Wanneer overstappen naar volwassen brok hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 00:12

Esther schreef:
NoGo schreef:
Ik heb altijd geleerd een pup zo snel mogelijk op volwassen brok over te zetten.
Hier krijgen ze het 'nest' voer wat mee gaat dan ook direct gemengd met brok voor volwassen honden dus van 10/11 weken.
Ik heb met onze stafford als enige uit het nest geen groeipijnen en problemen gehad, zo ook met onze husky en dit zie ik ook veel in mijn omgeving.
Misschien geluk en toeval maar ik blijf het daarom gewoon zo doen.
(Voor mijn pups dus geen puppybrok)

Groeipijnen ontstaan door teveel voedingsstoffen, komt vaak voor bij pups die teveel te eten krijgen of het nou pup of volwassen voeding is maakt daarbij niet uit. Pups kun jet beste wat schraal op laten groeien.

Dat zou kunnen....ik heb geen idee er is hier van jongs af aan ingeprent geen puppybrok voeren.
Ik heb echter mijn leven lang al mijn honden op onbeperkt toegang tot eten staan en dat van pup af aan, gaat prima, geen honden met problemen gehad en allemaal ouder dan 15 geworden.
Maargoed zoveel mensen,zoveel wensen :o

Jokonootje

Re: Wanneer overstappen naar volwassen brok hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 00:54

Hier gaan ze vrijwel direct over op volwassen brok.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 07:12

Myfairytale schreef:
fjordjes schreef:
Mijn voorkeur zou wel een geperste brok zijn ivm het uiteenvallen in de maag om het risico op een maagtorsie zo klein mogelijk te houden.

Dit is inmiddels achterhaalt.
Geperst of krokante brok maakt geen verschil.
Vooral heel veel dronken ineens vergroot de kans op een maagtorsie.

Dat lijkt mij erg vreemd. Ik weet dat achterhaald is dat ze na eten strikt rust nodig hebben. Ik laat ze na het eten altijd hun gang gaan. Meestal volgt er spel. S ochtends doen we binnen uur na het eten (soms 15 soms 30/40 minuten later) de grote wandeling. Dat kan 5 kilometer wandelen zijn daar kan spel bij zitten maar ook zwemmen. Ze hebben hier nooit maag problemen. Ik voer ook nog eens blik, vers, onze kliekjes en werkelijk bijna alle merken brok zowel normaal als geperst.

Normale brok zet erg uit in de maag in combinatie met water. Geperste brok doet dat niet. Op de volume/hoeveelheid die doggen eten maakt het voor de belasting van de maag dus absoluut wel uit of je normale brok of geperst voert. In dat opzicht moet er wel verschil ontstaan qua maagtorsie krijgen. Al sluit het niets uit. Hier 1x bij de herder van mijn vriendin een maagtorsie gehad. Zij was wel enorm van de regeltjes dus eten gegeven en bench in omdat ze 4 uur weg moest en leek haar dus ideaal. Toen ze terug kwam kon ze met bloedspoed naar dierenarts. Uiteindelijk milt moeten verwijderen maar verder goed gekomen al was het kritiek. Uiteindelijk bleek de schep macaroni die hij had gehad de boosdoener. Veel mensen adviseren macaroni voeren als de hond mager blijft en slecht eet. Dat zal ik nooit meer doen. Macaroni zet ook uit en vormt 1 klont met dit soort gevolgen. Mogelijk als de hond na het eten gewoon lekker gelopen had dat daardoor het verteringsproces ook goed verlopen was. Laatig te zeggen maar een later onderzoek via de universiteit van Gent bewees wel dat laten bewegen na het eten de vertering ten goede komt en de kans op torsie aanmerkelijk verkleind. Sindsdien voeren wij ook op de grond en hebben altijd samen een roedel tussen de 4 en 7 honden totaal en op dat ene incident na gelukkig nooit meer wat gehad

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 17:00

Helaas heeft mijn hond groeipijn, erachter gekomen doordat hij zijn poot heeft verstuikt. Moet nu van de dierenarts overgaan op volwassen brok.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:07

en dat is precies de reden waarom er bij grote rassen vroeger overgegaan wordt naar volwassen brok.
Je kan een puppybrok geven, maar dan wel een specifiek voor grote / XL rassen. Als die in jouw preferabel merk er niet zijn, dan vanaf een maand of 5 naar volwassen brok .

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:33

Ik heb mijn herder wel langer puppy brok gevoerd maar inderdaad wel specifiek voor grote rassen. Omdat ik altijd heb begrepen dat in puppybrok voor grotere rassen juist wat minder calcium en andere stoffen zit om overmatige groei te voorkomen. Mijn hond is gewoon in normaal tempo gegroeid en is in de groei altijd een beetje schraal geweest.

Als het verschil tussen cavom junior en normaal zo minimaal is vraag ik me wel af of je er nu veel mee opschiet om over te stappen op die volwassen brok van hetzelfde merk?

