Poes poept ineens overal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:47

Volgens mij is het nog niet genoemd, maar ik kan me voorstellen dat ze zich heel veilig voelde met de andere kat in huis. Misschien voelt ze zich niet vertrouwd genoeg meer om in de bak te poepen, ze is er heel kwetsbaar en heeft geen overzicht.
De kap eraf of andere korrels zouden mijn eerste opties zijn.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:28

Als je eerst ander voer had voor Ody dan zou ik dat als aller eerste terug veranderen. Maand proberen en kijken of het probleem niet gewoon daar ligt. Onze kat kreeg buikpijn van 90% van het normaal voer en poepte dan ook overal. Met dieetvoer was het over. Je weet nooit.. En verder worden alle tips al gegeven, hopelijk knapt het snel op. Lijkt me niet fijn!

Riviera87

Re: Poes poept ineens overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:30

Wellicht een idee om haar gabapentine of bonqat te geven voordat ze naar de dierenarts gaat. In overleg te krijgen ook via je dierenarts. Nog een tip de kat in een handdoek wikkelen, dan plaats je ze makkelijker in de draagband. De draagband kan je nu al in de woonkamer zetten en er een aangenaam plekje van maken met een dekentje met haar eigen geur. Voor grit kan je bv kijken naar catsan naturel (is heel zacht voor de pootjes) of ook gewoon tuinaarde in een bak doen. Heb je een open kattenbak zonder hoge instap of klepjes? Stel dat het iets van artrose is kan dat namelijk pijnlijk zijn en lijden tot onzindelijkheid. Zo heb ik nog wel meer tips, maar opsluiten in een kleine ruimte zou ik voor haar stress zeker niet doen! Zylkene en feliway zijn op basis van natuurlijke in het lichaam aanwezige stoffen trouwens, dus ook zeker interessant. Geloof me, als prooidieren vind jouw kat het zelf nog veel vervelender om haar ontlasting open en bloot achter te laten dus er is een medische of een gedragsoorzaak voor.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 10:25

nou mensen..ik viel gisteren bijna van de bank af...ze kwam zowaar helemaal bij ons liggen. Ze kroop tegen mijn man aan, lag helemaal te spinnen bleef daar ook best lang liggen. Kwam daarna bij mij kroelen...en ging vervolgens in haar dekentje (op de bank, bij ons) liggen..
het verbaast me omdat ze dat nooit eerder heeft gedaan. Ze lag altijd bij haar vriendje Ody. Hopelijk gaat ze ons ook als vriendjes zien...maar het was fijn te zien, dat ze steun zocht. En die ook vond. Mijn man heeft zich niet bewogen, ik heb bv zijn drinken aangegeven, zodat Minousje lekker kon blijven liggen....
Tips als kattenbak vulling en terug op eerdere voer zijn in behandeling..wordt vervolgd...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:40

Mooi te lezen dat ze bij jullie steun zocht en heeft gevonden, dit is voor haar toch een overwinning.
Geef het tijd die heeft ze gewoon nodig. Eerst was Ody haar steun en toeverlaat en nu moet ze het zelf gaan uitzoeken en dat is best moeilijk voor een onzeker katje. Geniet van deze kroel momenten en vooral dekentje niet wassen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:21

Je kan ook bakjes voer zetten op de plaatsen waar ze haar behoefte doet, katten gaan normaal nooit poepen waar hun eten is. Dus vooral op de bank en op bed is het misschien handig om een bakje korrels te plaatsen. Klinkt inderdaad alsof ze helemaal van de rit is momenteel, vaak gaat dit na wat gewenning wel weer over, maar poep in bed is niet leuk natuurlijk :+

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:05

Vraagje, ik heb soort gelijk probleem. Een van onze katten plast sinds 2 weken in 1X op de benedenverdieping tegen verschillende plekken.

We hebben op welke verdieping 1 kattenbak staan. Hij heeft nu zover wij weten meerdere keren tegen de 1 bepaalde muur aangeplast. Wel iedere keer een ander plekje, maar vind het wel gek dat het alleen die muur is. Ook alleen maar op de benedenverdieping (zover wij weten).
Het gekke is dat hij ook nog wel gewoon op de kattenbak plast.

