Hond gromt naar peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:24

Met oudere kinderen kun je makkelijker handelen ook. Een jong kind gaat op onderzoek uit, probeert toch even wat er gebeurd als je toch doet wat niet mag.

Sommige adviseren kind en hond scheiden, snap ik hoor maar wordt hond daar gelukkig van? Dan liever nu herplaatsen zodat ze kan aarden op een vaste plek zonder stress. Een hond die gromt heeft al meerdere signalen gegeven die gemist zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:30

Jis_ schreef:
Hettieheks schreef:
Het is zaak om eerdere signalen van de hond op te pikken en de hond leren een andere keuze te maken. Dan moet de hond echter wel die ruimte ook hebben. Als die zich in het nauw gedreven voelt lost dat de situatie niet op. Daarvoor weten we gewoon te weinig inhoudelijk van deze kwestie om daarop een gericht advies te geven.

Dit :j

Hier een hond die moest wennen aan katten, zodra hij een lip optilde als mijn hondenliefhebbende poes interesse toonde (nooit opdringerig) zei ik, nee Baldr zachtjes en haalde de poes uit zijn ruimte. Nu geeft hij de poes een lik omdat hij weet dat hij dan positieve aandacht krijgt/beloond wordt. Verschil is wel dat ik deze hond al van pup af aan heb. En hij is behoorlijk pienter.

En dit een herplaatser die je niet door en door kent en een kindje, lastig. Dit gaat men niet oplossen zonder de situatie helemaal te kennen. Vraag me af waarom dit pas de laatste week is ontstaan.

Het is heel normaal dat bij een nieuwe hond "de ware aard" pas boven komt als het dier zo'n 3 weken in huis is. Dat kan ook minder of juist meer weken zijn natuurlijk. Wat ook kan meespelen is dat de kinderen inmiddels de hond als onderdeel van de omgeving beschouwen, en makkelijker ermee omgaan, of minder rekening ermee houden, of het respect een beetje verliezen, en te dichtbij komen.

Wat de reden ook is, het gedrag van de hond is zorgwekkend... als de hond gromt, zijn eerdere zachtere signalen misschien gemist. Dat zou kunnen betekenen dat de hond, als zijn gegrom niet serieus wordt genomen/het kind er niet goed op reageert, hardere signalen gaat geven... dus bijten. En dan mag je hopen dat de hond eerst een zacht tikje geeft, maar het kan ook zijn dat de hond meteen hard doorbijt en dat op gezichthoogte.

Geen veilige situatie voor een kind...

Even dit: bij een hondenbeet wordt je door de arts ondervraagt, en is een kind door een huishond gebeten, is het tegenwoordig zelfs mogelijk dat Veilig Thuis een melding krijgt, omdat het gebeten kind blijkbaar niet in een veilige omgeving zit.
Wil je dat risico niet lopen: ander tehuis zoeken en wel zo snel mogelijk. Niet gek, want het gaat wel om je kind, en blijkbaar heeft de vorige eigenaar iets verzwegen.

Misschien heb je iets aan deze link, TS: https://hondveilignederland.nl/

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:08

Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn herder had met kleinere kinderen ook moeite. Zij ging wel met mij mee naar mijn werk (waar ook (kleine) kinderen waren).
Mijn herder ging thuis in haar mand liggen als er kleine kinderen waren. Dan moest je haar met rust laten. We hielden dan altijd zowel hond als kind in de gaten. Eventueel, tijdelijk, zette ik haar in de bench. Dat gaf voor haar wat rust.
Ik heb er altijd rekening mee gehouden en gezorgd dat haar grens bewaakt bleef. Er is uiteindelijk nooit een incident geweest op deze manier.

Nyaleti

Re: Hond gromt naar peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:56

Oh TS een tip die ik maar een enkele keer voorbij zie komen. Begin morgen met muilkorf training. Lees je even in over hoe het hoort te zitten (is ook een duidelijk topic over op Bokt dacht ik met verschillende juiste merken).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 23:18

Wat is de lichaamshouding van de hond verder als ‘ie gromt? Ik vraag me ook af of je dochter mss iets onder de leden heeft? Dat de mss hond iets voelt waar hij schrik voor heeft en dat op deze manier uit. Gedrag is plotseling gekomen als ik het goed lees.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 23:21

Nyaleti schreef:
Oh TS een tip die ik maar een enkele keer voorbij zie komen. Begin morgen met muilkorf training. Lees je even in over hoe het hoort te zitten (is ook een duidelijk topic over op Bokt dacht ik met verschillende juiste merken).

