Welke terrier past het best bij ons?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danmaarzo

Re: Welke terrier past het best bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:23

Ken je deze al:

https://deens-zweedseboerderijhond.nl/

Ze zien eruit als een terrier -> Boerenfox type. Maar er zit geen terrier in. Wel echte rattenvangers, daar worden ze in scandinavie ook echt voor gebruikt.
Super leuk, energiek hondje, maar ook heel lief, luisteren geweldig en niet te groot.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:51

Vrienden van ons hebben een Cairn. Enorm goed opgevoed en écht een hele leuke hond. Ik heb normaliter helemaal niets met kleine hondjes maar deze vind ik echt heel leuk! Stoer beestje en voldoet denk ik aan je eisen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:52

Ik heb een vermoeden dat TS niet is van glad of korthaar maar ruwharig. Dan is de fox terrier, duitse jacht terrier, border terrier meer de juiste kant op. Maar norfolk of norwich terriers zijn ook mega actief en leuk om en rond de paarden. Weer maat kleiner maar leuke, felle donders met behoorlijk energie. Cairn idd ook

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:20

Lukasje schreef:
Hettieheks schreef:
En de irish Glen of imaal terriër dan? Die zijn ook zooo leuk <3

Daar heb je gelijk in, die zien er op een aparte manier grappig uit! Kan je er meer over vertellen? Hun specifieke “trekjes” ?

Zelf niet gehad hoor, wel op de opvang waar ik werk. Mijn ervaring is dat het echt wel terriërs zijn, maar minder scherp. Sociaal en gehoorzaam. Bereikbaarder

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:24

Ik zou zeggen de Manchester terriër.
Mooi formaat en fantastisch karakter.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:25

De Lakeland Terriër! mooie hoogte en voor alles wel te porrenAfbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 09:31

Danmaarzo schreef:
Ken je deze al:

https://deens-zweedseboerderijhond.nl/

Ze zien eruit als een terrier -> Boerenfox type. Maar er zit geen terrier in. Wel echte rattenvangers, daar worden ze in scandinavie ook echt voor gebruikt.
Super leuk, energiek hondje, maar ook heel lief, luisteren geweldig en niet te groot.

Nee, die ken ik idd niet. Zeker interessant om een wat onbekend ras te leren kennen.
Zoals Dierenfan terecht opmerkt, word ik meer aangetrokken tot een ruwharig uiterlijk, een beetje de vagebond look :) .

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 09:37

Albert schreef:
Ik zou zeggen de Manchester terriër.
Mooi formaat en fantastisch karakter.

Die zie je ook niet vaak. Lijkt wel een mini dobermann.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 09:50

Ik moet zeggen dat ik superblij ben met jullie talrijke reacties maar nog steeds tussen de bomen het bos niet zie. Er zijn zoveel verschillende terrier rassen. Wanneer ik een rasbeschrijving opzoek, komt toch vaak de moeilijkere omgang met andere honden naar boven en dat schrikt me af.
Ik ben gewoon bang een foute keuze te maken. Herkennen jullie dit ook bij het op zoek gaan naar een geschikt ras voor erbij?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:52

Maar waarom dan terrier?

De hond die je nu hebt valt zoals ik al zei ook niet in die rasgroep...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:00

Tja het is terrier eigen niet heel gemakkelijk te zijn. Mijn al aanwezige herder was destijds zwaar mens en dier agressief en kon totaal niet alleen zijn. Ik was alleenstaand. Mijn terrier kruising is ondanks dit alles erg sociaal opgegroeid. Negeert wel alles en iedereen maar indien honden hem benaderen is er totaal geen agressie. Hier krijgen ze net als bij jullie ontzettend veel beweging. Een pup is altijd gokken. Welk ras dan ook. Eerder nest van dezelfde ouders van mijn herder waren allemaal sociaal. 2de nest drama.. het is wat het is.
Als sociaal een giga eis is zoek dan echt een leuke herplaatser vanaf 2 a 3 jaar dan zit je goed. Kun je de rassen ook los laten en vallen voor totaal plaatje uiterlijk en karakter

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:32

Lukasje schreef:
Ik moet zeggen dat ik superblij ben met jullie talrijke reacties maar nog steeds tussen de bomen het bos niet zie. Er zijn zoveel verschillende terrier rassen. Wanneer ik een rasbeschrijving opzoek, komt toch vaak de moeilijkere omgang met andere honden naar boven en dat schrikt me af.
Ik ben gewoon bang een foute keuze te maken. Herkennen jullie dit ook bij het op zoek gaan naar een geschikt ras voor erbij?

Een terriër is sowieso een ras waarbij je wel consequent en duidelijk moet zijn. Kunnen echt wel allemansvriendjes zijn, maar blijft altijd opletten. Ze zijn toch over het algemeen net iets feller dan een ander ras.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:44

Veel terriërs zijn grote honden in een kleine verpakking, het zijn vaak echte karakterhonden.
Niet het meest makkelijk, maar uiteindelijk heb je er een superhond aan. <3

Natuurlijk verschilt dit nog wel weer per ras, maar het moet écht bij je passen (natuurlijk is dat ook met alle honden/rassen zo).
Nu ben ik natuurlijk bevooroordeeld. O:)

Ik kan je helaas niet helpen met welke terriër, maar vroeg me wel af waarom het dan een terriër moet zijn. :)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:07

Dat snap ik heel goed, maar dat is niet alleen het hebben van geduld, consequent, vriendelijk opvoeden. Dus grenzen stellen maar zeker niet met harde hand.
Een hond leren wat je van hem verwacht.

