Waar zoeken naar een pup?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 18:27

Ik ben niet op zoek naar een herplaatster of een jonge hond, wel echt naar een puppy. Zeker omdat ik een dochter van 4 heb, heb ik liever een puppy. Die zitten niet heel veel in het asiel..

Keell94: ja leuke honden! Ik ken iemand waarbij de hond altijd buiten lag omdat tie het altijd gauw warm heeft.

Popstra: mogen die nog? Ik dacht dat dat ras verboden was.

GDG: ben inderdaad bang dat de ridgeback te actief is.

Wat ik wel belangrijk vind is een ras die over het algemeen goed met andere honden kan. er is altijd uitzondering per hond natuurlijk, maar bij sommige rassen is de kans dat ze goed met andere honden kunnen al minder groot.

StalNollie

Re: Waar zoeken naar een pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:33

Ridgeback met jonge kinderen zou niet snel mijn keuze zijn

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:40

Ik vind het lastig in te schatten hoe actief/rustig je zoekt, maar zou een tibetaanse terrier (kleine herder) of puli (ook een kleine herder) wat zijn? Verharen beide niet, Puli kan je scheren maar zijn dan niet erg mooi. Uitkammen is geen reële optie, het is kort of vilten. Beide zijn actiever dan bijvoorbeeld maltezers, maar rustiger dan veel spaniels (uiteraard excl. de cavalier, die weer rustiger is). Ze zijn wat groter en meer solide dan de maltezers en de pinschers, wat met een klein kind wel fijn is. Beide rassen verharen eigenlijk niet (doorgroeivachten).

Een wat grotere hond die niet neigt tot kwijlen naar mijn weten is de grote Keeshond, wel actief, maar rustiger dan de kleine kees en de middenslag kees. Verhaart wel (want baardloos) en zijn wel erg vocaal, dat moet je liggen.

Ik moet ook opeens denken aan het Markiesje, ook verharend (want baardloos), maar vergelijkbaar qua energieniveau en maat als de Puli en Tibetaan, maar dan met een makkelijke (langere) vacht. Wel vanuit de rasvereniging de vraag om indien geschikt de pup 1x voor een dekking/nest te gebruiken i.v.m. nog bezig zijn met het terugfokken van het ras.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:07

Booooo schreef:
Ik ben niet op zoek naar een herplaatster of een jonge hond, wel echt naar een puppy. Zeker omdat ik een dochter van 4 heb, heb ik liever een puppy. Die zitten niet heel veel in het asiel..

Keell94: ja leuke honden! Ik ken iemand waarbij de hond altijd buiten lag omdat tie het altijd gauw warm heeft.

Wat ik wel belangrijk vind is een ras die over het algemeen goed met andere honden kan. er is altijd uitzondering per hond natuurlijk, maar bij sommige rassen is de kans dat ze goed met andere honden kunnen al minder groot.

Die van ons hebben we 2 jaar terug in laten slapen. Die was 13 geworden.
Ze was altijd samen met onze 4 jack russels en ook lief voor vreemde honden.

Ik geloof idd dat ze op de verboden lijst staan nou je het zegt..

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:56

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 00:50

Ik heb een wolfsgrauwe keeshond. Werkelijk de makkelijkste hond die ik ooit gehad heb. Ontzettend gek op de kinderen, kan goed met andere honden. Luistert ook best aardig en makkelijk op te voeden. Toevallig is de mijne ook stil, behalve als hij het ergens niet mee eens is, dan blaft hij uit protest terug :'). Net een echte puber haha.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 01:01

Wij hebben nu een hele fijne kruising via marktplaats. Gewoon je verstand gebruiken, gaan kijken en niet doen omdat je zielig vind, wanneer het gevoel niet goed is. Ik denk dat het daar vaak fout gaat. Men voelt wel dat het niet klopt, maar koopt de pup toch uit medelijden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 01:05

Afbeelding
Afbeelding

Mijn flufje van marktplaats
Kwijlt niet
Groter dan een stafford
Mixie van 4 rassen
Nooit problemen mee gehad

Op marktplaats gevonden en toen filmpjes gekregen op de app hoe ze opgroeide. Ik heb met een filmpje zitten peilen welk gedrag ik mooi vond en welke pups mijn voorkeur hadden. Ben erheen gereden en ik was op slag verliefd.

Goede omgeving,
Fijne ouders,
Het was een goed doordacht nest voor de fun vanuit huis.

