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:11

Ja dat klopt inderdaad

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:11

laura1987 schreef:
Eretria schreef:
Ik zou aan nierproblemen denken, gezien je aangeeft dat ze ook vaak bij het water te vinden is. Als ze zo snel vermagert zou ik haar echt dingen geven die ze erg lekker vindt, desnoods apart van de rest. Stinkt ze ook uit haar bek?

Het is een Maine Coon die altijd dol op water geweest is, dus een hele goede graadmeter is dat niet :+

Ik vind haar niet stinken, althans niet meer dan de andere katten en normaal.

Neem aan dat nierproblemen ook met een bloedonderzoek gevonden kunnen worden?

Ja zeker!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:30

Mijn eerst idee zou ook de schildklier zijn, verder zou ik laten checken op diabetes en nierproblemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:39

Ik zou me nergens op vastpinnen nu, het kan echt van alles zijn. Van simpele tandproblemen tot nier- of schildklierproblemen tot erger. Hopelijk valt het mee en is het (eventueel met medicatie op te lossen).

Mijn oudjes waren helaas een ander verhaal, de ene werd mager (in rap tempo) door alvleesklierkanker (die wilde ook niet meer eten) en de ander door darmkanker (die vrat juist als een bootwerker, maar nam steeds minder voedingsstoffen op).
Maar nogmaals, het kan van alles zijn, laat de DA het verder uitgebreid onderzoeken.
Succes!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:12

Ik zou zelf niet te veel gaan rommelen aan je management wat betreft voer op dit moment. Eerst DA en bloed onderzoek. Het is bij dieren van deze leeftijd erg aannemelijk dat het wat met organen te maken heeft en niet zo zeer met het voer/voedingswaarde. Voor je van alles in huis gaat halen aan ander voer, als de kat uiteindelijk op een nierdieet terecht komt is dat een onnodige investering geweest. Als je de kat echt nadrukkelijk ziet afvallen, is het vaak al in een verder stadium. Ik zou dus niet te lang wachten met het maken van een afspraak.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:21

Geen reden om met voer te gaan prullen. Je heeft kwaliteits voer dus daar is niks mis mee.
Wel zou ik in de gaten houden dat ze ook echt eet. Even apart zetten of even bij blijven zitten.
Wij hadden hier een kat en die ging wel regelmatig naar de brokjes toe maar liet bijna alles uit haar bekje vallen en at uiteindelijk 3 brokjes op zegmaar.
Dus even kijken of ze daadwerkelijk binnen krijgt.

Om volledig te kunnen onderzoeken zou je ook urine kunnen opvangen. Dat kan simpel met een testkit van Katkor (pets Place heeft dat ook, bak schoon maken en enkel die korrels er in). Wel pas opvangen als je weet wanneer je afspraak is, want de urine moet zo vers mogelijk zijn.
Evt kun je dit ook al eerder langs brengen bij de dierenarts als je pas donderdag een afspraak hebt en maandag tijd hebt om het op te vangen en snel langs te brengen.

Wil je haar nu graag wat 'krachtvoer' geven, dan zou je een blikje mother&babycst RC kunnen halen. Lekker duur maar hier lusten ze het altijd en knappen er aanzienlijk van op.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:23

Nyaleti schreef:
Geen reden om met voer te gaan prullen. Je heeft kwaliteits voer dus daar is niks mis mee.
Wel zou ik in de gaten houden dat ze ook echt eet. Even apart zetten of even bij blijven zitten.
Wij hadden hier een kat en die ging wel regelmatig naar de brokjes toe maar liet bijna alles uit haar bekje vallen en at uiteindelijk 3 brokjes op zegmaar.
Dus even kijken of ze daadwerkelijk binnen krijgt.