Dat in ieder geval ja.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 23:35

De meeste stabijen die ik ken zijn niet echt geweldig met kinderen moet ik zeggen.
Wat eerder ook gezegd is, het zijn erfbewakers en hoe ik ze ken zijn ze ook vaak eenkennig dus niet echt de ideale gezinshond.

Dat gezegd hebbende… hoeveel slaapt de hond? Krijgt ze voldoende rust op een echt rustige plek? Misschien is ze ook nog erg overprikkeld door de nieuwe omgeving.

Muilkorf kan maar daar de hele dag mee lopen is ook niet echt ideaal. Begin iig met trainen inderdaad. Niet gelijk hoppa omdoen en verwachten dat ze het accepteert.

Opzich vind ik een osteopaat bezoeken geen hele rare gedachte (al is het wel een beetje vreemd dat je dat eerst moet doen voor de gedragsdeskundige langs wil komen), bij stabijen zie je erg veel heupdysplasie.

Al met al denk ik dat herplaatsen wellicht het verstandigst zal zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 23:40

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Je wilt niet dat dit misgaat. Niet voor de hond, niet voor het kind. Niemand kan voldoende het gedrag van hond en kind voorspellen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 00:01

Op het forum ga je het antwoord niet vinden. Er is ws iets gebeurd waardoor de hond minder vertrouwen in je dochter heeft. Goed dat je laat onderzoeken of ze ergens last van heeft, dacht zelf ook eventueel aan last van de heupen.
In onze gedachten mag een hond niet naar een kind grommen. De hond zou je dochter uit de weg kunnen gaan. Deze hond kiest ervoor te grommen. Is het grommen als in "he yo, ik wil niks met je" of is het "als je nu dchterbij komt dan bijt ik". Dat verschil is voor ons niet te beoordelen, daar heb je iemand met verstand van zaken voor nodig. Je zegt wel dat de hond nerveus is, dat maakt het er niet beter op, dat lijkt erop dat de hond makkelijk over kan gaan in bijten en in dat geval zou ik herplaatsen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 07:44

Hoeveel leeftijd zit er tussen je dochter en de andere kinderen, die ze wel leuk vind?

Ik lees dat je de hond al enkele maanden hebt - en dit gedrag nu pas vertoont. Ik vraag me daardoor ook af of er iets gebeurd is waardoor de hond nu plots dit gedrag vertoont.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:53

[quote="Hettieheks"]
Het grommen mocht immers niet of wordt niet serieus genomen. Als er niet naar je geluisterd wordt als je je stem verheft, wat ik vergelijk met grommen, dan maar schreeuwen. [/qoute]

Het grommen wordt serieus genomen - en de andere uitingen ook, door de hond te leren in zo'n geval naar zijn plaats te gaan (en te zorgen dat die wel veilig en ongestoord is uiteraard.)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:19

Ladygiroc schreef:
Mijn tip gaat waarschijnlijk verkeerd vallen. Maar ik adviseer je een ander huisje te zoeken. Hond houdt niet van kleine kinderen en je vergeeft het het jezelf nooit als ze wel een keer snapt, of erger. Niet eerlijk naar je kind maar ook naar de hond toe niet.

Je kan niet elke seconde van de dag hond en kind in de gaten houden.

Ik sluit me hier bij aan. Een 3 jarige kan altijd even niet luisteren, niet opletten etc. Dat risico wil je niet lopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:28

Muppett schreef:
Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden hebben wij een Friese Stabij (teefje, niet-gesteriliseerd, 2 jaar) van een familielid geadopteerd. Wegens tijdgebrek kwam ze bij ons. We zijn heel erg blij met haar maar... Ze gromt sinds een week naar mijn jongste dochter van 3 jaar. De grotere kinderen heeft ze geen problemen mee, daar is ze alleen maar heel gek op.
Mijn jongste mag haar niet aaien of naast haar staan. Ik herken de stress signalen en zorg dat mijn dochter afstand houdt, maar ik kan gewoon niet altijd voorkomen dat ze de hond aait, hoe goed ik ook oplet en de kids nooit alleen laat met de hond.