Maar ook heel veel geluk hebben. Er zijn genoeg dingen waar je geen invloed op hebt… En wat is sociaal? wat is voor jullie dan echt belangrijk? dat is niet ras afhankelijk, maar wat doe je er zelf aan?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:22

Over een andere hoek

Minder scherp dan terrier, niet erg gecompliceerd, wèl graag veel samen. Makkelijk naar mens en dier. Alleen wel meer jachtgericht, dus goed kijken of dat zou passen.
Wel het gewenste formaat èn ruwhaar,

Basset Fauve de Bretagne

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:29

De Jack Russel ruwhaar en de Ier vind ik fijne, vrolijke honden, ook met andere honden.
Ier is wat eigengereider, beide rassen zijn juist ook honden die van oorsprong vaak met meerderen op een boerderij gehouden werden.

Gladharige terrierrassen zijn gemiddeld genomen feller/meer keffen dan de ruwharigen.

De Border wat afstandelijker, meer op zichzelf. De Cairn is een heerlijk hondje, iets minder actief dan een JR, maar wel stoer. De Soft Coated is in alles wat zachter dan de gewone Ier.

Ik zou kijken welk type je aanspreekt en dan naar fokkers kijken, hoe ze gehouden worden, hun eigen verhaal dan vind je wat je past.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:34

Vrienden hebben een border terriër en dat is echt een leuk, makkelijk dier. Ze zijn allebei dierenarts dus hebben wel eens vaker een patiënt in huis die extra zorg nodig heeft en die border terriër kan echt makkelijk met andere dieren (katten, kippen,...) en ook met bezoek/kinderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:01

Ik denk dat een terrier voornamelijk moeilijk te houden is bij te weinig energie kwijt kunnen en te weinig met het hoofd te doen hebben.

Wij hebben hier een jack russel en die ligt in huis gewoon te pitten en slaat zelfden zomaar aan. (onze vorige jr's net zo)
Deze hebben we gekocht toen ze een half jaar oud was. Stond een advertentie op mp dat ze weg moest omdat ze te druk was.
Ja die mensen deden niks anders dan een simpel wandelingetje.... ja dat daagt niet voldoende uit en krijg je inderdaad diertjes die hun eigen feestje wel gaan bouwen.
Hier lag ze de eerste avond al met de pootjes omhoog op de bank, want buikje aaien is zo lekker :P

En dat is natuurlijk heel vaak zo met hoog energie honden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:34

Hier heel fijne ervaring met de Tibetaanse terriër, maar die vraagt wat meer aandacht voor de vacht. Heb er zelf nu geen, maar familie wel en m'n vader had er vroeger twee. Heerlijke zelfstandige honden, gingen overal mee naartoe, waren zelfstandig. Een beetje waaks maar echt niet te vergelijken met mijn huidige hond. En echt een leuke middelmaat qua formaat ook.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:38

Daar heb ik ook goede dingen van gehoord.

Is alleen een 'fake terrier'
De naam is wat misleidend, ze horen officieel in fci groep 9 thuis (gezelschapshonden) en niet in groep 3 (terriers)

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:39

Waarom niet gewoon een dwerg of middenslag schnauzer erbij? Leuk koppel heb je dan, mini en maxi en het karakter is je dan inmiddels wel bekend :-)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 15:23

Femke_Tweety schreef:
Maar waarom dan terrier?

De hond die je nu hebt valt zoals ik al zei ook niet in die rasgroep...

Die insteek is een kleinere, minder zware, hond dan mijn riesenschnauzer. Dan vallen al erg veel honden af, zeker in rasgroep 2. En of de pincher dan zoveel makkelijker is dan een terrier? In diezelfde rasgroep staat de smous zeker op mijn “lijstje” maar daar geraak ik als Belgische niet aan :( .
Bij rasgroep 9, de gezelschapshonden, vallen ook veel honden af omwille van te kefferig, te klein (fragiel) of niet geschikt voor wat we willen doen.
En ja, eerlijk, soms spreekt hun uiterlijk me niet aan.
Zelf ben ik fan van rasgroep 10, heb zelf een windhond gehad, maar daar stelt mijn man zijn veto.
En bij de terriers lees ik wel wat overeenkomsten met de schnauzer, qua uiterlijk en karakter. Ik denk dat mijn man de allerkleinsten te klein zal vinden maar zelfs die zijn nog wel “hond”, stevige beestjes.

Begrijp je een beetje mijn gedachtengang?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:27

Eigenlijk niet,
Want zowel de Riesenschnauzer als de Hollandse Smous zíjn geen terriers.

Er zijn 10 rasgroepen met grofweg 350 hondenrassen.

Qua wenskarakter omschrijf je iets dat je binnen de terriers moeilijker gaat zullen vinden dan binnen 1 van de 9 andere rasgroepen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 15:27

Femke_Tweety schreef:
Daar heb ik ook goede dingen van gehoord.

Is alleen een 'fake terrier'
De naam is wat misleidend, ze horen officieel in fci groep 9 thuis (gezelschapshonden) en niet in groep 3 (terriers)

Dat wilde ik Tieneke ook antwoorden. Volgens mij zijn het eerder herders. Kennissen van me vroeger hadden er 2 en dat waren leuke hondjes.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:36

Oh dat wist ik niet. Maar als ze passen binnen wat je wilt, zou het mij persoonlijk niet uitmaken binnen welke rasgroep ze officieel horen.