Hij wil altijd graag naar buiten, en dat is nu afgelopen week minder geweest vanwege het slechte weer. Ze gaan bij ons alleen naar buiten als wij thuis zijn, we moeten de deur namelijk open zetten.

Wat zou nog meer een reden kunnen zijn dat hij nu sporadisch beneden in de kamer plast? Hij doet het ook gewoon voor onze neus.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:09

Is hij gecastreerd Hanneke,als dat niet zo is,heb je misschien een sproeiende kater te pakken?
Of zijn het echt hele plassen?

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:11

Hij is gecastreerd inderdaad, hij is nu bijna een jaar bij ons. Het stinkt verder ook niet heel heftig.
Het zijn inderdaad flinke plassen.

Pip heeft ook een aparte manier van zijn plasje op de kattenbak doen. Hij gaat namelijk alleen met zijn kont in de kattenbak. De voorpoten en kop houdt hij buiten de kattenbak.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:15

Sproeien of plassen inderdaad?
Plassen buiten de bak altijd medisch laten checken, zeker met een kater.
Soms kun je zo urine afbrengen en hoef je niet op consult (tenzij er iets uit komt, dan moet de kat eerst gezien worden voor hij medicatie kan krijgen) dus dat scheelt weer in de kosten.

Urine opvangen kun je doen door Katkor met pipetje te kopen . Bak leeg, goed schoonmaken en dan alleen de Katkor erin.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:17

We hebben ook nog een 2e kat. Dus weet niet of dat haalbaar is, want hoe weet je dan van welke kat het plasje is?

Ik ben ervan overtuigd dat het niet sproeien is. Zijn flinke plassen en hij is dus gecastreerd toen hij bij ons kwam. Toen was hij ongeveer 6 maanden ( is geschat, hij is op straat gevonden).

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:22

Met plassen zeker laten checken :j

Op een dag doen dat je thuis bent of een lange avond?
Of gewoon in de gaten houden want je wilt sowieso de urine zo snel mogelijk opvangen ipv uren in de bak laten liggen.

Niet de kat van wie je de plas moet hebben opsluiten maar, als het nodig is, juist de andere kat even in opsluiten.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:38

Je zou ook een consult aan huis kunnen vragen.
Dat gedoe met katten en een reismandje geeft veel stress. Ik reis alleen nog als de DA het noodzakelijk vindt omdat een bepaalde behandeling (bijv. een operatie) niet thuis gegeven kan worden. Maar verder laat ik de DA aan huis komen. Kost een paar centen, maar dan ben je wel van al dat gedoe af en een kat is ook veel beter te beoordelen. Door al die stress zie je vaak helemaal niet meer wat er nou echt aan de hand is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:02

OOk bij sproeiende poezen/katers op blaasontsteking laten controleren. Een van onze ex-katers sproeit alleen als hij blaasontsteking heeft. Hij heeft speciaal urinary-voer, en dat helpt een hoop, maar toch heeft hij zo af en toe blaasontsteking en dan gaat hij dus sproeien.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:33

Ik heb persoonlijk wel het idee dat het een gedragsdingetje is. Hij heeft het vanmorgen weer gedaan. Het lijkt vooral in de ochtend te gebeuren, voor of rond etenstijd. Ook is de kat steeds vaker de andere kat aan het lastig vallen. Voelt bijna beetje als pubergedrag.

Heb gisteren bij mijn man aangegeven dat ik het wel medisch wil laten checken.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:41

Hanneke137 schreef:
Ik heb persoonlijk wel het idee dat het een gedragsdingetje is. Hij heeft het vanmorgen weer gedaan. Het lijkt vooral in de ochtend te gebeuren, voor of rond etenstijd. Ook is de kat steeds vaker de andere kat aan het lastig vallen. Voelt bijna beetje als pubergedrag.

Heb gisteren bij mijn man aangegeven dat ik het wel medisch wil laten checken.

Mijn poes deed precies hetzelfde - buiten de bak plassen en ruzie maken met haar broertje. Ze bleek blaasgruis en blaasontsteking te hebben. Het rottige gedrag kwam door de pijn. De kater bleek ook blaasgruis te hebben.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:45

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:45

Aah kijk, oke dan kan dat inderdaad een duidelijk teken zijn.