Edit
Het is een kruising met het volgende erin.
Am Staff
Engelse mastiff
Mastino napolitano
Boerboel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:20

Ondanks dat je zegt, ik wil geen herplaatsen ivm je kindje van 4.

Wij waren via via benaderd door een fokker voor een herplaatsen, teefje van toen 2.5 jaar oud. Op dat moment was onze zoon bijna 1.5 jaar. Ook wij twijfelde enorm, want wat haal je in huis.
Dit ook besproken met de fokker die dit ook begreep.
Hij is met de hond bij ons thuis geweest, en alles wat hij vertelde over haar klopte ook echt 100%.
Ondanks dat de klik er gelijk was hadden we op voorhand al afgesproken om er daarna nog goed over na te denken.
Een kleine week later hebben we haar opgehaald bij de fokker.
Hebben er een super hond aan gehad. De schaduw van mijn zoontje en later mijn dochter ook.

Nadat ze was overleden wilde we weer graag een hond. Mijn man wilde graag een pup, maar ik niet.
Ik vond dat ik daar met 2 dagen werken ( wel was er oppas voor de hond) en 2 kinderen niet voldoende tijd voor had.
We kwamen toen bij een fokker voor wederom een herplaatsen. Maar de klik was er niet, maar wel met een pup van 4 maanden.
Geheel zindelijk, kon al prima mee wandelen aan de riem.
Ook echt een super hond aan gehad.
Torn ze 2.5 jaar was is er een pup bij gekomen. Hij was minder sociaal naar vreemde, erg beschermend naar mij ( al werd dat wel getriggerd door een rug operatie bij mij).
Samen wandelen, spelen, echt een stelletje samen ondanks 2 verschillende rassen.

Nu een herplaatsen pup uit het buitenland. Hij was bijna 5 maanden toen hij bij ons kwam. Ondertussen hebben we hem bijna 3 jaar.
Echt de meest sociale hond die ik ooit heb gehad. Mensen, andere dieren, alles is zijn vriend. Geen trauma's
Super lief met kleine kinderen

De eerste 2 waren boxers. Niks kwijlen, en als ze 1x per dag goed hun energie kwijt konden. Prima en rustig in huis.
Nu een Franse bull (onze 2e). Kwijlt niet, heeft genoeg energie, wandeld met gemak anderhalf uur.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:35

Hulphond en KNGF heeft ook regelmatig herplaatsers.
Honden zijn prima, maar halen hun examen niet.

Zo hebben wij een Golden Retriever gehad via Martin Gaus.
Heerlijke hond.

Ik denk dat een Golden sowieso wel een fijne hond is.
Actief, maar niet te. Over het algemeen lief voor kinderen en andere honden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:47

Ik zou ook voor een type golden retriever kijken. Berner sennen is ook leuk.

Ik zou zelf de 'pittige' rassen niet uitzoeken met een jong kind. Als een ridgeback, rottweiler, presa canario etc. Het zal misschien prima gaan met het kind zelf maar onderschat de aanloop van andere kinderen niet en wat dat kan doen met een hond die is gefokt om te beschermen of waken. Zou het risico te groot vinden..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:01

Diddykong schreef:
Ik heb een wolfsgrauwe keeshond. Werkelijk de makkelijkste hond die ik ooit gehad heb. Ontzettend gek op de kinderen, kan goed met andere honden. Luistert ook best aardig en makkelijk op te voeden. Toevallig is de mijne ook stil, behalve als hij het ergens niet mee eens is, dan blaft hij uit protest terug :'). Net een echte puber haha.

Als je de stille en wat rustigere variant van een wolfsgrijze keeshond wil zou je ook kunnen kijken naar een Eurasier. Zij zijn echt gefokt ook als gezinshond en over het algemeen goed met kinderen. Zijn heel erg gericht op het gezin en wat gereserveerd naar vreemden.

Wij hebben sinds vorig jaar een Eurasier van een fokker in Duitsland. Het is echt een vriendelijke goedsul. Heel rustig van karakter t.o.v. onze keeshond. Helemaal gek op alle mensen die hij kent en vreemden laat hij links liggen, totdat hij ze een beetje kent. Kan leuk spelen met andere honden, maar als ze niets van hem willen dan is het ook prima. Die van ons is wel echt een groot uitgevallen broertje/zusjes uit hetzelfde nest zijn zo een kleine 8-10 cm kleiner.

