Kitten met uitvalsverschijnselen en koorts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:41

Nyaleti schreef:
Op het stukje van Pareltjes wb een reactie op Metacam.

Is je kitten al gecastreerd? Dan krijgen ze ook een injectie Metacam / Novacam / Meloxidyl (andere benaming maar zelfde werkzame stof).
Als hij al eens zo'n injectie heeft gehad dan kun je een reactie daar op wel uitsluiten.

Kunnen allergieën in sommige gevallen niet ook pas ontstaan na eerdere blootstelling?

Edit; bij mensen kan dat namelijk wel

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:44

Die van ons was ook al eerder gecastreerd én injectie en nog metcam gehad. Toch, nu in combinatie met een heftige onstekings reactie vreselijke bijwerkingen gehad. Dat waren heftige dagen. Lees de bijsluiter maar eens goed. Hier krijgen ze het niet meer.

Onze kat ging niet schuimbekken, wel stuipen, krampen, omvallen en volledig out gaan.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 01-10-24 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:46

_Karlijn schreef:
Nyaleti schreef:
Op het stukje van Pareltjes wb een reactie op Metacam.

Is je kitten al gecastreerd? Dan krijgen ze ook een injectie Metacam / Novacam / Meloxidyl (andere benaming maar zelfde werkzame stof).
Als hij al eens zo'n injectie heeft gehad dan kun je een reactie daar op wel uitsluiten.

Kunnen allergieën in sommige gevallen niet ook pas ontstaan na eerdere blootstelling?

Edit; bij mensen kan dat namelijk wel

In feite wel.

Maar deze kat is pas 5 maanden. Als hij al gecastreerd is, is dat maximaal 2 maanden geleden. En heeft hij dus maximaal 2 maanden geleden al een injectie gehad.
Als er toen 0,0 aan de hand was en nu binnen nah, 10-15min (consult, afrekenen en naar buiten), al zo een extreem heftige reactie laat zien..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:20

Is natuurlijk niet onmogelijk dat als je al ziek bent met hoge koorts, je op dat moment wellicht gevoeliger bent.

Wat ontzettend sneu voor het beestje, en wat een achtbaan ook voor jullie TS.....hopelijk is er een uitweg :(:)

robeer

Re: Kitten met uitvalsverschijnselen en koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:25

Neuro FIP was ook mijn eerste gedachte. Ik duim in ieder geval voor een goede uitkomst van de scan!

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 20:57

Weet je al meer @TS? :(:)

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 13:22

uitslag van de scan was dat er ontstekingen te zien waren, die goed op FIP leken. Punctie uitslag en bloedtest is naar het lab toe en vrijdag krijgen we 100% uitslag, maar FIP lijkt het meest waarschijnlijk volgens de neuroloog.
Hij was gisteren avond nog te suf dus ze hebben hem nog 1 nachtje ter observatie gehouden. Gelijk gestart met het GS medicijn en daarnaast voor de epilepsie levertiracetam en phenoral.
Vanmorgen vroeg gebeld dat hij geen verhoging meer heeft, geen aanvallen meer heeft gehad en daarnaast weer netjes at en dronk en zelf weer wilde opstaan en bewegen. Een super vooruitgang dus.

Wij hebben hem net opgehaald uit Arnhem met een aardig medicijnschema en nu hopen dat hij snel aansterkt en we snel de definitieve uitslag krijgen. Zijn broertje was in iedergeval heel erg bij om hem weer te zien,

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 13:26

robeer schreef:
Neuro FIP was ook mijn eerste gedachte. Ik duim in ieder geval voor een goede uitkomst van de scan!

pmarena schreef:
Is natuurlijk niet onmogelijk dat als je al ziek bent met hoge koorts, je op dat moment wellicht gevoeliger bent.

Wat ontzettend sneu voor het beestje, en wat een achtbaan ook voor jullie TS.....hopelijk is er een uitweg :(:)

Dank voor jullie lieve woorden :knuffel:

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:58

Wat fijn om te horen dat ie goed gereageerd heeft op zijn eerste medicatie gift. *\o/*
Het is even doorbikkelen nu met de medicatie maar de resultaten zijn vaak zo ontzettend goed, gelukkig.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:14

Gebruiken jullie de pillen of de prikken? Dan kan ik advies geven over hoe we het bij odin deden. Ik vond het toen fijn om te horen hoe anderen het deden :o maar als je daar geen behoefte aan hebt is het ook ok!
In ieder geval goed dat de medicatie al gestart is! Mocht het toch geen FIP zijn dan maakt dat niks uit voor de kat, en als het wel FIP is dan ben je in ieder geval niet te laat begonnen!

Ik duim voor jullie en de kat!<3

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 21:07

Spoiler:
m
dalena schreef:
Gebruiken jullie de pillen of de prikken? Dan kan ik advies geven over hoe we het bij odin deden. Ik vond het toen fijn om te horen hoe anderen het deden :o maar als je daar geen behoefte aan hebt is het ook ok!
In ieder geval goed dat de medicatie al gestart is! Mocht het toch geen FIP zijn dan maakt dat niks uit voor de kat, en als het wel FIP is dan ben je in ieder geval niet te laat begonnen!

Ik duim voor jullie en de kat!<3

Wij hebben op dit moment vloeibaar ! maar zullen overgaan op pillen als de diagnose officieel is. ik zal je een pb sturen.
en wij ook super blij dat de medicatie is gestart, de dierenarts zei inderdaad hetzelfde

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:25

Je zegt het is niet van een vlooienmiddel , hoe weet je dat?

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 21:53

marleen_usar schreef:
Je zegt het is niet van een vlooienmiddel , hoe weet je dat?