Om volledig te kunnen onderzoeken zou je ook urine kunnen opvangen. Dat kan simpel met een testkit van Katkor (pets Place heeft dat ook, bak schoon maken en enkel die korrels er in). Wel pas opvangen als je weet wanneer je afspraak is, want de urine moet zo vers mogelijk zijn.
Evt kun je dit ook al eerder langs brengen bij de dierenarts als je pas donderdag een afspraak hebt en maandag tijd hebt om het op te vangen en snel langs te brengen.

Wil je haar nu graag wat 'krachtvoer' geven, dan zou je een blikje mother&babycst RC kunnen halen. Lekker duur maar hier lusten ze het altijd en knappen er aanzienlijk van op.

Als ze een nierprobleem heeft worden haar nieren niet blij van een voer met een extra hoog eiwitgehalte

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:02

Is ongeveer 40% eiwit. De brokjes die ze nu krijgt zullen ook rond dat percentage zitten.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 22:38

We zijn gisteren bij de dierenarts geweest.
Eerst heeft ze Fientje nagekeken en vervolgens een uitgebreid bloedonderzoek gedaan.
Op alle vlakken was alles in orde met haar en kwam er niets bijzonders uit.
Wel krijgt ze nu metacam tegen vermoedelijk artrose om te kijken of ze hierdoor actiever wordt ( ze is altijd een luie poes geweest).

Verder krijgt ze nu iedere dag natvoer om zo te zorgen dat ze toch extras binnen krijgt.

Ik moet haar gewicht (4,9kg) in de gaten houden en als ze nog meer afvalt direct weer langskomen.

Voor nu denkt ze dus dat het puur is omdat ze al oud is ( in maart 14).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:01

Wat fijn dat het bloedonderzoek goed was!

Hopelijk sterkt ze aan met het natvoer en gaat ze nog lang mee

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:12

Mocht er niks helpen kan je kijken of Mirataz helpt (na overleg met DA natuurlijk). Is een zalfje dat je op de oorschelp smeert en dit wakkert eetlust aan. Het is in eerste instantie bedoeld voor korte periodes te gebruiken maar mijn kat staat er nu al langer op. Ze heeft een aantal chronische problemen waardoor ze minder at en te dun werd. Met Mirataz is ze terug mooi verdikt naar een gezond gewicht.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:20

Wat fijn dat er geen gekkigheden naar voren zijn gekomen!
Bij onze kater merken we dat de reuk en aan minder zijn geworden, die ging toen ook wat minder eten. Nu met minder water over zn natvoer gaat dat ook weer goed. Wellicht is er in dat opzicht ook nog winst te behalen.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:45

Fijn dat je met haar bij de DA bent geweest en dat het bloedonderzoek goed was.

Je zou dan nog Marilyn van Catmoneo kunnen vragen. Zij weet heel veel van kattenvoedingen. En heeft tips wat je kunt doen bij te dunne (of te dikke) katten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:05

Altijd fijn als het bloed van de ouwe besjes helemaal in orde is !
Ik geef hier aan de 3 bejaarde poezen regelmatig Markus Mühle Beutenah brokjes.
Koud geperst, dus de meeste vitamines blijven intact en het bevat kwalitatief heel goede en goed opneembare eiwtitten. Ik moet er niet teveel van geven want het zet blijkbaar lekker aan :D

70% natvoer van Mjamjam en brokjes van Grandorf en een beetje Markus Mühle schaft de pot hier. :9

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:16

Wat fijn dat het bloed goed was! Vast een hele opluchting :(:)

Kun je haar thuis wegen? Haar reismandje op de gewone weegschaal zetten, dan weet je hoe zwaar die is en dan daarna met kat er in.

Ik zou toch eens een paar dagen proberen apart te voeren. Zodat je weet wat ze ongeveer binnenkrijgt en of ze de brokjes goed pakt of toch een deel laat vallen.

Eiwitten zijn belangrijk maar je voert al goed brok dus daar zou ik niet perse iets aan veranderen. Misschien een nieuwe smaak voor de verandering?
Welk natvoer geef je? Misschien valt daar nog winst te behalen?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 11:34

Nyaleti schreef:
Wat fijn dat het bloed goed was! Vast een hele opluchting :(:)

Kun je haar thuis wegen? Haar reismandje op de gewone weegschaal zetten, dan weet je hoe zwaar die is en dan daarna met kat er in.