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:42

Duhelo schreef:
Ik heb net geleerd dat je grotere rassen beter vroeger overzet. Puppybrokken zijn echt heftig waardoor ze te snel in de hoogte groeien en geen tijd hebben om uit te zwaren, hierdoor veroorzaak je net lange smalle botten ipv stevige botten.
Vanaf 6 maand nr een adult. Ze groeien dan iets trager maar wel gelijkmatiger uit.

Zo heb ik het idd ook geleerd

Daarnaast zeker bij de wat grotere rassen ben ik tegenstander van op brok opgroeien.
Op vlees groeien ze veel mooier en gelijkmatiger op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:47

Nienke1979 schreef:
Duhelo schreef:
Ik heb net geleerd dat je grotere rassen beter vroeger overzet. Puppybrokken zijn echt heftig waardoor ze te snel in de hoogte groeien en geen tijd hebben om uit te zwaren, hierdoor veroorzaak je net lange smalle botten ipv stevige botten.
Vanaf 6 maand nr een adult. Ze groeien dan iets trager maar wel gelijkmatiger uit.

Daarnaast zeker bij de wat grotere rassen ben ik tegenstander van op brok opgroeien.

Die mening deel ik, mijn teefje was op vlees iets kleiner dan haar nestgenootjes, maar is wel groter en mooier uitgegroeid.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:08

Nienke1979 schreef:
Duhelo schreef:

Dit was ook de info die ik heb, hier tot max 8mnd puppybrok gevoerd.
Border collies...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:29

Onze 6 maanden oude teckel pup krijgt versvlees voor pups en een brok die geschikt is voor zowel volwassen honden als voor pups (acana).

Een hond van een kennis had ook groeipijn als pup en moest af van puppybrok, advies van de dierenarts.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:40

Op verse voeding opgroeien is inderdaad sowieso beter dan brok :j wel ook hier alert zijn op het calcium niveau, de ratio met fosfor en niet al te vet ivm de calorieën.
En ik zou voor een pup ook aanraden om vlees met premix te geven zodat er geen tekorten optreden. Zeker in de groei ligt het verbruik en dus de behoefte van micronutrienten (mineralen, vitaminen) hoger. Met diersoorten afwisselen ben je er dan nog niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:45

fjordjes schreef:
Helaas heeft mijn hond groeipijn, erachter gekomen doordat hij zijn poot heeft verstuikt. Moet nu van de dierenarts overgaan op volwassen brok.

Heeft bij cavom dus 0 zin gezien de samenstelling van de brok. Dat wordt zoeken naar brok die beter past. Mogelijk farmfood in combinatie met vers vlees?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 19:46

Ik had in mijn beginpost meadowfield of cavom gezet. Ik ga morgen een zak meadowfield halen.

Vers vlees ga ik niet aan beginnen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:28

fjordjes schreef:
Ik had in mijn beginpost meadowfield of cavom gezet. Ik ga morgen een zak meadowfield halen.

Vers vlees ga ik niet aan beginnen

Even de Meadowfield brokken bekeken en dit zou ik NOOIT aan mijn hond voeren! Één en al granen en troep wat je dan voert! Staat niet eens een percentage vleesaandeel in de ingrediënten vermeld....en "vlees en dierlijke bijproducten" moet je eigenlijk écht niet moeten willen voeren....

Als je geen vers vlees wilt voeren, waarom dan niet kijken naar een voer met een behoorlijk percentage vlees erin?

Riverwood, Taste Of the wild, real wilderness enz zijn allemaal brokken met een wat hoger vlees percentage, zo tussen de 40-65% en deze brokken zijn een héél stuk gezonder voor je jonge Deen dan de goedkope troep zoals Cavom, Meadowfields enz, want dat bestaat uitsluitend uit granen en bijproducten.

Ik ben voorstander van vers, maar ik snap dat je dat ivm gedoe en hygiëne niet ziet zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:59

Wolf of the wilderness is een fijne en vrij betaalbare voeding, graanvrij ook.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 23:19

Duhelo schreef:
Wolf of the wilderness is een fijne en vrij betaalbare voeding, graanvrij ook.

Maar gaat qua koolhydraten toch nog gauw richting de 50%, graanvrij wil niet zoveel zeggen, er zit alsnog veel andere koolhydraatbronnen in.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 00:18

Duhelo schreef:
Dit werd ons door de fokker ook echt op het hart gedrukt, bij 6 maanden over op volwassenen brok. Onze bullmastiff is nu bijna 2 jaar oud en een ‘slank’ meisje van 60kg.
Overigens zou ik me (in jouw schoenen) goed door de fokker laten informeren over brokken en me in verschillende brokken gaan verdiepen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:25

Meadowfield is wel vrij onduidelijk met de voedingswaarden vind ik. Er staat bijvoorbeeld ook niet bij hoeveel calcium er in zit terwijl calcium juist een belangrijke factor is voor het ontwikkelen van groeipijnen. Als je geperste brok wil voeren zou je ook eens naar farmfood kunnen kijken die raden daar zelf hun HE voer voor aan. Of naar andere merken zoals purizon van de zooplus daar zit ook wat meer vlees en eiwit in en staat wel bij hoeveel er van bepaalde mineralen inzit.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 14:40

Vlees is ongeveer 40% bij meadowfield en calcium 1,32%