Vos en kat vrienden of gevaarlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:19

N4N4 schreef:
Spijtig om deze “oplossing “te horen …

Vind ik ook. Zeker omdat ze zo wederkerig met elkaar spelen.

En nu zal ik half bokt over me heen krijgen, maar vind het echt bizar dat een dier hierom afgemaakt wordt! Als het aanviel, ok.
Kat dan eventueel binnen houden? Hoeft een ander dier daar het leven niet voor te geven.

Lalladidoo

Re: Vos en kat vrienden of gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:33

Myfairytale, ik ben het met je eens hoor. Alles moet maar wijken zodat de mens zich vooral niet aan hoeft te passen :n

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:35

N4N4 schreef:
Spijtig om deze “oplossing “te horen …

Vind ik ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:37

Waarom wordt de vos afgeschoten?? Wat triest. Als de reden ia dat hij de kat opzoekt heb ik echt weinig respect voor deze keuze. Of eigenlijk helemaal geen respect.

Overigens zag ik vandaag heel toevallig op Dumpert van een kat en een vos samen, de vos kwam bij de eigenaar van de kat snuffelen. Grappig om te zien, nieuwsgierige beesten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 20:02

Kunnen jullie spijtig vinden, maar ik zou het nog erger vinden als mijn katten ( en kippen - hij heeft er vorige week al een gepakt) iets overkomt.
Zolang ze afstand houden geen probleem, maar als ze net als deze niet weg te jagen zijn als je er schreeuwend op af loopt dan klopt er iets niet.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:16

Tsja, katten binnen houden en kippen goed beveiligen zou ik zo zeggen.
Jammer voor Panda ook, dat zijn speelmaatje afgeknald wordt. ;(

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:32

Katten binnen houden hoeft volgens mij echt niet. Hier lopen er drie rond (ook 's nachts) en er zijn ook veel vossen, waarvan de meeste echt niet schuw zijn. We zien ze gewoon hier in de tuin. En zij ons.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:36

mysa schreef:
Anomien schreef:
Ik heb altijd geleerd dat vossen die te tam gedrag laten zien ziek zijn. Dus ook kunnen overdragen aan mens en andere dieren.

Echter is het tegenwoordig best vol voor menig wild dier waardoor het snel went aan de mens. Of moet wennen. Kijk maar naar de wolf.

Denk dat dat niet het probleem is, ze zijn van nature niet erg schuw. Hier liepen ze tussen de geparkeerde auto's en mensen rond in de hoop dat er wat te snaaien viel. En in Londen lopen zo'n 10.000 vossen rond.

Jij schetst toch juist ik juist bedoel?
Vroeger waren het wel schuwe dieren. Ze moeten nu wel omdat het niet anders kan.

Londen is dan juist het perfecte voorbeeld

De Merel was heel vroeger ook een schichtige bosvogel. Wij mensen geven de dieren steeds minder ruimte, dus het is aanpassen of sterven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:40

Het ligt er ook maar net aan waar je woont, denk ik.
Bij ons in de buurt zijn ze wel enorm schuw.

Idd jammer dat de vos dood moet. Zo zonde..
Alles moet maar wijken voor de mens.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:48

Jammer om te lezen dat een jager de oplossing gaat zijn voor deze vossen..

Vossen zijn van nature heel nieuwsgierig en speels, maar ook schuw en argwanend.
Als iemand in buurt deze vossen heeft gevoerd kan het zijn dat hun natuurlijke angst voor mensen minder is geworden.. Dat hoeft niet perse te betekenen dat ze iets mankeert.

Wat betreft de kippen, een roofdier werend verblijf lijkt me geen overbodige luxe zo te lezen. Gaas tegen het ingraven en een goed afgesloten dak is een must (voor vossen dan)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:41

Mist schreef:
Kunnen jullie spijtig vinden, maar ik zou het nog erger vinden als mijn katten ( en kippen - hij heeft er vorige week al een gepakt) iets overkomt.
Zolang ze afstand houden geen probleem, maar als ze net als deze niet weg te jagen zijn als je er schreeuwend op af loopt dan klopt er iets niet.

Helemaal eens met deze benadering. Roofdieren zijn prachtig maar als ze overlast geven is het klaar.
Zouden we in Nederland ook eens moeten doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:23

Een wild dier hoort imo niet de erven en tuinen van mensen op te zoeken.
Als het vaste prik is en wild dier heeft geen toegang tot voer, dan is het imo terecht dat zo’n individu geschoten wordt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:45

Je hebt tuinen en tuinen. Ik zou niet weten hoe een dier hier het verschil zou moeten zien. Afgezien van het feit dat er een huis opstaat en er overdag af en toe iemand buiten loopt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:50

Als een wild dier zich ophoudt op een terrein waar dagelijks activiteit van de mens is.
Loop jij iedere dag door de tuin en zijn er duidelijke geursporen van je, dan hoort een wild dier angst en voorzichtigheid te hebben.

In mijn geval speelde de familie vos op het terras bij onze deur en onder het skaapkamer raam en de straat voor de schuur.
Wij lopen daar tig keer per dag, net als de honden.
De paarden werden buiten en binnen gezet.
Dus geen natuurlijke plek voor familie vos.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:59

En zijn ze toen allemaal afgeschoten?
Ik begrijp ergens best de angst dat je (huis)dieren aangevallen worden maar aan de andere kant is die kans best klein en ik heb er geen problemen mee dat hier wild loopt. Is altijd al zo geweest. Reeën, herten, zwijnen, vossen, dassen en tegenwoordig ook wolven. Alleen met die laatsten heb ik wel problemen omdat die een reëel gevaar vormen voor mijn eigen dieren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:05

Ze zijn niet allemaal geschoten. De rekel en een kreupele is geschoten toen.
Ik was verbaasd hoe klein een vos is.
Je ziet vooral heel veel haar.