Wij hebben 3 bakken staan, elke verdieping 1.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:51

Tip voor katten die blijkbaar niet bij de da zijn te krijgen, vervoersmand op z’n kant, opening bovenaan, jas en leren handschoenen aan, in nekvel en in krat laten zakken.
Klinkt misschien vervelend maar kom, wat wanneer het wel een keer spoed is ?

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:53

Gelukkig kunnen onze katten prima naar de DA.
Heb net de praktijk gebeld, en die gaven aan dat ik inderdaad plas moet opvangen en af kan geven. Kan bij hun ook speciale korrels ophalen om in de bak te doen. Zodat je daarna de plas uit de bak kan halen.

Ik ga eerst morgenvroeg een poging wagen om het zo op te vangen. Hij plast nu bijna standaard elke ochtend als ik beneden ben. Wie weet kan ik het zo opvangen, want hij blijft gewoon zitten als je erbij staat.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:56

Nyaleti schreef:
Dat hij de andere kat lastig valt kan juist ook weer een teken zijn van ongemak / pijn. Dus goed dat je het wil laten checken :)

Hoeveel kattenbakken heb je staan?

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... elijkheid/

Oh wauw, ik was de link nog even aan het lezen. Ze leggen het verschil tussen sproeien en plassen uit. Maar dat vooral de houding hierin bepalend is. Als ik deze definitie aanhoudt dan zou ik zeggen dat het sproeien is.

Maar het zijn echt mega plassen. En ik weet ook dat Pip in de kattenbak af en toe vol tegen de achterwand aan plast. Dat hij niet altijd gehurkt plast.

Dus nu twijfel ik wel of het plassen of sproeien is. Maar nog steeds ga ik het opvangen en afgeven bij de DA voor onderzoek.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 10:22

Nog even een update van onze kleine poepdoos, we noemen ze Minous.
Sinds ze zo met ons aan het kroelen is, is de poep ook daar waar het hoort. Niet meer buiten de kattenbakken of stuk tuin. Ik heb haar kattenbakken veranderd naar andere korrels..verder hetzelfde gehouden hoe ze gewend was. de speeltjes die we hadden gekocht kijkt ze niet naar om. (deden Ody en zij voorheen ook niets mee, dat is bij haar dus niet veranderd) Maar lijkt of het overal poepen dus gestopt is...hopenlijk kan ze weer iets gelukkiger zijn..

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:08

Fijn dat je kat weer normaal op de kattenbak poept.

Die van ons heeft Blaasgruis. Nu eerst op natvoer, daarna een Combi en tot slot over op speciaal voer.
Wat is jullie ervaring daarmee? Zijn jullie ooit teruggegaan op je eigen voer, of is een combinatie mogelijk?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:43

Hanneke137 schreef:
Fijn dat je kat weer normaal op de kattenbak poept.

Die van ons heeft Blaasgruis. Nu eerst op natvoer, daarna een Combi en tot slot over op speciaal voer.
Wat is jullie ervaring daarmee? Zijn jullie ooit teruggegaan op je eigen voer, of is een combinatie mogelijk?

Ik ben meteen overgegaan op dieetvoer (brokjes en natvoer),alleen een paar dagen hun oude voer gemengd met het nieuwe voer. Nu krijgen ze ook een paar blikjes gewoon natvoer per week.
Ik ga nooit meer terug naar gewoon voer, omdat de mijne op heel jonge leeftijd al blaasgruis hebben gekregen. Voorheen kregen ze een combi van rauw vlees en natvoer. Dat wordt vaak aangeraden bij katten met blaasgruis, maar de mijne kregen het daarmee alsnog. Dus ik neem geen risico meer en hou het bij dieetvoer.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:05

Ja onze Pip is nog relatief jong, pas 1,5. Ze zeiden dat hij het een beetje had, dus denk wel dat we er vroeg bij zijn.
Had er ook beetje over ingelezen, en het zou inderdaad gaan om dat ze bij gewone brok te weinig vocht binnen krijgen. Nu drinkt die van ons veel water tijdens het brokken eten, maar dat is dus geen garantie.
We zullen nu eerst maar de speciale brok gaan voeren, hopen dat het in ieder geval beter wordt.