Hebben mensen ervaring met dit soort gedrag? Ik heb al een hondengedragstherapeut ingeschakeld, die verwees me eerst door naar een osteopaat. Afspraak staat dus dat wil ik eerst afgestreept hebben, om een lichamelijke oorzaaak uit te sluiten. Het is sowieso een gespannen hond die naar iedereen blaft en gromt buiten.

Ik wil echt graag praktische tips en het liefst natuurlijk geruststelling ;)
Groetjes

Dit is het belangrijkste wat je schrijft, de rest is daarom niet meer interessant. Want dit, in combinatie met dat je benoemd 'mijn jongste dochter van 3 jaar. De grotere kinderen heeft ze geen problemen mee, daar is ze alleen maar heel gek op.' , was voor mij genoeg reden geweest om deze hond überhaupt nooit bij jullie te plaatsen. Dit gaat vroeg of laat zorgen voor een escalatie.

Een groot gezin met de bijkomende drukte en stress, icm een jonge hond die nu op de top van hormonaal ontwikkelen zit, is vragen om problemen. Waarschijnlijk is jouw jongste dochter het afvoerputje van de hond en dat moet je zeer zeker niet willen.

Heel lief en fijn dat jij zoveel moeite doet voor de hond, en een therapeut inschakelt en naar de osteopaat gaat (waar ik vermoed geen grote blokkades te treffen gezien het feit dat ze naar de rest van het gezin normaal doet). Maar ik ben het eens met een aantal van mijn voorgangers, herplaatsen is de beste optie. Áls dit mis gaat door een moment van onoplettendheid of gewoon domme pech, dan heeft jouw jongste dochter het risico op schade voor het leven... Beter voorkomen dan genezen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:51

Shadow0 schreef:
Het grommen wordt serieus genomen - en de andere uitingen ook, door de hond te leren in zo'n geval naar zijn plaats te gaan (en te zorgen dat die wel veilig en ongestoord is uiteraard.)

Wat ik bedoelde is, dat eerdere signalen van een hond wat bijv een tongel, oogwit of andere vormen van communicatie van de hond niet serieus zijn genomen of nog waarschijnlijker gemist. De hond voelt zich niet serieus genomen en voelt zich genoodzaakt om stevigere communicatie in te zetten. Het gevolg is dus dat de hond is gaan grommen. Dat vind de hond op dat moment noodzakelijk, wanneer je dat "afstraft" of op een verkeerde manier begeleid en de hond ervaart het als een correctie of onprettige situatie is het risico dat de hond de volgende keer niet gromt, maar dus daadwerkelijk gaat bijten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:41

Wat ontzettend verdrietig dat het zo gaat..
Jouw dochter van 3 is echt nog veel te jong om er vanuit te kunnen gaan dat ze luistert en begrijpt hoe ze met de hond om moet gaan.
Als je de hond constant gescheiden kan houden van jouw dochter (en dan dus ALTIJD, de ongelukken gebeuren altijd onverwachts), zou je situatie misschien in de hand kunnen houden. Zo niet, dan is het het eerlijkst de hond een huisje te gunnen zonder kleine kinderen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:46

Goh, in mijn ervaring hoeft het niet zo te zijn dat er iets gebeurd is waardoor de hond nu wel gromt en voorheen niet. Stabijen zijn inderdaad niet de meest stabiele honden die goed met kinderen kunnen omgaan.
Mijn herder kon wel met baby's, maar had moeite met peuters en kleuters. Deze zijn onvoorspelbaarder en kan je nog niet echt uitleggen wat wel of niet mag met de hond en kunnen ook wat ruwer zijn met aaien oid omdat ze nog niet het inzicht en de fijne motoriek hebben om zich aan te passen aan wat prettig is voor de hond.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:54

pateeke schreef:
Goh, in mijn ervaring hoeft het niet zo te zijn dat er iets gebeurd is waardoor de hond nu wel gromt en voorheen niet. Stabijen zijn inderdaad niet de meest stabiele honden die goed met kinderen kunnen omgaan.
Mijn herder kon wel met baby's, maar had moeite met peuters en kleuters. Deze zijn onvoorspelbaarder en kan je nog niet echt uitleggen wat wel of niet mag met de hond en kunnen ook wat ruwer zijn met aaien oid omdat ze nog niet het inzicht en de fijne motoriek hebben om zich aan te passen aan wat prettig is voor de hond.