Op deze foto is hij 8/9 maanden oud.
Afbeelding

Je hebt een fokvereniging in Nederland met lange wachtlijst. Ik ben niet heel erg fan van sommige Nederlandse varianten. In Duitsland zijn diverse fokverenigingen, maar moet je wel rekening houden met de import eisen. De fokker van onze hond zat vlakbij de Nederlandse grens.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:46

Majabeestje schreef:

Ik zou zelf de 'pittige' rassen niet uitzoeken met een jong kind. Als een ridgeback, rottweiler, presa canario etc. Het zal misschien prima gaan met het kind zelf maar onderschat de aanloop van andere kinderen niet en wat dat kan doen met een hond die is gefokt om te beschermen of waken. Zou het risico te groot vinden..

Rottweiler zou ik ook niet aanraden met een klein kind, wij hebben voor Sky een Rottweiler gehad, onze eerste hond, schat van een beest voor ons en mensen die hij kende maar zo beschermend. Vreemden konden bij ons niet binnen komen of hij ging in standje waak. Nu had die van ons wel een flinke gebruiksaanwijzing maar het zit ook wel een beetje in het ras. Ik zou er niet zo snel voor kiezen met een kleine in huis, zijn de kids wat ouder/groter zou dat prima gaan.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:48

Booooo schreef:

Ze hebben natuurlijk een flinke vacht en daar komt ook wel wat onderhoud bij kijken, ik kam sky 2x in de week en hij gaat om de 2/3 maanden naar de trimsalon om even goed alle 'dode' haren eruit te laten wassen/blazen. Maar valt me verder alles mee, hebben hem hier op de warme dagen juist lekker binnen gehouden met een koelmatje en ventilator dat was beter vertoeven dan buiten.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:59

Ik zou marktplaats niet afschrijven. Heb zowel van mp als van fokkers honden en katten. Nou zal ik het kort houden. Maar mijn hondje van mp is zonder problemen 17 geworden. En die van de oh zo goed aanbevolen fokker is 7 jaar alleen maar ziek geweest. Uiteraard is dit geen garantie. Maar een aanbevolen fokker dus ook niet. En dit is hier helaas niet het enige voorbeeld.
Ik zou gewoon lekker rondkijken naar wat jullie het meeste aanspreekt. En dan zo een lijstje maken met opties. Er zijn zoveel rassen.
Veel succes met de zoektocht! ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:04

Keell94 schreef:
Majabeestje schreef:

Rottweiler zou ik ook niet aanraden met een klein kind, wij hebben voor Sky een Rottweiler gehad, onze eerste hond, schat van een beest voor ons en mensen die hij kende maar zo beschermend. Vreemden konden bij ons niet binnen komen of hij ging in standje waak. Nu had die van ons wel een flinke gebruiksaanwijzing maar het zit ook wel een beetje in het ras. Ik zou er niet zo snel voor kiezen met een kleine in huis, zijn de kids wat ouder/groter zou dat prima gaan.

Ik heb een rottweiler x labrador gehad (helaas!! Overleden door ziekte/ouderdom). Het is dat beide rassen erg veel erfelijke aandoeningen hebben en deze kruising zelden getest aangeboden wordt. Wat was hij ontzettend gaaf! Hij is geboren in de opvang waar ik werkte. Ouders waren broer en zus dus al stevig risico bovenop de kruising. Hun eigenaar begreep er niets van dat broer en zus het samen 'deden'. Gelukkig accepteerde hij onze hulp en mocht de teef bij ons bevallen en daarna gesteriliseerd terug naar huis. Ik heb hem 10 jaar mogen hebben. De joligheid en etenslust van de labrador verpakt in het stukje waakse en zelfverzekerde onafhankelijkheid van de rottweiler . Qua sporten was geen enkele sport hem te gek van gehoorzaamheid, bikejoring/dogscooter, hoopers, treibball en allerlei workshops. Mega sociaal en giga goed in het lezen van andere honden. Meerdere malen ingezet op cursussen voor agressieve honden. Gewoon omdat hij er niet warm of koud van werd en bij angst agressie betreffende hond wist rustig te krijgen.

Maarrrr hij was mijn alles, mijn gouden makker in zwart jasje. Echter de rest van het gezin en mijn ouders konden er niets mee. Mijn vader heeft het enkel over 'die dominante zwarte' als er een herinnering naar boven komt. Wij waren samen 1 team en konden alles aan maar niemand kwam er tussen.