Hij is 1 maand voor dat hij deze klachten kreeg ontvlooid, niet recentelijk.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:49

Het advies om in te slapen bij epilepsie vind ik nogal bizar.
Katten kunnen daar prima mee leven als de aanvallen niet door de medicatie heen komen.
Wij hebben momenteel ook een epileptische poes en die doet het hartstikke goed op de medicatie.
Ze krijgt 2x per dag een kwart pilletje phenoral en is al meer dan een jaar aanval vrij

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 06:54

fleurtjeuh schreef:
Het advies om in te slapen bij epilepsie vind ik nogal bizar.
Katten kunnen daar prima mee leven als de aanvallen niet door de medicatie heen komen.
Wij hebben momenteel ook een epileptische poes en die doet het hartstikke goed op de medicatie.
Ze krijgt 2x per dag een kwart pilletje phenoral en is al meer dan een jaar aanval vrij

ik denk dat dit kwam door de hoeveelheid aanvallen achter elkaar, 10+ binnen 24 uur en hoe snel hij er echt slecht aan toe was... ondanks ze gelijk begonnen met leveritracetam en spierverslappers. Nu hebben wij het hier die maandagnacht niet uitgebreid met de dierenarts over gehad omdat ze nog alles moesten gaan onderzoeken, of dit echt het advies was geweest als het epilepsie was weet ik niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 07:24

Lijkt me wel een crime, 2x per dag een pilletje in een kat moeten zien te krijgen...hoe klein ook :(:)

Duimen dat het goed blijft gaan TS! Hoe groot is de kans dat in broertje hetzelfde probleem ontwikkelt...?

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 07:44

pmarena schreef:
Lijkt me wel een crime, 2x per dag een pilletje in een kat moeten zien te krijgen...hoe klein ook :(:)

Duimen dat het goed blijft gaan TS! Hoe groot is de kans dat in broertje hetzelfde probleem ontwikkelt...?

Grote kans dat zijn broer de infectie (coronavirus) sowieso heeft opgelopen omdat ze uit hetzelfde nest komen en samen wonen. het gevaar schuilt natuurlijk in of zo'n infectie zich gaat muteren..
ik begreep van de dierenarts dat dit ook echt met weerstand etc van de kat heeft te maken. Balou is altijd de kleinste van het nest geweest met al toen wij hem uit het asiel haalde een lage weerstand en niesziekte. Zijn broer daarintegen is bijna een kilo zwaarder, bijna 2 keer zo groot en fit. Of die het gaat ontwikkelen weten we nooit zeker... ik ga dit na de uitslag nog wel even navragen bij de neuroloog morgen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 07:47

Jeetje wat heftig om te lezen. Zelf nog niet eerder gehoord en meegemaakt. Gelukkig lijkt hij nu wat stabieler dat hij weer thuis is. Fingers crossed voor de uitslag :(:) Als het FIP is, is dat wel te behandelen/stabiel te houden met medicatie?

pmarena schreef:

Mijn kat krijgt ook 2x daags medicatie en dat gaat bij hem heel makkelijk met easypil. Krijgt hij voor z'n natvoer en hij weet inmiddels dat eerst t balletje op moet (niet heel lekker) voordat het natvoer komt.

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 08:00

Tancreda4 schreef:
Jeetje wat heftig om te lezen. Zelf nog niet eerder gehoord en meegemaakt. Gelukkig lijkt hij nu wat stabieler dat hij weer thuis is. Fingers crossed voor de uitslag :(:) Als het FIP is, is dat wel te behandelen/stabiel te houden met medicatie?

pmarena schreef:

Mijn kat krijgt ook 2x daags medicatie en dat gaat bij hem heel makkelijk met easypil. Krijgt hij voor z'n natvoer en hij weet inmiddels dat eerst t balletje op moet (niet heel lekker) voordat het natvoer komt.

Hij gaat echt met het uur vooruit.. dus er begint een klein beetje hoop te komen dat de medicatie aanslaat.

voorheen was FIP een doodvonnis, maar sinds vorig jaar is er een medicijn via Utrecht beschikbaar. De neuroloog gaf aan dat zij nu drie kittens hebben behandeld (in Arnhem) met de neuro variant en dat zij het alle drie tot de dag van vandaag (na 12 weken medicaties en meerdere controles) goed doen en geen restverschijnselen meer hebben. Het is natuurlijk nieuw en je doet ook nog mee aan het onderzoek ernaar als je je kat laat behandelen, maar de resultaten zijn van wat ik lees en hoor goed!

Afbeelding

Balou is lekker aan het slapen en spint zelfs weer als je hem aait :knuffel:

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:23

pmarena schreef:

Dat valt met onze poes gelukkig goed mee.
Ze weet dat t komt dus ze wil wel eens weglopen, maar het pilletje geven is vrij gemakkelijk. Even vasthouden, bekkie open, pilletje achterin laten vallen en met het sluiten van haar bek heeft ze hem eigenlijk al weggeslikt

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:57

Fijn dat er een diagnose is en dat de medicatie aan lijkt te slaan!

Met easypill was het geven van medicatie geen probleem met mijn vorige epilepsie kat. Verder kon ik de pillen goed verstoppen in de kvv die ze kreeg. Het enige wat ik vooral lastig vond, was dat de medicatie dagelijks op dezelfde tijd gegeven moest worden en dat we een paar keer op zoek moesten naar een nieuwe combi om haar terug vrij van aanvallen te krijgen. Maar bij mijn kat zat er een hele andere oorzaak achter, waardoor verslechtering de onvermijdelijke prognose was.

Hopelijk stoppen bij jou de aanvallen geheel als je kitten van de FIP genezen is.