En de stank na het schieten was ook ondragelijk.

Ze zijn overigens niet op ons erf geschoten. Maar na de overlast was wel over nadien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:07

Dieren gedragen zich afwijkend door ziekte of honger (meer dieren dan draagkracht territorium). En dat is naast de parasieten en ziektes die jouw, je kinderen en je dieren ziek kunnen maken. Vos is daarin niet anders dan een wolf of iets dat opgegeten wordt. Er zijn redenen voor zulk gedrag en die zijn noch voor het dier noch voor ons gezond.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:15

Ik vind het schandalig dat het dier wordt afgeschoten en heb er geen goed woord over

Maar oh wee als iemand een kat beschiet die dagelijks vogels ed vangt, dan is de wereld te klein. Maar een dier waarvan wij de leefruimte inperken kunnen we naar hartelust afschieten als dat ons handig uitkomt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:21

Jammer deze oplossing , de vossen hier zijn ook schuw naar ons toe, bij de paarden voelen ze zich meer op gemak , dat is dan prima.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:35

Amber_anne schreef:
Ik vind het schandalig dat het dier wordt afgeschoten en heb er geen goed woord over

Maar oh wee als iemand een kat beschiet die dagelijks vogels ed vangt, dan is de wereld te klein. Maar een dier waarvan wij de leefruimte inperken kunnen we naar hartelust afschieten als dat ons handig uitkomt

Die kat heeft een eigenaar en meestal op zijn minst een voortplantingsbeperking, zodat die niet zo boven de draagkracht van een gebied uitkomt. Wat reguleert de populatie naar draagkracht voor een wild dier als vos, wolf, das, etc. ? Of mens en die is al eens eigenlijk te laat of die regulatie komt vanuit agressie, honger, ziekte, dus lijdensweg. Ja wij maken hopelijk op tijd die keuze, alternatief is nogal wat uitstervende diersoorten en dus exit biodiversiteit. Er is bv ook een flinke ruzie gaande tussen bescherming marter aan de ene kant en weidevogels aan de andere, want marter rooft alle! nesten leeg, maar schieten/vangen is gemeen. Ben al lang blij dat in dit geval in elk geval de correcte "schuldige" wordt aangewezen ipv boeren oid.

Ja, de mens reguleerd en veranderd zijn leefomgeving en lang niet altijd perfect of verstandig. We doen het ook al millenia en wetende wat de resultaten waren in sommige gebieden qua behoud of verbetering biodiversiteit heeft het ons veel meer gegeven dan sommigen zien. Dat er vanuit o.a. religieus oogpunt qua zeggenschap over alles wat leeft andere acties zijn genomen meer recent, zeker samen met effectievere middelen en populatie groei doet daar niks aan af. Wat er ook in een heilig boek staat, mens is onderdeel van ecosysteem aarde. Het blijf van de natuur af ook als er geen natuurlijke vijanden de boel in balans of beperkte bandbreedte kunnen houden is het segregeren van mens en natuur en dodelijk voor beiden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:51

Mist schreef:
Zweden, en mijn katten zijn geent voor rabies, hoewel het hier ook niet voorkomt. Maar jager komt morgen het probleem oplossen.

Probleem?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:55

Mist schreef:

Dat heb je in een enkel moment bepaald? Ik snap het niet zo goed. Het dier lijkt het ene moment geen last te zijn maar je vraagt je af of het goed gaat met je kat en ineens is er een jager gebeld en is hij een probleem.

Heeft die zojuist opgebiecht dat hij je kip pakte? Jij luidt schreeuwens achter hem aan en hij riep terug "ik heb vorige week lekker toch je kip gepakt."

Rare wending heeft dit verhaal. Zo makkelijk beesten als probleem zien.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 00:03

We kunnen met z'n allen vanalles vinden van de oplossing maar geen angst/schuwheid tonen voor mensen is geen normaal gedrag voor een wild dier.
In onze streken komt het niet meer voor maar in 80%van de wereld heb je dan met een hondsdol dier te maken. In onze streken zal het dan eerder een verzwakt, ziek of zeer hongerig (wat dus ook door ziekte kan komen) dier zijn.

En ik vermoed dat er in Zweden meer dan genoeg leefruimte is voor een vos.

Mijn beide buren zijn jagers en als die een vos op hun erf zien zal die het niet na vertellen. Vaak zijn het idd verzwakte of oudere dieren die voor de makkelijkere prooien gaan.

Ikzelf ga geen vossen schieten od, maar de hond hier wil ze niet op de hof en maakt dat ook duidelijk.

Ondanks hond en schietgrage buurman is de vos er toch in geslaagd m'n ganzen uit te roeien. Ze zijn hier schuw en worden zo ook gehouden maar soms geeft het toch wat overlast.
Mijn oplossing was simpel: geen ganzen meer op de hof.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 00:56

Ga je dan vervolgens alle lynxen ook maar uitroeien gezien die 's nachts in je weg lopen?

Echt wat een mensDOM weer maar eens! Je zou toch mogen denken dat in een vrij groot land met uitgestrekte natuur, het juist normaal is om met wilde dieren "samen te leven" maar neen, 1 rotte appel en ook daar moet de natuur het ontgelden.

Echt, mensen zoals jij... Doen mij me weer maar eens schamen dat ik mens ben

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:27

Dat ging snel. Van schattig het zijn misschien vriendjes naar dan maar afknallen. Oké. :+