Ten einde raad; poes valt andere poes aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Ten einde raad; poes valt andere poes aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:35

Ik deed om die reden ook wisselen je krijg dan ook geur wisseling zonder dat ze elkaar zien. De ene keer de ene en dan weer de andere, maar ik kan mijn appartement in 2 stukken delen. Met aan beide kanten hun eigen kattenbakken en voerbakken.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 10:07

Dank voor alle reacties!

Vannacht hebben we de oudste poes apart gedaan, maar ze heeft alles bij elkaar geschreeuwd en gebeukt tegen de deur. Uiteindelijk hebben we om vier uur 's nachts haar gewisseld met de jongste poes. Zij heeft vaker alleen gezeten en lijkt het minder erg te vinden. De oudste poes kwam gelijk aanrennen om naast mij in bed te liggen. Vanmorgen onder toezicht iedereen weer bij elkaar gezet en je zag gelijk dat de oudste poes de nieuwe poes nog niet accepteert. Nu ligt iedereen rustig te slapen en zoekt de jongste plek op de eerste verdieping een plekje op. Ik vermoed om de oudste poes te ontwijken.

Voor nu gaan we het op deze manier maar aanpakken, zodat conflicten vermeden kunnen worden en in de hoop dat de oudste poes de nieuwe poes langzaam zal gaan accepteren.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 18:55

Korte update :).

Afgelopen twee nachten was ik er niet in verband met een weekendje weg. Heel het weekend is het goed gegaan tussen de poezen. Iedereen heeft in dezelfde ruimte geslapen, geen tot nihil staargedrag en geen escalaties. Ik kom vanmiddag thuis en gelijk is het weer bonje tussen de oudste en jongste poes. Kan dit iets met claimgedrag richting mij te maken hebben? Toen mijn partner thuis was is er dus niks gebeurd… zo ja, iemand tips?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:13

Hmm lijkt me toeval. Tenzij de oudste echt BFF met je is maar je zegt dat ze veel haar eigen plan trekt. Wat doet ze als de jongste aandacht krijgt van jou?

Ik zou ze echt even volledig gescheiden houden totdat je tips hebt gehad van een deskundige die echt met jullie mee kan kijken. Dit is niet opgelost na 2 nachtjes apart en elke keer dat er een negatieve interactie is tussen die 2 wordt het erger en moeilijker om het weer in orde te krijgen.
Dus of 24/7 apart of desnoods eventjes samen als je er echt zicht op hebt (en niet op half 11 voor tv hangt zegmaar)

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 19:23

Ik twijfel of het toeval is. Drie weken geleden was ik ook een paar dagen van huis en toen ging ook alles helemaal goed zonder problemen.

Ze zijn niet zonder toezicht met elkaar. In ieder geval niet wanneer ik thuis ben, dan is er altijd zicht door mij op ze.
Overigens nog niets gehoord van de deskundige, dus heb nu ook een ander benaderd.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:27

Ah, omdat je zei (of heb ik dat verkeerd onthouden, kan ook) dat het sowieso telkens met vlagen leek te gaan?

Ben jij gezond? Soms hoor je wel van honden dat ze beschermend worden over hun baasje als die niet helemaal fit is. Of heb je veel stress of ben je misschien heel druk van jezelf? Als bezig bijtje door het huis zegmaar :+

Wat is jouw band met beide katten?

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 19:37

Jaaa, aan het begin leek het meer vlagen te gaan maar afgelopen drie/vier weken gaat het helaas permanent slecht .

Ik ben gezond inderdaad (voor zover ik weet haha). Door deze hele situatie heb ik wel veel stress en verdriet helaas. Ik ben van mijzelf vrij rustig, wel actief met dingetjes doen maar de echte drukke in huis is mijn vriend:).

De oudste poes is altijd actief onafhankelijk geweest als het ware. Altijd dolbij om mij te zien als ik thuiskom en slaapt naast mij, maar verder doet ze haar eigen ding en ligt ze bv ook niet op schoot. Middelste poes is wat bangig, maar ligt graag bij mij op schoot. En de nieuwste is dus een allemansvriend, maar trekt voornamelijk naar mijn vriend toe omdat die haar veel aandacht geeft en ik probeer iedereen evenveel aandacht te geven!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:58

Op mij komt het echt over alsof de oudere poes geen zin heeft jou te delen met de nieuwe poes.