Peuters en kleuters zijn veel beweeglijker en handtastelijker dan baby's, dus dat is denk ik wel logisch, dat honden het daar moeilijker mee hebben. Ik ben ook niet blij als iemand aan mijn haar trekt of een vinger in mijn oog steekt. Zoals je zelf zegt, zijn ze vaak nogal ruw door gebrek aan fijnere motoriek.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:03

Zoolgangster schreef:
Jis_ schreef:

Dit :j

Hier een hond die moest wennen aan katten, zodra hij een lip optilde als mijn hondenliefhebbende poes interesse toonde (nooit opdringerig) zei ik, nee Baldr zachtjes en haalde de poes uit zijn ruimte. Nu geeft hij de poes een lik omdat hij weet dat hij dan positieve aandacht krijgt/beloond wordt. Verschil is wel dat ik deze hond al van pup af aan heb. En hij is behoorlijk pienter.

En dit een herplaatser die je niet door en door kent en een kindje, lastig. Dit gaat men niet oplossen zonder de situatie helemaal te kennen. Vraag me af waarom dit pas de laatste week is ontstaan.

Het is heel normaal dat bij een nieuwe hond "de ware aard" pas boven komt als het dier zo'n 3 weken in huis is. Dat kan ook minder of juist meer weken zijn natuurlijk. Wat ook kan meespelen is dat de kinderen inmiddels de hond als onderdeel van de omgeving beschouwen, en makkelijker ermee omgaan, of minder rekening ermee houden, of het respect een beetje verliezen, en te dichtbij komen.

Niks tegen in te brengen.

Hier veel verschillen gezien.
Onze Roemeen was heel wantrouwig de eerste 3 dagen en sloeg daarna als een blad om en werd wie hij werkelijk was. Hij maakte de grootste verandering door van al mijn herplaatsers en dat maar in 3 dagen.

We weten gewoon niet waarom deze hond is gaan grommen.
Ik heb dat ook met een herplaatsen gehad (totaal 5 gehad) naar mijn jongste en dat is goed gekomen. Dan kunnen mensen zeggen dat ik onverantwoord bezig was door de hond te laten blijven maar niemand die weet hoe de situatie was. Je moet wel weten wat je doet om dit gedrag om te buigen. En een inschatting maken of je ermee aan de slag kunt gaan of meteen de handdoek in de ring moet gooien.
De TS kan het gaan uitzoeken of de keus maken om de hond meteen te herplaatsen. Het laatste zou ik heel goed begrijpen, je kind moet je beschermen en ik vind het alleen maar goed dat de TS gewaarschuwd wordt en niet gerustgesteld.

Citaat:
Wat de reden ook is, het gedrag van de hond is zorgwekkend... als de hond gromt, zijn eerdere zachtere signalen misschien gemist. Dat zou kunnen betekenen dat de hond, als zijn gegrom niet serieus wordt genomen/het kind er niet goed op reageert, hardere signalen gaat geven... dus bijten. En dan mag je hopen dat de hond eerst een zacht tikje geeft, maar het kan ook zijn dat de hond meteen hard doorbijt en dat op gezichthoogte.

Geen veilige situatie voor een kind...

Dat is zeker

Citaat:
Even dit: bij een hondenbeet wordt je door de arts ondervraagt, en is een kind door een huishond gebeten, is het tegenwoordig zelfs mogelijk dat Veilig Thuis een melding krijgt, omdat het gebeten kind blijkbaar niet in een veilige omgeving zit.
Wil je dat risico niet lopen: ander tehuis zoeken en wel zo snel mogelijk. Niet gek, want het gaat wel om je kind, en blijkbaar heeft de vorige eigenaar iets verzwegen.

Het gaat om een familielid waar de hond vandaan komt. Zou een familielid het risico nemen dat er wat gebeurt tussen hun herplaatste hond en kind van een familielid?
Kende de TS de hond al (redelijk) goed? Waren daar kinderen in huis? Dat de hond door TS wordt omschreven als een gespannen hond die blaft en gromt buiten is zorgelijk ook. Deed ze dit ook bij de vorige eigenaar? Enz

Misschien klopt je gevoel daarin maar we weten zo weinig, over de hond en ook de situatie.

