Supplement mens gebruiken voor dier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 23:14

Interessant topic.

Wat zouden jullie dan gebruiken als je hond wat misselijk is?
Mijn oudje van 11 (border collie) lijkt soms misselijk of net dat ie last heeft van brandend maagzuur.
Moet me nog even goed verdiepen in welk hondenspul ik kan geven (tips?) maar misschien weten jullie iets

Little_Gift

Re: Supplement mens gebruiken voor dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 23:38

Heb ik in je vorige vraag hierover reeds beantwoordt toch?

Ik gaf je toen zelfs letterlijk de namen van diverse supplementen (vrij verkrijgbaar) en zelfs medicijnen (op voorschrift)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 00:12

JesdaJinn schreef:
Interessant topic.

Wat zouden jullie dan gebruiken als je hond wat misselijk is?
Mijn oudje van 11 (border collie) lijkt soms misselijk of net dat ie last heeft van brandend maagzuur.
Moet me nog even goed verdiepen in welk hondenspul ik kan geven (tips?) maar misschien weten jullie iets

Is die al bij de dierenarts geweest? En heb je daar al behandeling gehad?
Anders ga ik geen advies geven en zou niemand dat moeten doen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 06:03

Honden hebben eerder last van te weinig maagzuur dan te veel en de symptomen lijken erg op elkaar. Dat zou ik dus zeker goed laten onderzoeken. :j Het heeft voor de hele spijsvertering gevolgen als er sprake is van te weinig maagzuur en helaas krijgen veel honden onterecht maagzuurremmers voorgeschreven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 06:20

Leo schreef:
Honden hebben eerder last van te weinig maagzuur dan te veel en de symptomen lijken erg op elkaar. Dat zou ik dus zeker goed laten onderzoeken. :j Het heeft voor de hele spijsvertering gevolgen als er sprake is van te weinig maagzuur en helaas krijgen veel honden onterecht maagzuurremmers voorgeschreven.

En hoeveel dierenartsen doen zo'n onderzoek doen? Mijn hond kreeg gewoon maagzuurremmers toegeschreven zonder enig onderzoek. Hij had wel medicatie die aanslag op de maag was overigens. Hij kreeg gewoon omeprazol. Ik ben toen over gegaan op rennies en later op losecosan. In overleg met dierenarts. Dit was om de hoek te koop namelijk

Overigens wij geven bij diaree buscopan aan de honden. Werkt prefect. 1 tablet per 25 kg. Gaat veel beter dan norit omdat de werking anders is.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 06:23

Mijn dierenarts heeft een tijdje geleden Certrizine (allergische reactie op iets) voorgeschreven aan mijn paard voor mensen ivm de prijs. Bij de apotheek keken ze wel raar op toen ik 500 pillen bestelde. Maar met het recept van de dierenarts kreeg ik t wel. En sindsdien staat m'n paard ingeschreven bij de apotheek :-)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:23

dierenfan schreef:
Leo schreef:

En hoeveel dierenartsen doen zo'n onderzoek doen? Mijn hond kreeg gewoon maagzuurremmers toegeschreven zonder enig onderzoek. Hij had wel medicatie die aanslag op de maag was overigens. Hij kreeg gewoon omeprazol. Ik ben toen over gegaan op rennies en later op losecosan. In overleg met dierenarts. Dit was om de hoek te koop namelijk

Geen idee, ik ben geen dierenarts. :) Het is wel iets om mee te nemen als je met zulke klachten naar de DA gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:39

Mijn hond is regelmatig ‘s nachts/ ‘s morgens misselijk, maar dan geef ik een sneetje brood of een klein handje brokjes en is het weer over.
Als het niet weg trekt met een beetje eten dan zou ik zeker even bij de DA langs gaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:50

Een van mijn honden krijgt codeinefosfaat, ik betaal 30 euro voor 30 pillen, dus een euro per pil bij de veearts. Bij de huisarts kost het per pil een kwartje..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:21

@wintu: maar is de samenstelling dan ook hetzelfde ??

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:41

DubbelFun schreef:
@wintu: maar is de samenstelling dan ook hetzelfde ??

Het is hetzelfde merk, mijn hond krijgt hetzelfde doosje als voor kinderen wordt voorgeschreven.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:49

HarmanyL schreef:
Mijn dierenarts heeft een tijdje geleden Certrizine (allergische reactie op iets) voorgeschreven aan mijn paard voor mensen ivm de prijs. Bij de apotheek keken ze wel raar op toen ik 500 pillen bestelde. Maar met het recept van de dierenarts kreeg ik t wel. En sindsdien staat m'n paard ingeschreven bij de apotheek :-)

fijn is dat he, hier in Zweden lopen alle recepten altijd via de apotheek, scheelt echt in prijs de eerste prik bij de DA was 1 voor 70 euro :+ bij de apotheek haal ik 2 voor 80 euro.

Overigens koop ik zelf vaak ook supplementen voor mens en pas het aan per dier.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:36

Astma medicatie
Is eigenlijk voor humane gebruik maar wordt ook toegepast voor paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:46

Ik heb voor mijn ex-COPD'er een puffermasker voor volwassenen gebruikt en ging bij de DA een recept halen voor de pufjes. Eén neusgat dicht knijpen en voor het andere neusgat het mondstuk houden.
Dat werkte beter dan die Ventipulmintroep.
https://www.medischevakhandel.nl/public ... ssenen.jpg

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:36

In de synopet paard zit er ook saccharose, glucosestroop. Kan dit kwaad voor honden?

Hoe reken je om hoeveel de hond nodig heeft van de paardversie? Gewoon op basis van gewicht?