Ik zou toch eens een paar dagen proberen apart te voeren. Zodat je weet wat ze ongeveer binnenkrijgt en of ze de brokjes goed pakt of toch een deel laat vallen.

Eiwitten zijn belangrijk maar je voert al goed brok dus daar zou ik niet perse iets aan veranderen. Misschien een nieuwe smaak voor de verandering?
Welk natvoer geef je? Misschien valt daar nog winst te behalen?

Als ik nu een kat hoor eten ga ik direct kijken en zie haar dan regelmatig zitten. Ben nu ziek thuis dus kan haar mooi in de gaten houden.
Ze krijgen 3 verschillende smaken, zelf lijkt het mij ook niet lekker altijd hetzelfde te eten.
Ze krijgen nu: purizon vis, purizon kip met vis en de lam met vis.
Van natvoer krijgt ze applaws.

Ik kan haar ook zo laten zitten op de weegschaal, voor het gezin is ze niet erg moeilijk.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 11:43

@pandora, ik wil gewoon nog niet geloven dat ze een oud besje wordt denk ik.
Als je haar vergelijkt met de birmanen, dan lijkt ze echt wel een stukje ouder. Die 2 blijven druk en zij de luie rustige Coon.
Bedankt voor je tip!
Mocht ze nog meer afvallen zal ik dat wellicht proberen.

@sensahorses, dat is je plicht toch als baasje zijnde?
Ben nu €300 armer, maar had het er graag voor over om te weten dat ze geen pijn heeft of iets onder de leden.

@charaz dat hopen wij ook!
Heb nu 3 katten van 12,13,13 en een Mechelaar van 11 en moet er niet aan denken hoeveel verdriet dat gaat geven in de komende jaren als ze er niet meer zijn.

Katyata Thnx voor de tip! Als ze minder gaat eten zal ik dat zeker proberen.

Slmt9 ze vind het vocht van het natvoer juist lekker.
Over vocht hoef ik mij ook geen zorgen te maken want zie haar zeer regelmatig bij de emmer die we voor haar in de douche hebben staan. Normale waterbakken doen we hier niet aan. Hebben op de eerste een drinkfontein en emmer in de douche en op de begane grond een "vaas" voor hun waar ze uit drinken. Hier maken ze dankbaar gebruik van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:04

Herkenbaar. Hier zijn ze 14 jaar. Samen als kitten uit een zwerfkattenopvang gehaald en nu worden wij samen oud :D
Ik krijg al stress als ik eraan denk dat ze er waarschijnlijk relatief kort na elkaar niet meer gaan zijn. Ook 2 oude paarden, dus ook daar zelfde soort stress :+

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 19:04

Pandora2 schreef:
Herkenbaar. Hier zijn ze 14 jaar. Samen als kitten uit een zwerfkattenopvang gehaald en nu worden wij samen oud :D
Ik krijg al stress als ik eraan denk dat ze er waarschijnlijk relatief kort na elkaar niet meer gaan zijn. Ook 2 oude paarden, dus ook daar zelfde soort stress :+

Vreselijk is dat he.
Die uitslag van tumoren enz kwam na 5 minuten, maar duurde wel een eeuwigheid.
Was zo opgelucht toen alles goed bleek te zijn.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 19:55

laura1987 schreef:
Pandora2 schreef:

Vreselijk is dat he.
Die uitslag van tumoren enz kwam na 5 minuten, maar duurde wel een eeuwigheid.
Was zo opgelucht toen alles goed bleek te zijn.

Tumoren zie je helaas maar zelden terug in het bloedonderzoek.

Als ze blijft afvallen ondanks dat ze wel gewoon normaal eet, niet braakt en geen diarree heeft is een tumor helaas nog echt niet uitgesloten.