Citaat:
Misschien heb je iets aan deze link, TS: https://hondveilignederland.nl/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:06

Hettieheks schreef:
Dat vind de hond op dat moment noodzakelijk, wanneer je dat "afstraft" of op een verkeerde manier begeleid en de hond ervaart het als een correctie of onprettige situatie is het risico dat de hond de volgende keer niet gromt, maar dus daadwerkelijk gaat bijten.

Waarom zou de hond dat doen als je de situatie onderbreekt?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:10

Hettieheks schreef:
De hond maakt zich zorgen, een hond is bang, voelt zich bedreigd of is boos. Maar een hond gromt niet naar een kind omdat hij de baas wil zijn of er boven wil staan.

Een hond is van nature conflict vermijdend, alleen als signalen gemist worden en we over een hond zijn grensen gaan is de hond genoodzaakt te gaan grommen of erger.

Hoe goedbedoeld ook, ik zie hier gevaarlijke adviezen. Gezien de mate van agressie is het gewoon belangrijk dat er iemand ter plaatse de situatie beoordeelt. De hond hoeft helemaal niet agressief te zijn, maar met een reden gedraagt ze zich zo nu en dan wel zo. Dat los je niet op een forum op

Mee eens

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:43

Het waarom doet voor mij niet ter zake. Hond heeft met spoed een ander adres nodig want als dit fout gaat vergeef je het jezelf nooit.
De hond geeft aan dat hij de kleine niet ziet zitten. Dus helaas hij zal met spoed ,het liefst morgen nog, weg moeten.
Hij zou niet de eerste zijn die een kind enorm toetakelt of nog erger.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:04

Er bestaan ook honden die kleine kinderen als een soort puppies beschouwen en vrijwel alles van hen tolereren. Maar deze hond is duidelijk een ander type. Ik zou ook voorkomen dat de peuter gebeten wordt, door een geschikter adres te zoeken voor de hond en zolang je dat niet hebt inderdaad denken aan een muilkorf. Ook in het belang van de hond zelf want als hij het kind eenmaal echt gebeten zou hebben, dan wordt hij zeer moeilijk te herplaatsen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:16

Shadow0 schreef:
Hettieheks schreef:
Dat vind de hond op dat moment noodzakelijk, wanneer je dat "afstraft" of op een verkeerde manier begeleid en de hond ervaart het als een correctie of onprettige situatie is het risico dat de hond de volgende keer niet gromt, maar dus daadwerkelijk gaat bijten.

Waarom zou de hond dat doen als je de situatie onderbreekt?

Omdat hij enkel afgestraft wordt voor grommen maar het onprettige gevoel wat tot grommen leidt blijft. Als het kind dan door blijft gaan met de hond benaderen en stress/spanning bezorgen maar communiceren d.m.v. grommen mag niet, slaat de hond die waarschuwing wel over maar de kans blijft dat die uiteindelijk gaat bijten - omdat die naar zijn idee geen andere keuze heeft om van de stressfactor af te komen. Het probleem is dat bijten dan ogenschijnlijk "uit het niets" komt omdat het de hond afgeleerd is om wel te waarschuwen.

Dominantietheorie is trouwens al lang achterhaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:24

Familielid had geen tijd , wat doe jij met deze jacht/erfhond? Heb jij wel tijd om er dagelijks mee bezig te zijn of is het even uitlaten en weer in huis?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:10

senna21 schreef:
Mijn mening m.b.t. huishonden is vrij uitgesproken:
Een stabij is gefokt als jacht- en erfhond, en heeft daarvoor ook de eigenschappen. Regelmatig vinden dit type honden het lastig om in gezin mee te draaien. Je kunt de omstandigheden aanpassen en trainen zodat de situatie iets overzichtelijker wordt, maar de vraag is wie je daarmee (on)gelukkig maakt.

Dit.
Mocht je wel op een erf wonen zou ik ervoor kiezen om de hond buiten + een ren/de stallen te houden. Ik kan me voorstellen wanneer peuter + hond elkaar binnen niet treffen de omgang gemakkelijker verloopt. Mocht je in een regulier woonhuis wonen zou ik de hond herplaatsen. Op een locatie waar hij tot zijn recht komt als jacht- en erfhond.

Ongeacht de langetermijnbeslissing zou ik er niet mee wachten om de hond apart te zetten (bijkeuken/garage/tuin+kennel). Het klinkt niet alsof de huidige dynamiek risicoloos die luxe biedt.