Bij de paard zitten er veel minder vitamines dan bij de hond:

Paard:
Ingrediënten: GLMax® Groenlipmossel (Perna canaliculus), saccharose, glucosestroop, Ribes nigrum folia.
Analytische bestanddelen: Ruw eiwit 0,6%, ruw vet <0,5%, ruwe celstof <0,3%, ruwe as 1,1%, vochtgehalte 51%.
Toevoegingsmiddelen (per kg): Vitamine C 30.306 mg, vitamine D3 4.082 IE, Bio-CM100 Curcumine extract 10.204 mg, kaliumsorbaat, melkzuur, citroenzuur.

Hond:
Samenstelling
Ingrediënten: GLMax Groenlipmossel (Perna canaliculus), Ribes nigrum folia.
Analytische bestanddelen: Ruw eiwit 2,3%, ruw vet 0,3%, ruwe celstof <0,3%, ruwe as 0,6%, vochtgehalte 93%.
Toevoegingsmiddelen (per kg): Vitamine C 242.857 mg, vitamine D3 28.571 IE, Bio-CM100 Curcumine extract 100.000 mg, conserveermiddelen (kaliumsorbaat, melkzuur, citroenzuur).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:08

Glucose/fructose kan met mate geen kwaad inderdaad. Dat zit ook in fruit en honing, en mijn hond krijgt ook wel eens een koekje of stukje cake of witte boterham.

In de synopet is het zo weinig dat ik me daar geen zorgen om maak.
Ik geef dezelfde dosering als de synopet dog, omdat de overige ingrediënten toch hetzelfde zijn. 3,5ml/dag is dat voor mijn hond (de onderhoudsdosering is ongeveer de helft van de dosering voor een kuur)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:03

de toegevoegde vitamines in de synopet zijn dan eigenlijk meer bijzaak? omdat er in beide toch wel grote verschillen zitten. De inhoud van de groenlipmossel is dan weer nergens gedefinieerd...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:22

Ik heb de reactie van Synopet op het mailtje even opgezocht;
"Beste mevrouw,

Het is mogelijk Synopet Horse Joint support aan uw hond te geven. Synopet Horse Joint support bevat wel sacharose en glucose (suikers) maar niet in een hoge dosering.

De dosering voor uw honden blijft hetzelfde als bij het geven van Synopet Dog Joint support :

✓ honden van 10-30 kg: 5 ml
✓ honden van 30-45 kg: 7,5 ml
✓ honden vanaf 45 kg: 10 ml

Het percentage glucose in Synopet Horse Joint support 5,6% .

U kunt zelf beslissen of u dit aan uw hond wilt geven.

Hopelijk heeft u iets aan deze informatie, mocht u verder nog vragen hebben dan helpen wij u graag."

Toen ik ben begonnen met voeren stonden er nog nergens hoeveelheden bij vermeld. Nu zie ik inderdaad dat er minder Vit C, D3 en kurkuma in de paarden-versie zit.
Ik heb zelf geen verschil gemerkt toen ik van de honden naar de paardenversie ben overgestapt (behalve in de beurs :+ ).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:09

oh, super goed! dankjewel!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:21

Ja hoor. De dierenarts heeft te zelf geadviseerd om mn hond glucosemine/chondroïtine en magnesium tabletten van van het kruidvat te geven.
Groenlipmossel ook de gewone variant gebruikt

De dierenarts van mn paard adviseerde de vit e capsules van het kruidvat voor mn paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:55

Ik kijk altijd naar de samenstelling van supplementen en afhankelijk van de formulering gebruik ik regelmatig humane supplementen voor mijn hond en/of paard of paardenversie voor mijnhond of omgekeerd, maar evengoed ook een voedingsadditief voor runderen voor mijn paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:08

Ik geef mijn paarden humane medicijnen bij maagzweren.
Ik geef dan een paar x per dag Nexium werkt goed. Ik doe dat dan een anderhalve maand en bouw het af.
Ja het zijn veel doosjes maar nog altijd goedkoper dan wanneer ik de dure kuren met omeprazol spuitjes moet kopen.

Zo geeft mijn DA in Belgie bijv ook humane zalven mee bij mok o.i.d
En ik gebruik bij ontstoken vieze ogen oogzalf voor kat en hond bij mijn paarden. Werkt ook perfect. Gewoon die van Bayer bij de Welkoop..

Je word met de jaren en ervaring ook wel steeds wat makkelijker daar in.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 22:42

Manadeluca schreef:
Ik heb voor mijn grote honden, steeds een supplement gevoerd voor paarden, wel natuurlijk in verhouding met de aantal kilo's. Ik kwam toen anderhalf jaar toe met een pot van 1 kilo denk ik. Kocht het aan via de dierenarts.

Dat omrekenen volgens gewicht gaat niet altijd op hoorde ik. Van Previcox bijvoorbeeld (nu natuurlijk geen supplement maar medicijn) volstaat voor een paard meestal de halve dosis die voor een hond nodig is. Geef je dit spul aan een mens, dan kan hij er zelfs van overlijden (hartproblemen als ik me niet vergis). Dus ik zou het enkel aandurven bij enkelvoudige producten en dan exact de juiste hoeveelheden. Zo heb ik ook nog zinktabletjes van Kruidvat gegeven aan mijn merrie zaliger, en duivelsklauw kocht ik ook los.

@Popstra, wel interessant van die maagzweren, ik heb hier Nexiam op overschot, mocht mijn hengst weer last krijgen van zijn maag, dan probeer ik het misschien wel eens, al bel ik dan toch eerst eens naar de DA.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 22:53

Lucovitaal heeft ook groenlipmossel.
Misschien kan dit ook wel voor hond of paard?

Welke vitamine E is dat van de kruidvat Tieme?