Ik heb nu weer zo'n gouden makker. Een duitse jacht terrier x labrador. Ik vind labradors zelf 10x niets maar gemixt met zo'n serieus karakter ras is het zo onwijs genieten! Deze huidige komt van marktplaats. Fokker had hem langer gehouden ivm hart afwijking. Ouders niet getest, kleiner hondje, heel eerlijke fokker dus ik durfde het aan. Een gouden greep geweest en absoluut 100% een impuls aankoop destijds zo van marktplaats af.

Daarom houd ik bewust kruisen (honden) al lang in de gaten. Binnen 4 jaar sowieso wel weer een hond erbij hier. Ik vermoed een pup. Iets herder achtigs, iets labrador achtigs....mijn droom gewoon een tamaskan met veel herderbloed in de lijnen...of juist nog iets anders. Ergens mis ik de gekke husky's om mij heen. Husky x herder...mmmm tamaskan... de toekomst gaat het leren.
Geen husky x labrador dat wordt gemiddeld een soepkip :D beetje karakter en uitstraling is wel gewenst (loop hele jaar door rond 06.00 uur buitenaf met wandelen)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:07

GabberGill schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mijn flufje van marktplaats
Kwijlt niet
Groter dan een stafford
Mixie van 4 rassen
Nooit problemen mee gehad

Op marktplaats gevonden en toen filmpjes gekregen op de app hoe ze opgroeide. Ik heb met een filmpje zitten peilen welk gedrag ik mooi vond en welke pups mijn voorkeur hadden. Ben erheen gereden en ik was op slag verliefd.

Goede omgeving,
Fijne ouders,
Het was een goed doordacht nest voor de fun vanuit huis.

Edit
Het is een kruising met het volgende erin.
Am Staff
Engelse mastiff
Mastino napolitano
Boerboel

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Vind de kruising bij elkaar nou niet geheel goed doordacht :o
En zou dit dan ook niet aanraden in een gezin met zeker jonge opgroeiende kinderen.

Edit: aanrijden stond er moest aanraden zijn
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 13-10-24 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:30

Het is een typische bully xl mix. Ik ben nieuwsgierig of de ouders gerontgened zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:34

Nee idd super fijn dat deze mix er in jou hond zo positief uit komt maar aanraden zou ik het absoluut niet. Geen idee hoe oud jou hond is GabberGill maar vergeet niet dat ze pas laat volwassen zijn. Dat wil zeggen met 3 a 4 jaar.... gedrag kan dus lang puppy blijven en rond 1 jaar leeftijd kun je nog niet veel zinnigs zeggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:12

Jammer dat er hier van een aantal rassen een verkeerd beeld word geschept.

Veel van de boven genoemde zijn uiterst fijne gezinshonden. Honden die voor je door het vuur gaan.

Of je zulke in een (rijtjes)huis in drukkere buurt wil hebben is weer wat anders. Ze zijn immers gefokt om hun familie leden dus jou en je gezin maar ook andere huisdieren en vee te beschermen en dst doen ze met heel hun hart. Het beste is om deze op een erf te houden aangezien het ook mollosers zijn. Geen honden om dagelijks stukken te gaan wandelen want daar zijn ze ( hun zware skelet) niet op gebouwd.
Ze liggen graag te pitten en doen hun "rondes" op hun erf.
En echt lief voor hun gezinsleden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:21

Wij scheppen geen verkeerd beeld. Zo geef ik aan dat mijn labrador x rottweiler mijn wereldhond was. Wel de mijne. De rest van het gezin kon er weinig mee en buitenstaanders deed hij niets voor. Wij waren een gouden team.