Ze vertoont territoriaal gedrag, en als ze dat enkel doet met jou in de buurt, is het volgens mij 1 + 1 = 2.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 20:01

Ja dat lijkt mij dus ook, gelet op de afgelopen twee keer dat ik weg was! Maar wat kan ik daar tegen doen? Dat heeft ze absoluut niet gedaan toen ik de middelste poes erbij nam, al waren ze toen ook stukken jonger.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:29

Ken je Jackson galaxy en/of het programma my cat from hell? Hij heeft hele uitzendingen gewijdt aan hoe je katten aan elkaar kunt laten wennen.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:19

Mmm, interessante ontwikkeling. In theorie halen katten veiligheid uit hun omgeving en routines. Doordat jij weg bent veranderd de routine. Eentje om over na te denken of er iets in jouw routine is dat het gedrag triggert? Willen ze beiden op 1 plek zijn als jij er bent waardoor ze te dicht bij elkaar in de buurt komen bv? En willen ze dat niet bij hè vriend, geen idee. Gewoon een brainstorm..

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 22:28

Goeie vraag! Ik ben mij in ieder geval niet bewust van een verandering in mijn routine of iets dat een trigger zou kunnen zijn. Enige is wellicht dat de jongste poes graag bij ons (eigenlijk mijn vriend) ligt, voornamelijk omdat zij zich dan veilig voelt gok ik. Maar voordat zij er lag wilde de oudste poes ook nooit op schoot oid. Ze lag daarentegen wel graag bij ons in de buurt op de bank.

Voor nu heb ik de oudste poes wel even apart gedaan in een kamer, maar ze laat al duidelijk weten dat ze het daar echt niet mee eens is en dat breekt ook wel echt mijn hart hoor. Zeker omdat ze altijd naast mij wil liggen in bed.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:46

Ik weet niet of het een optie is om het andersom te doen: de oudste vrij in huis en de jongste opsluiten?

Dan 'respecteer' je de hiërarchie die ze zelf misschien bepaald hebben onderling. Wie weet haalt dat een hoop stress weg.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:33

Als de oudste de jongste ineens niet meer lijkt te accepteren; is de jongste wel gezond?
Uit het buitenland heb je altijd veel risico op gezondheidsklachten.
Mijn 2 ( geholpen) katers zijn al hun hele leven samen, kregen ruzie, degene die aangevallen werd bleek wat klachten te hebben. Die heb ik behandeld en tijdelijk op pijnstiller gezet, daarna waren het weer dikke vrienden. En dat is erna ook gebleven ondanks niet alle klachten te behandelen waren ( forse hartruis dus sws wat zwakker).

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 10:19

@Beemsterkaas. Vannacht heb ik ze rond half vier gewisseld en heeft de jongste poes apart gezeten. Alleen ik vraag me af of ik niet het probleem in stand houdt door de jongste poes telkens apart te zetten als we niet thuis zijn/slapen, aangezien de oudste poes dan ‘haar zin heeft’.

@smurffie. De jongste is juist nu het gezondste dat ze tot nu toe is geweest. De dierenarts zei nog dat het wellicht ook daarmee samenhangt, dat de jongste is beduidend beter voelt.
Toen ze hier net kwam is ze een week apart gezeten ivm een ontstoken oog en vermoeden op niesziekte. Alleen de rest is nooit ziek geworden en mogelijk was ze slechts verkouden door de reis.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:22

Als jullie niet thuis zijn zou ik ze samen laten, ik denk dat de dynamiek anders is dan.

Kan je dat bv. kort opbouwen?

(mits het veilig is natuurlijk)

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 14:07

Ik denk niet dat ik dat aandurf, gelet op wat er afgelopen weken is gebeurd! Eerst eventjes aankijken hoe het gaat als wij toezicht houden en apart als wij er niet zijn :).

Als dat allemaal goed gaat tzt, dan is het wellicht wel een goeie om te proberen en rustig op te bouwen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:23

Hoe gaat het nu ts?