Binnen het gezin zijn die rassen idd fantastisch maar heb je kinderen dan waarschijnlijk ook veel aanloop. Speelkameraadjes enz. Deze rassen kunnen hier veel moeite mee hebben. Mijn eerste 3 honden waren boxers. Heerlijke clowns zoals het ras is. Beschermend zoals het ras is. Sociaal zoals het ras is. Echter toen ik eens ruzie kreeg met een zeer bekende vriend toen is die vriend aangevallen. Helemaal niemand die dit aan zag komen. Nog minder mensen die ooit verwacht hadden dat betreffende hond ooit zou bijten. Hij deed het echter wel en vlug en vlot en in gezicht....geen blijvende schade, geen verdere ruzie, geen gevolgen voor betreffende hond destijds maarrrrr het is wel gebeurd!! We waren ergens 12/15 jaar overigens. Dat is wel waarom bepaalde rassen ik niet zie als iedeale gezinshond. Zeker niet bij onervaren mensen. Tuurlijk hoeft het niet fout te gaan. Echter duizenden bijt incidenten in de geschiedenis geven aan dat het wel fout kan gaan en goed ook! Mijn ouders waren geen hondenmensen. Puur voor mij was er een hond in het gezin. Ze deden absoluut hun best. De hond kreeg veel aandacht en heel veel beweging plus hondentraining van hun via club enz. Echter die ene keer ging zo vlot en zo onverwachts

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:52

Popstra schreef:

Veel van de boven genoemde zijn uiterst fijne gezinshonden. Honden die voor je door het vuur gaan.

Of je zulke in een (rijtjes)huis in drukkere buurt wil hebben is weer wat anders. Ze zijn immers gefokt om hun familie leden dus jou en je gezin maar ook andere huisdieren en vee te beschermen en dst doen ze met heel hun hart. Het beste is om deze op een erf te houden aangezien het ook mollosers zijn. Geen honden om dagelijks stukken te gaan wandelen want daar zijn ze ( hun zware skelet) niet op gebouwd.

Er wordt geen verkeerd beeld geschept denk ik. De type honden waar we het over hebben zijn ongetwijfeld heel lief voor hun gezin. En wat je zegt, ze beschermen met heel hun hart. En daar gaan veel mensen de mist in, door dat te onderschatten. Met kleine kinderen en dus ws ook veel aanloop van andere kinderen is dat nou eenmaal een risico. Ik zie veel mensen een hond nemen zonder zich te verdiepen in de oorsprong van het ras, met welk doel het ooit gefokt is. En ondanks goede training heb je ook nog altijd te maken met instinct. Net als een hond met een jachtinstinct 9 van de 10 keer perfect luistert en toch die 10e keer achter die ineens opvliegende vogel aangaat. Dat is vervelend. Maar een hond wat als instinct heeft beschermen/waken/vechten is het gevolg nogal groot als toch die ene keer het instinct het overneemt..

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:55

Is een somojeed misschien geschikt? Middelgrote fluf, leuke (vocale..) gezinshond :)!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:01

Lastig om vanaf 0 te beginnen. Of bijna 0

Hier een pup gewoon van marktplaats :j
Eerst informatie gevraagd, op internet gezocht.

Via marktplaats ook herplaatsers als erf honden, tot nu toe met eerlijk verhaal dat klopte dus dat is ook prima bevallen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:22

Popstra schreef:

Ik heb zelf ervaring met de Rottweiler dus ik spreek dan ook vanuit mijn eigen ervaring.
Hebben de hond 8 jaar gehad en was voor ons echt een wereld beest, inmiddels een jaar geleden helaas vanwege ziekte in moeten laten slapen, missen doen we hem nog steeds :( dus absoluut geen slecht woord hierover.

Ben gewoon van mening juist door de ervaring die ik met dit ras heb dat ze gewoon niet zo geschikt zijn om bij kleine kinderen te plaatsen, om wat eerder al gezegd werd ze erg waakzaam zijn over het gezin en met kleine kids er vaak veel aanloop is van vriendjes/vriendinnetjes etc. Ook de onze heeft eens bij iemand in de arm gehangen (was dan wel niet zijn eigen schuld, hond gaf zijn grens aan en daar werd overheen gegaan) maar het is wel gebeurd, mijn schoonbroertje daarintegen zag de hond regelmatig en dat is altijd goed gegaan maar kan dus ook anders aflopen.

Wij hebben met het oog op de toekomst met het willen van eventuele kids dan ook besloten om niet nogmaals voor een Rottweiler te gaan. Ik vind ze nog steeds geweldig en mocht er geen kinderwens geweest zijn ook zeker weer voor een Rottweiler zijn gegaan maar wij vonden dit juist door de ervaring die we hebben geen verstandige keuze voor nu.

Ik vind dat bij elk ras er eerst goed onderzoek gedaan moet worden tot je op aanschaf over gaat of het ras/karakter bij jou en je gezin past. Denk dat er om die reden helaas ook heel veel honden in het asiel zitten omdat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is en enkel een schattige foto zien.
Tis triest maar waar :(