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 13:48

Sinds vorige week zijn de oudste en jongste poes dus apart, waarbij we ze af en toe wisselen van ruimte. Afgelopen vrijdag is de gedragsdeskundige geweest en zij zag wel positieve factoren. We zijn dus sinds vrijdag begonnen met het herintroduceren van de oudste en jongste poes. Dat doen we voor nu door ze positieve associaties bij de kamer te laten krijgen waar de jongste poes verblijft. Bijvoorbeeld door lekkernijen te eten, waarbij ze voor nu alleen elkaars pootjes/deel van elkaar kunnen zien. Elke keer houden we hiervan de gedragsdeskundige op de hoogte en zij gaat ons daarin verder begeleiden. De oudste poes moet hierbij het tempo gaan aangeven. Kan dus lang duren, maar daar zijn wij wel toe bereid! :)

Hopelijk pakt alles positief uit. De jongste en middelste poes zijn inmiddels echt dicht naar elkaar aan het groeien. Ze hebben elkaar gewassen afgelopen week en de middelste poes wil vaak bij de jongste poes in de kamer liggen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:51

Wat een mooie update voor nu, kleine stapjes zijn ook stapjes vooruit.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 13:57

Zeker! De korte momenten dat ze elkaar zien lijken wel goed te gaan. En de oudste poes heeft natuurlijk nog dondersgoed in de gaten dat de jongste poes er nog is. De middelste poes moet ervoor zorgen dat alle geuren zich gaan mengen met elkaar bijvoorbeeld!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:23

Even een paar belangrijke zaken. Ik zie je denken zeggen als 'de kat krijgt haar zin' of 'ze gaat als straf op de kamer'. Dat zijn allemaal denkwijzen die niet van toepassing zijn op dieren.

Wat sowieso belangrijk is voor katten, is dat ze zich veilig voelen en de ruimte kunnen pakken. Daarvoor is het belangrijk dat je in de woning genoeg veilige plekken hebt, en dan op verschillende hoogtes. Hoe hoger een kat kan zitten, des te veiliger een kat zich vaak voelt. Heb je dus nog niet veel kattenplekjes, zorg er dan voor dat je die creëert. Dat gaat je gedragsdeskundige je ook vertellen.

Verder kan het ook heel goed helpen om voldoende te spelen met de katten. En dan vooral met de dominante kat. Zodat ze niet de focus legt op de andere kat, maar haar energie op het spelen kan leggen. Sowieso is spelen heel goed want hier worden katten moe en voldaan van. Ga niet met laserlampjes aan de gang, dit kan weer andere problemen veroorzaken maar gebruik hengeltjes en zorg dat je hun jagersinstinct aanspreekt.

Als je wilt weten hoe je dat allemaal aan kunt pakken, kijk dan eens een paar afleveringen van Cats from hell, hier kun je veel informatie vinden hoe je je huis catproof kunt maken en hoe je kunt spelen. Het is momenteel te zien op TLC ;)

Ga dus je katten niet straffen, maar zorg dus voor voldoende afleiding, zeker voor de dominante kat. Daarnaast kun je met voeren ook nog veel doen. Dat is een positief moment voor een kat dus zorg ervoor dat ze in dezelfde ruimte zijn als je ze voer geeft. Laat de katten eerst op voldoende afstand en maak per dag de afstand iets kleiner, maar doe dit enkel wanneer alle katten comfortabel zijn.

Dit zijn allemaal dingen die een gedragsdeskundige ook met je gaat bespreken dus het is mooi om dit voor te zijn :P

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:55

Zo ver mijn ervaring is en wat ik ook altijd op internet lees bij mensen waarbij hun kat een andere kat niet uit kan staan is dat katten niet samen kunnen. Ik denk zelf dat dit even goed gaat en er dan weer ruzie is. Een kat is ook solitair en vind het vaak helemaal niet leuk hun baasje te delen. Heb zelf een kat gehad, ik woon op hetzelfde erf als mijn ouders alleen dan wel in een apart huis. Mijn ouders kregen een herplaatser. Deze herplaatser kwam elke dag bij ons om ruzie te maken, terwijl ze beide leven op 2 hectare grond. Ik heb mijn kat weggedaan (is met mijn ex mee gegaan) en er is nu pas weer rust...

Ik zou een gedragsdeskundige (snel) laten komen en met die tips aan de slag gaan. Ik zou niet zelf maar wat proberen. Werkt het allemaal niet zou ik de jongste herplaatsen. Dit is ook niks als ze steeds ruzie hebben

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:33

Katten zijn niet solitair, dat is echt een grote misvatting.
Ts heeft er al een gedragsdeskundige bij, zie de laatste update.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:42

Excuus, solitaire jagers* Ze jagen niet samen.
Ben benieuwd of de gedragsdeskundige gaat helpen :j